Preferencia bola zapnutá na križovatkách s Mýtnou a Žilinskou ul.
Hlavné mesto spustilo preferenciu električiek v križovatkách Mýtna – Imricha Karvaša a Žilinská – Štefanovičova na trati na Hlavnú stanicu. Ako informoval magistrát, v utorok 7. februára bol uvedený do testovacej prevádzky nový dynamický režim riadenia cestnej dopravnej signalizácie v týchto dvoch križovatkách. "Očakávaná priemerná časová úspora pre električky v oboch smeroch pri dynamickom režime riadenia je oproti statickému režimu cca 30 - 35 sekúnd. V križovatke Žilinská – Štefanovičova je zakomponovaná aj preferencia trolejbusov, s cieľom dosiahnuť kratší prejazd na linke 203," uvádza webstránka mesta.
Dynamické riadenie križovatiek s preferenciou električkovej dopravy je súčasťou projektu modernizácie električkovej trate na Hlavnú stanicu v úseku Radlinského – Štefanovičova. Trať bola sprevádzkovaná pred takmer rokom a pol. Zavedenie preferencie električiek na linkách 1 a 2 medzi zastávkami Žilinská a STU má za cieľ zvýšiť cestovnú rýchlosť, zlepšiť pravidelnosť a tým aj zvýšiť atraktivitu cestovania mestskou hromadnou dopravou.
Električky posielajú informáciu o svojej polohe riadiacej jednotke cestnej svetelnej signalizácie pomocou bezdrôtovej komunikácie cez rádiový systém TETRA. Radič následne prednostne zaradí fázu, v ktorej majú električky voľno, pričom pri prejazde križovatkou sa električka opäť „odhlási“.
Počas víkendov a večerov - v časoch slabej dopravnej záťaže a redších intervalov električiek - budú križovatky skúšobne fungovať v režime "kmitavej žltej". Električky, ktoré sa v oboch križovatkách nachádzajú na vedľajšej ceste, si svetelnú signalizáciu „aktivujú“ tak, aby mali zabezpečený plynulý prejazd, pričom v ostatných smeroch bude počas prejazdu električiek svietiť signál s červeným svetlom. Ide o prvé takéto riešenie na Slovensku.
Hlavné mesto v tejto súvislosti upozorňuje vodičov aj chodcov na ostražitosť a sledovanie dopravnej situácie. Nový spôsob riadenia križovatiek bude v nasledujúcich týždňoch priebežne vyhodnocovaný v spolupráci s Dopravným podnikom Bratislava a Krajským dopravným inšpektorátom a bude podľa potreby upravovaný.
lostrail
Medzicas je jedna vec, ale ak vodic zbada oranzovu, ktora svieti "trochu" dlhsie, este mu nemusi hned docvaknut, ze bude nasledovat cervena. Mozno jednym z rieseni by bolo prejst cez signal "volno", ktory by trval urcity cas, aby si ho vsimli dalsi vodici. Pravdaze, tu mozu nastat problemy s ostatnymi ucastnikmi (napr. chodcami, ktorym by musela naskocit cervena prakticky z nicoho alebo z trvalej zelenej, na ktoru by si urcite rychlo zvykli). Aj ked dobre, v pripade, ze by slo o kazde 4 minuty, mozno by to nebola az taka tragedia.
Inym riesenim by bolo zaviest ine signaly, ktore by sa specialne tykali priecesti cez elektrickovu trat. Taky proces vsak trva dlho (najma legislativne), stoji vela a vobec, u nas nehrozi.
Poslednym (ale mozno bude nakoniec prve) riesenim by bolo nechat CSS zapnutu stale, ako pise Ike, co neskromne ocakavam, ze sa presne stane po par nehodach na tychto miestach.
Trochu sa mi paci aj to riesenie z Kosic, aj ked by som ho vylepsil tym, ze ta kmitava oranzova by bola uplne mimo standardneho svetelneho stlpca, t.j. nad nim, ci pod nim (ale s medzerou). Hned by bolo vidno, ci je v cinnosti semafor ako taky alebo nie.