DPB pripravuje úpravy liniek trolejbusov, majú sa prispôsobiť dopytu cestujúcich.
Dopravný podik Bratislava na poslaneckú Komisiu dopravy a informačných systémov predložil návrh úprav liniek trolejbusov. Od poslednej výraznejšej zmeny trolejbusových liniek v roku 1999 sa totiž zmenilo smerovanie aj dopyt cestujúcich. Zatiaľ čo niektoré linky – napríklad na Šancovej – kapacitne nepostačujú, iné jazdia poloprázdne. Dopravný podnik preto spracoval návrh zmien v trolejbusovej doprave, ktoré by podľa neho mali zatraktívniť dopravu, v súvislosti s obmenou vozidlového parku trolejbusov a nedávnou výstavbou nových trolejbusových tratí. Viaceré úseky doterajších liniek budú spojené do nových trás, zvýši sa územie s atraktívnym intervalom 6 minút v rannej špičke a zlepšeným intervalom 7-8 minút počas pracovného dňa. Zjednotenie intervalov na viacerých linkách prinesie aj spravidelnenie dopravy. Prínosom by mal byť vyšší podiel kapacitnejších kĺbových trolejbusov na najvyťaženejších trasách. Z hľadiska počtu liniek však nepôjde o zásadnejšiu reformu, naďalej budú jazdiť do väčšiny trolejbusových radiál dve linky.
Zároveň prichádza do úvahy aj zmena číslovania trolejbusov v súvislosti so zavádzaním Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji. Zmenené (prípadne všetky) linky by tak mali dostať čísla podobne ako autobusy, kde prvá číslica reprezentuje mestskú časť, odkiaľ/kam smeruje. V súčasnosti sú už týmto systémom označené denné linky 33 64 a nočné trolejbusové linky N44 N47 a N72.
Namiesto súčasných liniek 206 207 208 209 a 212 by mali vzniknúť nové linky 42 45 46 47 a 48. Trasy liniek 33 64 201 202 203 204 205 210 a 211 zostanú nezmenené, uvažuje sa však s novým číslovaním, ktoré je uvedené v zátvorkách.
Termín realizácie zmien ešte nie je jasný. Najskôr by totiž mali byť splnené niektoré podmienky. Uvádza sa napríklad vytvorenie buspruhu na Patrónke, aby trolejbusy na Kramáre neprichádzali zmeškané. Bez splnenia tejto podmienky by ani pri lepších intervaloch nebolo možné zabezpečiť pravidelnú dopravu. DPB sa o zmenu v linkovom vedení trolejbusov snažil aj v predchádzajúcom období. Vtedy sa však podarilo zrealizovať len úpravy v električkovej doprave.
Nové trasovanie
Linka* |
Trasa / popis zmeny |
---|---|
33 |
Molecova – Hany Meličkovej – Dlhé diely bez zmeny |
64 |
Lovinského – Hroboňova – Pražská – Šancová – Trnavské mýto – Jelačičova bez zmeny trasy |
201 (71) |
Hlavná stanica – Šancová – Trnavské mýto – Miletičova – Gagarinova – Dolné hony bez zmeny trasy |
202 (72) |
Rajská – Mlynské nivy – Gagarinova – Dolné hony bez zmeny trasy |
203 (44*) |
Koliba – Hodžovo nám. – hrad – Búdková bez zmeny trasy |
204 (62*) |
Trnávka – Šancová – Nemocnica Kramáre – Valašská bez zmeny trasy |
205 (60) |
Rajská – Mlynské nivy – Svätoplukova – Záhradnícka – Jégého – Trnávka bez zmeny trasy |
210 (40) |
Hlavná stanica – Šancová – Račianske mýto – Karadžičova – Autobusová stanica – Nové SND bez zmeny |
211 (49) |
Národný onkologický ústav – Nemocnica Kramáre – Vojenská nemocnica bez zmeny trasy |
42 |
Vojenská nemocnica – Nemocnica Kramáre – Stromová – Pražská – Hodžovo nám. – Ul. 29. augusta – Mlynské nivy – Prievoz – Cintorín Ružinov spojenie doterajších liniek 208 a 212 do jednej |
45/46 |
Národný onkologický ústav / NÚSCH – Stromová – Pražská – Šancová – Trnavské mýto – Miletičova – Ružová dolina spojenie doterajších liniek 206 a 209; obsluha NOÚ a NÚSCH striedavo každým druhým spojom |
47 |
Vojenská nemocnica – hrad – Hodžovo nám. – Mickiewiczova – Záhradnícka – Jégého – Zimný štadión spojenie súčasných liniek 207 a 212 do jednej |
48 |
Šulekova – Hodžovo nám. – Mickiewiczova – Záhradnícka – Svätoplukova – Mlynské nivy – Miletičova – Ružová dolina spojenie súčasných liniek 207 a 208 do jednej |
* Poznámky:
- v prípade použitia tohto číslovania by súčasná minibusová linka 44 mala byť prečíslovaná na 145
- po dobudovaní trolejového prepojenia Mlynskej doliny a Molecovej predĺženie linky 62 od Patrónky cez Mlynskú dolinu, Botanickú a Molecovu na Dlhé diely
Intervaly liniek
Linka |
Trasa |
Interval v min |
Vozidlá | |||
---|---|---|---|---|---|---|
pracovné dni |
voľné dni | |||||
špička ráno |
sedlo |
špička popoludní | ||||
33 |
Molecova – Dlhé diely |
6 |
10 |
6 |
10/20 |
18-m |
64 |
Lovinského – Šancová – Jelačičova |
15 |
30 |
15 |
30 |
12-m |
201 (71) |
Hlavná stanica – Miletičova – Dolné hony |
6 |
7-8 |
7-8 |
10 |
18-m |
202 (72) |
Rajská – Mlynské nivy – Dolné hony |
6 |
7-8 |
7-8 |
10 |
18-m |
203 (40) |
Koliba – Búdková |
10 |
15 |
15 |
15 |
12-m |
204 (62) |
Valašská – Kramáre – Trnávka |
10 |
15 |
15 |
15 |
18-m |
205 (60) |
Rajská – Svätoplukova – Trnávka |
10 |
15 |
15 |
15 |
12-m |
210 (40) |
Hlavná stanica – Autobusová stanica – Nové SND |
10 |
10 |
10 |
10 |
12-m |
211 (49) |
Národný onkologický ústav – Vojenská nemocnica |
10 |
30 |
30 |
30 |
12-m |
42 |
Vojenská nemocnica – Kramáre – Autobusová stanica – Cintorín Vrakuňa |
6 |
7-8 |
7-8 |
15 |
18-m |
45 / 46 |
Národný onkologický ústav / NÚSCH – Šancová – Ružová dolina |
6 |
7-8 |
7-8 |
15 |
12-m |
47 |
Vojenská nemocnica – Hrad – Mickiewiczova – Zimný štadión |
10 |
15 |
15 |
15 |
18-m |
48 |
Šulekova – Svätoplukova – Ružová dolina |
10 |
15 |
15 |
- |
12-m |
Linky s rovnakými intervalmi by mali byť vzájomné preložené. To znamená, že ich odchody budú rovnomerné a koordinované spoje nebudú odchádzať naraz. Preklady liniek budú v nasledujúcich úsekoch:
Linky |
Lokalita |
Interval v min | |||
---|---|---|---|---|---|
pracovné dni |
voľné dni | ||||
špička ráno |
sedlo |
špička popoludní | |||
42+45+46+204 |
Kramáre |
<3 |
<3-4 |
<3-4 |
5 |
201+202 |
Dolné hony |
3 |
3-4 |
3-4 |
5 |
203 |
Koliba |
10 |
15 |
15 |
15 |
201+45+46 |
Miletičova |
3 |
3-4 |
3-4 |
<10 |
205+204 |
Trnávka |
5 |
7-8 |
7-8 |
7-8 |
203+47 |
Hrad |
5 |
7-8 |
7-8 |
7-8 |
47+205 |
Záhradnícka |
5 |
7-8 |
7-8 |
15 |
42 |
Prievoz |
6 |
7-8 |
7-8 |
15 |
Dôvody zjednocovania intervalov uvádza materiál predložený dopravnej komisii: „Existencia rovnakých, resp. násobných intervalov v jednotlivých obdobiach dňa je nevyhnutným predpokladom koordinácie cestovných poriadkov súbežných liniek. Takto je možné zvýšiť pravidelnosť dopravy i komfort cestujúcich, keď jednotlivé vozidlá prichádzajúce v pravidelných následných intervaloch budú rovnomerne naplnané cestujúcimi.“
Argumentácia ďalej vychádza zo zahraničných skúseností a odbornej literatúry: „Zavádzanie pravidelných, pre cestujúceho atraktívnych intervalov vo všetkých obdobiach dňa je dôležité v záujme využívania i efektívnosti organizácie verejnej dopravy a zároveň nevyhnuté pri prestupoch, aby zdržania cestujúcich boli čo najmenšie. Kvalitný prestupný systém za predpokladu atraktívnych intervalov má šancu osloviť nielen tých potenciálnych cestujúcich, ktorí majú priame spojenia, ale všetkých potenciálnych cestujúcich. Pri prestupovaní sa stáva prístupným celé mesto, nielen tie časti, kam vedú priame linky v riedkom intervale.“
Zmeny v kapacite
Dôležitým parametrom kvality MHD je ponúkaná kapacita v kombinácii s kvalitnými prekladmi liniek. Tá sa meniť podľa vyťaženosti liniek, uvádzame odchýlky 10 a viac percent voči súčasnému stavu:
- vyššia kapacita:
- Dolné hony – cez voľné dni +20%
- Cintorín Vrakuňa – v pracovných dňoch v sedle, v odpoludňajšej špičke a cez voľné dni +14%
- hrad – v pracovných dňoch ráno +54%, v pracovných dňoch v sedle a cez voľné dni +29%
- Koliba – v pracovných dňoch ráno +20%
- Kramáre – v pracovných dňoch ráno +46%, v pracovných dňoch v sedle +34%, v odpoludňajšej špičke +49%, cez voľné dni +38%
- Novohradská – v pracovných dňoch ráno +11%, v pracovných dňoch v sedle +15%, v odpoludňajšej špičke +10%
- Šancová – v pracovných dňoch ráno +23%, v pracovných dňoch v sedle +20%, v odpoludňajšej špičke +21%, cez voľné dni +34%
- Záhradnícka – v pracovných dňoch ráno +40%, v pracovných dňoch v sedle +14%
- nižšia kapacita:
- Koliba – v odpoludňajšej špičke -20%
- Záhradnícka – cez voľné dni -21%
- Novohradská – cez voľné dni -14%
Nové spojenia (výber najdôležitejších)
- namiesto doterajšieho dvojnásobného spojenia od Saleziánov na Kramáre bude jedno zo spojení smerovať k hradu a ďalej k Vojenskej nemocnici
- od Nemocnice Kramáre na Autobusovú stanicu a ďalej do Prievozu
- z NÚSCH na Šancovú a k trhovisku
Zaniknuté spojenia (výber najdôležitejších)
- z NÚSCH na Autobusovú stanicu (prestup na Kramároch)
Rubber38
2) Zmena liniek, a zmena počtu liniek sú dve rozdielne veci
3) Tam, kde sú drôty, je naďalej prioritou TBus, inak tú trakciu môžeme rovno zrušiť. Takže napríklad o nejakom zlučovaní L63 a 204 môže byť reč, až keď sa potiahnu drôty do Avionu. Prípadne porušiť busy na úkor TBusov, ale nie naopak
4) Interval 15m cez víkend je absolútne v poriadku. Ak by si chcel mať interval nižší, musela by to byť tak využívaná trasa, že by zase bola preťažovaná cez týždeň, viď. napr. L93. Ak sa jedná o celosieťový interval, tak tým lepšie. Tam, kde je dopyt väčší, sa môže táto 15minútovka zdvojiť do taktu, ako je to na 201+202, 202+208, 204+45/46, 204+205. Nevidím v tom problém. Kvalita spojení MHD sa meria najmä cez týždeň, keď má potenciál konkurovať IAD. Linky treba koncipovať tak, aby boli aktraktívne hlavne vtedy. Víkendová premávka nikdy nebude tak atraktívna, pretože je dvakrát menší dopyt. A to sa nerieši tak, že z dvoch liniek idúcich úplne iným smerom jednu len tak zrušíš, tak cestujúcich len odradíš. Odrezať napríklad celé Dlhé diely od centra len preto, aby si mal viac číseliek v CP 201, je kravina. Cestujúci z toho nemajú žiadny úžitok, akurát tak bude chodiť dvakrát viac (okrem nedele večer poloprázdych) dvestojednotiek po Šancovej, a do mesta sa bude musieť prestupovať do 208 (ktorá by chodila jak? Ak raz za 15 minút, ako teraz, tak prestupujúcich z 201 nepoberie. Ak rovnako často, ako (jediná dlhodielska) 201, tak bude voziť na Kramáre a do Prievozu totálny vzduch, lebo primerane využitá by bola len v úseku Hraničná - 29. augusta. To už nevadí?)
5) 209 pomôže L201 v tom, že za ňu prevezme výkony v relácii Starý Ružinov(premýšľa sa o predĺžení L209 k Hraničnej, aby pobrala aj oblasť Bizniscentier okolo Prievozskej) - Mýta, príp. Predstaničné námestie. A do 201 sa už budú pchať len tí, ktorí idú až na HlSt, a tých by nemuselo byť viac, ako ľudí vystupujúcich na Saleziánoch a Mýtach = L201 sa už od Prievozskej +- nebude viac zaplňovať, chápeš? Navyše, L209 bude pravidelne odbremeňovať každý jeden spoj L201, čo sa o L61+74 nedá povedať (tam je posila čisto náhodná)