Pre pôvodné meniče ČKD už nie sú náhradné diely.
Dopravný podnik začal realizovať úpravy elektrickej výzbroje električiek ČKD Tatra T6A5. Konkrétne pôjde o výmenu pôvodných statických meničov ČKD 2-UKSBR-DB za nové modernejšie statické meniče Cegelec SMTK 6,3 Q. Dôvodom výmeny je nedostupnosť a neopraviteľnosť súčiastok pôvodných meničov. Úpravy budú zrealizované na električkách T6A5 prvých dvoch sérií #7901 až 7946. Ako prvá bola výmena meničov vykonaná na súprave #7909+7910.
V tomto období prebieha v dielňach aj menšia úprava na kĺbových električkách ČKD Tatra K2S #7112 - 7122. Na týchto vozňoch bude zrealizovaná úprava zapojenia elektrického ovládania bŕzd za účelom zvýšenia bezpečnosti vozidiel. Prvým vozidlom, na ktorom bola úprava vykonaná, je vozeň #7117.
BigMac
Ak je pravdou, čo sa tu píše, tak to má hneď jedno veľké PREČO.
Menič SMTK 6,3 Q je konštrukčne náhradou za pôvodný motorgenerátor pre zrýchľovačovú T3.
Pôvodný MG (to je to, čo robí vibrácie, hluk a fuk a okrem toho to i nabíja baterky a napája palubnú sieť) je točivé elektrické (česky) "soustrojí", kde sú pri pohľade z boku na spoločnej osi celky:
(ventilátor)+(motor 600 V)+(dynamo 24 V)+(ventilátor)
Tento geretgepel je umiestnený pod celým oknom oproti 2.dverám.
Statický menič SMTK 6,3 Q tvorí konštrukčný celok skladajúci sa z:
(motorventilátora)+(kontajnera meniča)+(motorventilátora)
Zástavbové rozmery SMTK 6,3 Q sú navrhnuté tak, aby sa v prípade výmeny na vozidle T3 jednoducho zmestil do pôvodného priestoru MG a aby súčasne sedeli príruby ventilátorov na chladiace kanály do priestoru zrýchľovača, motorov a prefukovanie skríň stykačov, odkiaľ vyháňajú ozón vzniknutý ionizáciou atmosférického vzduchu pri spínacích a vypínacích pochodoch. (UV žiarenie od oblúkov totižto vyrába ozón, ionizáciou atmosférického kyslíka O2 vzniká ozón O3 a ten má škodlivé účinky na izoláciu, hlavne na gumy a polymérové plasty).
Elektricky je MG na vstupe kŕmený 600 V z troleja, motor vrtí spoločným hriadeľom a točí ako dynamo, tak aj dva ventilátory. Z dynama lezie 24 V, jeho výkon riadi buďto elektodynamické relé alebo tranzistorový regulátor.
Staťák SMTK 6,3 Q je na vstupe rovnako kŕmený 600 V a na výstupe má napätia dve: 24 V= a atypickú trojfázu 3x230 V, 50 Hz. Keďže na statickom meniči sa nič netočí, tak potrebujeme niečím napájať motorventilátory umiestnené povedľa kontajnera meniča, na čo práve slúži táto striedavá zložka výstupu.
A teraz otázky: Načo potrebuje žehlička T6A5 I. alebo II. série striedavý výstup, keď na jej palube nie je nič, čo by bolo striedavinou napájané?
Čo urobia tyristoroví odborníci školení v ČKD s dvoma striedavými motorventilátormi, ktoré sú v jednom montážnom celku so statickým meničom?
Kam sa im táto obluda vôbec zmestí?
Keď si pozrieme výkres T6, tak zistíme, že pôvodný ČKD staťák je pod búdou vodiča, prvá ľavá plenta. Mriežky sania chladiaceho vzduchu sú v bočnici skrine nad podvozkami.