Vysokopodlažné autobusy Karosa B 741 odchádzajú z bratislavskej MHD na dlho odkladaný zaslúžený odpočinok.
S posledným dňom školského režimu bratislavskej MHD v roku 2021 odchádzajú v piatok 26. novembra do histórie aj kĺbové autobusy Karosa B 741, z ktorých prvé vozidlá sa zaradili do vozidlového parku MHD v Bratislave na prelome novembra a decembra v roku 1991, teda pred tridsiatimi rokmi. V priebehu decembra 2021 budú dodané nové nízkopodlažné kĺbové autobusy Otokar Kent C, takže pri najbližšom obnovení školského režimu už výpomoc staručkých autobusov Karosa s najväčšou pravdepodobnosťou nebude potrebná.
Bratislavský dopravný podnik bol v roku 1991 medzi prvými podnikmi v bývalom Československu, ktoré začali tieto mestské kĺbové Karosy prevádzkovať. Vozidlá z prvej 50-kusovej dodávky sa do premávky na špičkové linky MHD zaradili postupne koncom roka 1991 a začiatkom roka 1992. Ako prvá začala premávať trojica vozidiel #1202, 2200 a 4200 na linkách 107 105 a 104. Zaujímavosťou autobusov tejto série bolo, že dopravný podnik ich objednal s tmavými oknami, čo v tej dobe bolo pri mestských vozidlách novinkou. O rok neskôr ich doplnilo ďalších 50 autobusov už s výkonnejšími motormi MAN a posledných sedem vozidiel (s motormi Renault) bolo do Bratislavy dodaných na prelome rokov 1995 a 1996.
Za svoj dlhý život vďačia tieto autobusy generálnym opravám, ktoré sa začali vykonávať od roku 1999, dlhodobému nedostatku financií na nákup nových autobusov, ale aj dobrej údržbe v posledných rokoch, keďže po generálnych opravách vydržali jazdiť ďalších 13 - 15 rokov. V prvej várke prešlo do roku 2001 modernizáciou 15 autobusov vo firme Zliner Zlín. Následne sa v roku 2001 spustil veľký projekt plynofikácie vozidlového parku, v rámci ktorého bolo do roku 2008 na pohon stlačeným zemným plynom (CNG) prestavaných aj 92 kĺbových autobusov Karosa B 741, ktoré sa zároveň podrobili generálnej oprave. Vozidlá, ktoré neprešli plynofikáciou boli vyradené postupne do roku 2010. Posledných 11 rokov tak do premávky zasahovali výlučne vozidlá prestavané na plynový pohon. Ešte v roku 2021 bolo v evidenčnom stave takmer 20 vozidiel, ktoré v prípade potreby mohli zasiahnuť do premávky. Počas posledných rokov boli kĺbové Karosy nasadzované do premávky prevažne v špičkách pracovných dní počas školského roka, kedy je najväčšia potreba autobusov do výpravy. V roku 2020 zasiahli do premávky aj počas letných prázdnin z dôvodu zvýšenej výpravy autobusov kvôli modernizácii električkovej trate v Karlovej Vsi.
Bratislava bola posledným mestom bývalého Československa, ktoré prevádzkovalo autobusy tohto typu. Až do konca prevádzky týchto autobusov zasahovalo do premávky vozidlo #2653 z roku 1991, ktoré teda jazdilo celých 30 rokov, čo sa žiadnemu inému typu autobusu v Bratislave nepodarilo a už ani nepodarí. Zároveň to bolo posledné vozidlo s pôvodnými tmavými oknami, ktoré sa na ňom zachovali aj po dvoch generálnych opravách.
V posledných mesiacoch boli v pracovných dňoch pravidelne v špičkách vypravované tri vozidlá na linky 31 a 75. Aj keď svoju prácu ešte zvládali pomerne dobre, svojou vysokopodlažnou konštrukciou i na dnešné pomery sparťanskou výbavou už nezodpovedali nárokom modernej MHD v hlavnom meste Slovenska.
Dopravný podnik plánuje po zlepšení pandemickej situácie zorganizovať rozlúčku s bratislavskými autobusmi Karosa aj pre širokú verejnosť.
milanko79
Preto si nemyslím že sú až také terno. Lepšie riešenie sú LF vozy taký Man Lions City LF pre medzimesto len takých vozov sa tu nedočkáme XD Ale nepodarkov v ktorých si je*eš buď hlavu do stropu alebo kolená do sedadla pred tebou tu máme plno...teraz som si tak spomenul na ten fukár klímy do poličky v LE Crosse XDD
A zase nehrajme sa tu na nejaké extra štandardy, klíma väčšinou nie je pustená, WiFi nefunguje, CP sú rovnako na h*vno ako pred XY rokmi, vodič je nepríjemný stále lenže namiesto zhnitého 7kila ti príde nepodarok ktorému už ale schody nezačínajú vpredu ale vzadu.