Preferencia bola zapnutá na križovatkách s Mýtnou a Žilinskou ul.
Hlavné mesto spustilo preferenciu električiek v križovatkách Mýtna – Imricha Karvaša a Žilinská – Štefanovičova na trati na Hlavnú stanicu. Ako informoval magistrát, v utorok 7. februára bol uvedený do testovacej prevádzky nový dynamický režim riadenia cestnej dopravnej signalizácie v týchto dvoch križovatkách. "Očakávaná priemerná časová úspora pre električky v oboch smeroch pri dynamickom režime riadenia je oproti statickému režimu cca 30 - 35 sekúnd. V križovatke Žilinská – Štefanovičova je zakomponovaná aj preferencia trolejbusov, s cieľom dosiahnuť kratší prejazd na linke 203," uvádza webstránka mesta.
Dynamické riadenie križovatiek s preferenciou električkovej dopravy je súčasťou projektu modernizácie električkovej trate na Hlavnú stanicu v úseku Radlinského – Štefanovičova. Trať bola sprevádzkovaná pred takmer rokom a pol. Zavedenie preferencie električiek na linkách 1 a 2 medzi zastávkami Žilinská a STU má za cieľ zvýšiť cestovnú rýchlosť, zlepšiť pravidelnosť a tým aj zvýšiť atraktivitu cestovania mestskou hromadnou dopravou.
Električky posielajú informáciu o svojej polohe riadiacej jednotke cestnej svetelnej signalizácie pomocou bezdrôtovej komunikácie cez rádiový systém TETRA. Radič následne prednostne zaradí fázu, v ktorej majú električky voľno, pričom pri prejazde križovatkou sa električka opäť „odhlási“.
Počas víkendov a večerov - v časoch slabej dopravnej záťaže a redších intervalov električiek - budú križovatky skúšobne fungovať v režime "kmitavej žltej". Električky, ktoré sa v oboch križovatkách nachádzajú na vedľajšej ceste, si svetelnú signalizáciu „aktivujú“ tak, aby mali zabezpečený plynulý prejazd, pričom v ostatných smeroch bude počas prejazdu električiek svietiť signál s červeným svetlom. Ide o prvé takéto riešenie na Slovensku.
Hlavné mesto v tejto súvislosti upozorňuje vodičov aj chodcov na ostražitosť a sledovanie dopravnej situácie. Nový spôsob riadenia križovatiek bude v nasledujúcich týždňoch priebežne vyhodnocovaný v spolupráci s Dopravným podnikom Bratislava a Krajským dopravným inšpektorátom a bude podľa potreby upravovaný.
Ike
Nechcem tým skĺznuť do klasického "na Slovensku to nebude fungovať", ale myslím si, že vďaka PZ SR, ktorý zaujímajú len rýchlostné dopravné pasce a viacerých projektoch križovatiek sú slovenskí vodiči rozmaznaní. Mám síce len 11-ročné skúsenosti so šoférovaním, ale myslím si, že znalosti vodičov sú horšie a horšie. Čo si všímam, tak čoraz viac vodičom robia problém
- neoznačené križovatky,
- dráhové priecestia (vo všeobecnosti), hlavne otáčanie cez električkový pás,
- prednosť oproti idúcich vozidiel pri odbočovaní vľavo,
- prednosť chodcov pri odbočovaní vľavo alebo vpravo,
- zákazy,
- striedavé radenie,
- signál doplnková zelená šípka
a pod.
Preto vravím, že ak tadiaľ pôjde telefónny vykecávač, browsovač, smskovač, ktorý od trhoviska Žilinská vyhodnotí kmitavú žltú spoločne so značkou hlavná cesta a medzitým tam preblikne signál stoj, v lepšom prípade to napáli zboku do električky, v horšom majú ľudia čakajúci na električku na zastávke Žilinská v smere k STU vážny problém.
Je preto potrebné zapojiť políciu, nech tu prísne vyberá pokuty. A tiež sa môže zamerať na Blumentál, alebo úplnú tragédiu Bratislavy - túto križovatku z tohto smeru za predpokladu priebežnej jazdy: https://goo.gl/maps/A1bAwziBnPp
ak ste vodiči, vyskúšajte si to. 9/10 vozidiel Vám pri odbočovaní vľavo prednosť nedá a z nich Vám 4 ukážu prostredník.
A o tom, že doplnkovú zelenú šípku považujú vodiči (dokonca aj niektorí BEUSácí) za absolútnu prednosť ani nehovorím.