Predstavte si, že máte mobilného operátora, u ktorého sem-tam vypadne signál, občas nepočujete volaného, alebo občas volaný nepočuje vás. A možno si to ani predstavovať nemusíte, ale dôverne to poznáte. Predstavte si však, že ak nie ste s takouto službou spokojní, tak jednoducho prestanete platiť faktúry. Nasledovali by upomienky a vymáhanie dlžnej sumy. Žiadna publicita.
Ak nebudete platiť za MHD, situácia je už iná: médiá vás začnú propagovať. Pritom podobne ako u operátorov má každý nespokojný cestujúci na výber aj iné možnosti. Odvážlivci, ktorí neplatia za MHD, by sa rovnako mohli odvážiť odviezť sa taxíkom a nezaplatiť, ak by nesplnil všetky ich očakávania. Na to však už odvahu nemajú.
O čo ide v prípade cestovania načierno, vystihol jeden z našich čitateľov v diskusnom fóre: „To, čo nedostane DPB na lístkoch, musí vyrovnať mesto z daní všetkých Bratislavčanov - z mestskej pokladnice. Keďže vieme, v akom stave sa nachádza pokladnica, je jasné, že sa pristúpi k jedinému riešeniu: škrtaniu spojov. (...) Takže nezaplatením za službu sa vyrieši čo? Úplne nič, iba sa ďalej zdegraduje služba.“
Nespokojnosť so službami v rámci mestskej hromadnej dopravy môže byť namieste, no existuje aj konštruktívnejší spôsob jej vyjadrovania: dopravca má infolinku, a keď ani tá nepomôže, dá sa obrátiť na magistrát ako objednávateľa služieb MHD. Ten už podlieha voleným zástupcom, ktorých má možnosť ovplyvniť každý volič.
eripmav
- trh s mobilnou hlasovou sluzbou je vpodstate volny, bez zasadnych statnych dotacii alebo regulacii (iste technicke regulacie musia byt, lebo je nutne pridelit frekvencie a mat vo frekvenciach poriadok, ale to je podla mna cisto technicka nevyhnutnost)
- v doprave je naopak stat nasraty kam len sa da...
stat dotuje cesty, krizovatky, mosty... ktore su ZADARMO a nikomu to nevadi... stat dotuje aj MHD (pod statom teraz myslim aj VUC aj mesto, aj akukolvek inu uroven spravy)
ako ma clovek na vyber???
pouzijuc analogiu s mobilnym operatorom, predstavte si, ze by tu bol nejaky jeden slovakotel, ktory by dostaval od statu povedzme 2 miliardy eur rocne na to aby poskytol ludom hlasovu mobilnu sluzbu, a este by mal zadarmo aj zakladnove stanice (ekvivalent ciest zadarmo)... urcite by mal velmi vela konkurencie a ludia by mali naramne na vyber ?
moj nazor je, ze ked su cesty zadarmo, minimum je to, aby boli aspon MHD zadarmo!
to je samozrejme nazor, da sa s nim suhlasit aj nesuhlasit... a kedze v tomto state sa stale len prehlbuje a prehlbuje bezpravie, tak jedine co donuti ludi viac platit za MHD su len a len prisnejsie sankcie... a s prisnejsimi sankciami samozrejme vzrastie nasilie a brutalita pocas kontrol, rovnako ako sudne spory vychytralcov... a asi niekto tusi kam sa dostaneme...
btw, MDH cestuje zvacsa pravne nevzdelana socka... tak to aj potom vyzera... pravnici cestuju autami... aktualne riesim jeden pripad, kde vodic a jeho jeden pribuzny svedcia, ze on nesoferoval, a dvaja POLICAJTI (nie civilny zamestnanec ale statny policajt) svedcia ze soferoval... ja teda len vypovedam z neznamych pricin, neviem preco, lebo ja som mu akurat tak odoberal krv ked mi ho prislusnici doviezli, uz vtedy pocas vysetrania samozrejme len dookola opakoval zoberte mi krv, ale zapiste ze ja som nesoferoval... ale hadajte kam tento pripad smeruje, kedze dany vodic co mal skoro 2promile je pravnik...
tu by sa vsetci divili ako by vyzerali kontroly keby v MHD cestovali aj nejaki pravnici... velmi by sa divili... nakoniec to vyzera tak, ze slovo 2 statnych policajtov dopravnej policie proti slovu 1 udajne vodica a 1 spolujazdca je nedostatocne...
istotne by inak dopadlo slovo revizorov, civilnych zamestnancov...