Téma zjednotenia číslovania trolejbusových liniek s autobusovými sa opakovane vracia.
Cestujúci, ktorí chodia okolo ešte nesprevádzkovaných zastávok MHD na zrekonštruovaných Mlynských nivách, si už možno všimli nové zastávkové označníky, na ktorých sa objavili tabuľky s číslami liniek. Okrem bežných liniek, ktoré tadiaľ premávali pred výlukou, sa na terčíkoch objavili aj čísla liniek 60 42 72 s cieľovými zastávkami zhodnými s trolejbusovými linkami 205 212 a 202. Zaujímali sme sa preto, či sa v rámci zmien po spustení premávky po Mlynských nivách uvažuje aj s prečíslovaním trolejbusových liniek.
S otázkou sme sa obrátili na Dopravný podnik Bratislava i samotný magistrát hlavného mesta. "O prečíslovaní trolejbusových liniek sa aktuálne neuvažuje. Je to krok, ktorý sa pravidelne rieši, ale v tomto momente nepristúpime k jeho zavádzaniu. Označníky, ktoré na ulici Mlynské nivy boli osadené aj s novým číslovaním trolejbusov, boli osadené predčasne," informovala nás hovorkyňa DPB Ľubica Melcerová. Spomínané nové číslovanie trolejbusových liniek je zachytené na schéme liniek.
Očíslovanie trolejbusových liniek v samostatnom číselnom rade vychádza z histórie, kedy sa najskôr pri zavedení číselného označovania liniek v roku 1944 pre trolejbusy použili čísla z druhej desiatky (električky mali prvú desiatku a autobusy začínali od tretej desiatky). Toto číslovanie liniek vyzdržalo až do roku 1981, kedy po náraste počtu električkových liniek bolo potrebné uvoľniť druhú desiatku pre električky. Vtedy sa trolejbusy očíslovali trojcifernými číslami začínajúcimi číslicou 2.
Dvojstovkové čísla trolejbusových liniek prežili aj zavedenie tzv. oblastného číslovania liniek, ktoré sa od druhej polovice 1990-tych rokov aplikovalo pri autobusových linkách. Ani väčšia reorganizácia trolejbusových liniek v roku 1999 nepriniesla zjednotenie číslovania s autobusmi, hoci sa to pôvodne plánovalo. Prvou výnimkou, kedy bola trolejbusová linka očíslovaná v "autobusovom" rade, bola linka 33 na Dlhé diely, ktorá nahradila rovnomennú autobusovú linku. V roku 2012 k nej pribudla aj úplne nová trolejbusová linka 64. Výnimkou sú aj nočné trolejbusové linky, ktorých označenie tiež vychádza z pôvodne plánovaných nových čísiel denných trolejbusových liniek (44 -> N44, 47 -> N47, 72 -> N72). Zvyšné trolejbusové linky majú v súčasnosti čísla od 201 po 212.
So zmenou číslovania trolejbusov sa opäť uvažovalo pri reorganizácii trolejbusových liniek v roku 2016 a to aj v súvislosti s už skôr zavedeným Integrovaným dopravným systémom v Bratislavskom kraji, v rámci ktorého číslovanie regionálnych autobusových liniek v súčasnosti začína od čísla 215. Aby teda bolo zrejmé, ktoré linky sú mestské a ktoré regionálne, zamýšľalo sa zjednotiť číslovanie trolejbusov s mestskými autobusovými linkami podľa tejto schémy. Podľa vtedajších tiež neoficiálnych informácií s tým nesúhlasil magistrát hlavného mesta, preto sa číslovanie trolejbusov znova nezmenilo.
Okrem tradície teda neexistuje dôvod pre číslovanie trolejbusových liniek v samostatnom rade. Každá zmena však spôsobí nemalý zmätok v orientácii cestujúcich, najmä ak ide o zmenu dlhodobo zaužívaného označenia, preto je potrebné k nej pristupovať citlivo.
MatejBA
1.) DD nie su okrajova cast Bratislavy ale vacsie sidlisko, ktora ma realny dopyt aj v nocnych spojoch
2.) Narozdiel od Jaroviec to autobus vie vyjazdit do polhodiny
3.) Obsluhuje Hl. St. - Racko - Kriznu - s dochadzkou ASMN - Novy Most - DD (dokonca mam pocit, ze v centre sa jedna o dost vyuzivany spoj)
4.) Prestupny system na nocakoch mame. Na stanici. Ci chcete obaja, aby niekto z DD do Jaroviec prestupoval 4x? Alebo do hociktorej casti BA 3x? (pre N91 je realny dovod, preco nejazdi na Hl. St., nie soto dovod)
5.) Horkotazko sa zrusi X33/133 bez toho aby ludia z KV nebrbali. A vy chcete rovnako "hlupy" system aj v noci bez nocnych elektriciek? Kebyze jazdia nocne elektricky tak by to za zvazenie stalo. Ale urcite nie do N34, ktora ma na starosti obsluhu Dubravky a Karlovky (ci chcete aby bola vacsia sanca, ze sa ludia nevopchaju do nocaku?)
6.) A preco potom len N33? Preco nie aj ine spoje? Preco netahame vsetko zo zapadu len po Patronku a od Patronky netahame jednu linku? Alebo rovnako po Trnavske myto/Racianske myto ci ASMN/Novy Most?