Prešov bude mať po rokoch nový dokument dopravného plánovania
Mestu Prešov bol schválený projekt o dopravnom plánovaní s názvom Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov. Tento tzv. Masterplan je komplexný dokument dopravného plánovania vrátane cestných stavieb, modernizácie či rozvoja mestskej hromadnej dopravy i všetkých ďalších druhov dopravy v Prešove vrátane vzťahov v rámci regiónu Šariš.
Strategický dokument, ktorý umožní čerpanie eurofondov pre oblasť dopravy bol podporený v objeme 794 819,51 eur. Spoluúčasť mesta na schválenom projekte je 38 740,98 eur. Predpokladaný čas realizácie je od marca 2018 do mája 2018.
„Prešov bude mať takmer po dvadsiatich rokoch významný dokument, vďaka ktorému budeme môcť prostredníctvom fondov zlepšiť mestskú infraštruktúru, budovať ďalšie cyklochodníky, riešiť pešiu, železničnú i kombinovanú dopravu, riešiť statickú dopravu, modernizáciu existujúcich, rozširovanie a budovanie nových trolejových vedení, modernizáciu depa, nákup trolejbusov, budovanie buspruhov a podobne.“ vysvetlila primátorka Andrea Turčanová.
Primátorka zároveň doplnila, že Prešov doteraz nemal spracovaný komplexný dopravný dokument pre oblasť dopravy, ktorý je základným predpokladom pre získanie eurofondov. Za podobný dokument možno považovať Generel dopravy, ktorý bol spracovaný v roku 1998, avšak jeho platnosť skončila už v roku 2008.
Stratégia rozvoja dá realný pohľad na dopravné toky, popíše a analyzuje stav verejnej dopravy a ukáže jej pozitíva a negatíva v jednotlivých druhoch. Radnica bude následne vedieť spôsoby, akými rozvíjať autobusovú a trolejbusovú dopravu, ale dokument zároveň ukáže aj možnosti smerovania železničnej, či nemotorovej dopravy.
Viko
Mne nejde primárne o hodnotenie tvojich odpovedí, ale už neviem, ako ti inak mám povedať, že stále vravíš čo je zlé, ale nezamýšľaš sa nad tým, prečo je to zlé - a keď ti to poviem, odmietaš to pochopiť.
Keď máš raz na mestskom úrade diletantov, výsledok bude na houby bez ohľadu na to, kto a v akej periodicite ho objedná, preplatí, použije. Keď máš vo vedení čohokoľvek neschopákov, budú sa ukrývať za štósy papierov a akože múdre frázy, ktorými prekonávajú aj google translate, zatiaľ čo sa priživujú. A to, že si ich tam trpíme, je naša chyba, nie nejakého vonkajšieho nepriateľa. Tie príšerné zákony, tie skorumpované súdy, tie nekvalitné dokumenty sú všetko práca ľudí z našich radov. Lenže ja verím, že zmena je možná, ak sa tomu postavíme správnym spôsobom - civilizovaným tlakom verejnosti a pozitívnym príkladom (neviem, či to v PO frčí, ale v BA sa už mnoho hlúpych nápadov dopr.podniku či mesta podarilo výrazne skorigovať len na základe konštruktívnej kritiky bežných ľudí, ktorí ponúkli alternatívu).
Nepopieram, jasné, že ÚVMV, VVÚ ZŤS, VÚAgT či VUKOV dokázali mať dobré nápady. Lenže čo z toho, keď automatizácia a robotizácia boli pre väčšinu podnikov len snom, keď sa nespúšťali do výroby nové nápady, čím sme strácali západné exportné trhy a východní odoberatelia neplatili za výrobky, takže sme sa zadlžovali. Ekológia bola pomaly nadávkou, prostredie bolo drasticky ničené nehospodárnou výrobou, ChZJD bol taký náš gulag, kde sa obete dusili sírou pre svoj nevhodný pôvod či kvôli smiešnemu príplatku. Naša doprava stala doslova na manufaktúrach - Škoda Ostrov, ČKD (dostavba modernej fabriky na Zličíne po revolucii položila ČKD definitívne na lopatky). Karose nemal štát z čoho zaplatiť rozšírenie výroby, tak nezačali vyrábať nový typový rad. BAZ vymýšľal do šuflíka a vyrábať nemohol. Počítač Tesla PMD-85 sa v Piešťanoch robil doslova na kolene a z pozbieraných súčiastok, a tak to aj vyzeralo, nehovoriac o tom, kde bola západná elektronika v porovnaní s našou. Diverzifikácia tiež bola zúfalá - keď v 80.rokoch nastal celosvetový prepad výroby zbraní, tak komunisti horúčkovito zháňali všemožné projekty aj zo zahraničia, len aby kolos ZTS a pridružených firiem nejako udržali, ale ani to nedokázali dotiahnuť do konca. Takmer všade to bola kombinácia zanedbaného vyvoja, neuplatnených inovácií a absencie investícií, čo nás odpísala. (A samozrejme amatérov -"Nebudeme vyrábať polovodiče, počkáme si na celovodiče!") Vyrabali sme síce veľa, ale v mnohom sme sa nemohli rovnať ani len s Maďarskom a NDR. Primárnou chybou bolo, že sa na to vybodol štát - vyhlásil, že socializmus je už vybudovaný. Vtedy sa jediným cieľom na 20 rokov stalo mať 100% zamestnanosť, prekonávať nezmyselné štatistiky a pseudorekordy a systém len udržiavať. Prečo by si človek nenapísal plán tak, aby sa dal defaultne splniť aspoň na 105% a ešte k tomu pridať združený socialistický záväzok, BSP či iné vzletne nazvané efekty (minule som čumel na saratovský systém samokontroly, to akože bežný človek tušil čo si pod tým má predstaviť???). A keď ti moloch typu ČKD povedal že nestíha, alebo Tesla či ZPA oznámila, že výpočtovú techniku pre teba ma plánovanú až na ďalšiu päťročnicu, tak si potrebné vybavenie dokázal zabezpečiť len s vypätím síl, ak vôbec. Občas sa delimitovala výroba z miesta s tradíciou do nejakej agrárnej diery bez poriadneho zaškolenia, mnohé "vynálezy" sme už len odkukali a za úspech sa vydávalo aj to, že súčiastku z dovozu sme nahradili domácim zlepencom, ktorý "sa dokonca kvalitou blíži originálu" (z dobovej tlače). Nečudo, že demotivovaní spotrebitelia ušli za iným tovarom hneď ked mohli. Na pár dobrých pripadalo kvantum priemerných, či už to boli Škody Garde z Bratislavy ešte odfláknutejšie než Kvasinské kusy, nespoľahlivé Tesly z niektorých dobre známych závodov, zle naprojektované "prevratné" spredu plnené Tatramatky (ktoré kvôli kombinácii pridlhých pružín a prislabého tesnenia tiekli jedna radosť), košele zo Zornice na ktoré málokto povie pol dobrého slova, dopravné prostriedky pri ktorých si poznal motor naspamäť a z čísel nedostatkových náhradných dielov mal nočné mory, presedené neproduktívne hodiny v mnohých "udržiavačoch zamestanosti"... Samozrejme, boli miesta kde sa makalo 24/7 s kvalitnými výsledkami, lenže potom bol kopec podnikov kde sa tvoril rad pred pichačkami už pol hodiny pred "padla" o 14ej. Kto si dnes spomenie, že (nielen) textilné stroje z ČSR patrili k svetovej špičke? Málokto, lebo to popreli skúsenosti tých flákačov.
Keďže o hiatóriu nášho priemyslu sa dosť zaujímam, osobne to vnímam tak, že poslednú šancu na zvrat a záchranu našej pozície vo svete nám premrhali zas len naši kolaboranti v auguste 1968. Ale dobre, aj keby si hneď mal iný názor na úroveň rozvráteného socialistického hospodárstva, pred jedným si nemôžeš zatvárať oči: tie podniky nám po revolúcii nerozkradli žiadni ufóni zo západu. Koľko fabrík okrem VW išlo hneď do cudzích rúk??? Drvivú väčšinu rozkradol SLOVENSKÝ kindermanažment, vytunelovali SLOVENSKÍ privatizéri alebo zanedbala SLOVENSKÁ vláda. A všetci spokojne na slobode, lebo sa nenájde Slovák, čo by ich súdil. Ešte aj ten VW sme si potopili sami: Nemci ho pôvodne kupovali aj kvôli vynikajúcej vývojovej kancelárii, ale vtedajší šéf BAZky povedal, že chcú VW iba montovať a vývoj zlikvidoval. Takže zas sme sa raz sami podrazili. Podobne v ostatných fabrikách, keby ľudia videli aj kúsok za roh, mali stavovskú česť a primerané ohodnotenie, nenapadlo by ich vyniesť dokumentáciu konrurencii. Pokus o záchranu zvyšku potenciálnej výroby rozpredajom vnímam už len ako ranu z milosti. Ono je úplne jedno, či by pomoc došla zo západu, východu, severu, juhu - ale odniekiaľ musela, lebo tu doma jednoducho nebol kapitál na dohnanie rozvoja. To, že dnes si nejaký prikočovaný súkromník topí zisky V SAPe, je jeho vec - keď na to má... USS je banda, ktorá nevie čo chce, takže sa nečudujem, lenže oproti Rezešovcom to stále bude raj. Na Nemcovi neviem čo je spochybniteľné - azda len pripustiť hyperbolizáciu, lebo fakt neviem pobrať, čo má efektivita procesov a výkonnosť zamestnancov s tým, či ich pošleš válať gule za tritisíc čistého.
Čo mohlo vadiť človeku na režime? Ani nie tak hranice, ale to totálne pošliapanie ľudskej dôstojnosti, keď si na byt čakal roky, na nábytok týždne, podplácať známych si musel aj kvôli praobyčajným žabkám na garníže. Keď si nemohol povedať čo chceš, sledovať čo chceš, tráviť čas ako chceš. Keď robotník s učňovkou sa mal lepšie ako odborný THP s maturitou alebo nebodaj výškou. Mne nemusíš rozprávať báchorky o kráse minulého režimu, ja som z rodiny kde zo dňa na deň zmizli kolegovia, kde sa Benešom odsunutí priatelia mohli navštíviť len v '68 a potom až po prevrate, ktorú okradli o rozsiahle majetky vydreté vyše desaťročím lopotenia v amerických baniach, ktorých by jednu dobu nevzali inam než na pedagogiku lebo nedostatok učiteľov bol závažnejší než kádrový pôvod, ľudí ktorí nadránom točili volantom v ČSAD, cez deň projektovali za smiešnu tisícku a poobede zas utekali točiť volantom aby bolo ako uživiť mladú rodinu z tých socialistických platov. Dnes kto chce, tak na sebe maká od školy a má možnosť zabezpečiť si svojou šikovnosťou komfortný život bez ohľadu na vady systému. Vtedy bola akceptácia nestraníckeho odborníka na prestížny post skôr zriedkavá, väčšinou si mohol akurát tak liezť po straníckom rebríčku pätolízačstva aby si dosiahol nejaké významnejšie zlepšienie oproti priemeru.
A dnes? Možno keby sme mali právny štát s jednoduchými jasnými predpismi, serióznym daňovo-odvodovým zaťažením a sociálnymi istotami, ktorý sa stará o rozvoj školstva a vedy, tak gro zamestnanosti leží na inovatívnych domácich malo- a strednopodnikateľoch, nemuseli by sme sem na daňové úľavy lákať veľkomontovne a triasť sa, kedy odídu.
Je riešením sťažovať sa, alebo nachádzať východiská?