Nebezpečné hazardovanie so životmi však ukončí až vybudovanie integrovanej zastávky v budúcom roku.
Dopravný podnik Bratislava zaviedol od piatka 18. októbra 2019 ďalšie opatrenia v prestupnom uzle Molecova na zníženie potreby nebezpečného prebiehania cez cestu a preliezania zábradlia pri prestupe medzi autobusmi/trolejbusmi a električkami.
Aby sa nestávalo, že prestupujúcim cestujúcim, ktorí čakajú na priechode pre chodcov na zelenú, ujde nadväzujúci spoj, po novom by mali vodiči električiek linky X6 smerom do centra, resp. vodiči autobusov linky X5 smerom do Dúbravky čakať na prestupujúcich cestujúcich v rannej špičke do 1 minúty po riadnom čase odchodu a do 2 minút v ostatnom čase. Počas špičiek by mala byť premávka riadená dispečermi, v ostatnom čase je to naďalej na posúdení situácie vodičom. Brať ohľad na cestujúcich prechádzajúcich cez priechod totiž majú vodiči už od začiatku výluky.
Na jednej strane môže uvedené zabezpečovanie prestupu pomôcť niektorým cestujúcim, na druhej strane na to môžu doplatiť cestujúci na zvyšku trasy danej linky, ktorí sa budú spoliehať na cestovný poriadok a pre meškajúci spoj nestihnú prestup na inom mieste (napr. na linku, ktorá premáva mimo špičky každých 15 - 20 minút).
Ďalším negatívom umelého vnášania meškania na linke X6 je preplňovanie meškajúcich vozidiel. Napríklad v popoludňajšej špičke pri 4-minútovom intervale sa už predtým často stávalo, že meškajúca električka z mesta do Karlovej Vsi ide preplnená a za ňou ide nemeškajúca takmer prázdna električka.
Ukrivdenými sa môžu cítiť aj cestujúci, ktorí využívajú jednorazové cestovné lístky. Odkedy sa električky na Molecovej pristavujú na nástupište v predstihu, môže do odchodu električky uplynúť aj niekoľko minút. Ak si cestujúci označí lístok hneď po nástupe do vozidla, ktoré príde na zastávku hneď po odchode predchádzajúceho spoja, pri štvorminútovom intervale a dvojminútovom extra čakaní môže zbytočne stratiť až 6 minút z platnosti lístka. V prípade, ak neprestupuje, to síce nevadí, keďže do úvahy sa berie čas cesty podľa cestovného poriadku bez ohľadu na reálne trvanie cesty, pri prestupovaní si musí po uplynutí platosti lístka označiť nový, môže si však v zmysle prepravného poriadku u dopravného podniku uplatniť reklamáciu.
Ako vidno, ideálne riešenie do vybudovania integrovanej prestupnej zastávky Molecova (termín september 2020) v tomto prípade neexistuje. Niekedy však stačí iba trochu predvídať situáciu. Aby sa napríklad nestávalo, že akonáhle vodič zatvorí dvere a pohne sa zo zastávky, o pár metrov ďalej zastaví pri semafore, pretože v tom momente sa na ňom objaví signál Stoj. Cestujúci však už nemajú možnosť nastúpiť a vnímajú to ako zlomyseľnosť vodiča.
V čase moderných technológií je vhodným riešením využitie personálnej virtuálnej zastávkovej tabule, na ktorej si cestujúci môže už v predstihu pozrieť aktuálne odchody z konkrétnej zastávky. V mnohých prípadoch môže zistiť, že spoj zo zastávky odchádza až o niekoľko minút a preto riskovanie života hádzaním sa pod prechádzajúce autá nemá zmysel.
lostrail
Zasa toto vyplakavanie za odbockou pri kostoliku? To este stale niekto nad tymto musi vyplakavat? Nech sa paci, tu su alternativne moznosti:
1. Otocis sa cez Liscie udolie a Svrciu.
2. Zvrtnes to na Shellke do protismeru. Je to proti predpisom, ale dostanes sa k priamemu vyjazdu na Dlhe Diely. Casom mozno Shellka sama vykona upravy, aby bolo mozne sa vratit.
3. Otocis sa nad Segnerkou, pricom prejdes mozno kilometer navyse.
4. Pojdes na Dlhe Diely zozadu, od Kuklovskej.
Problem? Tak potom je to len rumadzganie nad vlastnou pohodlnostou.
"preco aj ostatne otocky pozdlz celeho kolajiska maju byt len jednosmerne a este nebodaj so semaformi..."
Na tu prvu cast odpoviem jednoducho - lebo sa vo svete ukazalo, ze take riesenie je najlepsie z hladiska bezpecnosti a plynulosti premavky. Neviem to teraz najst, ale bola pekna animacia, ako sa doprava zrychli, ked zrusis priamy prejazd cez elektrickove kolaje v krizovatke a nahradis ho jednosmernymi u-turnami niekde kusok dalej. Samozrejme, toto sa da riesit do urcitej intenzity dopravy, comu mensie krizovatky v Karlovke perfektne vyhovuju. To pisem len preto, aby neprisli absurdne prirovnania typu "Preco to tak potom nie je na Molecovej?". Odpoviem si aj na toto - preto, lebo otacat trolejbusy pri kostoliku by bola kvalitna zhulenina (okrem ineho). To by bol v takom pripade zaroven jediny argument, preco zachovat tu otocku, ale chcel by som vidiet, ako by toto davali palice na trolejoch.
Preco semafory? Lebo sa ukazuje, ze su medzi nami rozni polovodici, co maju vodicaky roznym sposobom "vybavene", dosledkom coho sa aj v Karlovke pomerne casto stava, ze nejaky takyto "co sa ponahla" zastavi elektrickovu dopravu na 2-3 hodiny (ti cestujuci sa uz zjavne neponahlaju, iba on). Preco tak dlho? Okrem pomerne flegmatickeho dispecingu totiz treba vnimat dalsie veci, ako napr. (okrem ineho) rozjazd elektriciek vs. zmluvne stvrthodinove maximum pri dodavke elektriny, ci max. dovoleny odber z merniarne, ktory zabezpeci, ze z bloku usmernovacov zrazu nebude krabicka na ohnostroj. To samozrejme z auta vidiet nemozes. Navyse, keby si si cital projektovu dokumentaciu k modernizacii, nasiel by si tam take, ze semafory na tychto otockach budu v rezime blikavej oranzovej, ktora sa zmeni na cervenu, ked bude prechadzat elektricka. Neviem, ake spomalenie toto podla teba predstavuje, kedze elektricke by si musel dat prednost aj tak. Alebo aj ty patris medzi tych, co to skusaju na poslednu chvilu az do momentu, kedy to nestihnu?
"zrusene krizovanie na nabelkovej povazujem za totalnu absurditu kedze to zasa az taky rizikovy usek absolutne nebol..."
Aj tam sa uz stalo zopar neprijemnost. Ale v com je problem? Zajdes mozno aj 100-150 metrov a otocis sa do protismeru. Osobne sa mi tam napriklad nepacilo, ked som mal odbocovat dolava (nemylit s neschopnostou odbocit, co je tiez ciastocny argument v pripade niektorych vodicov). Das prednost autam z lavej strany, potom pozeras "do dialky", ci nejdu elektricky a vyjdes na trat, lebo na auta z pravej strany uz poriadne nevidis. Na trati zistis, ze akurat semafor pre chodcov na Segnerke pustil auta, co tam stali a musis stat aj ty. Lenze s nimi sa zaroven pohla aj elektricka z tej zastavky a (celkom opravnene) na teba zvoni o dusu spasenu. Toto sa ti pri u-turne nestane, lebo tam si jednotlive "levely" vies ulozit postupne. Najskor auta z lavej strany, preradenie do laveho pruhu, to je najmenej. Ked nie je cervena, vyliezt na trat a tam uz len riesit auta z druhej strany, pricom predpokladam, ze ak tam je semafor, tak cervena tam nenaskoci, ked uz bude elektricka nebezpecne blizko a tak bude dost casu dat este prednost autam.
"ovela castejsie sa stavaju nehody na racianskej radiale pri odbocke na ahojku, respektive pri tom zrusenom prejazde pri mekaci (ktoreho je tiez mimochodom skoda - radsej tam mohli dat ten posraty semafor)..."
Takze tu si uplne v pohode protirecis, lebo najskor tvrdis, ze pri mekaci boli vazne kolizie, ale aj tak ten prejazd zrusit nemali. WTF? Okrem toho, argument typu "ovela horsie je to tam a tam a problem sa tam neriesi" je vlastne trochu inak prezlecena manipulacna technika, v anglictine znama pod oznacenim whataboutism (po slovensky volne prelozitelne ako "acohentizmus"). Je to podobne, ako ked nejakemu nackovi pises, preco jeho vocca rozhodne nie je najlepsia volba a on ti na to "argumentuje" stylom: "a co tento, henten a tamten?", pripadne ked poukazes na to, ako sa spravaju Rusi k inym zvrchovanym krajinam, nedokaze dostat zo seba nic, len: "A co Americania?". Takze na toto ani reagovat nejdem. Mimochodom, keby namiesto zrusenia prejazdu pri mekaci na Racianskej na toto miesto osadili semafor, zapchy by sa este zhorsili, co dokladuju aj medzicasom vlozene svetelne krizovatky k Malym Krasnanom a pri policajnom prezidiu. To su presne riesenia, ktorym je treba sa vyhybat na tak pretazenej komunikacii ako Racianska. Ak sa da vyuzit ine riesenie, treba pouzit to. Kto to v sucasnej podobe odklepol pri Malych Krasnanoch, neviem, ale tam sa presne mohla vyuzit moznost otacania namiesto priameho odbocovania vlavo (otocenie cez zeleny pas by nepotrebovalo ani semafor). Pri prezidiu sa to uz asi inak riesit nedalo, aj ked vzdy sa najdu argumenty a mozno, keby sa nad tym zamysleli lepsie, vymysleli by nieco menej upchavajuce.
"toto su veci podstatneho charakteru."
Tak tieto veci, o ktorych pises, maju od podstatnosti poriadne daleko.
"taktiez zakaz prejazdu pre taxiky skrz namestie snp - hlavne ze papalasi z vedenia posty maju vynimku - to uz az tak nevadi, ze tam prechadzaju..."
Zasa "acohentizmus". V zahranici tiez nebyva samozrejmost, ze taxik moze prist hocikam. Dokonca v centrach miest maju vyznacene stojiska a ak zastavia niekde "na blikackach", hrozi im pokuta. Taxikari v Bratislave sa z tohto hladiska maju este veeelmi dobre.
"suma sumarum = prebiehanie cez cestu na karloveskej / molecovej nikdy neviedlo k nejakej nehode, aspon co si ja pamatam..."
Tak to mas zrejme dost zlu pamat. Asi rok dozadu elektricka zabila dochodcu, ktory vbehol na trat aj napriek tomu, ze prechadzala, pricom rozne incidenty na Molecke su kazdu chvilu. Tusim na jar prave na Molecke zomrela zena, ktora takto prebiehala. Akurat som sedel v elektricke a prechadzal okolo toho miesta. Uz bola zakryta plachtou.
"bude fajn, ked sa to zlepsi tym ostrovcekom ale dalsia vec, ktoru rozmyslam, ako bude riesena, je ci duobusy budu odbocovat v dalsom pruhu, ktory bude vyhradeny na prejazd do stredu medzi elektricky, cize tym padom na molecke hore pojde iba jeden pruh, alebo sa ten vyhradeny jazdny pouzije na miesto toho, ktory teraz ide dolava aj rovno, co si neviem v rannej spicke predstavit"
Lave pruhy na Molecovej budu vyhradene BUS pruhy (lavy pruh do krizovatky bude aj pre auta iduce smerom rovno a vlavo). Cize na Molecke budu pruhy takisto, ako dnes, akurat lave budu vyhradene pre BUS. Ale aj toto by si sa docital v projektovej dokumentacii.