Práce na rekonštrukcii trate podľa primátora pokračujú podľa harmonogramu.
Obnovenie električkovej dopravy do Dúbravky je naplánované na 10. novembra 2014, uviedol to primátor hlavného mesta M. Ftáčnik po dnešnom kontrolnom dni na stavbe. Podľa slov primátora rekonštrukčné práce pokračujú podľa harmonogramu a dodávateľ v posledných dňoch zintenzívnil práce. Prečo však práce nenapredovali rovnako intenzívne aj počas prázdninových mesiacov nie je jasné.
Zemné práce v okolí električkovej trate budú pokračovať aj po spustení skúšobnej premávky električiek. Tieto práce by mali byť ukončené do konca novembra 2014. Mesto momentálne ešte rieši otázku prekrytia podchodov na zastávke OD Saratov, kde nie je zatiaľ známe, či bude ponechaná zrekonštruovaná stará konštrukcia, alebo bude zbúraná.
Podľa zhotoviteľa stavby by koľajová trať mala byť položená do 30. októbra v celom úseku, v prípade potreby sa bude pracovať aj v nočných hodinách, kedy by sa mali vykonávať vybrané nehlučné práce. Práce na električkovej trati vykonávajú prevažne firmy Vodohospodárske stavby, Kanvod a Viamont DSP. Trakčné vedenie rekonštruuje firma ELZA a svetelnú signalizáciu modernizuje firma NOPE.
Ako sa vyjadril primátor mesta, nová trať prinesie cestujúcim väčší komfort ako doteraz, pričom zdôraznil tri hlavné modernizačné prvky:
- výška hrany nástupišťa zastávok bude vo výške 25 cm (nástupná hrana súčasných električiek je 30 cm), čo uľahčí nástup do električiek,
- preferencia električiek na dvoch križovatkách, ktorá by mala zabezpečiť plynulý prejazd električiek cez križovatky,
- zastávkové informačné tabule s odchodmi električiek v reálnom čase.
Náklady na rekonštrukciu trate sú vo výške 8,2 mil. €, pričom 85 % financuje EÚ, 10 % štát a 5 % hlavné mesto.
Magistrátu sme položili otázky ohľadne potreby nových trakčných stožiarov pozdĺž trate, ale aj na ich nevhodné umiestňovanie na nástupištiach. Rovnako nás zaujímalo, prečo sa nepodarilo vyriešiť bezpečný prestup medzi električkami a autobusmi náhradnej dopravy na zastávke Borská. Hovorca mesta zatiaľ na naše otázky nereagoval.
Ike
1. Musela by byť perfektne funkčná MHD, ktorá by spájala zastávky metra s preferenciou, BUS pruhmi a zelenou vlnou pre MHD.
2. Mesto by muselo byť chodec-friendly (viď Molecova, Trnavské Mýto a pod skvosty). O cyklistoch nehovorím.
3. Ľudia by museli (byť nútení) využívať MHD a nie len o nej rozprávať.
4. Nezneužívať verejné zdroje.
V mestách, kde je metro, mi príde úplne normálne ho využívať, pretože aj s prestupmi je to rýchlejšie a lacnejšie ako ísť IAD. Toto si v Bratislave predstaviť neviem. A ak metro bude pomalé, bude to nanič metro a nebude mať význam.
A pohľad na súčasnú politiku mesta (a jeho vzťah ku koľajovej doprave) mi hovorí, že presne tak by to bolo.
Ak by sme mali preferenciu MHD so 100 % preferenciou električiek, ktoré by praskali vo švíkoch, potom by bol priestor na diskusiu o metre. Dovtedy sú reči o metre na úrovni vyholenej hlavohrude z BMW X6, ktorá povie, že by metro využívala, pričom MHD videl naposledy, keď mu spomalila prejazd cez BUS pruh.