Viedenská električka je doma

Hraničným prechodom Petržalka - Berg po dlhých desaťročiach opäť 26. októbra 2011 prešla "Viedenská električka". Symbolicky sa týmto cestným prechodom, poniže ktorého viedla aj trať elektrickej železnice, do Bratislavy vrátila historická lokomotíva Eg 6. Tá v rokoch 1914 - 1935 jazdila na bratislavskom úseku trate z Nám. Ľ. Štúra do Kopčian. Zavŕšilo sa tým niekoľkomesačné úsilie občianskeho združenia Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy. Na záchrane rušňa sa podieľalo prostredníctvom zbierky množstvo jej fanúšikov, Bratislavský okrášľovací spolok, Bratislavský samosprávny kraj a mestská časť Staré Mesto.

Župan Pavol Frešo označil vozidlo za symbol spojenia s Viedňou, ktorý má pripomenúť, že koľajová doprava je alternatívou k individuálnej automobilovej doprave. Roman Delikát z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy uviedol, že časť peňazí sa podarilo vyzbierať aj vďaka verejnej zbierke. „Električku sa podarilo zachrániť pred zošrotovaním. Technická pamiatka, ktorá po 98 rokoch vlastne išla do výslužby, neskončila na smetisku dejín, ale bude zrekonštruovaná do historickej podoby a bude môcť slúžiť aj naďalej," uviedol. Michal Milata z Klubu priblížil najbližšie plány s lokomotívou: "Po jej zložení skontrolujeme jej stav a najbližšie obdobie využijeme na prípravu rekonštrukcie." Lokomotíva by mala byť deponovaná v areáli Múzejno-dokumentačného centra na Rendezi.

Kúpna cena lokomotívy predstavuje 9 500 €, náklady na prevoz sú 3 000 €. Cena za rekonštrukciu lokomotívy do vystavovateľnej podoby je cca 10 000 €. Počíta sa s opravou lokomotívy, súčasťou toho bude odstránenie hrdze, drobné opravy, obnovenie pôvodného náteru tmavozelenej farby, oprava interiéru do historickej podoby. Po tejto etape bude lokomotíva pripravená slúžiť ako exponát pre verejnosť. V druhej časti rekonštrukcie, čo si vyžiada ďalšie financie, budú vykonané úpravy smerujúce k plnej funkčnosti lokomotívy. Po jej kompletnej oprave bude možné lokomotívu využívať na jazdách pri špeciálnych príležitostiach.

Elektrická lokálna železnica Bratislava - Viedeň bola v prevádzke v rokoch 1914 – 1945 a dotvárala neopakovateľnú charizmu Bratislavy. Po zániku lokálnej dráhy sa dve špeciálne vyrobené vozidlá pre bratislavský úsek, GANZ Eg 5 a 6, dostali do Rakúska. Lokomotíva Ganz Eg 6, slúžila svojmu pôvodnému účelu ešte tento rok a do dôchodku odišla vo výbornom stave. Pôvodný majiteľ, firma Stern a Hafferl, sa ju napriek tomu rozhodol ponúknuť na predaj alebo zošrotovanie.

Klub sa aj naďalej obracia na verejnosť s prosbou o pomoc pri získavaní finančných prostriedkov na rekonštrukciu lokomotívy Ganz Eg 6. Pomôcť záchrane legendárnej električky je možné prispením ľubovoľnej čiastky na účet 0635505694/0900, variabilný symbol: 1914.

Viac k téme

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.