Prešov bude mať po rokoch nový dokument dopravného plánovania
Mestu Prešov bol schválený projekt o dopravnom plánovaní s názvom Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov. Tento tzv. Masterplan je komplexný dokument dopravného plánovania vrátane cestných stavieb, modernizácie či rozvoja mestskej hromadnej dopravy i všetkých ďalších druhov dopravy v Prešove vrátane vzťahov v rámci regiónu Šariš.
Strategický dokument, ktorý umožní čerpanie eurofondov pre oblasť dopravy bol podporený v objeme 794 819,51 eur. Spoluúčasť mesta na schválenom projekte je 38 740,98 eur. Predpokladaný čas realizácie je od marca 2018 do mája 2018.
„Prešov bude mať takmer po dvadsiatich rokoch významný dokument, vďaka ktorému budeme môcť prostredníctvom fondov zlepšiť mestskú infraštruktúru, budovať ďalšie cyklochodníky, riešiť pešiu, železničnú i kombinovanú dopravu, riešiť statickú dopravu, modernizáciu existujúcich, rozširovanie a budovanie nových trolejových vedení, modernizáciu depa, nákup trolejbusov, budovanie buspruhov a podobne.“ vysvetlila primátorka Andrea Turčanová.
Primátorka zároveň doplnila, že Prešov doteraz nemal spracovaný komplexný dopravný dokument pre oblasť dopravy, ktorý je základným predpokladom pre získanie eurofondov. Za podobný dokument možno považovať Generel dopravy, ktorý bol spracovaný v roku 1998, avšak jeho platnosť skončila už v roku 2008.
Stratégia rozvoja dá realný pohľad na dopravné toky, popíše a analyzuje stav verejnej dopravy a ukáže jej pozitíva a negatíva v jednotlivých druhoch. Radnica bude následne vedieť spôsoby, akými rozvíjať autobusovú a trolejbusovú dopravu, ale dokument zároveň ukáže aj možnosti smerovania železničnej, či nemotorovej dopravy.
Viko
Prieskum sa robí na silu prepravných prúdov, ciele sa musia k tomu modelovať podľa spádových oblastí bodov záujmu. Nikdy to nebude 100% presné, ale to ani neodcieliš, keďže do divadla, kina... chodí vždy maximálne kapacita tej ustanovizne, ale nie su to každýkrát tí istí obyvatelia.
Nikde som nevravel, že by im to trvalo 10 rokov. Ale ak sa generel pripravuje priemerne na 10ročné obdobia, tak tí mestskí úradníci by museli mať po ani nie polroku práce na Masterplane nutne 10 rokov pauzu od komplexných projektov a venovali by sa akurát lokálnym serepetičkám - kým externista môže komplexné projekty robiť celých 10 rokov furt dakomu inému a teda nazbiera viac skúseností a praxe, čo logicky povedie k lepšiemu výsledku.
Opakujem, kvalita práce je vecou zadania roboty a následnej kontroly objednávateľom. Analogicky je chyba Tesca keď si v ňom kúpim plesnivý chlieb, hoci vidím jeho plesnivosť a okoloidúci ma upozornili? Takisto marža je vecou kvality súťaže a morálneho profilu objednávateľa (menší boj bude o zákazku u niekoho, o kom sa vie, že aj tak tam má vopred vybratého favorita).
To, že kvalitný odborník nepôjde do štátnej správy kvôli jednému zaujímavému polroku, nie je len otázka peňazí. Ale keď to staviaš do tejto roviny, tak povedz, skade majú mestá nabrať € na personálne posilnenie o analytické tímy pre každú sféru chodu mesta a ešte aj na razantné dvíhanie platov?
Keď raz mám v územnom pláne určené plochy na priemysel, služby, bytovú zástavbu atď, tak si podľa toho musím prispôsobovať dopravný model. Či tam následne naseká Ja a Ty králikáreň, Ballymore prvé dunajské nábrežie pre voľný čas, alebo drobný súkromník sympatický malobytový projekt s ohľadom na prostredie, je vecou toho,koho si ľudia zvolili do funkcie. Ale veď pochváľ sa, ako ty bojuješ za lepší stav, lebo zatiaľ si predviedol presne len to krčmové nadávanie.