Klimatizuje sa pri 24°C a vyššej teplote.
Počet klimatizovaných vozidiel v bratislavskej MHD sa za posledné roky postupne zvyšuje. V súčasnosti má dopravný podnik vo svojom vozidlovom parku tretinu klimatizovaných autobusov, necelé dve tretiny klimatizovaných trolejbusov a najmenej klimatizovaných vozidiel má zatiaľ električková doprava - k 5. júlu to bolo 14 nových električiek. Skúsenosti cestujúcich však ukazujú, že v bratislavských podmienkach klimatizované vozidlo namiesto pohodlného cestovania v horúcich letných dňoch neraz poskytuje horší komfort ako neklimatizované vozidlo. Dôvody sú rôzne - buď úplne vypnutá klimatizácia pri zatvorených oknách, keď sa vzduch výrazne prehreje, alebo nedostatočný výkon klimatizácie, ktorý spôsobí nedychateľné "dusno" vo vozidle. Spýtali sme sa preto dopravného podniku, ako to je s používaním klimatizácie vo vozidlách, ktoré ňou sú vybavené.
Ak sa cestujúci spýta vodiča, prečo nie je zapnutá klimatizácia, častokrát dostane odpoveď, že klimatizácia je pokazená. Hovorkyňa DPB, a.s., A. Volfová nám na otázku, koľko pokazených klimatizácií v súčasnosti DPB eviduje, odpovedala, že "vo všetkých vozidlách vybavených klimatizáciou, je klimatizácia plne funkčná. Ak sa počas prevádzky vyskytne porucha, DPB, a.s. ju rieši okamžite". Medzi najčastejšie poruchy klimatizácií podľa hovorkyne DPB patria prasknuté tesnenia, potrubia a hadičky, tým pádom znížený tlak chladiva, prederavený chladič a zadretý kompresor. "V prípade poruchy klimatizácie sa rieši oprava hneď po jej zistení v dielni DPB, a.s, u nových vozidiel u ich dodávateľa formou reklamácie v spolupráci s autorizovaným servisom. Ak je oprava zložitejšia, nedá sa opraviť v priebehu pár dní," spresnila A. Volfová.
V súvislosti s používaním klimatizácie sme sa tiež zaujímali ako často sa klimatizačné jednotky vo vozidlách čistia a dezinfikujú. "DPB, a.s. zabezpečuje čistenie a dezinfekciu podľa hygienických predpisov a návodu na používanie klimatizácie," uviedla bez ďalších podrobností hovorkyňa DPB.
Klimatizuje sa pri 24°C a vyššej teplote
Dopravný podnik má vo svojom vozidlovom parku vozidlá s manuálnou aj automatickou klimatizáciou. V starších autobusoch Mercedes-Benz vybavených automatickou klimatizáciou sa podľa DPB klimatizácia spúšťa, ak vonkajšia teplota dosiahne 24°C. V súčasnosti dodávané nové autobusy a trolejbusy sú vybavené manuálnou klimatizáciou, ktorú vodiči zapínajú na základe centrálnej výzvy z dispečingu, alebo ak vonkajšia teplota vystúpi na 24°C. V nových nízkopodlažných električkách funguje klimatizácia automaticky, podľa teploty buď kúri, vetrá alebo chladí.
Na správne fungovanie klimatizácie je nevyhnutné, aby sa do vozidla nedostával teplý vonkajší vzduch cez pootvárané okná. Veľká časť klimatizovaných vozidiel je vybavená uzamykaním bočných okien, aby ich cestujúci neotvárali a neznižovali tým účinnosť chladenia. V praxi sa však často stáva, že aj pri zapnutej klimatizácii sú okná odomknuté a pootvárané. Nezriedka však nastáva aj opačný problém - klimatizácia je vypnutá a okná uzamknuté. "Práve cestujúci často otvárajú okná a klíma je potom neefektívna. DPB, a.s. nemá žiadne predpisy o uzamykaní okien. Pokiaľ sa stane, že klimatizácia sa počas prevádzky znefunkční, každý vodič DPB, a.s. zabezpečí otvorenie okien a strešných vetrákov," uvádza sa v stanovisku DPB.
Ak cestujúci nie je spokojný s používaním klimatizácie vo vozidle, podľa DPB môže podať sťažnosť štandardnou cestou. "DPB, a.s. zaznamenáva rozdielne názory na klimatizované vozidlá, niekomu vyhovujú, niekomu naopak nie. Predovšetkým tým starším, nakoľko pri teplotných rozdieloch môžu mať zdravotné problémy. Každý cestujúci má niekoľko možností ako postupovať v prípade sťažností. DPB, a.s. každú jednu s osobitým zreteľom preverí," uzatvára hovorkyňa DPB A. Volfová.
Mike
Vodiči nemajú štvorhrany, aby zamkli okná. Keď to cestujúci otvorí, tak vodiča to nebaví na každej konečnej stále zatvárať. Niekedy na to kašlú úplne a nezatvoria tie okná vôbec. (sú vodiči čo sa za celú službu neprejdu po voze). Na druhej strane sú cestujúci ktorí nasilu otvoria zamknuté okno, aj keď vo voze je "chladnička. "
Ďalej sa tu hádajú samotní cestujúci, že ako má byť nastavená klíma, na koľko stupňov. Ak je malý rozdiel oproti vonkajšku, tak majú všetci pocit, že je slabá a neúčinná a otvárajú okná. Ak je je príliš chladno, zasa útočí úrad verejného zdravotníctva a ozývajú sa tí, čo s tým majú zdravotné problémy.
Zvyčajne keď nejde klíma cestujúcim, tak nejde ani u vodiča. Mnoho vodičov si tú klímu ani nezapína, lebo tá otvorená kabína sa nedá nejako efektívne vychladiť.
Ale aj tá posledná primitívna opica bez ukončenej základnej školy, ktorá v DPB šoféruje, vie, že pri týchto teplotách, ktoré sú vonku, musí byť pustená klíma. Na to netreba žiadne výzvy dispečingu, ani nejaké vysoké IQ. Ani ten argument zvýšenej spotreby sa v takýchto prípadoch nesleduje.
Akurát nie každý vodič vie tú klímu správne ovládať a zasa nie každá je blbuvzdorne nastaviteľná.
Tak, či onak, navzdory oficiálnemu stanovisku DPB je v premávke stále mnoho vozidiel s nefunkčnou klímou..