Prešov bude mať po rokoch nový dokument dopravného plánovania
Mestu Prešov bol schválený projekt o dopravnom plánovaní s názvom Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov. Tento tzv. Masterplan je komplexný dokument dopravného plánovania vrátane cestných stavieb, modernizácie či rozvoja mestskej hromadnej dopravy i všetkých ďalších druhov dopravy v Prešove vrátane vzťahov v rámci regiónu Šariš.
Strategický dokument, ktorý umožní čerpanie eurofondov pre oblasť dopravy bol podporený v objeme 794 819,51 eur. Spoluúčasť mesta na schválenom projekte je 38 740,98 eur. Predpokladaný čas realizácie je od marca 2018 do mája 2018.
„Prešov bude mať takmer po dvadsiatich rokoch významný dokument, vďaka ktorému budeme môcť prostredníctvom fondov zlepšiť mestskú infraštruktúru, budovať ďalšie cyklochodníky, riešiť pešiu, železničnú i kombinovanú dopravu, riešiť statickú dopravu, modernizáciu existujúcich, rozširovanie a budovanie nových trolejových vedení, modernizáciu depa, nákup trolejbusov, budovanie buspruhov a podobne.“ vysvetlila primátorka Andrea Turčanová.
Primátorka zároveň doplnila, že Prešov doteraz nemal spracovaný komplexný dopravný dokument pre oblasť dopravy, ktorý je základným predpokladom pre získanie eurofondov. Za podobný dokument možno považovať Generel dopravy, ktorý bol spracovaný v roku 1998, avšak jeho platnosť skončila už v roku 2008.
Stratégia rozvoja dá realný pohľad na dopravné toky, popíše a analyzuje stav verejnej dopravy a ukáže jej pozitíva a negatíva v jednotlivých druhoch. Radnica bude následne vedieť spôsoby, akými rozvíjať autobusovú a trolejbusovú dopravu, ale dokument zároveň ukáže aj možnosti smerovania železničnej, či nemotorovej dopravy.
Viko
Nikde nevravím, že dnešní zamestnanci DICu či toho brnianskeho zázraku sú top odborníci. Iba som konštatoval, že skutočne kvalitný odborník vzniká tým, že ma neustálu prax v komplexných projektoch, čo sa na MÚ akosi nedá docieliť (keďže si neuviedol žiadne iné rozvojové koncepcie, ktoré treba pravidlene realizovať - podľa mňa ani neexistujú). A z mojich skúseností tvrdím, že ľudia preferujú stabilné zamestanie na pár rokov pred potĺkaním sa tu a tam čo polrok podľa toho, ktorý úrad zrovna dačo komplexné robí. Preto nech má mesto kvalitných odborníkov na pozíciách, ktoré zabezpečujú každodenný chod. Zaplatiť si na omnoho rozsiahlejšiu službu raz za 10 rokov externého experta nie je žiaden hriech, a ešte bude môcť mať aj domáceho poradcu. Lenže opäť, mesto musí mať tvrdé požiadavky na kvalitu, nech odumrú neschopné pijavice a zostanú len skutočne dobré firmy, ktoré to vedia a neprišli len kradnúť. Opakujem, nie je chyba externistu, keď mu dá mesto tak voľné ruky, že by mohol navrhnúť aj MHD-raketoplány a mesto mu to prevezme.
(Mimochodom, to musí mať napr. odbor výstavby v svojích radoch aj vrcholných architektov, statikov so znalosťami veľkorozponových kombinovaných konštrukcií či mostárov, lebo čo ak raz niečo veľké budeme chcieť stavať??? Lebo presne to isté žiadaš s dopravou.)
Ak pokladáš tento projekt za tunel, tak sa obráť na primátora, políciu, súd a Jaspers. Tu s tým nič nezmôžeš. Škoda, že nechceš ani len naznačiť, na akom poli to robíš tie závratné kroky pre zlepšenie sveta, ale dúfam, že ti to ide lepšie, než čo tu predvádzaš.
Vo financovaní si tiež len stratený ideológ. "Odvod" štátu do únie ide z peňazí štátu, nie z majetku mesta Prešov. Preto aj keby sa zrušil, tak nepripadne Prešovu zázračných 700-tisíc len tak, ale bude musieť hľadať financie v svojom rozpočte. Opakujem, keby mali byť vysoko kvalifikované tímy pre každú sféru mesta, tak sa obecný rozpočet zosype.
Tento štát je v keli, ale vyplakávať za minulým režimom nás nespasí, lebo práve to, že sme nenastolili skutočnú spravodlivú demokraciu, ale len nechali komunistov obrátiť kabáty, spôsobilo súčasný stav. Že sa štátne financie miesto rozvoja 25 rokov ulievajú na vznik kapitálotvornej vrstvy, je tristné, ale netreba zabúdať, že komunisti rozvíjali za to, čo ukradli zo súkromného vlastníctva - ekonomicky im ten režim akosi nešlapal a nedokázal sa uživiť, preto aj nakoniec padol.
Súhlasím, robí sa mnoho zbytočnej roboty, papierujeme ostošesť lebo chceme byť byrokratickejší než byrokratická euromašinéria, ale to je zas chyba nastavenia neschopných ľudí, ktorí sa potrebujú tváriť, že niečo robia. Lenže v minulosti to nebolo nič iné. Milión výskumných ústavov pomaly aj na pestovanie trávnika, ktoré museli vykazovať činnosť (a poväčšine dopadli ako zašivárne), šialená prezamestnanosť vo fabrikách (o Tesle Orava sa po revolúcii potenciálny nemecký investor vyjadril, že robotu tých 4000 zamestnancov by u nich dokázalo urobiť 400 ľudí; reportáž z 80tiek z BAZky kde je prázdno a minimum výroby je tiež výživná), každá úloha sa stokrát prejednávala na tisícich straníckych úrovniach - a robil to tak KAŽDÝ JEDEN podnik. Dnes si to väčšina súkromníkov už nemôže dovoliť, a podniky ktoré obstáli v trhovom prostredí, sa za posledných 15 rokov rozvinuli viac, než za 40 rokov proletariátu.
Záverom jedna rada v dobrom: keď sa chceš k niečomu zmysluplne vyjadrovať, nevychádzaj len z dojmov a hľadania nepriateľa, ale študuj si tie veci z rôznych uhlov (príklad pre socík - od ľudí z dna i špice vdajšej spoločnosti, od robotníkov až po profesorov, laikov aj historikov, zo spisov i spomienok, domácich aj zahraničných zdrojov, kritiku od disidentov i straníkov, v rôznych kontextoch - napr. úspechy zbrojárstva vyznejú inak popri prepade sofistikovaného priemyslu).
(P.S. Ospravedlňujem sa Prešovčanom za túto mnou naštartovanú búrku.)