Električky T6A5 dostanú nové statické meniče

Pre pôvodné meniče ČKD už nie sú náhradné diely.

Dopravný podnik začal realizovať úpravy elektrickej výzbroje električiek ČKD Tatra T6A5. Konkrétne pôjde o výmenu pôvodných statických meničov ČKD 2-UKSBR-DB za nové modernejšie statické meniče Cegelec SMTK 6,3 Q. Dôvodom výmeny je nedostupnosť a neopraviteľnosť súčiastok pôvodných meničov. Úpravy budú zrealizované na električkách T6A5 prvých dvoch sérií #7901 až 7946. Ako prvá bola výmena meničov vykonaná na súprave #7909+7910.

V tomto období prebieha v dielňach aj menšia úprava na kĺbových električkách ČKD Tatra K2S #7112 - 7122. Na týchto vozňoch bude zrealizovaná úprava zapojenia elektrického ovládania bŕzd za účelom zvýšenia bezpečnosti vozidiel. Prvým vozidlom, na ktorom bola úprava vykonaná, je vozeň #7117.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: TeBeCe #35:
No a? A kam inam to mali dať? Na strechu medzi rozdelený brzdový odporník, ako to majú A-vozy súprav III.série?
Kým mi to vlezie na pôvodné miesto, tak to dám tam, nemám problémy s káblami. Všade inde by boli sami proti sebe a prirábali by si robotu a zvyšovali náklady.
Reakcia na: TeBeCe #35:
A už aj porucha... 🙃
Namontovane to bolo zrejme v mieste povodneho menica
Reakcia na: Solider #33:
Ďakujem aj tebe.
Reakcia na: Peter6607 #18:
Pre cestujúcich: modernejší interiér, tzn. farebná kombinácia, použité materiály, sedadlá, determálne sklá s vyšším stupňom zatmavenia. Preveriť možnosť umiestnenia celovozovej klimatizácie - v prípade nemožnosti upraviť náporové strešné vetráky. Zníženie hlučnosti a zlepšenie kúrenia (na vozoch, kde je prerobené kúrenie, v zime kúri úplne mizerne). Kamerový systém.
Pre vodiča: klimatizácia, determálne sklá s nižším stupňom zatmavenia, vzduchovo polohovateľné sedadlo, ručný radič, chladnička, autorádio.
Čo sa týka vozidla, určite opieskovať skriňu a ošetriť proti korózii. Pokiaľ ide o výbroj, tam asi nie je čo riešiť, ale k tomu by sa mali vyjadriť múdrejší, aj k iným problémovým komponentom.
Reakcia na: BigMac #23:
Nie je ten menovateľ taký istý, ako pred rokmi, keď sa rozhodlo vymeniť MG za staťáky na zrýchlovačoch?
Reakcia na: Viko #30:
Evidentne sme sa vôbec nepochopili. Ja som sa akurát spýtal, aké sú možnosti úprav na starších vozidlách a či má do nich zmysel ísť, neprišiel som sem presadzovať žiadne vízie ani rozdávať nepodložené múdrosti. Odpovede som dostal. V príspevku #10 som použil otázniky. Názor som vyjadril akurát ten, že nevidím zmysel v investovaní do poslednej série T6, starých kačíc a spochybnil som plánované vyradenie T3G.
Reakcia na: Peter6607 #15:
Dobre, tak ešte raz a pomaly - AKÁ je výhoda, kúpiť nové vozy starej koncepcie a snažiť sa k nim zladiť existujúce vozy, oproti tomu, že by sa kúpili nové vozy v poriadnom prevedení a nasadili nezávisle od ostatných typov?
Reakcia na: BigMac #20:
Veď a na to som sa snažil presne poukázať. Len ma teda zaujímalo, ako si to pán predstavuje, a výsledok je ešte horší než som si myslel 😃
Úprimne sa obávam, že ak by sa generálky T6 robili tempom ako T3P, tak to stihne stratiť zmysel skôr než bude hotovo. Ale podľa mňa je na druhej strane škoda snažiť sa tie vozy čo najdkôr hodiť zo skaly, pre cestujúceho sú podľa mňa príjemnejšie než T3.
Reakcia na: BigMac #26:
Analóg progres sa vymenil za digitál cez Cegelec,SMTK 6,3Q zostalo z vyradených vozov viac ako 10 kusov pokiaľ si dobre pamätám.
Reakcia na: Quakeman #25:
Nie, ale napadlo mi iné:

Niekto nakúpil niečo čo nepotreboval a teraz to treba aspoň trošku normálne využiť.

Takže meniče vyskladníme, vybalíme, zbavíme ventilátorov a namontujeme do Hranatých Neforemných Krabíc.
Skôr by ma zaujímalo, koľko ich zostalo nepoužitých...
Samozrejme, že keď to už raz mám, tak je lepšie to namontovať na T6-ky ako to nechať hniť v sklade.
Apropos: Z koľkých vyradených T3 zostali staťáky? Tie čo išli na Ukrajinu išli bez nabíjania? A spomínaš si ešte na veľkú eufóriu predprogressovú, keď sa hurá systémom kúpil analógový TV-P pre 7783+84? Následne nato sa rozhodlo, že to budú len digitály, takže analóg sa povaľoval niekde v sklade v ÚDJDSK?
Ešte tam je alebo už ho vyhodili ako ten kontajner plný krytiek na smerovky...?
Reakcia na: BigMac #24:
A nenapadlo ti že zostali nejaké Q z vyradených T3 a tie sa použijú?
Reakcia na: BigMac #23:
A pokračujeme:
Staťák SMTK 6,3 Q je to isté, čo SMTK 6,3 len s jediným rozdielom. Q-éčko má zvýšený výkon motorventilátov. Prečo? Aby dokázal chladiť odporový zrychlovač, ktorý má podstatne vyšší vývin odpadového tepla ako tyristor alebo tranzistor. Načo potrebuje T6-ka Q-éčkové ventilátory?

U Progressov T3P je použitý SMTK 6,3 bez Q a stíha chladiť aj záskokový odporník elektrodynamickej brzdy. To je odpor, kam električka brzdí, keď nemôže brzdový prúd vyrekuperovať späť do troleja, pretože to sieť nevie prijať.
Keďže výzbroj TV3 použitá v T6 rekuperovať nevie, musí vždy brzdiť do brzdového odporu.
Tento si vozí na streche, kde sa chladí náporom obtekajúceho vzduchu.

Opäť otázka:
Načo potrebuje T6A5 menič, ktorý má naviac nielen ventilátory ale ventilátory so zvýšeným výkonom? Asi na to isté ako načo potrebuje striedavý výstup z meniča... Teda na nič.
Mňa by ale vôbec zaujímalo, prečo táto akcia s výmenou staťákov vznikla tak náhle.
Ak je pravdou, čo sa tu píše, tak to má hneď jedno veľké PREČO.

Menič SMTK 6,3 Q je konštrukčne náhradou za pôvodný motorgenerátor pre zrýchľovačovú T3.
Pôvodný MG (to je to, čo robí vibrácie, hluk a fuk a okrem toho to i nabíja baterky a napája palubnú sieť) je točivé elektrické (česky) "soustrojí", kde sú pri pohľade z boku na spoločnej osi celky:
(ventilátor)+(motor 600 V)+(dynamo 24 V)+(ventilátor)
Tento geretgepel je umiestnený pod celým oknom oproti 2.dverám.

Statický menič SMTK 6,3 Q tvorí konštrukčný celok skladajúci sa z:
(motorventilátora)+(kontajnera meniča)+(motorventilátora)

Zástavbové rozmery SMTK 6,3 Q sú navrhnuté tak, aby sa v prípade výmeny na vozidle T3 jednoducho zmestil do pôvodného priestoru MG a aby súčasne sedeli príruby ventilátorov na chladiace kanály do priestoru zrýchľovača, motorov a prefukovanie skríň stykačov, odkiaľ vyháňajú ozón vzniknutý ionizáciou atmosférického vzduchu pri spínacích a vypínacích pochodoch. (UV žiarenie od oblúkov totižto vyrába ozón, ionizáciou atmosférického kyslíka O2 vzniká ozón O3 a ten má škodlivé účinky na izoláciu, hlavne na gumy a polymérové plasty).

Elektricky je MG na vstupe kŕmený 600 V z troleja, motor vrtí spoločným hriadeľom a točí ako dynamo, tak aj dva ventilátory. Z dynama lezie 24 V, jeho výkon riadi buďto elektodynamické relé alebo tranzistorový regulátor.

Staťák SMTK 6,3 Q je na vstupe rovnako kŕmený 600 V a na výstupe má napätia dve: 24 V= a atypickú trojfázu 3x230 V, 50 Hz. Keďže na statickom meniči sa nič netočí, tak potrebujeme niečím napájať motorventilátory umiestnené povedľa kontajnera meniča, na čo práve slúži táto striedavá zložka výstupu.

A teraz otázky: Načo potrebuje žehlička T6A5 I. alebo II. série striedavý výstup, keď na jej palube nie je nič, čo by bolo striedavinou napájané?
Čo urobia tyristoroví odborníci školení v ČKD s dvoma striedavými motorventilátormi, ktoré sú v jednom montážnom celku so statickým meničom?
Kam sa im táto obluda vôbec zmestí?

Keď si pozrieme výkres T6, tak zistíme, že pôvodný ČKD staťák je pod búdou vodiča, prvá ľavá plenta. Mriežky sania chladiaceho vzduchu sú v bočnici skrine nad podvozkami.
Reakcia na: BigMac #19:
Ďakujem za rozšírenie poznatkov z oblasti koľajovej dopravy. 🙂

Ekonomický aspekt je samozrejme neoddeliteľnou súčasťou akéhokoľvek technického návrhu. Takže nakoniec aj tak skončíme pri obyčajných GO starých rároh, kým nám napadnú z neba eurofondy. Ideálne krátko po sebe, ako tomu bolo pri trolejbusoch. 😈
Reakcia na: Dispecer #16:
Má. Potrebujeme asi dva pluhy a zišiel by sa aj merací voz na GPK. A možno bude treba polievať rozchodník v KV, tak ešte by sa hádam uplatnila aj polievacia električka. S tou sa dajú aj chladiť v lete teplom vykrivené koľajnice... 🙂
Reakcia na: Viko #11:
Nejde ani tak o komplikovanosť ako o systémovosť.
A hlavne potom ten systém dodržať u celého radu vozidiel, čo je u DPB vždy značným problémom. K2S je koľko druhov? T3P je prečo tak málo?
Nejaká wanizácia by mala opodstatnenie v čase vzniku projektu (okolo r. 2000) a celoplošne na aspoň 50% vozoparku, ideálne na celý aby si rozpustil fixné náklady.
Nie dnes, kedy je to len modelárčenie v mierke 1:1 a trvalá snaha pretaviť vlhký šotosen do orgazmu...
Reakcia na: Peter6607 #10:
Nestraš! Vieš ako tie vozy dnes vyzerajú? Toto je naozaj už len fantázia a silná až moc...
Prelez napríklad YouTube a pozri si videá, čo s tým navyrábali pri rôznych nehodách a hlavne po vykoľajeniach. Navyše máš problém, tie vozy prišli o svoje pôvodné podvozky.

A firmy typu AZ-L vôbec nepovažujem za seriózneho partnera, ale za nutné zlo. Vykrádači rozpočtov dopravcov financovaných z verejných zdrojov, toľko môj názor. Tak ako všetky ostatné, motajúce sa okolo slovenských ŽOS-iek. Kvalita úbohá, ale faktúry rastú. Dodávatelia poistných podvodov, nekvalitných šrotov a mobilných oplotení rušňových diep, ktoré majú možnosť jazdy v núdzovom režime na vlastný pohon. Nádherne viditeľné u Náhodného dopravcu, kde boli schopní uplatniť poistné plnenie z poistky vinníka na zadné nepoškodené spriahadlo, prípadne k zdarnej rekonštrukcii HDV (z 163 na 361) fakturovať piate dvojkolie a iné chuťovky. Keď na to preberajúci technik z nemenovaného bratislavského depa poukázal a odmietol to podpísať a prevziať, tak odberateľ vymenil technika a iné mafiánske praktiky. Implementované do našich podmienok: potrebujeme ďalšie zázraky a lá 7303, 7304 a 7715? Osobne si myslím, že nie.
Je rozdiel technická idea rekonštrukcie a výsledná kvalita rekonštrukcie. A nevraviac o nejakej ekonomickej opodstatnenosti a oprávnenosti.

To, že sa niečo technicky dá, ešte nemusí znamenať, že sa to ekonomicky oplatí...
Reakcia na: Solider #17:
Akú máš predstavu o rozsahu prípadných modernizácií T3G?