Klimatizuje sa pri 24°C a vyššej teplote.
Počet klimatizovaných vozidiel v bratislavskej MHD sa za posledné roky postupne zvyšuje. V súčasnosti má dopravný podnik vo svojom vozidlovom parku tretinu klimatizovaných autobusov, necelé dve tretiny klimatizovaných trolejbusov a najmenej klimatizovaných vozidiel má zatiaľ električková doprava - k 5. júlu to bolo 14 nových električiek. Skúsenosti cestujúcich však ukazujú, že v bratislavských podmienkach klimatizované vozidlo namiesto pohodlného cestovania v horúcich letných dňoch neraz poskytuje horší komfort ako neklimatizované vozidlo. Dôvody sú rôzne - buď úplne vypnutá klimatizácia pri zatvorených oknách, keď sa vzduch výrazne prehreje, alebo nedostatočný výkon klimatizácie, ktorý spôsobí nedychateľné "dusno" vo vozidle. Spýtali sme sa preto dopravného podniku, ako to je s používaním klimatizácie vo vozidlách, ktoré ňou sú vybavené.
Ak sa cestujúci spýta vodiča, prečo nie je zapnutá klimatizácia, častokrát dostane odpoveď, že klimatizácia je pokazená. Hovorkyňa DPB, a.s., A. Volfová nám na otázku, koľko pokazených klimatizácií v súčasnosti DPB eviduje, odpovedala, že "vo všetkých vozidlách vybavených klimatizáciou, je klimatizácia plne funkčná. Ak sa počas prevádzky vyskytne porucha, DPB, a.s. ju rieši okamžite". Medzi najčastejšie poruchy klimatizácií podľa hovorkyne DPB patria prasknuté tesnenia, potrubia a hadičky, tým pádom znížený tlak chladiva, prederavený chladič a zadretý kompresor. "V prípade poruchy klimatizácie sa rieši oprava hneď po jej zistení v dielni DPB, a.s, u nových vozidiel u ich dodávateľa formou reklamácie v spolupráci s autorizovaným servisom. Ak je oprava zložitejšia, nedá sa opraviť v priebehu pár dní," spresnila A. Volfová.
V súvislosti s používaním klimatizácie sme sa tiež zaujímali ako často sa klimatizačné jednotky vo vozidlách čistia a dezinfikujú. "DPB, a.s. zabezpečuje čistenie a dezinfekciu podľa hygienických predpisov a návodu na používanie klimatizácie," uviedla bez ďalších podrobností hovorkyňa DPB.
Klimatizuje sa pri 24°C a vyššej teplote
Dopravný podnik má vo svojom vozidlovom parku vozidlá s manuálnou aj automatickou klimatizáciou. V starších autobusoch Mercedes-Benz vybavených automatickou klimatizáciou sa podľa DPB klimatizácia spúšťa, ak vonkajšia teplota dosiahne 24°C. V súčasnosti dodávané nové autobusy a trolejbusy sú vybavené manuálnou klimatizáciou, ktorú vodiči zapínajú na základe centrálnej výzvy z dispečingu, alebo ak vonkajšia teplota vystúpi na 24°C. V nových nízkopodlažných električkách funguje klimatizácia automaticky, podľa teploty buď kúri, vetrá alebo chladí.
Na správne fungovanie klimatizácie je nevyhnutné, aby sa do vozidla nedostával teplý vonkajší vzduch cez pootvárané okná. Veľká časť klimatizovaných vozidiel je vybavená uzamykaním bočných okien, aby ich cestujúci neotvárali a neznižovali tým účinnosť chladenia. V praxi sa však často stáva, že aj pri zapnutej klimatizácii sú okná odomknuté a pootvárané. Nezriedka však nastáva aj opačný problém - klimatizácia je vypnutá a okná uzamknuté. "Práve cestujúci často otvárajú okná a klíma je potom neefektívna. DPB, a.s. nemá žiadne predpisy o uzamykaní okien. Pokiaľ sa stane, že klimatizácia sa počas prevádzky znefunkční, každý vodič DPB, a.s. zabezpečí otvorenie okien a strešných vetrákov," uvádza sa v stanovisku DPB.
Ak cestujúci nie je spokojný s používaním klimatizácie vo vozidle, podľa DPB môže podať sťažnosť štandardnou cestou. "DPB, a.s. zaznamenáva rozdielne názory na klimatizované vozidlá, niekomu vyhovujú, niekomu naopak nie. Predovšetkým tým starším, nakoľko pri teplotných rozdieloch môžu mať zdravotné problémy. Každý cestujúci má niekoľko možností ako postupovať v prípade sťažností. DPB, a.s. každú jednu s osobitým zreteľom preverí," uzatvára hovorkyňa DPB A. Volfová.
Janik11
A vrcholom všetkého je, keď spŕchne, ochladí sa a vo vnútri narastá rel. vlhkosť. Pritom by stačilo len pustiť klímu, prefiltorvať vzduch a človeku sa hneď lepšie dýcha. Miesto toho je v skleníky. Ale veď teplota je 22°C a nám by malo byť fajn...
Nie som nejaký zástanca klimatízácie, ale som toho názoru, že keď ju už raz máme, máme ju používať a to nie len ak, ak, ak. Navyše, tým, že raz klíma ide, raz nejde, z dôvodov takých, či onakých, ako má bežný človek vedieť, či klíma nejde, lebo je vonku 23.5°C a klíma sa nespustí a má si otvoriť okno (ak to vôbec ide)? Takto len ľudí utvrdíme v postoji, že len čo nastúpia do vozidla, chcú si otvoriť okno bez ohľadu na stav klimatizácie. Podľa mňa, ak je vozidlo vybavené klímou, mala by byť neustále zapnutá s nastevenou nejakou rozumnou teplotou a najlepšie aj s prihliadnutím na vonkajšiu teplotu (v zmysle interiér max. -6°C oproti ext.). A to, či a ako sa to prejaví na nákladoch na prevádzku a údržbu, to rozhodne nemôže byť argument na spúšťanie - nespúšťanie klímy. Ani ja si predsa nekúpim boty a potom na ne doma nekukám, lebo sa bojím, že ich zoderiem a budem si musieť kúpiť ďalšie... Vozidlá sú vybavené klimatizáciou, aby boli klimatizované.