Kĺbové Karosy B 741 jazdili v uliciach Bratislavy rekordných 30 rokov

Vysokopodlažné autobusy Karosa B 741 odchádzajú z bratislavskej MHD na dlho odkladaný zaslúžený odpočinok.

S posledným dňom školského režimu bratislavskej MHD v roku 2021 odchádzajú v piatok 26. novembra do histórie aj kĺbové autobusy Karosa B 741, z ktorých prvé vozidlá sa zaradili do vozidlového parku MHD v Bratislave na prelome novembra a decembra v roku 1991, teda pred tridsiatimi rokmi. V priebehu decembra 2021 budú dodané nové nízkopodlažné kĺbové autobusy Otokar Kent C, takže pri najbližšom obnovení školského režimu už výpomoc staručkých autobusov Karosa s najväčšou pravdepodobnosťou nebude potrebná.

Bratislavský dopravný podnik bol v roku 1991 medzi prvými podnikmi v bývalom Československu, ktoré začali tieto mestské kĺbové Karosy prevádzkovať. Vozidlá z prvej 50-kusovej dodávky sa do premávky na špičkové linky MHD zaradili postupne koncom roka 1991 a začiatkom roka 1992. Ako prvá začala premávať trojica vozidiel #1202, 2200 a 4200 na linkách 107 105 a 104. Zaujímavosťou autobusov tejto série bolo, že dopravný podnik ich objednal s tmavými oknami, čo v tej dobe bolo pri mestských vozidlách novinkou. O rok neskôr ich doplnilo ďalších 50 autobusov už s výkonnejšími motormi MAN a posledných sedem vozidiel (s motormi Renault) bolo do Bratislavy dodaných na prelome rokov 1995 a 1996.

Za svoj dlhý život vďačia tieto autobusy generálnym opravám, ktoré sa začali vykonávať od roku 1999, dlhodobému nedostatku financií na nákup nových autobusov, ale aj dobrej údržbe v posledných rokoch, keďže po generálnych opravách vydržali jazdiť ďalších 13 - 15 rokov. V prvej várke prešlo do roku 2001 modernizáciou 15 autobusov vo firme Zliner Zlín. Následne sa v roku 2001 spustil veľký projekt plynofikácie vozidlového parku, v rámci ktorého bolo do roku 2008 na pohon stlačeným zemným plynom (CNG) prestavaných aj 92 kĺbových autobusov Karosa B 741, ktoré sa zároveň podrobili generálnej oprave. Vozidlá, ktoré neprešli plynofikáciou boli vyradené postupne do roku 2010. Posledných 11 rokov tak do premávky zasahovali výlučne vozidlá prestavané na plynový pohon. Ešte v roku 2021 bolo v evidenčnom stave takmer 20 vozidiel, ktoré v prípade potreby mohli zasiahnuť do premávky. Počas posledných rokov boli kĺbové Karosy nasadzované do premávky prevažne v špičkách pracovných dní počas školského roka, kedy je najväčšia potreba autobusov do výpravy. V roku 2020 zasiahli do premávky aj počas letných prázdnin z dôvodu zvýšenej výpravy autobusov kvôli modernizácii električkovej trate v Karlovej Vsi.

Bratislava bola posledným mestom bývalého Československa, ktoré prevádzkovalo autobusy tohto typu. Až do konca prevádzky týchto autobusov zasahovalo do premávky vozidlo #2653 z roku 1991, ktoré teda jazdilo celých 30 rokov, čo sa žiadnemu inému typu autobusu v Bratislave nepodarilo a už ani nepodarí. Zároveň to bolo posledné vozidlo s pôvodnými tmavými oknami, ktoré sa na ňom zachovali aj po dvoch generálnych opravách.

V posledných mesiacoch boli v pracovných dňoch pravidelne v špičkách vypravované tri vozidlá na linky 31 a 75. Aj keď svoju prácu ešte zvládali pomerne dobre, svojou vysokopodlažnou konštrukciou i na dnešné pomery sparťanskou výbavou už nezodpovedali nárokom modernej MHD v hlavnom meste Slovenska.

Dopravný podnik plánuje po zlepšení pandemickej situácie zorganizovať rozlúčku s bratislavskými autobusmi Karosa aj pre širokú verejnosť.

Karosa B 741 z prvej série v pôvodnom stave (Foto: Dušan Gogal)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #57:
Neprekrúcaj to čo som povedal. Jasne som v príspevku 56 napísal že to sa dá normálne vyriešiť elektrickou plošinou alebo úplne NP vozom. Hovoril som najmä o prevedení u nás majoritných LE vozov Crossway a CN12. Cestovanie pre väčšinu ľudí bude o niečo menej pohodlné v LE voze ako v klasickom alebo úplne NP keďže LE majú dosť strmé a úzke schody dozadu, navyše majú také Crosswaye LE problém s kúrením. Taka základná vec ako kúrenie je tam zlá, má problém vykúriť nízku časť a vyduchy vzadu idú do poličky. Lepšie sú úplne NP vozy, ponúkajú vysoké pohodlie, výbavu, sú postavené ako "nízke" narozdiel od LE ktoré sú len znížené verzie "vysokých" modelov.
Reakcia na: milanko79 #39:
Vysoké autobusy na "medzimeste" nie sú problém do momentu kým si cestujúci ktorý potrebuje "nízke" autobusy.
Reakcia na: johnnyjanko #54:
Myslím že ono je to na rovnakej úrovni..Vieš a je Iveco a Iveco - To čo sa robí v IT a FR a to čo sa robí vo Vysokom Mýte (zle odliate plasty, plasty čo nelícujú, horšia antikorózna ochrana a celkové vypracovanie) Mal som osobnú skúsenosť Iveco vyrobené vo FR/IT bolo ďaleko lepšie ako z ČR. To Iveco je zase lepšie čo sa týka pracoviska vodiča, výbavy, motorov, prevodoviek... No úprimne radšej by som jazdil na čomkolvek inom ako na týchto 2 značkách XD (okej úplne čomkoľvek nie XDD) A ten kočík sa dá vyriešiť plošinou alebo úplne NP vozom
Reakcia na: 3pa3ck3 #52:
Netusim.
Reakcia na: milanko79 #39:
Pekne si to napísal, ale predsa len aj tie LE nepodarky majú jednu nespornú výhodu: vďaka nim sa v PAD dá dôstojne cestovať s kočíkom. A to nie je málo. Inak súhlas. Všetko pod značkou Iveco je pre mňa jeden nepodarok za druhým. Nechápem, ako je možné, že to všelikde na západe jazdí. SORky si zrejme na západe nikde neškrtnú a pritom sú to (podľa môjho subjektívneho, ale dlhoročného pozorovania) kvalitnejšie autobusy. To mi hlava neberie.
Reakcia na: 3pa3ck3 #52:
podľa výpravy čo som tak rýchlo pozeral tak nie, avšak na 59 bola 1 jazdenka a na 75 dokonca 6 zo 7 poradí "obhospodárovali" jazdenky
Reakcia na: IBBI #23:
Bola dnes aspoň jedna Karosa vonku?
tak keby ze bola rozlucka urcite pridem 🙂
Ja pri Karose budem spominat na svätu trojicu:
1. psssst pri otvarani a zatvarani dveri
2. zavyjanie prevodovky
3. sutaz ako daleko sa da zo sedu vyletiet do vzduchu ked sedite uplne vzadu

Mne osobne karosy nevadili, vyuzivala som ich najma na oblubenom spoji 39 😃
Reakcia na: Viko #45:
Ja som zabudol na jeden dôležitý disclaimer: samozrejme, že dnes do premávky nepatria a žiadna nostalgia to nezmení. 😉
Reakcia na: si #46:
Nejde o priestor na nohy, ale kombináciu výšky posedu a rozmeru operadla. Priestor na nohy bol samozrejme fajn, okrem niektorých sedadiel okolo dverí, ale tie sú problém hádam všade.
Reakcia na: si #46:
Je to tak, v starých autobusoch sa sedelo podstatne priestrannejšie ako v týchto novších. Ja som mal na cestovanie rád aj krátke tambusy a Ik415, to bolo fakt dobré vezenie, tu zas lepšie ako B732.
Reakcia na: Viko #45:
pohyboval som sa volakedy tiez skor v tebou spominanom regione, ale radsej som mal ked mi dosla nejaka karosa ako ikarus (obvzlast ked uz boli 435 a nie 28x), tambus mi v zasade nevadil (teda az na sedacky, ak s tym siel vodic trochu dynamickejsie tak sa na nich udrzat nedalo 😃 )
a teda neviem co splietas o malych sedackach, ale miesta na nohy pocas sedenia a aj miesta na statie v tych karosach bolo priam luxusne, obvzlast ked to porovnam s tym co som mal moznost stretnut v premavke uplynule roky....
Reakcia na: Ike #40:
Možno je prekážka práve v našich rozdielnych skúsenostiach. Keďže môj život sa odohrával skôr v priestore medzi Dolnými Honmi a Petržalkou, 741 z dávnejšej minulosti je pre mňa upotený mastný voz s príliš malými sedačkami, príliš malými okienkami, v ktorom sa dverné krídla rady neotvárali (ale zažil som si aj, že bolo treba držať tyč, aby boli akotak zavreté). Z nedávnej minulosti to vždy boli skôr nejaké polovraky, ktoré strčili na zaplátanie výpadkov (napr. Solarisov na 88, 196) - a to, že hriali, bol jediný bonus ktorý sa mi s tým výskytom asociuje.
Jednoducho som nezažíval kombinácie, kedy by nasadenie 741tky bola najlepšia z možností. Ik435 síce natriasal na voľnobehu a ku koncu mal takisto nulovú údržbu, ale po všetkých stránkach bol pre mňa pozitívnejším zážitkom z cestovania.

Čím nechcem samozrejme povedať, že si tie vozy nezaslúžia ocenenie za odpracované roky. Len ma úprimne šokuje, skade sa berú všetky tie pozitívne sentimenty 😃 Nechcem vám kaziť párty, ale jednoducho všetko čo som mal rád, zakapalo skôr, než to, k čomu som žiaden vzťah nemal... A je zaujímavé vidieť, že niekto to má presne naopak.
Reakcia na: milanko79 #35:
Ok, poviem to na plnú hubu - keď biedne servisuješ napríklad niečo na báze VÖV II (od Mercedesu po TAM), bude to vo výsledku menej rozsypané, než keď biedne servisuješ panelovú skladačku. Súhlasím, od prevádzkovateľov po objednavateľov až po obsluhu finančných kohútikov si to málo uvedomovali.
Armádne sedemstovky 1) dokopy nejazdili, 2) majú dobrý väčšinou už len lak. Ako benchmark by som ich teda radšej nepoužíval.
Reakcia na: N/A #42:
Ódu som tu kedysi písal. A z úcty ku Karosám to zopakujem.
Bolo to posledný týždeň vyučovania, asi 19.12.2002. Klasická bratislavská kalamita, od rána sypalo a sypalo a keďže bolo tesne pod nulou, sneh sa udržiaval na ceste. Ráno sa na do školy ísť dalo. Odtiaľ sme sa presunuli na Nivy do kina, kde sme mali nejakú besiedku, alebo akadémiu. Poobede to bolo už zlé. Na ceste kaša, ale bielej farby, čo svedčilo o tom, že sneh pribúdal väčšou rýchlosťou ako ho stihli vozidlá roztápať. Prišiel som na zastávku SAV a čakal na 21ku. Čokoľvek prišlo, brzdilo šmykom a prešmykujúc sa rozbiehalo. Pár trolejbusov pri rozbehu hodilo na obrubník. Všetky vozidlá zarosené okná tak, že nebolo vidno transparenty. A potom sa to blížilo. V kolóne áut charakteristický zelený pás. #1320. Doplazila na zastávku a za charakteristického zvuku "pssst" sa otvorili dvere. Nastúpil som, dvere sa "pssssst" zatvorili. Hluk ulice utíchol. Ako keby som nastúpil do ponorky, hermeticky uzavretej od okolitého sveta. Vodič mal vypeckované rádio a z neho hrala Shania Twain, pesnička "I'm Gonna Getcha Good" (úplne si to pamätám). Vodič vysmiaty, všetko stres z kalamity ostal vonku. Za charakteristického zvuku sme sa pohli. Cestu nebolo vidno, ale hore Pražskou sme míňali uviaznuté autá. Keď sme opustili cestu II/505 a išli už do Devínskej, nebolo vôbec vidieť cestu. Vodič točil volantom o stošešť, míňali sme zapadnuté autá ale nejakým zázrakom sme išli rovno. V teplúčku, na pohodlných sedadlách, v dobre usporiadanom interiéri, pri charakteristickej vôni zohriatych plastov v interiéri. Cestou sme stretli možno 3 iné autobusy.
Reakcia na: Ike #40:
Celkom pekná óda na Karosu, s ktorou môžem súhlasiť, kúrili asi najlepšie z týchto starých autobusov.
Reakcia na: volod #36:
Vdaka 🙂
Reakcia na: johnnyjanko #33:
Teraz budem subjektívny. Odmyslím si náklady, morálnu zastaranosť a pod. Zoberiem si pohľad čisto nezainteresovaný, mňa, ako 15 ročného prváka na gympli, ktorý je v roku 2002 prvýkrát odkázaný na každodenné využívanie MHD.

Vtedy na linke 21 boli štyri možnosti: TAM, Ikarus 28x, Ikarus 435 a kĺbová karoska.
To boli možnosti, ktoré sme vtedy ako cestujúci mali. A musím povedať, že Karosy som mal najradšej.
TAMy boli hlučné a studené a o tých školských stoličkách ani nehovorím. Ikarus 435 boli nové, ale podobne boli hlučné a mal som pocit, že v nich bola zima.
Ikarusy 28x už vtedy boli morálne zastaralé a o zime nehovorím.
No a potom boli kĺbové Karosky. Vždy vykúrené, útulné, tiché, pohodlné a neviem prečo, vyvoňané. Vonku mohla byť chumelica, že nebolo možné určiť horizont a v tých autobusoch bolo proste príjemne.

Ešte doplním, že naposledy som ňou išiel asi pred rokom. A pocit bol taký, že zvonku mi prišiel hrdzavý plesnivý šrot, ale vo vnútri sa mi tie pocity z mladosti osviežili.
Tie vysoké busy na medzimeste až taký problém nie sú (v MHD zlé riešenie), stále ponúkajú vyššie pohodlie jazdy ako LE vozy a niektoré LEčka mi prídu také nepodarky ( práve u nás majoritné Crosswaye a CNky )
Preto si nemyslím že sú až také terno. Lepšie riešenie sú LF vozy taký Man Lions City LF pre medzimesto len takých vozov sa tu nedočkáme XD Ale nepodarkov v ktorých si je*eš buď hlavu do stropu alebo kolená do sedadla pred tebou tu máme plno...teraz som si tak spomenul na ten fukár klímy do poličky v LE Crosse XDD
A zase nehrajme sa tu na nejaké extra štandardy, klíma väčšinou nie je pustená, WiFi nefunguje, CP sú rovnako na h*vno ako pred XY rokmi, vodič je nepríjemný stále lenže namiesto zhnitého 7kila ti príde nepodarok ktorému už ale schody nezačínajú vpredu ale vzadu.
Reakcia na: milanko79 #35:
Stereotyp o slovenskej doprave vytvorili v prvom rade samosprávy dlhodobým podfinancovaním priebežnej obnovy vozového parku a v druhom rade dopravné podniky a sadky tým, že ešte v roku 2006 pokojne nakupovali vysokopodlažné autobusy.

Treba sa spätne pozrieť na to, aké autá boli na trhu v tom roku 2006 a aké autobusy vtedy premávali. A situácia nebola lepšia ani o pár rokov neskôr.
Reakcia na: milanko79 #35:
lenže choď sa pozireť aký nájazd tei busy v armáde majú. Čuduj sa svete, viem že na niektoržch rotách mali donedávna PV3S, ktoré boli od pridelenia k rote odstavené a uložené. Prakticky zánovné napriek veku 50+ rokov.
Reakcia na: Andrej #31:
s najväčšou pravdepodobnosťou to bola 2653 od dojazdu 31 do vozovne v smere od Slávičieho údolia
Reakcia na: Viko #30:
Ono je to u mňa taký spomienkový optimizmus, máš na jednej strane pravdu. No nemyslím si že práve tento typ autobusu vybudoval stereotyp o slovenskej doprave. Za mňa to bol skôr servis slovenských sadiek ktorý mohol za stav vozidiel. Zlé cestovné poriadky ktoré sú zlé dodnes, správanie vodičov voči cestujúcim, nevypravene spoje ... To boli hlavné dôvody vybudovania stereotypu o slovenskej doprave. A čo si vlastne predstavujete pod pojmom odolnejšia konštrukcia? 700vky mali konštrukciu odolnú dosť. Ak sa bavíme o hrdzaveni tak mi ukážte čo z tých rokov nehrdzavelo... Vozidlo sa da v dobrom stave udržať aj keď je staré, to nie je chyba stroja že sa to tak nerobí. Krásny príklad je armáda, tam 700vky mali dobrý servis a bez GO či inej väčšej opravy slúžia aj 40 rokov.
Reakcia na: Andrej #31:
čosi som sa nimi posledné roky navozil (nakoľko dosť často boli na linke 75 ktorú som často využíval) a to boli pojazdné vraky, ktoré hrdza rozožierala doslova zaživa.
Reakcia na: Viko #30:
Tu nejde o vyvážené hodnotenie, ale o momentálne emócie. Keby v nejakej alternatívnej realite padol tender na Otokary a generálny riaditeľ DPB by verejnosti oznamoval, že Karosy tu s nami budú musieť byť ešte ďalších 5 rokov, mnohí z tu prítomných (vrátane mňa) by nadávali, že je to absolútne nedôstojné pre rok 2021 a vymenovávali by sme všetky ich nedostatky a problémy. Ale keď odchádzajú, toto všetko je zabudnuté a chceme im poďakovať. Niečo na spôsob starého známeho "o mŕtvych len dobre". 😉

Ak by som chcel byť objektívnejší, povedal by som, že tieto Karosy za zlú povesť MHD až tak nemôžu. Prišli ako dlho očakávaná náhrada všeobecne (medzi cestujúcimi) neobľúbených Ikarusov 280, nikdy ich nebolo tak veľa a o výkony sa rovnomerne delili spolu s TAMbusmi a Ikarusmi 435, pričom v porovnaní s nimi neboli o nič horšie. Aj v najhorších rokoch bratislavskej MHD (cca 2005-2010, do príchodu prvých SOR NB 18), kedy nefungovala obmena vozového parku a všetky autobusy boli ďaleko za zenitom, patrili Karosy B741 k tomu lepšiemu, čo tu jazdilo (samozrejme aj preto, lebo boli priebežne generálkované, kým TAMbusy a Ikarusy 4xx neboli).
Reakcia na: Viko #30:
Ja som ich mal z kĺbákov najradšej. Dostatok priestoru aj na stojáka (oproti NP vozom - čo je pochopiteľné), v zime teplo (na rozdiel od Ikarusov), pohodlné mäkké sedadlá (na rozdiel od TAMov, ktoré boli v tomto hrôzostrašné). Ale dnes už VP neklimatizované vozidlá do slušnej VHD nepatria, 741-ky si odslúžili svoje a patria do múzea.
Reakcia na: Viko #30:
Podla mna klbaky na tom az tak zle neboli, hlavne tie cervene co velmi pekne kryli hrdzu.V ovela horsom stave jazdili kratke cervenobiele B 732.

Mimochodom, neviete, ktora Karosa zatiahla do vozovne ako posledna?
Reakcia na: milanko79 #24:
Na jednej strane, odslúžili si hrozne veľa a iste to je v mnohých ohľadoch sympatické. Na druhej strane, myslím si, že je na mieste ich hodnotiť vyváženejšie.
Totiž, keby daný typový rad mal odolnejšiu konštrukciu, aj podfinancovaná verejná doprava mohla mať akú-takú úroveň. Takto ich krátka plánovaná životnosť v kombinácii s dlhou prevádzkou bohužiaľ zafixovala predstavu o verejnej doprave ako pojazdnom vrakovisku u hneď niekoľkých generácií cestujúcich naprieč regiónmi. Takže síce máme legendu, ale zarobila nám na problém, ktorý ešte potrvá prekonať.
Reakcia na: Kobenhavn #1:
Teba voziť za trest celý deň v natrieskanej sorke medzi druhými a tretími dverami na stojáka!
Reakcia na: Adam137 #18:
Počuj, ty si náhodou nepracoval aj na BN 9,5/10,5 do Simtu?
Reakcia na: 3pa3ck3 #26:
Tiez som bol prekvapeny. Bol tam Dekanek a este tusim riaditel DPB ako hostia. A vraveli, ze este aj buduci tyzden pojdu asi von. Ved v archive SRO to bude.
Reakcia na: IBBI #23:
Chystá sa vypravovanie kapacitnejších vozidiel počas prázdninového CP?
Jedna z Karós na 31 jazdila poobede so spomienkovou A4 na čelnom skle
Tento rok je posledný asi pre všetky 700vky vo verejnej pravidelnej doprave v SR/ČR.
Bratislavské B741 skončili, zvolenské B732 už pravdepodobne nezasiahnu do premávky, v NR dojazdila B732, B732 u Eurobusu na začiatku roka zošrotovali, v ČB dojazdila B741 a zopár kusov C734 myslím u VV busu čaká tiež koniec. Nejaké sú ešte u súkromných dopravcov, počet by sa dal snáď spočítať na prstoch rúk. Zvyšok sú štátne ( Polícia, ZVJS, Armáda, Hasiči), obecné, nejaké družstvá, športové kluby a potom už len veterány.
Myslím že táto rada vozidiel vo všeobecnosti zaslúži obrovské ďakujem za neuveriteľné roky služby pri často minimálnej údržbe slovenských dopravných podnikov, počet prepravených cestujúcich, najazdených kilometrov a množstvo ďalších vecí. Stali sa synonymom slova autobus, predpokladám že podobne výrazný typ autobusu už nebude. Podržali slovenskú dopravu keď bolo najhoršie aj dlhú dobu po svojej životnosti a boli nosným pilierom našej dopravy. Ešte raz veľké vďaka.
V Zakrute hovorili, ze Karosy asi vyjdu von este aj buduci tyzden.
Reakcia na: T6A5.3 #19:
S tymto tvrdenim by som trosku brzdil. Zvonka ti mozno pridu zachovale, ale ani tieto posledne jazdiace kusky nie su na tom uplne najlepsie. Co je logicke na ich vek. V suvislosti s ich opravami, su cervene Karosy defacto novostavby od GO v Zlineri, alebo sa menil iba vlek ? Dakujem vopred za odpoved od niekoho kto vie viac.
Reakcia na: T6A5.3 #19:
Snad nejaky historicak bude.

Ci to zase vyjde do ulic je ale druha vec. 😵
Reakcia na: supervodic2010 #9:
Mohli by, sú to legendárne autobusy a ešte sú aj v dobrom stave... Tých pár pojazdnych by mohli nechať
Reakcia na: kohut2012 #12:
A prave 2653ka by sa mohla raz objavit v SIMTe😉
Reakcia na: Osky #7:
Ak prizmurime oci a berieme to len ako klbove karosy 7xx, tak prva C 744 vybehla do ulic 2.12.1987, takze bez 6 dni to mame tiez 34 rokov 😉
Reakcia na: Dispecer #15:
ano, to bol len cisto laicky pohlad ze klbova karosa... (a nezamyslel som sa aj nad tymto)
Reakcia na: si #14:
To bola ale C 744, či?
Reakcia na: kohut2012 #12:
mne sa z tohto hladiska pacila 1201, ta ale mala manual....
Reakcia na: kohut2012 #12:
Aj #2648, na ktorej jazdil istý p. Ján a staral sa o ňu, aj to bolo žihadlo svojho času.
Karosa s ev. c. 2653 bola legendarna 4202 ktora sa zapise do historie ako autobus s najkrajsim zvukom. Krasne zavijanie jej automatickej prevodovky ZF ziadne ine vozidlo neprekonalo a zrejme neprekona.
Reakcia na: IBBI #8:
Interne je to už potvrdené, je to dnes posledný deň premávky s cestujúcimi na bežných linkách.
Reakcia na: martinah #5:
ak nebolo nikoho naokolo, tak nebol problem zajst za vodicom a povedat mu to... (aj ked v minulosti neboli zatsavky na znamenie az tak rozsirene, parkrat som to ako dieta musel realizovat aj takto 😃 )
Reakcia na: IBBI #8:
Aj podľa mňa ich ešte nechajú v zálohe.
A je uz oficialne oznamene, ze po dnesku budu vyradene, odobrate SPZ, rozbite okna, odstavene na Juraju v jame?
Podla mna si ich este nechaju v zalohe.
Reakcia na: johnnyjanko #3:
Rozdiel je v tom, že pri Karosách dojazdil medzi poslednými aj voz z prvej série, čo by bolo pri vtedajšej údržbe busov asi nemysliteľné. 😁 Ak sa nemýlim, tak vozový park autobusov sa cyklicky obnovoval približne každých 6 rokov. V roku 2008, ak sa nemýlim, dojazdili vozy z poslednej série (1992). Ale áno, IK 280 bol najdlhšie jazdiaci typ autobusu v Bratislave, Karose B741 chýbalo púhych 5 rokov, aby ho tromfla.
Stotožňujem sa so slovami ostatných tu diskutujúcich, že tie vozy si už konečne zaslúžia odpočinok, no zároveň aj úctu, obdiv a vďaku, pretože podržali autobusovú dopravu v Bratislave aj v tých najťažších časoch, ktoré vo svojich novodobých dejinách zažívala. Rovnako, ako posledné Ik1280ky, ktoré trikrát prekročili garantovanú životnosť a to aj bez tak veľkých generálok, akými prešli B741ky.
Reakcia na: martinah #5:
Veď toto... Keď moja dcéra začala jazdiť sama do školy, na jej linke sa občas ešte vyskytla Karosa... a nástupnú aj výstupnú zastávku mala na znamenie... tŕpol som, čo sa stane, ak raz nebude vedieť stlačiť príšlušné tlačítko. Dostala nejaké inštrukcie, ale našťastie Karosou nikdy nešla sama, iba párkrát so mnou. 😃
Reakcia na: Kobenhavn #1:
nahodou, boli ikonicke podobne ako ikarusy 280, mam s nimi spojene spomienky s 59, jazda vzadu v rychlosti a naskakujuc bola paradna
jedine co bol problem, dat signal na znamenie, lebo boli hore na strope a ti, co velmi nevyrastli, mali s tym problem, najma ak nebolo nikoho naokolo
Karosy nás zachraňovali keď bolo zle, poctivo slúžili, ja im ďakujem za to, že ma vždy odviezli kam som potreboval aj nepotreboval a mal som možnosť pri nich vyrastať. Ďakujem.
Ako dlho jazdil v uliciach Bratislavy najdlhšie slúžiaci Ikarus 280? Prvé kusy prišli v roku 1974, posledné boli vyradené v roku 2008. To je 34 rokov (mínus 4 dni), teda ešte o niečo viac, než prežili tieto Karosy B741. Ale nenašiel som informáciu, koľko najviac najazdil jeden konkrétny Ikarus. Vie niekto? Vďaka.
Reakcia na: Kobenhavn #1:
Síce sú už dlhšiu dobu nevhodné do pravidelnej premávky, ale toto je príležitosť na to, aby sme sa im poďakovali, nie na ne nadávali.
Konečne… Už mali byť dávno v prdeli.