Slávnostné predstavenie bude v piatok o 11. hodine.
Do Bratislavy sa po rekonštrukcii v piatok 7. novembra 2014 vráti elektrický rušeň Ganz Eg 6, ktorý v minulosti jazdil na trati tzv. Viedenskej električky. Rušeň bol v roku 2011 odkúpený Klubom priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy z jeho posledného pôsobiska v Rakúsku a následne sa podrobil v Topoľčanoch rekonštrukcii na výstavný exponát.
Slávnostné predstavenie zrekonštruovaného rušňa bude v piatok 7. novembra 2014 o 11:00 na nábreží pred Skladom č. 7. Verejnosť si bude môcť rušeň pozrieť na uvedenom mieste aj počas víkendu 8. a 9. novembra. Od 11. novembra sa presunie do Múzea dopravy na Šancovej ul., kde bude pripravená aj výstava približujúca storočnicu Viedenskej električky.
„Symbolicky, k storočnici otvorenia miestnej dopravy Viedenskej električky, privážame stratenú Bratislavčanku späť domov. Podrobila sa náročnej rekonštrukcii do vystavovateľného stavu a veríme, že sa verejnosti bude páčiť,“ uviedol Michal Milata, predseda Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy. Rekonštrukciou sa električke prinavrátila podoba z roku 1914, podľa historických fotografií sa podarilo dôkladne zrekonštruovať interiér, či dobové nápisy.
Elektrická lokálna železnica Bratislava - Viedeň bola v prevádzke v rokoch 1914 – 1938 a dotvárala neopakovateľnú charizmu Bratislavy. Po zániku lokálnej dráhy sa dve špeciálne vyrobené vozidlá pre bratislavský úsek, GANZ Eg 5 a 6, dostali do Rakúska. Pôvodný majiteľ, firma Stern a Hafferl, sa vozidlo GANZ Eg 6 rozhodol ponúknuť na predaj alebo zošrotovanie. S pomocou partnerov a veľkého záujmu verejnosti sa električka nakoniec v roku 2011 vrátila domov do Bratislavy. Následne sa podrobila náročnej rekonštrukcii do vystavovateľnej podoby.
Miesto vystavenia elektrického Rušňa pred Eurovea
Ibiza
Preco zlte... ?
Vahali sme medzi zltou a cervenou. Vieme, ze vacsina zeleznicnych lokomotiv minulosti mala cervenu farbu pantografov.
Lokomotiv "nasho" typu (v Bratislave Eg 5 a Eg 6) bolo v rokoch 1913 az 1916 vyrobenych 9 kusov. 2ks pre Bratislavu (pre toto mesto boli specialne vyvinute a vyrobene), 4ks pre Municnu fabriku v rakuskom Wollersdorfe a 3ks pre uholne bane Mecsek v okoli madarskeho mesta Pecs.
Vyrobne fotografie priamo z tovarne Ganz Budapest mam vo svojom archive len pre lokomotivu POHEV Eg 6 , styri rozne zabery. Vyrobne fotografie ostatnych lokomotiv sa mi (zatial) nepodarilo zohnat.
Farebne fotografie z 60. a 70. rokov z okolia Linzu, kde boli v prevadzke bratislavske a wollersdorfske lokomotivy (samozrejme po potrebnych upravach) a tiez fotografie z prevadzky v Mesceku pri meste Pecs jasne dokazuju, ze lokomotivy v tej dobe mali pantografy cervene.
Avsak, je tu este jedna vec a to, ze prve dva kusy tychto lokomotiv (bratislavske Eg 5 a Eg 6) boli vedene ako elektrickove lokomotivy a nie ako zeleznicne lokomotivy.... Farbu pantografov sme konzultovali aj s historikmi MHD v Bratislave a taktiez s byvalymi zamestnancami firmy Ganz Budapest. Nikto nam nevedel presne povedat, aku farbu pantografov mali lokomotivy Eg 5 a Eg 6 pocas prevadzky v Bratislave. Priklanali sa k cervenej farbe, ale ani nijakym sposobom nevylucili zltu farbu (kvoli statusu elektrickovej lokomotivy). Potvrdili, ze mohli byt pouzite obe farby.
Taktiez rekonstruovana lokomotiva POHEV Ganz Eg 5, ktora je v Elektrickovom muzeu v rakuskom Mariazeli ma pre zmenu farbu pantografu sivu.....
Po ziskani materialov potvrdzujucich, ze pantografy lokomotiv bratislavskej prevadzky POHEV boli cervene, nic nebrani zmene farby pantografov na farbu cervenu.