DPB pripravuje úpravy liniek trolejbusov, majú sa prispôsobiť dopytu cestujúcich.
Dopravný podik Bratislava na poslaneckú Komisiu dopravy a informačných systémov predložil návrh úprav liniek trolejbusov. Od poslednej výraznejšej zmeny trolejbusových liniek v roku 1999 sa totiž zmenilo smerovanie aj dopyt cestujúcich. Zatiaľ čo niektoré linky – napríklad na Šancovej – kapacitne nepostačujú, iné jazdia poloprázdne. Dopravný podnik preto spracoval návrh zmien v trolejbusovej doprave, ktoré by podľa neho mali zatraktívniť dopravu, v súvislosti s obmenou vozidlového parku trolejbusov a nedávnou výstavbou nových trolejbusových tratí. Viaceré úseky doterajších liniek budú spojené do nových trás, zvýši sa územie s atraktívnym intervalom 6 minút v rannej špičke a zlepšeným intervalom 7-8 minút počas pracovného dňa. Zjednotenie intervalov na viacerých linkách prinesie aj spravidelnenie dopravy. Prínosom by mal byť vyšší podiel kapacitnejších kĺbových trolejbusov na najvyťaženejších trasách. Z hľadiska počtu liniek však nepôjde o zásadnejšiu reformu, naďalej budú jazdiť do väčšiny trolejbusových radiál dve linky.
Zároveň prichádza do úvahy aj zmena číslovania trolejbusov v súvislosti so zavádzaním Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji. Zmenené (prípadne všetky) linky by tak mali dostať čísla podobne ako autobusy, kde prvá číslica reprezentuje mestskú časť, odkiaľ/kam smeruje. V súčasnosti sú už týmto systémom označené denné linky 33 64 a nočné trolejbusové linky N44 N47 a N72.
Namiesto súčasných liniek 206 207 208 209 a 212 by mali vzniknúť nové linky 42 45 46 47 a 48. Trasy liniek 33 64 201 202 203 204 205 210 a 211 zostanú nezmenené, uvažuje sa však s novým číslovaním, ktoré je uvedené v zátvorkách.
Termín realizácie zmien ešte nie je jasný. Najskôr by totiž mali byť splnené niektoré podmienky. Uvádza sa napríklad vytvorenie buspruhu na Patrónke, aby trolejbusy na Kramáre neprichádzali zmeškané. Bez splnenia tejto podmienky by ani pri lepších intervaloch nebolo možné zabezpečiť pravidelnú dopravu. DPB sa o zmenu v linkovom vedení trolejbusov snažil aj v predchádzajúcom období. Vtedy sa však podarilo zrealizovať len úpravy v električkovej doprave.
Nové trasovanie
Linka* |
Trasa / popis zmeny |
---|---|
33 |
Molecova – Hany Meličkovej – Dlhé diely bez zmeny |
64 |
Lovinského – Hroboňova – Pražská – Šancová – Trnavské mýto – Jelačičova bez zmeny trasy |
201 (71) |
Hlavná stanica – Šancová – Trnavské mýto – Miletičova – Gagarinova – Dolné hony bez zmeny trasy |
202 (72) |
Rajská – Mlynské nivy – Gagarinova – Dolné hony bez zmeny trasy |
203 (44*) |
Koliba – Hodžovo nám. – hrad – Búdková bez zmeny trasy |
204 (62*) |
Trnávka – Šancová – Nemocnica Kramáre – Valašská bez zmeny trasy |
205 (60) |
Rajská – Mlynské nivy – Svätoplukova – Záhradnícka – Jégého – Trnávka bez zmeny trasy |
210 (40) |
Hlavná stanica – Šancová – Račianske mýto – Karadžičova – Autobusová stanica – Nové SND bez zmeny |
211 (49) |
Národný onkologický ústav – Nemocnica Kramáre – Vojenská nemocnica bez zmeny trasy |
42 |
Vojenská nemocnica – Nemocnica Kramáre – Stromová – Pražská – Hodžovo nám. – Ul. 29. augusta – Mlynské nivy – Prievoz – Cintorín Ružinov spojenie doterajších liniek 208 a 212 do jednej |
45/46 |
Národný onkologický ústav / NÚSCH – Stromová – Pražská – Šancová – Trnavské mýto – Miletičova – Ružová dolina spojenie doterajších liniek 206 a 209; obsluha NOÚ a NÚSCH striedavo každým druhým spojom |
47 |
Vojenská nemocnica – hrad – Hodžovo nám. – Mickiewiczova – Záhradnícka – Jégého – Zimný štadión spojenie súčasných liniek 207 a 212 do jednej |
48 |
Šulekova – Hodžovo nám. – Mickiewiczova – Záhradnícka – Svätoplukova – Mlynské nivy – Miletičova – Ružová dolina spojenie súčasných liniek 207 a 208 do jednej |
* Poznámky:
- v prípade použitia tohto číslovania by súčasná minibusová linka 44 mala byť prečíslovaná na 145
- po dobudovaní trolejového prepojenia Mlynskej doliny a Molecovej predĺženie linky 62 od Patrónky cez Mlynskú dolinu, Botanickú a Molecovu na Dlhé diely
Intervaly liniek
Linka |
Trasa |
Interval v min |
Vozidlá | |||
---|---|---|---|---|---|---|
pracovné dni |
voľné dni | |||||
špička ráno |
sedlo |
špička popoludní | ||||
33 |
Molecova – Dlhé diely |
6 |
10 |
6 |
10/20 |
18-m |
64 |
Lovinského – Šancová – Jelačičova |
15 |
30 |
15 |
30 |
12-m |
201 (71) |
Hlavná stanica – Miletičova – Dolné hony |
6 |
7-8 |
7-8 |
10 |
18-m |
202 (72) |
Rajská – Mlynské nivy – Dolné hony |
6 |
7-8 |
7-8 |
10 |
18-m |
203 (40) |
Koliba – Búdková |
10 |
15 |
15 |
15 |
12-m |
204 (62) |
Valašská – Kramáre – Trnávka |
10 |
15 |
15 |
15 |
18-m |
205 (60) |
Rajská – Svätoplukova – Trnávka |
10 |
15 |
15 |
15 |
12-m |
210 (40) |
Hlavná stanica – Autobusová stanica – Nové SND |
10 |
10 |
10 |
10 |
12-m |
211 (49) |
Národný onkologický ústav – Vojenská nemocnica |
10 |
30 |
30 |
30 |
12-m |
42 |
Vojenská nemocnica – Kramáre – Autobusová stanica – Cintorín Vrakuňa |
6 |
7-8 |
7-8 |
15 |
18-m |
45 / 46 |
Národný onkologický ústav / NÚSCH – Šancová – Ružová dolina |
6 |
7-8 |
7-8 |
15 |
12-m |
47 |
Vojenská nemocnica – Hrad – Mickiewiczova – Zimný štadión |
10 |
15 |
15 |
15 |
18-m |
48 |
Šulekova – Svätoplukova – Ružová dolina |
10 |
15 |
15 |
- |
12-m |
Linky s rovnakými intervalmi by mali byť vzájomné preložené. To znamená, že ich odchody budú rovnomerné a koordinované spoje nebudú odchádzať naraz. Preklady liniek budú v nasledujúcich úsekoch:
Linky |
Lokalita |
Interval v min | |||
---|---|---|---|---|---|
pracovné dni |
voľné dni | ||||
špička ráno |
sedlo |
špička popoludní | |||
42+45+46+204 |
Kramáre |
<3 |
<3-4 |
<3-4 |
5 |
201+202 |
Dolné hony |
3 |
3-4 |
3-4 |
5 |
203 |
Koliba |
10 |
15 |
15 |
15 |
201+45+46 |
Miletičova |
3 |
3-4 |
3-4 |
<10 |
205+204 |
Trnávka |
5 |
7-8 |
7-8 |
7-8 |
203+47 |
Hrad |
5 |
7-8 |
7-8 |
7-8 |
47+205 |
Záhradnícka |
5 |
7-8 |
7-8 |
15 |
42 |
Prievoz |
6 |
7-8 |
7-8 |
15 |
Dôvody zjednocovania intervalov uvádza materiál predložený dopravnej komisii: „Existencia rovnakých, resp. násobných intervalov v jednotlivých obdobiach dňa je nevyhnutným predpokladom koordinácie cestovných poriadkov súbežných liniek. Takto je možné zvýšiť pravidelnosť dopravy i komfort cestujúcich, keď jednotlivé vozidlá prichádzajúce v pravidelných následných intervaloch budú rovnomerne naplnané cestujúcimi.“
Argumentácia ďalej vychádza zo zahraničných skúseností a odbornej literatúry: „Zavádzanie pravidelných, pre cestujúceho atraktívnych intervalov vo všetkých obdobiach dňa je dôležité v záujme využívania i efektívnosti organizácie verejnej dopravy a zároveň nevyhnuté pri prestupoch, aby zdržania cestujúcich boli čo najmenšie. Kvalitný prestupný systém za predpokladu atraktívnych intervalov má šancu osloviť nielen tých potenciálnych cestujúcich, ktorí majú priame spojenia, ale všetkých potenciálnych cestujúcich. Pri prestupovaní sa stáva prístupným celé mesto, nielen tie časti, kam vedú priame linky v riedkom intervale.“
Zmeny v kapacite
Dôležitým parametrom kvality MHD je ponúkaná kapacita v kombinácii s kvalitnými prekladmi liniek. Tá sa meniť podľa vyťaženosti liniek, uvádzame odchýlky 10 a viac percent voči súčasnému stavu:
- vyššia kapacita:
- Dolné hony – cez voľné dni +20%
- Cintorín Vrakuňa – v pracovných dňoch v sedle, v odpoludňajšej špičke a cez voľné dni +14%
- hrad – v pracovných dňoch ráno +54%, v pracovných dňoch v sedle a cez voľné dni +29%
- Koliba – v pracovných dňoch ráno +20%
- Kramáre – v pracovných dňoch ráno +46%, v pracovných dňoch v sedle +34%, v odpoludňajšej špičke +49%, cez voľné dni +38%
- Novohradská – v pracovných dňoch ráno +11%, v pracovných dňoch v sedle +15%, v odpoludňajšej špičke +10%
- Šancová – v pracovných dňoch ráno +23%, v pracovných dňoch v sedle +20%, v odpoludňajšej špičke +21%, cez voľné dni +34%
- Záhradnícka – v pracovných dňoch ráno +40%, v pracovných dňoch v sedle +14%
- nižšia kapacita:
- Koliba – v odpoludňajšej špičke -20%
- Záhradnícka – cez voľné dni -21%
- Novohradská – cez voľné dni -14%
Nové spojenia (výber najdôležitejších)
- namiesto doterajšieho dvojnásobného spojenia od Saleziánov na Kramáre bude jedno zo spojení smerovať k hradu a ďalej k Vojenskej nemocnici
- od Nemocnice Kramáre na Autobusovú stanicu a ďalej do Prievozu
- z NÚSCH na Šancovú a k trhovisku
Zaniknuté spojenia (výber najdôležitejších)
- z NÚSCH na Autobusovú stanicu (prestup na Kramároch)
Zvero
Bolo velkou chybou, ze sa zaviedlo cislovanie regionalnych autobusov, pokial neboli skor splnene podmienky pre plnohodnotne zavedenie IDS - celoplosne.
Kompletne precislovanie trolejbusov je jedine ciste riesenie, pokial chceme upustit od "dvestovkoveho" oznacovania trolejbusov. Ponechanie niektorych liniek v starom systeme cislovania vnasa dalsi neporiadok do systemu cislovania - to na margo benefitu. Toto ale matie ludi a z diskusii je zrejme, ze sa proti tomuto precislovavaniu buria - a su to najlajkovanejsie prispevky.
Ad Petto, chapem ze 130 a 123 su doplnky k tymto linkam, ale keby mali vlastne cislo, mozno by sa nestalo, ze si ich pomylim a skoncim pri OD Lamac miesto Mostu SNP (130 isla vtedy zmeskana, este aj rovnaky typ autobusu).
K Tvojej 21-ke a roznym konecnym pridavam priklad aj L37.
Proste ten stary system mal v sebe poriadok, linky sa delili na elektricky, autobusy-obsluzne, expresne, trolejbusy a nocaky. Mohli sme kludne pri nom ostat. Nic by sa nikomu nestalo.
Prilisna pozornost sustredena na precislovanie takisto odvracia pozornost od skutocneho problemu - neriesenie linkoveho vedenia koncepcne, en bloc pre vsetky trakcie, mizerne prestupy, chybajuce obratiska, nedostatok vodicov (prip. vozidiel, alebo vozov aj vodicov - vsetky situacie sme uz zazili), mizerne ohodnotenie, slabe socialne zazemie a zvysujuce sa naklady na vodicak, do coho pribudla aj kvalifikacna karta a zvysenie vekovej sposobilosti na vedenie autobusu, co vedie opat len k tomu, ze nedostatok sa bude len prehlbovat. Nehovoriac o tom, ze novy generel nie je este poriadne ani na svete a uz sa stava z neho trhaci kalendar.
Vsetky tieto priciny maju spolocneho menovatela - nedostatok financii v mestskom rozpocte v prvom rade a nehospodarne zachadzanie s financiami v druhom rade. Pokial sa nepodari vyriesit tieto dva problemy, budeme svedkami este nejedneho takehoto opatrenia a problemu. Toto treba vyriesit v prvom rade, inak sa nabaluju iba problemy na dalsie problemy.