Prinášame prehľad plánovaných investičných akcií bratislavského dopravného podniku na nasledujúce tri roky.
Na novembrové zasadnutie Komisie dopravy a informačných systémov hlavného mesta Dopravný podnik Bratislava predložil návrh svojho rozpočtu na rok 2016 s výhľadom na ďalšie dva roky. V tomto článku prinášame jeho stručný prehľad.
V rozpočte DPB na rok 2016 sa požaduje dotácia od mesta na bežné výdavky vo výške 63 mil. € a na kapitálové výdavky vo výške 32 mil. €. Dopravný podnik plánuje v roku 2016 odjazdiť 41,868 mil. vozidlových kilometrov v rámci zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, t.j. mimo výkonov liniek premávajúcich za hranicu mesta (plán na rok 2015 bol 45,273 vzkm). Pokles výkonov o 7,5 % je čiastočne spôsobený nasadením nových električiek, ktoré nahradili staršie električkové dvojičky. Vozidlové kilometre dvojičiek boli dvojnásobné oproti vozidlovým kilometrom nových električiek.
Investičné výdavky je možné rozdeliť do niekoľkých kategórií - splátka zmenky na nákup autobusov, spolufinancovanie „eurofondových“ projektov, dovybavenie vozidiel tarifným systémom pre IDS BK (čítačky kariet a označovače), stavby a v neposlednom rade obnova a modernizácia vozidlového parku.
Vozidlový park
V roku 2016 sa počíta s nákupom nových autobusov v celkovej hodnote 12,2 mil. €. Zakúpených by malo byť 12 mini/midibusov, 5 sólo autobusov a 30 kĺbových autobusov. Dodávatelia nových vozidiel budú vybratí prostredníctvom verejného obstarávania. V rokoch 2017 a 2018 sa ešte plánuje nákup 20 kĺbových autobusov a 4 mini/midibusov.
V rámci modernizácie vozidlového parku sa plánuje v nasledujúcich troch rokoch modernizácia električiek T6A5, pričom ročne by malo ísť o 6 vozidiel v hodnote takmer 2 mil. €. Bližšie podrobnosti o rozsahu týchto modernizácií nie sú známe.
Vozidlový park električiek bude v roku 2016 vďaka eurofondom doplnený o 15 jednosmerných električiek Škoda 29T zakúpených v rámci využitej opcie. V rokoch 2017 - 2020 je plánovaný nákup ďalších 60 jednosmerných električiek. O aký typ električiek pôjde, sa rozhodne vo verejnej súťaži. Podmienkou je však získanie nenávratného finančného príspevku (NFP) z fondov EÚ cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra.
V oblasti trolejbusov nie je v roku 2016 plánovaný nákup žiadnych nových vozidiel. V rokoch 2017 a 2018 sa predpokladá nákup 10 sólo a 16 kĺbových trolejbusov. Aj tu je podmienkou získanie NFP z fondov EÚ.
V roku 2016 sa plánuje aj nákup niekoľkých pracovných nákladných vozidiel. Zakúpený by mal byť ťahač trolejbusov, montážne plošiny s koľajovým adaptérom aj bez neho (2+2 ks), zavlažovacie vozidlá s koľajovým adaptérom (2 ks) a strojová podbíjačka koľajníc. Nákup uvedených špeciálnych vozidiel s výnimkou ťahača trolejbusov plánuje DPB nakúpiť v rámci projektu 3. etapy modernizácie údržbovej základne financovaného z eurofondov.
Stavby
V roku 2016 plánuje DPB z dotácie mesta zrekonštruovať električkové trate na Americkom námestí, v Rači úsek Detvianska - Záhumenice a trať na nábreží od tunela po Nám. Ľ. Štúra.
Modernizácie električkových radiál financované z eurofondov by mali začať v roku 2016 Karloveskou radiálou (30,7 mil. €), pokračovať v roku 2017 Ružinovskou radiálou (15,8 mil. €) a v roku 2018 Vajnorskou radiálou (30,3 mil. €). Modernizácia Račianskej radiály je plánovaná po roku 2018. V rokoch 2017 - 2018 by sa mala vybudovať aj druhá časť petržalskej električky od Bosákovej po Janíkov dvor (31 mil. €). Projekčne by mali byť v roku 2018 pripravené električkové trate z Dúbravky do Devínskej Novej Vsi, zo Zlatých pieskov do Vajnor a z Ružinova na Letisko. Financovanie ich realizácie je však zatiaľ nejasné.
V rámci trolejbusových tratí sa v budúcom roku plánuje rekonštrukcia úseku v križovatke Záhradnícka - Karadžičova (360 tis. €), modernizácia obratiska Lovinského (250 tis. €) a úprava trolejového vedenia v obratisku Valašská (50 tis. €). Okrem prvej akcie by ostatné mali byť financované z eurofondov. V roku 2017 - 2018 je plánovaná rekonštrukcia trolejbusových tratí na Hodžovom nám. (výmena podvesného systému za ťahový), v úseku Americké námestie - Karadžičova a úprava výhybky v obratisku Jelačičova.
S budovaním nových trolejbusových tratí financovaných prostredníctvom eurofondov sa počíta v rokoch 2017 a 2018. Pôjde o trate Patrónka - Karlova Ves (2017), Avion Shopping Park - Rožňavská, Hroboňova - Patrónka, Cesta na Červený most - Tesco Lamač, Drotárska cesta a Trnávka - Zlaté piesky (2018). Ak dôjde k realizácii plánu na rok 2018, nebude možné nahradiť ucelené autobusové linky trolejbusovými a zvýši sa počet prestupov medzi týmito druhmi dopravy podobne ako je to dnes pri linkách 41 a 64. Napríklad, pri ceste do Lamača by cestujúci museli prestupovať pred nákupným centrom Tesco. Naopak, spomínaný prestup medzi linkami 41 a 64 by mal byť minulosťou. Projekčne by sa mali pripraviť aj úseky Miletičova - Bosákova cez Most Apollo a Karadžičova - Eurovea.
V nasledujúcich rokoch bude DPB pokračovať aj v modernizácii údržbovej základne financovanej z eurofondov - 2. a 3. etapa. V roku 2016 by mali byť v Jurajovom dvore zrealizované nové odstavné plochy pre trolejbusy spolu s novou výpravňou. Tretia etapa, pozostávajúca najmä z ťažkej údržby pre električky a trolejbusy, sa bude realizovať v rokoch 2016 - 2018. Do tejto etapy bol zahrnutý aj nákup vyššie spomenutých špeciálnych technologických vozidiel.
lostrail
Elektricky do DNV nie su v dlhodobom horizonte az taka utopia, no kym neexistuje sidlisko Bory a ak by neexistovala trat na Prazskej cez Lamac s krizovatkou prave tam a chodilo by sa vylucne cez KV, to ani nema zmysel riesit. Nanajvys uzemnu rezervu do buducnosti.
Preco by musela byt trat na Prazskej v podzemi? To prevysenie nie je zas taka hroza a miesto by sa naslo. Ved minimalne s busmi a v uzkom mieste sa da ist po lavej strane, ako je muzeum dopravy.
Tangencialne spojenie treba. Tomasikova je z nudze cnost, tiez by som tu trat videl radsej na Bajkalskej / Jarosovej (alebo v obidvoch trasach), ale ono ani v navrhovanej trase to nie je uplne zle. Minimalne na Tomasikovej je hlavna colnica, posta, je tam nova vyskova budova s firmami, novostavby pri Kuchajde, kopec firiem na Trnavskej / Roznavskej, ktore su v pesom dosahu, dalej je textilny ustav a na Mierovej potom cela plejada firiem, ako aj ministerstvo hospodarstva. Nie je nevyhnutne dostat sa tam iba od Prievozu, niekto by sa mozno na tieto miesta rad presunul aj z Race (co generel potvrdil) a to je v sucasnosti MHD mordor. Poznam hned niekolko ludi, co dochadza zo severovychodnej casti mesta, z Pezinka a podobne, prave do molochov v Prievoze, pripadne do oblasti Mierova / Kastielska.
Navyse taka tangenta nie je uplne od veci, ked by sa mohla v dlhodobom horizonte rozsirit na okruh okolo Bratislavy. Okruh, ktory by prepajal tangenty navzajom. Ovela mensi a chudobnejsi brat Moskovskeho okruhu metra, ktory sluzi na presne rovnaky ucel. Daleko radsej by som videl elektricky na Prazskej a v Mlynskej Doline, prestupnu zastavku Botanicka / Lafranconi a znova smer Petrzalka (najma Kopcianska), ako zatrolejovanie L32.
O trasovani trate do Prievozu sa tu uz viedli debaty a vsetky strany mali vcelku rozumne argumenty (najma v tom, ci po Gagarinovej alebo Mlynskych Nivach). Trasa cez Vlcie Hrdlo a Slovnaft by sa aj tak dlho nerobila, skor by som to videl na prestup na trolejbus s tratovou odbockou. Ta trasa za urovnou cintorinu Vrakuna sa mozno este niekolkokrat prehodnoti (a ak bude existovat tangenta, potom je prestup na trolejbus jasny). Tu ma vsak zaraza, ze sa tolko propaguje trolejbus, ked za krizovatkou s Tomasikovou uz nie su BUS pruhy. Ak uz nie elektricka, tak trolejbus si tu urcite nezasluzi stat v zapche. Ale to sa da povedat aj o ostatnych miestach, kde generel uprednostnuje prave trolejbusy.
Vajnory tiez nevidim velmi ruzovo, aspon nie do casu, kym mesto nezavedie prisnu politiku pre CPckarov a realne vyuzitelne a kapacitne zachytne parkoviska. To je jediny potencial, ktory tam vidim. Spojenie IAD, vlaku a elektricky v jednom uzle, pripadne este s moznostou zachadzania autobusov, nech je z toho terminal, ako sa patri. To by mohlo nastartovat rozvoj (vystavbu) v lokalite. Ak to ma byt len prestup vlak / elektricka, to ani nemusia stavat, staci tam presmerovat niektore autobusove linky. Navyse ak uz, tahat to pripadne len po stanicu a uz nie do "dediny" je strasne kratkozrake. Detto Devinska.
K trati na letisko tolko, ze aktualne ju chcu tahat z Ruzinova celkom kus mimo nakupnych centier (aspon to tak vyzera z tej skolkarsky naskicovanej koncepcie MHD, ktora prisla este pred generelom). Keby prechadzala cez Avion a potom dalej Pharos, este dobre. Viem si to predstavit napr. po estakade z konecnej v Ruzinove okolo Hornbachu, nasledne k Avionu, odbocka k Pharosu. Ale Bratislavske letisko aktualne nema ani pravidelne linky a zivot aeroliniek, ktore sa tam natlacia, byva velmi kratky. Snad "statne" lety nieco zmenia, uvidime. A este, ak by vznikla trat k obchodnym centram z Ruzinova, patrilo by sa urobit aj "prepojku" s Vajnorskou. Ale tam zas zjavne vyhral trolejbus. I ked nic im nebrani tahat ich aj subezne.