Ako bude vyzerať modernizovaná električková trať v Karlovej Vsi a Dúbravke?

Pribudnú prestupné zastávky aj tráva.

Prípravy modernizácie električkovej trate v Karlovej Vsi a Dúbravke sú už v plnom prúde. V týchto dňoch sa pripravuje projektová dokumentácia, ktorá určí, čo sa zmení a čo nie. Modernizácia sa líši od klasickej rekonštrukcie tým, že by mala okrem výmeny zastaraných a opotrebovaných komponentov trate zlepšiť kvalitu mestskej hromadnej dopravy najmä zlepšením parametrov tratí, zvýšením cestovnej rýchlosti, zavedením preferencie verejnej hromadnej dopravy, ale napríklad aj lepším prepojením jednotlivých druhov dopravy. Pozrime sa teda, čo sa zlepší pri modernizácii električkovej trate v Karlovej Vsi a Dúbravke.

„Projekty sa pripravujú v súlade so schválenou národnou stratégiou verejnej dopravy, ktorá požaduje zlepšenie parametrov napr. v oblasti cestovnej rýchlosti. Rovnako je v platnosti mestským zastupiteľstvom schválená koncepcia rozvoja MHD v Bratislave do roku 2025, ktorá definuje viaceré technické parametre, ako je napríklad zatrávnenie na zníženie hlučnosti najmä v husto urbanizovaných lokalitách. Modernizácia sa bude týkať všetkých súčastí trate, od koľajového podložia, cez samotné koľajnice, nástupiská, prejazdy, priechody pre chodcov, svetelnú signalizáciu, trakčné stožiare až po trolejové vedenie,“ informovalo tlačové oddelenie mesta Bratislava.

Prestupný uzol Molecova a spoločné zastávky

V rámci modernizácie karloveskej radiály sa bude riešiť aj súčasný nepriaznivý stav prestupných uzlov tak, aby sa v maximálne možnej miere eliminoval pohyb cestujúcich cez komunikácie.

Autobusy budú podľa vyjadrení mesta na vybraných prestupných zastávkach zastavovať na spoločnej hrane spolu s električkami, čo prispeje k zvýšeniu bezpečnosti chodcov a k výraznému zjednodušeniu prestupovania. Podľa našich informácií budú mať električky a autobusy spoločné zastávky Lafranconi a Damborského. Hovorkyňa mesta Ivana Skokanová uviedla, že „to však neplatí v prípade prestupného uzla Molecova, kde budú nástupištia trolejbusov a autobusov hneď vedľa električkových tak, aby bol prestup cestujúcich čo najkomfortnejší a minimálne ovplyvňoval nosnú električkovú dopravu.“ V rámci modernizácie sa tak využije ideový návrh Občianskej iniciatívy Lepšia doprava.

„O projekte rokujeme aj s dotknutými mestskými časťami (Staré Mesto, Karlova Ves a Dúbravka), rovnako ako so zástupcami Cyklokoalície a zástupcami Lepšej dopravy,“ dodala hovorkyňa.

Vzhľadom na hustotu premávky električiek nebudú autobusy medzi zastávkami premávať po električkovej trati. Neráta sa ani s vybudovaním električkového obratiska Molecova.

Rozmiestnenie zastávok

Jedným z často diskutovaných nedostatkov karloveskej radiály je hustota električkových zastávok. Pri modernizácii sa preto ráta aj so znížením počtu zastávok tak, aby sa zrýchlila električková doprava, ktorá je pre Karlovu Ves kľúčová. Magistrát podľa slov hovorkyne navrhuje zlúčenie zastávok Jurigovo námestie a Segnerova. Materiál, ktorý máme k dispozícii, uvádza, že zlúčením zastávok by došlo nielen k skráteniu cestovného času pre cestujúcich a úspore nákladov DPB, ale aj k zlepšeniu dostupnosti pošty Bratislava 4 a predajne Billa, pričom poliklinika Karlova Ves by naďalej zostala v prijateľnej pešej dostupnosti.

Doplnené 9.4.2015 18:00 + 22:11: Podľa vyjadrenia mesta sa po odbornom posúdení a rokovaní s projektantom zastávky Jurigovo námestie a Segnerova napokon zlučovať nebudú a dôjde len k modernizácii súčasných zastávok. Podľa našich informácií sú dôvodom neochoty realizovať skutočnú modernizáciu električkovej trate obavy z možného dlhšieho posudzovania vplyvov na životné prostredie než pri čiastočnej modernizácii. Tento argument teda môže ovplyvniť parametre trate na najbližšie desiatky rokov.

Podľa našich informácií by sa malo zmeniť aj prestupovanie medzi električkovou dopravou a náhradnou autobusovou dopravou v prípade výluk. Doterajší prestup vykonávaný na zastávke Borská by sa mal presunúť priamo do obratiska Karlova Ves. To by po novom malo byť navyše napojené aj na trať z Dúbravky. Prestupovať by sa malo v tesnej blízkosti medzi električkami a autobusmi a bez prechádzania cez cestu.

So zatrávnením sa počíta

Aj napriek nedávnym vyjadreniam dnes už bývalého hlavného dopravného inžiniera Tibora Schlossera o tom, že by zatrávnenie tratí iba zbytočne predražovalo stavbu, mesto v tomto prípade v súlade s prijatou koncepciou plánuje zatrávniť niektoré úseky modernizovaných tratí v husto obývaných lokalitách, najmä na sídliskách. Trávnatý koberec na trati pomôže výrazne znížiť hlučnosť a zlepšiť tak okrem verejného priestoru aj životné podmienky obyvateľov.

„V rámci modernizácie zelený trávnatý koberec dostane trať v úseku od Riviéry po konečnú Karlova Ves ako aj na začiatku Dúbravky, aktuálne sa ešte v rámci projektu prejednáva možnosť zatrávnenia trate na nábreží, “ uviedla hovorkyňa.

Na otázku, kedy sa očakáva začiatok modernizácie Dúbravsko-Karloveskej radiály, hovorkyňa magistrátu uviedla, že „do konca roka 2015 mesto plánuje mať pripravený projekt s vydaným stavebným povolením tak, aby mohlo v roku 2016 zažiadať o nenávratný finančný príspevok z operačného programu Integrovaná infraštruktúra.“ Konkrétny termín začiatku a ukončenia prác bude závisieť od ponúk vo verejnom obstarávaní.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ámos #104:
To ze budu obojsmerne elektricky znamena ze tam nemoze byt obratisko? Ked uz bolo schvalene, bolo by lepsie ho tam mat, uz len kvoli flexibilite (aj pri mimoriadnostiach, aj vyprave). Mesto by este aj usetrilo.

Dovod preco sa zvolilo riesenie bez neho je, ze bolo hlupo naprojektovane a stalo v ceste pokracovaniu trate (a nebola tam ziadna priprava). Takze k tvojej otazke ako za to moze mesto: Zle si zadalo co chce, tym padom dostalo zle riesenie a potom to hasilo takto.
Reakcia na: 723.6 #103:
a ako za to moze stavitel?
Ako za to moze mesto?
chapes pojmu cas a tomu ako plynie?
Ci si jasnovidec a ty si uz pri zadavani specifikacii do tendra vedel, ze Bratislava bude vo velmi blizkom case nakupovat obojsmerne elektricky a tak obratisko nebude treba.
Reakcia na: Ámos #102:
Nie rozrobené, ale urobené a ktoré sa robili zbytočne, keďže slučka nebude.
Reakcia na: 723.6 #101:
vidim, ze ty tom tiez rozumies ako tie sekretarky, ked sa pytas preco mesto ide preplacat rozrobene prace na obratisku.
Hmm, "pekné". Vidno, že roky sa nad týmto uvažuje ale keď nastane čas činov tak sa vždy niekto zoserie, lebo pri pomyslení, že mu budú občania vyvolávať, že prečo majú zastávku o 200m ďalej sa div, že nie pomočí. Nerozumiem prečo do tohoto fušujú zosratí ľudia. Nech idú robiť sekretárky a variť šéfovi kávu. Pri tom nie je potrebný ich názor a ani moc rozumu, a ich činnosť nebude mať dopad na nič podstatné pre ľudí.

Tiež ma zaujíma, že akým nedopatrením sa buduje trať do Petržalky aj pre 1435mm?! A tiež terénne úpravy vykonané na klasické obratisko namiesto hlavového bude mesto preplácať, keďže boli vykonané plus odstránenie zbytočného násypu taktiež, čiže "gratulujem".

Lepšie pre môj pokoj bude nečítať a nesledovať čo sa pácha vo verejnej hromadnej doprave na Slovensku.
Reakcia na: Mischo1 #96:
Asi v tom čase ako bude zverejnená finálna podoba Štúrovej ul. ...
Reakcia na: patrik444 #98:
Chces aby to vypadalo nejak takto? http://goo.gl/GrSPvm Ja teda rozhodne nie! Neviem kde byvas, ale nadzemka by na tom mieste spatila okolie este viac ako tie sklenene budovy, co stavaju kdekolvek po meste.

Radsej budem, ak sa trat upravy do takejto podoby http://goo.gl/ReKts1 ako by sa mala robit nejaka prapodivna pseudorekonstrukcia postavenim nezmyselnej nadzemky...
Reakcia na: MatejBA #15:
divná reakcia, ako sa dá zohyzdiť uvedená lokalita ? pod viaduktom by mohla vzniknúť cyklotrasa, nový jazdný pruh. keby to komouši rovno spravili, tak Tvoj príspevok vyznie ešte divnejšie..
Reakcia na: Error 0x007 #29:
jasné, všetko predsa platíme my bratislavčania ! aj to som zaplatil ako napríklad zužovanie zastávok na račianskej radiále a ich znovu rozširovanie a opravovanie... prečo raz neurobiť niečo tak, aby to fungovalo 100 rokov !!!
Kedy bude hotová nejaká prezentácia ako bude vyzerať Karloveska radiála???
Reakcia na: Solider #92:
Prenos navesti do vlaku byt nemusi.
Reakcia na: Ámos #89:
Dobre, zrejme mas pravdu. Ale aj tak, na nezmyselnosti zastavok 300 metrov od seba nadalej trvam.
Reakcia na: Solider #92:
Jasné, zbrklo som čítal. To by výrazne predražilo reko ?
Reakcia na: Ike #90:
To je zabezpečenie vjazdu, ale v prípade citovanej vyhlášky ide o zabezpečovacie zariadenie trate. Tým sa myslia návestidlá, prenos návesti do vlaku, prípadne koľajové obvody.
Reakcia na: Ike #90:
Cize zabezpecovacim zariadenim sa mysli cervene svetla a "ding ding"?
Ja som myslel, ze je treba nieco sofistikovanejsie, ze to zastavi/pribrzdi vlak ak sa prilis priblizi k tomu predchadzajucemu.

Tym padom by sa zabezpecila plna preferencia elektriciek len dvaka "ding ding"? ?
Uz chapem preco sa tu tak brania zvyseniu premavkovej rychlosti. Nebolo by treba miliony € na preferencie. Stacilo by jednoduche zariadenie ?
Reakcia na: Ámos #89:
V roku 2008 som s mojim prvým GPS telefónom meral trasu Pri Kríži - Botanická. Bolo to v čase prevádzky semaforu Kuklovská. Zastávky určite niečo ušetria, no najväčšie straty boli na svetelných križovatkách bez preferencie. Ak sa nemýlim, v najhoršom prípade sme na tejto trase stáli 8 minút (alebo 6? bolo to guľaté číslo a nebola to trojka :D) .

K zabezpečeniu (9/2009 Z.z. § 10):

(5) V osobitných prípadoch, napríklad na zabezpečenie vjazdu električky na cestu, sa používa signál s červeným svetlom „Stoj!“, ktorému predchádza signál s plným žltým svetlom „Pozor!“; vodič je povinný zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a, č. V 5b alebo č. V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením.

(6) Signál dvoch vedľa seba umiestnených, striedavo prerušovaných plných červených svetiel znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred svetelným signalizačným zariadením.

Prvú možnosť som na Slovensku ešte nevidel, druhá predsa nie je výlučne určená pre železnice. Ak nie je električková trať súčasťou cestného telesa, je to predsa dráha.
Reakcia na: kraken #88:
no urcite by to 4 minuty neboli.
Ale ak neveris, inteligentny telefon hadam mas, stiahni app na meranie rychlosti a prejdenej vzdialenosti.
Odmeraj si stopkami cas traveny vozidlom na danych zastavkach a zmeraj si usek odkedy zacne elektricka brzdit z plnej rychlosti a opat sa dostane na plnu rychlost.
cele to vynasob, vydel, odcitaj pripocitaj a dostanes cca predstavu kolko usetris.
Vzhladom na to, ze elektricka priemerne travi na zastavke 12s, tak 4 minuty neusetris.
Reakcia na: Ámos #81:
Myslim, ze by to boli 4 minuty. Minimalne by to boli usetrene nervy z toho, ze plna elektricka zastavuje na zastavke, kede nikto nie je a o 300 metrov na dalsej takej.
Ano, Svantnerova je blizko k dalsim zastavkam, a aj Drobneho a Alexyho su blizko seba. Elektricky uz nechodia dalej (Devinska), takze su zdrzovani hlavne ti co nastupuju na konci Dubravky. No cez Karlovku idu pomaly vsetci co idu z Dubravky. Nie je to trivialny problem, no riesia ho ludia, ktori mhdckou nechodia, stylom - hura elektricka ide az do Dubravky.
Reakcia na: 810zssk #78:
ja si celkom vierohodne viem predstaviť scenár, pri ktorom bude potrebné zriadiť špičkovú linku vyžadujúcu obojsmerné vozy a niekto v DPB vyhlási, že ich nemajú, pretože majú iba jednosmerná (a pritom budú obojsmerné jazdiť na linkách kde nebudú potrebné). Jeden DP to tak na Slovensku robí ?
Reakcia na: Solider #85:
dik za info, takze som mal mylne vedomosti.
Takze do 60km/hod je to na DPB nad uz by muselo byt zabezpecovacie zariadenie, co bude predpokladam dost draha zalezitost.

Tak mozno zmeni zakon aby zabezpecovacka bola trebars az od 70 ?
Ved Vajnorska sa ma stavebne pripravovat na Vmax 70km/hod ?
Reakcia na: Ámos #84:
Vyhláška č. 351/2010 Z. z. o dopravnom poriadku dráh v § 29 ods. 11 uvádza: „Na električkových dráhach, na ktorých chodia vlaky rýchlosťou viac ako 60 km/h, je chod vlaku vždy zabezpečený.“ O segregácii sa nikde nehovorí. Trať sa podľa iného vykonávacieho predpisu (350/2010 Z.z.) „... umiestňuje na vlastnom telese dráhy alebo na cestnej komunikácii podľa technických noriem“, kde nie je nič uvádzané o vzťahu medzi rýchlosťou a prípadných oddelením trate. Podľa môjho názoru je možné interným predpisom ako znížiť, tak aj zvýšiť rýchlosť do 60 km/h. To sa môže týkať ako Dúbravky, tak aj Petržalky.
Reakcia na: Solider #83:
na rychlost vyssiu ako 50 (ak nie 55km hod - nepamatam si dobre) musi byt trat plne segregovana.
ja viem o takejto info.
Bohuzial aspon na ciastocnu segregaciu sa nemysli ani pri sucasnych reko a teda aspon na kritickych usekoch zvodidla nepribudnu.
Reakcia na: Ámos #82:
Pokiaľ sa nič nezmenilo, tak o traťových rýchlostiach rozhoduje dopravca, nie úrad.
Reakcia na: fanatikmhd #80:
A co ked na Krcacoch bude niekto nastupovat?
z tvojich pochybne vyratanych 4-5 minut bude minuta a pol a vlak usetreny nebude.

Skutocne na riesenie je KV+Borska a Segnerova+Jurigovo. No to ti vlak neusetri.

Ak chcem skracovat dlzku trati tak okrem uprav geometrie trati pre zvysenie rychlosti v oblukoch, vyhybiek s vyssom rychlostou prejazdu, absolutnej preferencie, a inymi je dalsim moznym riesenim, skusit presvedcit drahovy urad na zvysenie maximalky na 65km/hod.
Reakcia na: kraken #72:
Ok, 4 minuty by to neboli, take 2 maximalne. Ale budis 2 minuty hore dole.
Preco nerusis zastavky v Dubravke?
Taka Svantnerova je rovnako blizko k dalsim zastavkam?
Reakcia na: Ámos #70:
Krcace (2x) na znamenie, borska+KV zlucit, pricom vznikne jedna KV iduca od nadjazdu smerom k borskej (cize vyzrkadlit nastupistia). Segnerova+Jurigovo zlucit, v klesani tesne pred obluk... dalej PKO a Chatama cez vikendy a v PoPia medzi 19:00-06:00 na znamenie....Predpokladam pri L.4 priblizne ukratenie jednosmerne 4-5min, obojsmerne teda 8-10min. To je uz jeden vlak dole....
Reakcia na: kraken #77:
zastavenie na zastavke podla teba trva minutu? Skus si to niekedy pri cestovani stopnut...
Reakcia na: Ike #75:
"A hlavne dúfam, že nebudú vypravovať obojsmerné električky na tie trasy, ktoré vedia obslúžiť aj jednosmerné." - No budu. Lebo inak by tie 30T mohli akurat tak stat vo vozovni.
Reakcia na: Valec #76:
Krcace su dvoje...
Reakcia na: kraken #72:
3 zastávky dokážu ušetriť 4 minúty? ?
Reakcia na: Ámos #71:
? to je trocha...no... šotoriešenie ? skôr dúfam, že ak tam takýto dopyt vznikne, obojsmerných bude dosť. A hlavne dúfam, že nebudú vypravovať obojsmerné električky na tie trasy, ktoré vedia obslúžiť aj jednosmerné. To by bol luxus. Na druhej strane, ak jazdí 31Tr na 211 tak som si nie istý.?
Reakcia na: fanatikmhd #13:
Táraš!
Ozaj, 29T/30T už zvládajú zastávky na znamenie, či stále platí "večná" mantra, že električky to nemôžu, lebo "sa nedá"? 🙂
Reakcia na: Ámos #70:
Miestny urad KV a Segnerova, Krcace na znamenie. Moj tip - 4 minuty... Nie som expert a co som povedal je velmi povrchne, takze akymkolvek nezhodam rozumiem. K mojej spokojnosti by stacilo, keby som videl nejaku studiu, ktora neriesi len kozmetiku.
Reakcia na: Ike #68:
to iste napadlo aj mne, ale myslel som na obnovenie trianglu Hanulova ?
predsa len obojsmernych vozidiel bude len 30 a keby si vasinu pouzil na jednu linku moc by toho na vyluky neostalo.
Reakcia na: kraken #69:
Ok, ktore zastavky chces v Dubravke a Karlovke zrusit a kolko tym chces usetrit na cestovnom case.
Reakcia na: Ámos #66:
Takze vo vsetkych tych velkych mestach stavali metro, lahke metro ci rychlu elektricku uplne zbytocne. Lebo zastavky su daleko od seba a aj tak by vsetkych pozbierala jedna autobusova linka.
Neviem preco ti co chcu ist z Dubravky do mesta (vacsina ludi) by mali zastavovat na kazdom rohu v Karlovke.
Reakcia na: Ámos #67:
Osobne by som videl priestor na otáčanie obojsmerných električiek v priestore za zastávkou Damborského v smere do Dúbravky. Je tam rozšírený električkový pas (po Hanulovej) a priestor na prípadnú manipulačnú koľaj
Reakcia na: Ike #26:
trochu som nad tym rozmyslal aj v suvislosti s info o urbanistickej studii.
Nemalo by mesto vzhladom na tento projekt v rmaci rekonstrukcie KV radialy vybudovat obratisko niekde za Krcacami, aby sa v buducnosti dala nejaka linka predlzit a obsluzit dane uzemie?
Reakcia na: kraken #64:
ani nie, na trase Pri krizi - Tunel sa neda rusenim zastavok usetrit na jazde elektricky 10 minut. Jedine ak by si natiahol medzizastavkove vzdialenosti na tak dlhe vzdialenosti, ze by si musel zaviest autobusove linky ako priblizovadlo.
Spojit Jurigovo namestie - Segnerovu, Karlova Ves - Borska to ano. No nejake velke rusenie zastavok by ludi z MHD vyhnal.
Zrychlit MHD sa da aj inak ako zneprijemnenim zivota cestujucich.
Reakcia na: Ike #63:
Suhlasim 🙂
Reakcia na: Ámos #62:
zalezi odkial ides. Ak sa trepes az z Dubravky, tak tak je to tak ako som napisal. Len potom netreba hejtovat tych, ktori odtial dochadzaju autom. Co uz, ked kazdy chce mat zastavku rovno pred vchodom...
Reakcia na: 810zssk #55:
OT on:
Ak sa pozrieme na etymológiu nášho slova "metro", tak dospejeme k tomu, že sa jedná o predponu.

Táto predpona pochádza doslova odtiaľ, odkiaľ my všetci 🙂 na začiatku bolo grécke podstatné meno mítra (neviem, či tu funguje alfabeta), čo je v preklade maternica. Z tohto slova vzniklo slovo metropolis, teda "materské mesto" v zmysle mesto kumulujúce funkcie, mesto z ktorého všetko vychádza, mesto ktoré je nadradené ostatným. Následne vzniklo prídavné meno "metropolitný" a logickým skráteným a spojením s iným základom slova predpona metro- indikujúca, že základ slova sa vzťahuje k veľkomestu. Napr. metroplex = metropolitný komplex = veľkomestský komplex, metrosexuál = človek extrémne vyznávajúci veľkomestský štýl /obliekania a pod./., metrodráha = dráha vo veľkomeste.
A práve skrátením posledného uvedeného slova vzniklo naše slovo pre "metro". V etymológii nie je nikde naznačené poloha voči zemskému povrchu. Takže osobne súhlasím, že metrom je každá koľajová dráha s vysokou priemernou rýchlosťou, pravidelným hustým intervalom, prepravujúca veľké objemy cestujúcich s absolútnou (v absolútnom zmysle) preferenciou bez úrovňových krížení.

OT off.
Reakcia na: kraken #54:
napisal si to naopak.
Neviem v koho zaujme je o 2 minuty dlhsie cestovat, nez o 10 minut dlhsie kracat.
Reakcia na: tr3mp #59:
Rychloelektrička ?
Reakcia na: tr3mp #59:
Dokonca... ten južný úsek ma v tejto súvislosti ani len nenapadol. I keď, tam nejazdil súčasne aj Lokalbahn aj električka.
Reakcia na: Valec #57:
Južná časť U6 do Siebenhirtenu bola pôvodne električková linka 64: http://tramway.at/h/0264-h.html
Reakcia na: Valec #57:
Ani sa to nepokúšm zaradiť, WLB s tým istým jazdí po električkových tratiach.?
Reakcia na: ufo #56:
Pri U6 by som to skôr pomenoval na "električkové metro", nakoľko klasická električka tam už nejaký čas nejazdí (kedysi časť trate využívala aj linka 8 a tuším aj 118).
Reakcia na: Error 0x007 #49:
Ešte pred tým parné lokomotívy a dnes na bývalom Stadtbahne je:
U4 - klasické metro Wiener Linien
U6 - električka Wiener Linien
S45 - vlaky ÖBB
Reakcia na: AAA #53:
Dane parametre podla mna su uz uplne nevhodne, lebo s dopravnou strankou nemaju nic. Osobne za metro povazujem kolajovy system ktory je plne segregovany od inej dopravy, poskytujuci vysoku prepravnu kapacitu a premavajuci v hustych intervaloch, pricom ma relativne husto umiestnene stanice (t.j. nezastavuje raz za 10 minut). Pre mna za mna nech to taha aj parna lokomotiva 🙂

V podstate vacsinu toho co splna definiciu anglickeho vyrazu "rapid transit" mozno podla mojho nazoru povazovat za "metro".

Urcite suhlasim ze nie kazdy U-Bahn je metro, nakolko viacero tych systemov nesplna ani moje "podmienky". Ale konkretne viedenske U linky by som oznacil za metro uplne vsetky.

Napokon ale treba povedat ze podla slovenskeho slovnika je metro podzemna elektricka zeleznica, cize ak by sme chceli byt exaktni tak je to cele trochu inak 🙂
Nech su zastavky akokolvek moderne, stale su blizko seba. Ich zriedenie by som uvital. Neviem v koho zaujme je o 10 min dlhsie cestovat nez o 2 min. dlhsie kracat.
Reakcia na: 810zssk #32:
Ja som nenarážal na podzemnosť. Skôr na spôsob napájania, konštrukciu vozidiel a pod.. Mimochodom aj v Moskve ide čiastočne metro po povrchu.
Narážal som na to, že nie všetko, čo je v nemecky hovoriacich krajinách U-Bahn je naozaj metro.
Reakcia na: Petto #45:
raca sa nejde robit. Len KV, Ruzinov s Vajnorska.
Reakcia na: tr3mp #37:
je k tomu aj viac info niekde?
Reakcia na: Error 0x007 #49:
Tak ja sa s tou definiciou podla jazdy pod povrchom nestotoznujem, ale budis...
Reakcia na: 810zssk #48:
Dajme tomu, ze metro väcsinou jazdi pod zemou.
V pripade Viedni plati, ze na mestkej zeleznici "Stadtbahn" premavali vozidla elektrickoveho typu pohanane prudom z trolejoveho vedenia.

Ale niekde mas aj pravdu, je to viacmenej to iste.
Reakcia na: Error 0x007 #46:
A kde prosim je hranica medzi metrom a "mestskou zeleznicou"?
Reakcia na: Solider #38:
Nebude to potom uz trochu prehustene na Nosný Systém?
Reakcia na: 810zssk #32:
Avsak pri U6 vo Viedni sa z technickeho hladiska naozaj jedna skor o tu mestsku zeleznicu ci rychloelektricku (kukni Wikpediu)...
A co taka racianska radiala ? Kedy budu blizsie info ? Taky prestup na Riazanskej je tiez exkluzivny ?
Reakcia na: AsiJa #40:
Jedna pri pochode, druhá pri nadchode... najlepšie bude šupnúť spoločnú niekde medzi a na Púpavovú sa budú škriabať po múre.
Reakcia na: jr1961 #39:
A čo by ste si pod modernizáciou predstavovali? Maglev?
Reakcia na: Mischo1 #41:
Skor po Brnianskej a Prazskej so zastavkou Patronka , Hrobonka, HS v novej stanici
Reakcia na: tr3mp #37:
To by nebolo zlé spraviť trať cez Patrónku, oveľa lepšie by bolo ju skryť pod zem rovno pod zástavkou, kde by bol prestupný terminál zo sadiek.
Najlepšia trasa by bola Dúbravka, Dúbravská cesta, Pátronka, ZOO, Lafranconi a ďalej do mesta.
ked uz rusit zastavky, tak skor el. zastavy Karlova Ves a Borska, ktore su od seba len 250 m.
Čítam a hľadám a nevidím o akej modernizácii sa to hovorí. Tu ide o obyčajnú rekonštrukciu a malé posuny zastávok. Tak ako sa to za socializmu vyprojektovali, tak sa tam budú električky aj v budúcnosti nakláňať z boka na bok. Vie mi niekto povedať, ako si nadšenci predstavujú, že táto už dávno zmeškaná oprava trate chce urobiť MHD atraktívnejšou

...a prečo je tam ilustračná fotografia z Paríža.
Reakcia na: tr3mp #36:
V zadaní pre projektovú dokumentáciu je viditeľný skôr pokus o presun 200 metrov západnejšie, pred River Park, aby zastávku obslúžili aj električky idúce do/z tunela, súčasná zastávka by ostala pre prípad výluky. Skôr to vnímam ako náhradu za bývalú zastávku Tunel, ktorú pre 5/9 zrušili bez náhrady. V tomto prípade by nová zastávka niekde na polceste medzi River Parkom a Mostom SNP, povedzme pri Rybárskom cechu, mala opodstatnenie aj primeranú medzizastávkovú vzdialenosť.
Reakcia na: fanatikmhd #31:
Urbanistická štúdia pre Krčace už bola spracovaná, info je tu: http://www.azprojekt.sk/index.php?l=sk&id=us-oz-dubravka-krcace

Zloženie obyvateľstva určite nebude na Krčacoch také, ako na Kolibe. Pri kvalitnej verejnej doprave si MHD svojich používateľov nájde. Len im netreba zvyšovať vzdialenosť k zastávkam. Čo by mohlo mať zmysel, je posun zastávky Horné Krčace severnejšie, cca k štadiónu ŠKP.

Pre Dúbravku by bolo kľúčové postavenie rýchlodrážnej električkovej trate cez Patrónku.
Reakcia na: Solider #27:
Pri Zuckermandli by bolo skôr zaujímavé posunutie zastávky Chatam Sófer východnejšie cca 200 m tak, aby obslúžila aj Vydricu, aj Zuckermandel, aj staré paneláky a River Park.
Reakcia na: Valec #34:
a 31,39,94 sa na Blumentali budu rolovat na U31,U39,U94 ?
Reakcia na: AAA #23:
Však v tom Dusseldorfe ide o Stadtbahn a nie o U-Bahn.
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_D%C3%BCsseldorfer_Stadtbahnlinien

Vo Frankfurte je napr. na linke U5 dokonca na jednej zastávke výstup zo súpravy cez jazdný pruh (niečo ako stará Vazovova). Označník s číslom linky U5 tam tiež vyzerá svetovo. ? Takže v BA stačí len k všetkým električkovým linkám pridať písmenu U.
Reakcia na: fanatikmhd #31:
No ked tym ludom MHD neponuknes, tak nou chodit nebudu. Pokial viem, mesto sa aspon formalne snazi dostat ludi do MHD, tak sa tak ma aj spravat.
Reakcia na: AAA #23:
Metro nie je definovane tym ze je pod zemou. To by ani viacero liniek (mozno vacsina) londynskeho metra nebolo metrom, takisto obe linky kodanskeho metra by neboli metrom, atd, pretoze idu ciastocne nad zemou.
Reakcia na: Ike #26:
Hej hej, ale bohuzial, toho sa najviac obavam. Je to zaujimava (kopcovita), az lukrativna oblast. Stavby rozhodne nebudu najlacnejsie panelaky na periferii, a teda predpokladam, aj ceny bytovych jednotiek budu adekvatne cene stavby. A tu sa dostavam k otazke - kolko kravatakov denne stretnes v MHD? bohuzial, percento mozno ukazat aj na jednej ruke.....Ak nebudu ceny bytov pre ludi nizsich pomerov, tak to bude to iste co s kolibou. MHD sa tam vozia studaci, pracujuci na SHMU a dochodcovia. Domaci autami.....
Tu vsak pre pripadne riesenie nastava dokonala moznost sucasneho polozenia triangla do priestoru krizovatky s...."harmincovou?"...skratka k zimaku pre buduce tahanie cez prazsku dole do mesta....
Pretoze, aj keby sa stala nadherna situacia, a vsetkych 5000 ludi bude chodit MHD, 4500 z nich pojde naspat jednu zastavku do doobravky na 83/84...realne tato vyhliadkova trasa s nadhernymi nerekonstruovanymi panelakmi zo 60-70tych rokov, najzaplnenejsieho sidliska Bratislavy, studentskych domovov zavrsenych u JeTi je pre velke mnozstvo doombravcanov utrpenie.
Inak, pisal si, ze je trivialne nakup novych vozidiel/zahustenie intervalu---- Seriosly, by si smer doobravka hustil elektricky? Si si vedomy, ze DPB take veci ako triangel Hanulova (ktory by umoznil prave pre danu oblast otacanie spickoveho spoja) nepreferuje? ze by sa vozy tocili az na Krizi?
Reakcia na: Solider #27:
Keby bol dobre vyrieseny pristup by mohli vyuzit aj zastavky pod mostom, sice elektrickove zastavky su dost daleko. No aj tak bude jedneho dna treba uzol pod mostom kompletne reorganizovat...
Reakcia na: patrik444 #14:
A ty to aj zaplatíš?
Reakcia na: Švantner #7:
Čo to trepeš? Máš vôbec šajnu o tom o čom hovoríš?
Reakcia na: fanatikmhd #25:
Pri Zuckermandli nebude nová zastávka, tá eventuálne môže vzniknúť v prípade neďalekého projektu Vydrica.
Reakcia na: fanatikmhd #25:
Negatíva, ktoré si vymenoval vychádzajú z predpokladu, že v lokalite stúpne počet automobilov a nikto nebude využívať MHD. Áno to je reálna hrozba ale - množstvo IAD stúpne práve vtedy, ak mesto premrhá možnosť ponúknuť kvalitnú MHD. A tá bude mizerná ak tam nebudú zastávky.

Ámos má pravdu. V tejto lokalite pokojne môže pribudnúť 5 000 bytov. A jediná úloha, ktorú mesto bude mať, je zabezpečiť MHD, čo bude vzhľadom na existenciu električkovej (čoskoro modernizovanej) trate triviálna otázka zhustenia intervalu a prípadne nákupu nových vozidiel. Na Molecovej sa navyše črtá priestor na prípadnú špičkovú električkovú linku.

Pretože, BA je stále lákavá a dopyt po bývaní v dochádzkovej vzdialenosti (povedzme hodinová izochróna) je enormný. Ak sa nepostaví 5 000 v tejto rozumnej lokalite, postaví sa v suburbánnej zóne a nemusím Ti hovoriť, aké sú v takto riedko osídlenej zástavbe mimo intravilánu možnosti atraktívne obsluhy VOD. 5 000 bytov mimo mesta = cca. 10 000 dospelých osôb = zaručene 10 000 automobilov (rodičia taxikári a pod. fenomény vyplývajúce z tejto problematiky) , ktoré sa budú každé ráno zúfalo tlačiť do mesta aby upchali mesto a zaparkovali na chodníku (v lepšom prípade v pozemnej garáži, do ktorej a z ktorej sa ale musia dostať).
Reakcia na: Ámos #21:
Ano, to plny suhlas...ale opat sa dostavame uz postupne do casu, kedy budes z centra za najblizsim stromom cestovat 50 minut..... Zase Vrabčák a spol s riesenim vsetko vsade zastaviame (ako Dlhé Diely) tiež nie je riešenie. Je krásne, že tam postavia 3000. Nech aj 5000 bytov. Kade vedú prístupovky? iba dve? Naozaj? Karloveská (Goodbye Molecka, co uz je na pokraji síl), električka "Le tour de Nábrežie" so zastávkami pri každej vŕbe (Nezabúdajme, že sa stavia nový Zuckermandel, čo bude tipujem daľšia zastávka!) Alebo hore cez Zimák? to čo je denne upchaté? Priložíme?
Je pekné, že tam majú kanalizáciu, zdravotné stredisko (mmchdm, ktoré?) či iné prvky (šport, zábava, rekreácia). Ale pokiaľ nemienia aj v týchto prvkoch pracovať, dopraviť sa treba. Už dnes Doombrafka preferuje 83,84 pred električkami, nakoľko idú zdĺhavo okolo horúcej kaše...
Celkovo koncept dopravy v danej oblastimal byť už dávno riešený trošku inak. Je super, že sa tá trať bude "modernizovať" (i keď, sú tu aj väčší adepti, napríklad špitálska ale budiš..) Ale modernizácia, ktorá bude brať v úvahu UG z 1980..... smutné.


Reakcia na: AAA #23:
A trasa U4 vznikla tiež prestavbou trate stadtbahnu.
Reakcia na: MatejBA #15:
U6 je z technického hľadiska rýchlodráha (stadtbahn) a nie klasické metro. Si všimne tiež mnohé nemecké U-linky, ktoré s typickým ťažkým metrom nemajú spoločné skoro nič. Napr. linka U 79 Duisburg - Dusseldorf:
https://www.google.sk/search?q=u79+d%C3%BCsseldorf&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=QoUlVZaQBoWKsAGSvICACw&ved=0CAgQ_AUoAg&biw=1024&bih=667#imgrc=IEEw7Nm2yLAAqM%253A%3BuhZfJSETm19efM%3Bhttp%253A%252F%252Fi.ytimg.com%252Fvi%252FqlMiCH_f0DU%252Fhqdefault.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.youtube.com%252Fwatch%253Fv%253DqlMiCH_f0DU%3B480%3B360

www.bahnbilder.de/bild/deutschland~stadtbahnen-und-au-bahnen~stadtbahn-dusseldorf-duisburg-hochflurstadtbahn/282070/eine-doppeltraktion-aus-stadtbahnwagen-b-der.html
Reakcia na: fanatikmhd #13:
Molecova a jej horne ukoncenie ma byt aj riesene : lavy pruh smer Hany Melickovej (tbus stopa) a pravy pruh smer Janotova. Koniec koncov dnes vela vozidiel IAD jazdi prave len v lavom a pravy je akoby BUS PRUH a odbocka doprava (smer Janotka) no oficialne su oba pruhy odbocovacie dolava.
Reakcia na: fanatikmhd #19:
My dnes potrebujeme mesto zahustovat a stavat byty v intravilane. najlepsie na miestach hnedych zon ci nezastavanych uzemi.
Ved logicky, ked v tomto priestore nejaky investor postavi 3000 bytov, mesto nema ziadne navyse naklady iba zisk. Elektricka postavena, kanalizacia, pristupova cesta tiez, kupalisko, plavaren, zimak, futbalovy stadion, zdravotne stredisko, sluzby.
mesto moze ziskat tisicky novych obyvatelov a nebude ho to stat nic navyse.
Preto mesto musi podporovat vystavbu v tychto zonach a nie na periferii.
Reakcia na: fanatikmhd #19:
Je to rozvojové územie a výstavba sa tam v najbližších rokoch plánuje. Fyzicky zrušiť zastávky by bol krok späť.
Reakcia na: Ámos #18:
Mozno ano, ale zas, povedzme si uprimne, nezastavane je to tam kolko rokov, a stale sa to tam obchadzalo.... Iba cas ukaze, co tam bude. A ano, ak nie zjednotit v jednu zastavku, tak urcite aspon oboje na znamenie.
Reakcia na: fanatikmhd #13:
tych objektov tam do 15 rokov bude veru dost. Dopyt po byvani v meste rastie kontinualne niekolko rokov a KV a Dubravka su tie ziadanejsie lokality.
Krcace su jednym s mala volnych pozemkov, kde nebude odpor obyvatelov k dalsej vystavbe.
Zastavky urcite nerusit, docasne na znamenie je urcite riesenie, aby bol aj vlk syty aj ovca cela.
Reakcia na: tr3mp #6:
Ak sa nemýlim, Molecova má byť riešená 3+1 (mesto+DD).
Reakcia na: MatejBA #15:
Tak tak, Radsej necham aj adekvatny pocet prejazdov, ako je, a doplnim ich okrem samotnych odbocovacich pruhov aj svetelnym vysraznym zariadenim (blikajuca cervena - krasna ukazka je v meste Gothenburg vo Svedsku kde je toto skoro vsade) a tym to upozorni vodicov. A netreba predrazenu estakadu, ani nic, pekne to splynie s krajnou (obzvlast pri zatravnenom zvrsku) a hotovo!
Reakcia na: patrik444 #14:
1.) U1-U6 je Metro, to vies aj sam.
2.) Realnejsie je, ze sa v BA postavi Metro ci elektricka cez Patronku ako tvoj navrh.
3.) Zohyzdil by si mestsku cast len preto, ze sa to tebe pacilo vo Viedni. Vo svete mas vela prikladov elektriciek, ktore su na zemi ako ta v KV, maju dost priecesti a napriek tomu tam elektricky idu bez problemov vdaka preferencii. Tak naco? Comu by to bolo dobre? Komu by to prospelo? V com je to vyhodnejsie ako normalna rekonstrukcia + normalna preferencia?
na modernizáciu tohto úseku mám svoj projekt, ale je v rovine utópie. od zastávky borská by som vytiahol trať na viadukt s využitím terénu. na zastávke nad lúčkami by bol viadukt na úrovni nadchodu, ktorý by sa konečne začal používať. úplne nádherne by bola vyriešená zastávka jurigovo nám., kde by zastávka bola krásne prepojená s existujúcou lávkou smerom k poliklinike. posledná zastávka by bola molecova, kde by som dobudoval premostenia nad celou križovatkou tak, aby električková trať vôbec neovplyvnila križovatku pod ňou ( zvýšilo by to prejazdnosť pre autá i električky ). tu by to trocha narušilo zamýšľanú spoločnú zastávku medzi autobusmi a električkami, ale možno niekoho napadne aj riešenie tohto bodu. viadukt by som ťahal už od Dúbravky tak, aby sa električka dostala nad úroveň cesty a bola naozaj neprerušovaná a nezávislá ! bolo by to presne to, o čom sa tu stále rozpráva. vo viedni je takýto viadukt postavený už z čias asi márie terézie a ide po ňom linka metra. odporúčam zažiť a previezť sa ! vozili sme sa so synom celý deň po všetkých "linien U1-U6". ako som v úvode napísal celé je to v rovine utópie a fantasy príbehu....
Reakcia na: VLK #5:
Nove vozy aj stare vozy som sam schopny vybavit tymto spatnym hlasenim za jednu noc.....takze taky problem v tom nevidim. Navyse, nove vozy by tym uz mali byt vybavene (po stlaceni ziadosti na otvorenie sa u dveri daco zobrazilo....to staci bohate)
Tu molecku som osobne zvedavy, a drzim s nou palce.....i ked....2015? to malo byt uz 2000 hotove....
tr3mp: Vidis tam do 15 rokov tolko objektov, aby tam bolo potrebnych tolko zastavok? prvy sa zacal stavat, ak nebudu od seba stavane 500m, stale staci jedna zastavka cca medzi....
trolejbusy na molecke - trolejbus by teda vychadzal do laveho prudu smer DD? nic proti ale chodim tade dost casto, aby som sledoval akceleraciu ostatnych vozidiel..... auta, ktore by vpravo do vozidla MHD jazdili rychlejsie, a potom ho o par metrov stlacili aby sa zaradili vlavo, resp trolejbus bude musiet ist vpravo na zastavku janotova...... Neveril by som tomu tolko, ale ok.
Ale chcel si v smere do mesta povedat : torlejbusy by sa radili do laveho, ze? 🙂 inak by to moc....ehm...bolo komplikovane 🙂
Reakcia na: MatejBA #11:
Na 99% zostanu obe
Reakcia na: Švantner #7:
Obe zastavky (Jurigovo/Segnerova) sa posunu o nejakych 50-100 metrov. To je neprekonatelna vzdialenost? Vsak tie zastavky su od seba asi 250 metrov ...
Reakcia na: VLK #4:
Ked podchod unesie tramvaj tak neunesie lahsi dislak ? Ale berem , aj mne pride pre NAD zbytocna zdruzena Borska, radsej travu tam ?
Reakcia na: Švantner #7:
Kde bude musiet niekto chodit "o zastavku dalej"?
Reakcia na: VLK #4:
Ten podchod by nebolo lepsie zrusit?
Spočíta niekedy niekto koľko človeko-hodín stratia tí obyvatelia Karlovky a Dúbravky, ktorí budú musieť chodiť pešo ((v čase i nečase, v lete i v zime) o zastávku ďalej? Do roboty, do školy, z roboty, zo školy, nehovoriac o matkách s deťmi a o dôchodcoch. Niekdy mám dojem, že súčasná "ekonomická diktatúra" je odhumanizovaná a berie na zreteľ len záujmy tých čo mestkú dopravu nepoužívajú. Rýchlosť, rýchlosť- to je zaklínadlo! Koľko ľudských životov na to zase doplatí. Páni motorizovaní modernizátori, ste vy vôbec z Bratislavy, alebo len príšelci, ktorí ani netušia ako a čím žije také sídlisko?
Reakcia na: fanatikmhd #3:
Krčace sú dnes uprostred ničoho, v budúcnosti ale určite budú zastavané. Prvá obytná budova pri Rosničke sa pred pár týždňami začala stavať. Potom budeme znovu rozdelovať zastávky? Alebo necháme 700 metrovú vzdialenosť medzi nimi a pešo sa bude na električku dochádza 10 minút?

Na Molecovej sa uvažuje s obracaním pre 30T.

Trolejbusy zachádzajúce do stredu Karloveskej by nekomplikovali signálny plán. Ľavé odbočenie na DD je možné realizovať spolu s autami, ktoré odbočujú len jedným pruhom. Autá by sa na Molecovej radili do pravého pruhu, trolejbusy do ľavého. Odbočenie z DD doprava podobne, trolejbusy by odbočovali do zastávky z vnútorného pruhu.
Reakcia na: fanatikmhd #3:
zastávky na znamenie u ED nie sú ešte možné - a to z dôvodu, že u súprav nemá vodič informáciu o stlačení dopytu zo zadného vozňa súpravy.
Molecova bude riešená unikátnym spôsobom tak, aby bolo možne obracať 30T z oboch smerov bez narušenia plynulosti dopravy na radiále. CSS z hľadiska riadenia nie je až taký problém.
Reakcia na: Petto #2:
Borská združená iba pre NAD je príliš drahé riešenie (nakoľko je tam limitovaná nosnosť toho podchodu). Prestup z NAD bude priamo v obratisku na jednom ostrovčeku, kde z jednej strany bude na hrane zastavovať električka a z druhej strany bude pri hrane stáť autobus. Damborského je uvedená aj v texte, tá je plánovaná ako združená.
Združenie Jurigovho a Segnerovej super, stále však ostávajú Krčace (horné, dolné, východné, západné, ľavé, práve) ktoré už 20 rokov mali byť jednou zastávkou, navyše, na znamenie......
Zastávky na znamenie daľší bod, ktorý nie je stále nikde prejednaný - t.j. MHD od 20:00 na radiálach iba na znamenie....resp aspoň na zastávkach ako Krčace, KV, PKO, CHatámov šofér (dalsie radiály teraz neriesim).
Zatravnenie je skoda, ze zaciname riesit a vobec o nom uvazovat az 2015/2016, ale aspon vobec sa o tom uvazuje. Dalsie +
Co sa ale prestupneho uzlu Molecova tyka, Obratisko v priamom slova zmysle netreba riesit, ale vhodna kolajova spojka na moznost otacania vozov 30T pre pripadne spickove linky Molecova-Tunel-SNP-Safko-Petrzalka by nebolo na skodu. Ale rozumieme, "nikdysatotaknerobilo" a spol....
Skor ma vsak zaujala myslienka viacerych nastupist (T+A vs. E). Nie je to ideovo zle, celkom aj vyhodne, avsak!...Ak sledujem dnesne cykly na molecke, kde je husta premavka taka, aka je, a predstavim si doplnenie cyklu pre zvlast odbocenie T+A smer DD aby sa to nekrizilo so sucasnymi vozidlami, a to iste dole z DD aby presli az do priestoru dnesneho nastupista.... Nepride tym k predlzeniu celeho casu jedneho cyklu, a celkovo teda k spomaleniu dopravy?
Mozno by som si vedel predstavit rovnaky cyklus, ale s inym trasovanim, pricom cestu aut z DD na shell/*Lidl by obchadzali cez rivieru (otocenie cez kolaje like a Tbus) ci otocenim az pod hribikmi. Tym by ich cyklus moihl byt pouzity na odbcanaie T+A....ale zas, tlacit mimo svetla auta na kolaje......
No nic to, pockat az na finalny navrh....
Reakcia na: MatejBA #1:
Kvoli obluku v trati na novej planovanej zastavke Poliklinika KV mozno nakoniec nic nebude. Hoc mohli posunut aj os kolajnic. Borska ma byt tiez spolocne s busom pre NAD / aspon tak sa vravelo 2 mesiace dozadu na mč KV. A Damborskeho detto . No tu o tych 2 ani zmienka.
Kiez by to vyslo podla predstav. 🙂 Ozaj, idu zlucovat Jurigovo a Segnerovu, ale co taka Borska/KV?