Ako bude vyzerať modernizovaná električková trať v Karlovej Vsi a Dúbravke?

Pribudnú prestupné zastávky aj tráva.

Prípravy modernizácie električkovej trate v Karlovej Vsi a Dúbravke sú už v plnom prúde. V týchto dňoch sa pripravuje projektová dokumentácia, ktorá určí, čo sa zmení a čo nie. Modernizácia sa líši od klasickej rekonštrukcie tým, že by mala okrem výmeny zastaraných a opotrebovaných komponentov trate zlepšiť kvalitu mestskej hromadnej dopravy najmä zlepšením parametrov tratí, zvýšením cestovnej rýchlosti, zavedením preferencie verejnej hromadnej dopravy, ale napríklad aj lepším prepojením jednotlivých druhov dopravy. Pozrime sa teda, čo sa zlepší pri modernizácii električkovej trate v Karlovej Vsi a Dúbravke.

„Projekty sa pripravujú v súlade so schválenou národnou stratégiou verejnej dopravy, ktorá požaduje zlepšenie parametrov napr. v oblasti cestovnej rýchlosti. Rovnako je v platnosti mestským zastupiteľstvom schválená koncepcia rozvoja MHD v Bratislave do roku 2025, ktorá definuje viaceré technické parametre, ako je napríklad zatrávnenie na zníženie hlučnosti najmä v husto urbanizovaných lokalitách. Modernizácia sa bude týkať všetkých súčastí trate, od koľajového podložia, cez samotné koľajnice, nástupiská, prejazdy, priechody pre chodcov, svetelnú signalizáciu, trakčné stožiare až po trolejové vedenie,“ informovalo tlačové oddelenie mesta Bratislava.

Prestupný uzol Molecova a spoločné zastávky

V rámci modernizácie karloveskej radiály sa bude riešiť aj súčasný nepriaznivý stav prestupných uzlov tak, aby sa v maximálne možnej miere eliminoval pohyb cestujúcich cez komunikácie.

Autobusy budú podľa vyjadrení mesta na vybraných prestupných zastávkach zastavovať na spoločnej hrane spolu s električkami, čo prispeje k zvýšeniu bezpečnosti chodcov a k výraznému zjednodušeniu prestupovania. Podľa našich informácií budú mať električky a autobusy spoločné zastávky Lafranconi a Damborského. Hovorkyňa mesta Ivana Skokanová uviedla, že „to však neplatí v prípade prestupného uzla Molecova, kde budú nástupištia trolejbusov a autobusov hneď vedľa električkových tak, aby bol prestup cestujúcich čo najkomfortnejší a minimálne ovplyvňoval nosnú električkovú dopravu.“ V rámci modernizácie sa tak využije ideový návrh Občianskej iniciatívy Lepšia doprava.

„O projekte rokujeme aj s dotknutými mestskými časťami (Staré Mesto, Karlova Ves a Dúbravka), rovnako ako so zástupcami Cyklokoalície a zástupcami Lepšej dopravy,“ dodala hovorkyňa.

Vzhľadom na hustotu premávky električiek nebudú autobusy medzi zastávkami premávať po električkovej trati. Neráta sa ani s vybudovaním električkového obratiska Molecova.

Rozmiestnenie zastávok

Jedným z často diskutovaných nedostatkov karloveskej radiály je hustota električkových zastávok. Pri modernizácii sa preto ráta aj so znížením počtu zastávok tak, aby sa zrýchlila električková doprava, ktorá je pre Karlovu Ves kľúčová. Magistrát podľa slov hovorkyne navrhuje zlúčenie zastávok Jurigovo námestie a Segnerova. Materiál, ktorý máme k dispozícii, uvádza, že zlúčením zastávok by došlo nielen k skráteniu cestovného času pre cestujúcich a úspore nákladov DPB, ale aj k zlepšeniu dostupnosti pošty Bratislava 4 a predajne Billa, pričom poliklinika Karlova Ves by naďalej zostala v prijateľnej pešej dostupnosti.

Doplnené 9.4.2015 18:00 + 22:11: Podľa vyjadrenia mesta sa po odbornom posúdení a rokovaní s projektantom zastávky Jurigovo námestie a Segnerova napokon zlučovať nebudú a dôjde len k modernizácii súčasných zastávok. Podľa našich informácií sú dôvodom neochoty realizovať skutočnú modernizáciu električkovej trate obavy z možného dlhšieho posudzovania vplyvov na životné prostredie než pri čiastočnej modernizácii. Tento argument teda môže ovplyvniť parametre trate na najbližšie desiatky rokov.

Podľa našich informácií by sa malo zmeniť aj prestupovanie medzi električkovou dopravou a náhradnou autobusovou dopravou v prípade výluk. Doterajší prestup vykonávaný na zastávke Borská by sa mal presunúť priamo do obratiska Karlova Ves. To by po novom malo byť navyše napojené aj na trať z Dúbravky. Prestupovať by sa malo v tesnej blízkosti medzi električkami a autobusmi a bez prechádzania cez cestu.

So zatrávnením sa počíta

Aj napriek nedávnym vyjadreniam dnes už bývalého hlavného dopravného inžiniera Tibora Schlossera o tom, že by zatrávnenie tratí iba zbytočne predražovalo stavbu, mesto v tomto prípade v súlade s prijatou koncepciou plánuje zatrávniť niektoré úseky modernizovaných tratí v husto obývaných lokalitách, najmä na sídliskách. Trávnatý koberec na trati pomôže výrazne znížiť hlučnosť a zlepšiť tak okrem verejného priestoru aj životné podmienky obyvateľov.

„V rámci modernizácie zelený trávnatý koberec dostane trať v úseku od Riviéry po konečnú Karlova Ves ako aj na začiatku Dúbravky, aktuálne sa ešte v rámci projektu prejednáva možnosť zatrávnenia trate na nábreží, “ uviedla hovorkyňa.

Na otázku, kedy sa očakáva začiatok modernizácie Dúbravsko-Karloveskej radiály, hovorkyňa magistrátu uviedla, že „do konca roka 2015 mesto plánuje mať pripravený projekt s vydaným stavebným povolením tak, aby mohlo v roku 2016 zažiadať o nenávratný finančný príspevok z operačného programu Integrovaná infraštruktúra.“ Konkrétny termín začiatku a ukončenia prác bude závisieť od ponúk vo verejnom obstarávaní.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ámos #104:
To ze budu obojsmerne elektricky znamena ze tam nemoze byt obratisko? Ked uz bolo schvalene, bolo by lepsie ho tam mat, uz len kvoli flexibilite (aj pri mimoriadnostiach, aj vyprave). Mesto by este aj usetrilo.

Dovod preco sa zvolilo riesenie bez neho je, ze bolo hlupo naprojektovane a stalo v ceste pokracovaniu trate (a nebola tam ziadna priprava). Takze k tvojej otazke ako za to moze mesto: Zle si zadalo co chce, tym padom dostalo zle riesenie a potom to hasilo takto.
Reakcia na: 723.6 #103:
a ako za to moze stavitel?
Ako za to moze mesto?
chapes pojmu cas a tomu ako plynie?
Ci si jasnovidec a ty si uz pri zadavani specifikacii do tendra vedel, ze Bratislava bude vo velmi blizkom case nakupovat obojsmerne elektricky a tak obratisko nebude treba.
Reakcia na: Ámos #102:
Nie rozrobené, ale urobené a ktoré sa robili zbytočne, keďže slučka nebude.
Reakcia na: 723.6 #101:
vidim, ze ty tom tiez rozumies ako tie sekretarky, ked sa pytas preco mesto ide preplacat rozrobene prace na obratisku.
Hmm, "pekné". Vidno, že roky sa nad týmto uvažuje ale keď nastane čas činov tak sa vždy niekto zoserie, lebo pri pomyslení, že mu budú občania vyvolávať, že prečo majú zastávku o 200m ďalej sa div, že nie pomočí. Nerozumiem prečo do tohoto fušujú zosratí ľudia. Nech idú robiť sekretárky a variť šéfovi kávu. Pri tom nie je potrebný ich názor a ani moc rozumu, a ich činnosť nebude mať dopad na nič podstatné pre ľudí.

Tiež ma zaujíma, že akým nedopatrením sa buduje trať do Petržalky aj pre 1435mm?! A tiež terénne úpravy vykonané na klasické obratisko namiesto hlavového bude mesto preplácať, keďže boli vykonané plus odstránenie zbytočného násypu taktiež, čiže "gratulujem".

Lepšie pre môj pokoj bude nečítať a nesledovať čo sa pácha vo verejnej hromadnej doprave na Slovensku.
Reakcia na: Mischo1 #96:
Asi v tom čase ako bude zverejnená finálna podoba Štúrovej ul. ...
Reakcia na: patrik444 #98:
Chces aby to vypadalo nejak takto? http://goo.gl/GrSPvm Ja teda rozhodne nie! Neviem kde byvas, ale nadzemka by na tom mieste spatila okolie este viac ako tie sklenene budovy, co stavaju kdekolvek po meste.

Radsej budem, ak sa trat upravy do takejto podoby http://goo.gl/ReKts1 ako by sa mala robit nejaka prapodivna pseudorekonstrukcia postavenim nezmyselnej nadzemky...
Reakcia na: MatejBA #15:
divná reakcia, ako sa dá zohyzdiť uvedená lokalita ? pod viaduktom by mohla vzniknúť cyklotrasa, nový jazdný pruh. keby to komouši rovno spravili, tak Tvoj príspevok vyznie ešte divnejšie..
Reakcia na: Error 0x007 #29:
jasné, všetko predsa platíme my bratislavčania ! aj to som zaplatil ako napríklad zužovanie zastávok na račianskej radiále a ich znovu rozširovanie a opravovanie... prečo raz neurobiť niečo tak, aby to fungovalo 100 rokov !!!
Kedy bude hotová nejaká prezentácia ako bude vyzerať Karloveska radiála???
Reakcia na: Solider #92:
Prenos navesti do vlaku byt nemusi.
Reakcia na: Ámos #89:
Dobre, zrejme mas pravdu. Ale aj tak, na nezmyselnosti zastavok 300 metrov od seba nadalej trvam.
Reakcia na: Solider #92:
Jasné, zbrklo som čítal. To by výrazne predražilo reko ?
Reakcia na: Ike #90:
To je zabezpečenie vjazdu, ale v prípade citovanej vyhlášky ide o zabezpečovacie zariadenie trate. Tým sa myslia návestidlá, prenos návesti do vlaku, prípadne koľajové obvody.
Reakcia na: Ike #90:
Cize zabezpecovacim zariadenim sa mysli cervene svetla a "ding ding"?
Ja som myslel, ze je treba nieco sofistikovanejsie, ze to zastavi/pribrzdi vlak ak sa prilis priblizi k tomu predchadzajucemu.

Tym padom by sa zabezpecila plna preferencia elektriciek len dvaka "ding ding"? ?
Uz chapem preco sa tu tak brania zvyseniu premavkovej rychlosti. Nebolo by treba miliony € na preferencie. Stacilo by jednoduche zariadenie ?
Reakcia na: Ámos #89:
V roku 2008 som s mojim prvým GPS telefónom meral trasu Pri Kríži - Botanická. Bolo to v čase prevádzky semaforu Kuklovská. Zastávky určite niečo ušetria, no najväčšie straty boli na svetelných križovatkách bez preferencie. Ak sa nemýlim, v najhoršom prípade sme na tejto trase stáli 8 minút (alebo 6? bolo to guľaté číslo a nebola to trojka :D) .

K zabezpečeniu (9/2009 Z.z. § 10):

(5) V osobitných prípadoch, napríklad na zabezpečenie vjazdu električky na cestu, sa používa signál s červeným svetlom „Stoj!“, ktorému predchádza signál s plným žltým svetlom „Pozor!“; vodič je povinný zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a, č. V 5b alebo č. V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením.

(6) Signál dvoch vedľa seba umiestnených, striedavo prerušovaných plných červených svetiel znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred svetelným signalizačným zariadením.

Prvú možnosť som na Slovensku ešte nevidel, druhá predsa nie je výlučne určená pre železnice. Ak nie je električková trať súčasťou cestného telesa, je to predsa dráha.
Reakcia na: kraken #88:
no urcite by to 4 minuty neboli.
Ale ak neveris, inteligentny telefon hadam mas, stiahni app na meranie rychlosti a prejdenej vzdialenosti.
Odmeraj si stopkami cas traveny vozidlom na danych zastavkach a zmeraj si usek odkedy zacne elektricka brzdit z plnej rychlosti a opat sa dostane na plnu rychlost.
cele to vynasob, vydel, odcitaj pripocitaj a dostanes cca predstavu kolko usetris.
Vzhladom na to, ze elektricka priemerne travi na zastavke 12s, tak 4 minuty neusetris.
Reakcia na: Ámos #81:
Myslim, ze by to boli 4 minuty. Minimalne by to boli usetrene nervy z toho, ze plna elektricka zastavuje na zastavke, kede nikto nie je a o 300 metrov na dalsej takej.
Ano, Svantnerova je blizko k dalsim zastavkam, a aj Drobneho a Alexyho su blizko seba. Elektricky uz nechodia dalej (Devinska), takze su zdrzovani hlavne ti co nastupuju na konci Dubravky. No cez Karlovku idu pomaly vsetci co idu z Dubravky. Nie je to trivialny problem, no riesia ho ludia, ktori mhdckou nechodia, stylom - hura elektricka ide az do Dubravky.
Reakcia na: 810zssk #78:
ja si celkom vierohodne viem predstaviť scenár, pri ktorom bude potrebné zriadiť špičkovú linku vyžadujúcu obojsmerné vozy a niekto v DPB vyhlási, že ich nemajú, pretože majú iba jednosmerná (a pritom budú obojsmerné jazdiť na linkách kde nebudú potrebné). Jeden DP to tak na Slovensku robí ?
Reakcia na: Solider #85:
dik za info, takze som mal mylne vedomosti.
Takze do 60km/hod je to na DPB nad uz by muselo byt zabezpecovacie zariadenie, co bude predpokladam dost draha zalezitost.

Tak mozno zmeni zakon aby zabezpecovacka bola trebars az od 70 ?
Ved Vajnorska sa ma stavebne pripravovat na Vmax 70km/hod ?