Prinášame prehľad plánovaných investičných akcií bratislavského dopravného podniku na nasledujúce tri roky.
Na novembrové zasadnutie Komisie dopravy a informačných systémov hlavného mesta Dopravný podnik Bratislava predložil návrh svojho rozpočtu na rok 2016 s výhľadom na ďalšie dva roky. V tomto článku prinášame jeho stručný prehľad.
V rozpočte DPB na rok 2016 sa požaduje dotácia od mesta na bežné výdavky vo výške 63 mil. € a na kapitálové výdavky vo výške 32 mil. €. Dopravný podnik plánuje v roku 2016 odjazdiť 41,868 mil. vozidlových kilometrov v rámci zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, t.j. mimo výkonov liniek premávajúcich za hranicu mesta (plán na rok 2015 bol 45,273 vzkm). Pokles výkonov o 7,5 % je čiastočne spôsobený nasadením nových električiek, ktoré nahradili staršie električkové dvojičky. Vozidlové kilometre dvojičiek boli dvojnásobné oproti vozidlovým kilometrom nových električiek.
Investičné výdavky je možné rozdeliť do niekoľkých kategórií - splátka zmenky na nákup autobusov, spolufinancovanie „eurofondových“ projektov, dovybavenie vozidiel tarifným systémom pre IDS BK (čítačky kariet a označovače), stavby a v neposlednom rade obnova a modernizácia vozidlového parku.
Vozidlový park
V roku 2016 sa počíta s nákupom nových autobusov v celkovej hodnote 12,2 mil. €. Zakúpených by malo byť 12 mini/midibusov, 5 sólo autobusov a 30 kĺbových autobusov. Dodávatelia nových vozidiel budú vybratí prostredníctvom verejného obstarávania. V rokoch 2017 a 2018 sa ešte plánuje nákup 20 kĺbových autobusov a 4 mini/midibusov.
V rámci modernizácie vozidlového parku sa plánuje v nasledujúcich troch rokoch modernizácia električiek T6A5, pričom ročne by malo ísť o 6 vozidiel v hodnote takmer 2 mil. €. Bližšie podrobnosti o rozsahu týchto modernizácií nie sú známe.
Vozidlový park električiek bude v roku 2016 vďaka eurofondom doplnený o 15 jednosmerných električiek Škoda 29T zakúpených v rámci využitej opcie. V rokoch 2017 - 2020 je plánovaný nákup ďalších 60 jednosmerných električiek. O aký typ električiek pôjde, sa rozhodne vo verejnej súťaži. Podmienkou je však získanie nenávratného finančného príspevku (NFP) z fondov EÚ cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra.
V oblasti trolejbusov nie je v roku 2016 plánovaný nákup žiadnych nových vozidiel. V rokoch 2017 a 2018 sa predpokladá nákup 10 sólo a 16 kĺbových trolejbusov. Aj tu je podmienkou získanie NFP z fondov EÚ.
V roku 2016 sa plánuje aj nákup niekoľkých pracovných nákladných vozidiel. Zakúpený by mal byť ťahač trolejbusov, montážne plošiny s koľajovým adaptérom aj bez neho (2+2 ks), zavlažovacie vozidlá s koľajovým adaptérom (2 ks) a strojová podbíjačka koľajníc. Nákup uvedených špeciálnych vozidiel s výnimkou ťahača trolejbusov plánuje DPB nakúpiť v rámci projektu 3. etapy modernizácie údržbovej základne financovaného z eurofondov.
Stavby
V roku 2016 plánuje DPB z dotácie mesta zrekonštruovať električkové trate na Americkom námestí, v Rači úsek Detvianska - Záhumenice a trať na nábreží od tunela po Nám. Ľ. Štúra.
Modernizácie električkových radiál financované z eurofondov by mali začať v roku 2016 Karloveskou radiálou (30,7 mil. €), pokračovať v roku 2017 Ružinovskou radiálou (15,8 mil. €) a v roku 2018 Vajnorskou radiálou (30,3 mil. €). Modernizácia Račianskej radiály je plánovaná po roku 2018. V rokoch 2017 - 2018 by sa mala vybudovať aj druhá časť petržalskej električky od Bosákovej po Janíkov dvor (31 mil. €). Projekčne by mali byť v roku 2018 pripravené električkové trate z Dúbravky do Devínskej Novej Vsi, zo Zlatých pieskov do Vajnor a z Ružinova na Letisko. Financovanie ich realizácie je však zatiaľ nejasné.
V rámci trolejbusových tratí sa v budúcom roku plánuje rekonštrukcia úseku v križovatke Záhradnícka - Karadžičova (360 tis. €), modernizácia obratiska Lovinského (250 tis. €) a úprava trolejového vedenia v obratisku Valašská (50 tis. €). Okrem prvej akcie by ostatné mali byť financované z eurofondov. V roku 2017 - 2018 je plánovaná rekonštrukcia trolejbusových tratí na Hodžovom nám. (výmena podvesného systému za ťahový), v úseku Americké námestie - Karadžičova a úprava výhybky v obratisku Jelačičova.
S budovaním nových trolejbusových tratí financovaných prostredníctvom eurofondov sa počíta v rokoch 2017 a 2018. Pôjde o trate Patrónka - Karlova Ves (2017), Avion Shopping Park - Rožňavská, Hroboňova - Patrónka, Cesta na Červený most - Tesco Lamač, Drotárska cesta a Trnávka - Zlaté piesky (2018). Ak dôjde k realizácii plánu na rok 2018, nebude možné nahradiť ucelené autobusové linky trolejbusovými a zvýši sa počet prestupov medzi týmito druhmi dopravy podobne ako je to dnes pri linkách 41 a 64. Napríklad, pri ceste do Lamača by cestujúci museli prestupovať pred nákupným centrom Tesco. Naopak, spomínaný prestup medzi linkami 41 a 64 by mal byť minulosťou. Projekčne by sa mali pripraviť aj úseky Miletičova - Bosákova cez Most Apollo a Karadžičova - Eurovea.
V nasledujúcich rokoch bude DPB pokračovať aj v modernizácii údržbovej základne financovanej z eurofondov - 2. a 3. etapa. V roku 2016 by mali byť v Jurajovom dvore zrealizované nové odstavné plochy pre trolejbusy spolu s novou výpravňou. Tretia etapa, pozostávajúca najmä z ťažkej údržby pre električky a trolejbusy, sa bude realizovať v rokoch 2016 - 2018. Do tejto etapy bol zahrnutý aj nákup vyššie spomenutých špeciálnych technologických vozidiel.
Solider