Na jednokoľajku medzi Bratislavou a Komárnom príde opäť súkromný dopravca.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR zverejnilo víťaza súťaže na prevádzkovanie vlakovej dopravy na regionálnej trati Bratislava - Komárno. Vlaky na tejto trati sú v súčasnosti v úseku Bratislava - Kvetoslavov zaradené do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) ako linka S70 a dopravu zabezpečuje Železničná spoločnosť Slovensko. Povinnosťou nového dopravcu bude tiež zapojenie sa do IDS BK.
Záujem o prevádzkovanie dopravy vo verejnom záujme na tejto trati podľa ministerstva dopravy prejavilo 7 dopravcov. Z celkovo troch uchádzačov, ktorí sa dostali do finálového výberu (Železničná spoločnosť Slovensko, Leo Express a Yosaria Trains), vybralo ministerstvo ako víťaza českú spoločnosť Leo Express, ktorá by mala zabezpečovať dopravu na spomínanej trati v období od 10. decembra 2023 do 9. decembra 2032. Ministerstvo dopravy by však chcelo ponúknuť víťazovi, aby začal na trati jazdiť už od decembra 2022, teda o rok skôr. Ministerstvo v predmetnej súťaži ponúkalo aj možnosť predložiť ponuku na 1-ročné obdobie v roku 2023.
O víťazovi súťaže okrem ponukovej ceny rozhodovali aj ďalšie kritériá, napr. počet sedadiel vo vlakoch, podiel klimatizovaných či nízkopodlažných vozidiel. Ministerstvo požadovalo vek vlakových vozidiel najviac 40 rokov (od výroby, resp. poslednej zásadnej modernizácie) počas celej doby platnosti zmluvy, umožnenie prepravy aspoň 1 bicykla na každých 100 sedadiel a 1 toaletu v každom vlaku.
Porovnanie ponúk jednotlivých uchádzačov sa nachádza v oznámení o vyhodnotení ponúk.
V rokoch 2012 až 2020 dopravu na trati Bratislava - Komárno zabezpečoval súkromný dopravca Regiojet.
barack40
Tie príčiny sú štyri:
- COVID
- Otvorenie D4/R7
- Brutálna nespoľahlivosť ZSSK, výrazne horšia, ako to bolo za čias RJ
- Nepoužiteľnosť záchytných parkovísk pri staniciach (rozkrádanie áut je takmer na dennom poriadku
Ten úbytok cestujúcich je naozaj citeľný. Napríklad vlak z BA do DS, čo odchádza 17:38 z BA, bol za čias RJ pri nasadení sólo Desira tak plný, že na Novom Meste sa niektorí ľudia ani nedostali do vlaku. Dnes tam ZSSK nasadzuje väčšinou sólo 840 (kapacita dokonca o niečo nižšia, ako Desiro), a ešte si aj každý sadne... Podobne sú na tom aj iné vlaky v špičkách.
Alebo ďalší príklad v Miloslavove: Obec postavila pri zastávke záchytné parkovisko. Keď kapacitne nestačilo, postavila Dunajská Lužná ďalšie parkovisko z opačnej strany trate (na kuse poľa vysypali štrk). Pôvodné parkovisko sa ďalej rozšírilo maximálne, ako to dovoľovali priestorové pomery. Obidve parkoviská bývali tak plné, že cez pracovné dni po ôsmej ráno sa už nedalo nikde zaparkovať. Dnes kapacitne úplne bohate postačuje to pôvodné parkovisko, čo vybudoval Miloslavov. Rozšírenie parkoviska z Miloslavovskej strany vesele zarastá burinou, štrkové parkovisko od Lužnej bolo dokonca pred pár dňami úplne zrušené...