Električková trať do Rače podstúpi údržbu

Realizovať sa bude podbíjanie a brúsenie koľajovej trate.

V závere septembra a v októbri bude realizovaná údržba električkovej trate na Račianskej radiále. Práce budú pozostávať z úpravy geometrickej polohy koľaje strojnou podbíjačkou, prebrúsenia hláv koľajníc brúsiacim vozidlom a z ďalších drobných prác na električkovej trati. Dopravný podnik chce týmito opatreniami dosiahnuť komfortnejšiu jazdu električkami a zníženie hlučnosti na tejto radiále.

Práce budú realizované pri výlukách električiek v pracovných dňoch počas večerných a nočných hodín a tiež počas prvého októbrového víkendu. Ako prvý bude opravený úsek od Vozovne Krasňany po konečnú v Rači a následne v prvej polovici októbra by sa mali práce presunúť na úsek od Račianskeho mýta po Vozovňu Krasňany. DPB preto prosí obyvateľov bývajúcich v okolí električkovej trate o trpezlivosť, pretože podbíjanie trate je spojené s krátkodobo zvýšenou hlučnosťou.

Podbíjanie a brúsenie trate vykoná spoločnosť RAILprotect s.r.o. z Ostravy, s ktorou DPB v uplynulých dňoch uzatvoril zmluvu o dielo. DPB vynaloží na tieto práce počas trvania zmluvy maximálne 363 000 € bez DPH, pričom za úpravu geometrickej polohy koľají zaplatí 20,80 € / m a za odstránenie vlnkovitosti koľajníc brúsením zaplatí 15,50 € / m. Či budú takto opravené aj iné úseky bratislavských električkových tratí, zatiaľ DPB neinformoval.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: pharel #57:
Pretože na bezpečnostnom zastavovacom mieste sa skúšajú koľajnicové brzdy.
Reakcia na: ufo #56:
Tak tak to byť nemá.
Reakcia na: Ámos #61:
Inak nezachytil som este ani jednu fotku z tychto oprav, ani z brusenia ani z podbijania. Snad budu coskoro 🙂
Reakcia na: Solider #51:
Vzhladom na to, ze fotky Schorlingu s mosta a Petrzalky sa neobjavili, predpokladam, ze tam ani neboli. (inak by sa urcite pochvalili ? ) Iba fotky zo Sturovej a nabrezia.
Keď sme už teda pri tej petržalskej trati, tak mám otázku ohľadom uloženia koľajníc na moste:
Dávali sa pri budovaní pevnej jazdnej dráhy aj nejaké antivibračné prvky? Bokovnice, príp. niečo gumené odspodu pod koľajnice, lebo keď idem pešo po moste, tak električky prechádzajúce okolo robia naozaj dosť silné vibrácie, pocitovo mi to pripadá ako neodpružené, len natvrdo zabetónované. V čase stavby som v BA nebýval, preto sa pýtam.
Reakcia na: pharel #57:
Cvakanie brzd na bezpecnostnom zastavovacom mieste pri predzvesti som registroval od prvej chvile (moze to byt tym, ze casto som sedaval nad povdozkom), akurat postupom casu si niektori vodici zvykli dobrzdit az magnetkou, co cvakne viac.

Vo vseobecnosti, elektromagneticka brzda by mala byt akousi poslednou zachranou ked ostatne zlyha, no a kedze tu ide o usek kde je riziko nizsej adhezie vplyvom kombinacie velkeho klesania, zakruty, moznosti napadaneho listia a je tu nulova "zachranna" rovna plocha pred frekventovanou krizovatkou, tak sa rozhodli jej funkcnost overovat pri kazdom prejazde.

A tiez sa pripajam, dilatacie neregistrujem, ale zvary na moste ano...
Reakcia na: S499.1023 #53:
Dik za odpoved, tie brzdy maju nejake opodstatnenie preco sa pouzivaju namiesto normalnych brzd? pamatam si, ze to tak nebolo po otvoreni mosta, az neskor. Ci si vsimli, ze niektori vodici nezastavovali uplne? 🙂
A hej, ako ufo pise, nemyslim si, ze to bucha na moste dilatacny spoj, tie su na jeho koncoch 🙂
Reakcia na: S499.1023 #53:
Na moste to nebúcha na dilatačných spojoch ale na zvaroch.
Reakcia na: Solider #51:
Zneistil si ma, bol som v tom, ze okrem nabrezia a Sturovej prebehol aj Petrzalku. Ak nie, ospravedlnujem sa za mystifikaciu.


A #49 Jojan: dakedy v septembri som presne o tomto pisal, ze tam bol akysi problem s dilataciou a boli to zodpovedni pozerat. Ked vravis, ze su oznacene zvary, tak snad ich aj prebrusia, lebo ako pharel vravi, na moste je to dost pocutelne, az by som nepovedal ze to je do suvisleho celku zvarena kolaj .
Reakcia na: pharel #52:
Tie koľajnice nebudú tak búchať na zvaroch, keď sa vybrúsia.
Reakcia na: pharel #52:
1) Pretože je to most - dilatujúca konštrukcia.
2) Elektromagnetické koľajnicové brzdy.
Inak preco tie kolajnice na moste su pospajane takym stylom, ze ked cez most prechadza elektricka, tak to robi ten efekt jak vo vlaku ked prechadza cez tie spoje. Sak na inych usekoch novych su kolajnice rovne (Dubravska trat). A na tom kovovom moste to este znasobuje ten zvuk prechodu cez to.
Druha otazocka. Co to vzdy tak buchne pod elektrickou, ked zastavuje za mostom v smere DC na tej predzvesti? Dik
Reakcia na: Viko #48:
Určite? V Petržalke sa očividne nebrúsilo a ak tam bol Schorling, tak iba pohladkal trať.
Reakcia na: Viko #48:
Petrzalku brusia iba tak 30T 😃 Az teraz po 3 mesiacoch konecne na kolajach vidno, ze sa po nich jazdi 😃
Reakcia na: Viko #48:
Pred vyše mesiacom som videl na trati do Petržalky skupinku nejakých pracovníkov, ktorí niečo robili s dilatáciou na moste na petržalskej strane a potom si sprejom označili niektoré zvary na oboch koľajach až po konečnú vrátane úseku po moste (krikľ. oranžová). Tých zvarov označených je veľa.
S toho usudzujem, že sa chystá prebrúsenie kostrbatých zvarov.
Nový úsek pod hlavnou stanicou po prebrúsení na svoj špecifický zvuk - "sviští" a klepot na zvaroch prestal, lebo sa to všetko prebrúsilo. Úsek na petržalskej trati nikdy, ani na začiatku, po zahájení takýto zvuk nevydával, z toho usudzujem, že nebol brúsený a ak bol (tým Schorlingom), tak potom ozaj slabo.
Reakcia na: Jojan #45:
Petrzalku pred zaciatkom premavky prebehol Schorling, a podla mna by tam mohol behat pravidelne, aby sa nevytvarali take nerovnosti na ktore on uz nestaci.
Reakcia na: Ámos #46:
Určite nie hotová na jazdenie.
Reakcia na: S499.1023 #41:
No ved to sa pytam. Netusil som, ze sa to ma, kedze #nikdysatotaknerobilo.
Co mu to pomaha, ved kolajnica pride od vyroby dobra, nie?
Reakcia na: Jojan #44:
A keď bola reč o trati na Hl.st., tak zišlo by sa podobne prebrúsiť aj Petržalskú radiálu.
Reakcia na: david1 #43:
V smere DC už je aj úsek Pionierska - Ursínyho.
Podla zmien v hlučnosti trate mi pripadá opravený úsek iba Riazanská- Mladá Garda.

Od zastávky Mladá Garda smer Vinohrady to "hádže" a hučí bez zmeny.
Reakcia na: Ámos #40:
A? Už mi pripomínaš istého zodpovedného pracovníka, ktorý na otázku, prečo trať nebola vybrúsená, odpovedal „však si to vyjazdíte s električkami“ ?
Reakcia na: Ámos #40:
Lenže, pokiaľ mi je známe, po vybudovaní a pred uvedením do prevádzky nebola brúsená.
Reakcia na: Solider #37:
Ved to je nova trat....?
dnes ráno po pol ôsmej som niečo veľmi podobné podbíjačke videl na Gagarinke usadené na návese, akurát to bolo oranžovej farby a išlo to smerom na Dolné Hony...
Reakcia na: Solider #37:
A usek Racko-Pionierska?
Ďalší prebrúsený úsek Žilinská – STU. Prvýkrát tá koľaj videla brúsku a celý zvršok je znečistený od hrdze.
Reakcia na: Ámos #34:
Ešte si dovolím ťa upozorniť, že každý jeden z tých zmieňovaných brúsiacich vozňov je unikátom svojho typu, žiadna sériovka.
Reakcia na: Ámos #34:
Samozrejme, že existujú aj iné možnosti. A za iné peniaze. Okrem tvojej obľúbenej 7085 spravili ÚD aj množstvo špičkových rekonštrukcií historických vozidiel aj pre zahraničie. A či veríš, či nie, taký brúsiaci vozeň má bližšie k historičáku ako k 7085. Okrem iného aj preto, že na brúsenie je najvhodnejšia odporová regulácia s trvale zaťažiteľnými stupňami alebo tyristorovå výzbroj najstaršej generácie.
Reakcia na: S499.1023 #32:
Ja nevravim, ze Brémy, Bielefeld, Drážďany, Lipsko a neviem kto este ? to robia zle.
Ja vravim, ze si myslim ze po 7085, 7303 a 7304 a expresnych modernizaciach T3P v dlzke zopar rokov, neverim schopnostiam ÚD nieco take vyrobit. A tiez z dovodu v akom stave nasie dielne nechavali T3 jazdit s cestujucimi.

Kludne poslime jednu vyradenu T3 do Brem,.... kamkolvek kde to vedia a kde uz nieco take vyrobili. Len nie dalsi prototyp. No na zaciatku nech je cenova kalkulacia, co je vyhodne. A tych variant rieseni je viacero. Nie len prerobenie elektricky. Su aj taketo brusky http://www.vossloh-rail-services.com/en/products_services/high_speed_grinding_city/high_speed_grinding_city.html
Reakcia na: Ámos #29:
Tú podbíjačku si tam vyslovene namrdal, hoci o jej výrobe v ÚD nikto nehovoril, len aby si dokázal, že máš pravdu, hoci o technike a technológii podbíjačky a brúsky evidentne vôbec nič netušíš.
Reakcia na: Ámos #29:
Choď radiť aj do tých Brém, Bielefeldu, Drážďan, Lipska a neviem kde ešte? Však keď príde Ámos, všetci musia pochopiť, že sú blbci a že to robia zle. Všimol si si napríklad, ty drúk, že napríklad ústredné dielne lipského DP, dnes už samostatná firma Iftec, vyrábajú aj od základu nové električky pre Bielefeld, Hannover a neviem kam ešte?
Reakcia na: Ámos #30:
Zatiaľ je vybrúsený iba úsek od železničného mosta po zastávku Riazanská v oboch smeroch a na Vajnorskej asi 80-metrový úsek za oblúkom pred ROH za priechod pre chodcov za Škultétyho obojsmerne. Brúsiť by sa ešte malo, ale vzhľadom na rozsah brúsenia a použitú techniku to nebude tak skoro vybrúsené v celej dĺžke.
Reakcia na: Solider #28:
A este sa bude brusit?
Tu je postreh z internetov - Ráno som si prešla tú trasu aj mimo sluchového dosahu nášho bytu a svoje nadšenie musím trochu stlmiť. Zázrak sa týka len úseku Pionierska – Biely Kríž. Na Ursínyho už eketričky rachocú ako predtým, Račianske je neodhlučnené. Vďaka aj za ten úsek 3 zastávok. Pevne verím, že ostatné budú nasledovať.
Reakcia na: S499.1023 #26:
Super, tak zacnime. Po 10 rokoch, budeme mat riesenie, ktore bude mat technologicky 20 rokov, za dvojnasobnu cenu oproti nakupu existujuceho stroja.

A este by sme rovnako mohli zadat ÚD vyrobit podbijacku. Urcite aj to zvladnu.
Vybrúsené úseky na Račianskej a Vajnorskej hodnotím zatiaľ veľmi pozitívne ?
Reakcia na: Jojan #25:
Čo je zložité na úplne triviálnej údržbe? Jednoduché je práve v podaní DPB nič nerobiť a nechať trať roky bez žiaducich zásahov.
Reakcia na: Ámos #24:
Áno, môžeme. "Vaše" ústredné dielne sú schopné takéto vozidlo vyrobiť a Sanos o tom vie asi tak stokrát viac ako ty.
Reakcia na: ufo #23:
Áno, úsek cez KV je naozaj jeden z mála tichých úsekov.
A takto by to mohlo byť všade.
Dokonca sa divím aké to bolo jednoduché. Som prekvapený, že na to stačia roboši, vozík a brúska.
Reakcia na: S499.1023 #21:
Ideme sa bavit o schopnosti nasich ÚD vyrobit taketo vozidlo? Kludne mozme.
Reakcia na: S499.1023 #22:
Dúbravka pred otvorením po reko aj krátky úsek pri MiÚ KV pred dvomi rokmi boli brúsené ručne tlačeným vozíkom, na ktorom bola brúska na benzín. Keď už nič iné, stačilo by aj toto - ten úsek pri MiÚ KV bol tiež v dezolátnom stave - vlnkovitý a po dvoch rokoch je stále tichý a na koľaji vidieť pekne ešte upravený profil hlavy koľaje.
Reakcia na: zlomok #19:
Včerajšia dojazdová L8 z centra sa od Račianskeho mýta vliekla max.20-25 km až po Vinohrady.
Majú na to dáky dopravný príkaz, kvôli hluku ? Či to bola iniciatíva vodiča..
Moja posledná cesta električkou po Račianskej sa miestami podobala tomuto:
http://www.rouming.cz/roumingGIF.php?gif=39297
Samozrejme za to môže ten hnusný, škaredý, krivý, hlučný, kolízny, nepreferovaný, lobbistický, detičkypožiearajúci, psíkyzabíjajúci, rádioaktívny ale najmä ÚZKY rozchod koľají.
Reakcia na: Sanos #12:
Nie sme taky bohati, aby sme lacne veci kupovali? Ci tak nejako sa tomu vravi.
Vykaslime sa na riesenia, vytvorene na kolene. Roznych Dubnic, T3mod a podobnych chutoviek v rekonstukcii 7 rokov si myslim DPB uzil dost.
Reakcia na: Ámos #16:
Este na doplnenie. Uz ziakovi prveho rocnika strednej priemyselnej skoly strojnickej je jasne, ze pravidelne brusenie trate setri peniaze na udrzbu ako trati, tak vozidiel. Nehovoriac o benefite v podobe znizeneho hluku pre obyvatelov.

Akurat v DPB su:
1) idioti, ktorym toto nedocvaklo
2) ignoranti, ktorym je to jedno
3) saboteri, ktory dufaju vo vsimne z dalsej rekonstrukcie
4) kombinacia vyssie spomenutych
Reakcia na: lostrail #15:
To je celkom otazne.
DPB je expert na zakupovanie potrebnych technologickych vozidiel, ktore nasledne stoja vo vozovni a pracu na ktoru boli zakupene nevykonavaju.

Samozrejme by mal existovat plan udrzby trati, ktory bude hovorit ako casto treba aku udrzbu vykonat.
A na zaklade toho zistis, ci sa ti podbijacku, brusku a podobne oplati, zakupit, prenajat (bez obsluhy), alebo objednat vykonanie prac.

Lebo ak ma byt udrzba, ze sa raz za 10 rokov vrazi 363.000 € do udrzby istej casti siete, tak to na nakup zmienovanych strojov nestaci.


A samozrejme do ceny treba zaratat aj predlzenie zivotnosti trate, pri spravnej udrzbe. Kedze Racianska bez akejkolvek zmysluplnej udrzby drzi uz 26 rokov. Keby mala udrzbu cyklicku, tak vydrzi ovela viac.
"Hospodarenie" a la DPB. Davno tieto veci mohli riesit vyuzitim vlastnej techniky a to hovorim aj bruseni, kedze Schorling je dobry mozno ako atrakcia, ale urcite nie na seriozne brusenie. 26,30 eura za meter, to je veru suma, pri ktorej by sa oplatilo kupit nie len podbijacku, ale aj brusiaci voz a spolu s nakladmi na PHM, resp. trakcnu elektrinu by to stale vyslo lacnejsie.
Pred nejakým časom (polrok alebo rok?) tu niekto na imhd.sk uvádzal, že DPB plánuje zakúpenie vlastnej podbíjačky. Už sa od toho upustilo alebo je to len stále v rovine "plánu"?
Reakcia na: Sanos #12:
Pozri na weby Iftecu a drážďanského a lipského DP, tam uvidíš onakvejšie brúsky z T3 ako košický zázrak, ktorý je porovnateľný s Tvojim Schörlingom.
Podbíjačka Plasser & Theurer Unima 3 nie je vhodná na podbíjanie dlhých úsekov a už vôbec nie na úpravu nivelety trate. Je to malá podbíjačka, funkčná, schovaná v plechovej búde a používaná pri menších opravách, napr. výmenách výhybiek, krížení a pod. Tá väčšia, ktorá podbíjala trate pre DPB v minulosti je nefunkčná - patrila TSS Bratislava. A žiaľ, podbíjačku z TEŽ nie je možné zapožičať. Najideálnejšie by pre DPB bolo zakúpenie vlastnej podbíjačky a jej pravidelné používanie na tratiach s otvoreným zvrškom. Jazda by bola kľudná, plynulá a nevznikali by "blaťáky".
Mimochodom inšpiráciou pre nás je aj prestavba košickej T3 na brúsiace vozidlo odstránením magnetiek zo zadného podvozku a nahradením brúsiacim mechanizmom... múdre, ekonomicky i technicky nenáročné riešenie!
Mimochodom, kopa dopravných podnikov disponuje brúsiacimi vozidlami, zostrojenými z vyradených električiek (Brémy, Lipsko, Drážďany) či už vo vlastnej réžii alebo u špecializovanej firmy (Iftec, Windhoff). Keďže zo všetkých elektrovýzbrojí, použitých u vozidiel z Tatry Smíchov je na tento účel najvhodnejšia TV1, mohol by to byť dôstojný druhý život pre niektorú plesnivú bzučivku.
Reakcia na: S499.1023 #3:
Ak ešte fyzicky existuje, tak minimálne už nie je funkčná.
Reakcia na: pharel #6:
Podbíjačka asi nie, ale v pláne je aj prebrúsenie a to trať na Radlinského nutne potrebuje.
Reakcia na: Patrikpet #1:
Veru keby DPB chcel, tak nakup brusky a novej podbijacky schova do modernizacie trati a udrzbovej zakladne. Este by to obhajili aj ako opravneny naklad.
Tunel ma 795m a tak prebrusenie by stalo - 24.650€.
nezacneme crowdfunding? Nech si DPB moze zrusit dve rychlostne obmedzenia? ? ?
Reakcia na: david1 #2:
Tato podbijacka asi nebrusi kolaje. Inak najvacsi hluk robia elektricky pri prejazdoch cez cestne prejazdy cez elektrickovu trat, kde auta bud odbacaju do uliciek alebo sa otacaju o 180 stupnov. Krasne to vidiet pri PKO, na Segnerke, pri Druzbe alebo aj tu na Racianskej pri obdocke na Kraskovu. Jak by toto chceli riesit? Ulnou prestavbou podlozia prejazdu?
Reakcia na: Ámos #4:
Tak ako sa DPB nevie starať o trate a vozy, tak sa nevie starať ani o stroje, ktoré sa mu majú o tie trate starať a podbíjačka je pravdepodobne nefunkčná 😃
Slzicka sa mi tlaci do ocu, DPB sa po rokoch zacina starat o svoje trate.
Uz len nechapem na co maju podbijacku, ked si ju platia od sukromika.
Reakcia na: Patrikpet #1:
Však dopravný podnik strojnú podbíjačku Plasser&Theurer vlastnil, požičiavala sa aj do Liberca a myslím, že aj na TEŽ. Bývala v takom plechovom hangári na Juráku. Kam zmizla?
Ten druhý úsek by malu začať brúsiť od Blumentálu a nie až od Račianského mýta.
Keď si zrátame koľké desiatky miliónov zaplatil DPB za jednorázové podbitia zvršku, tak by si podnik kúpil vlastnú strojnú podbíjačku. Pokiaľ by sa vykonávala výšková a smerová úprava priebežne podľa potreby na určitých miestach, tak by to nemuselo dopadnúť tak, že celá trať je dokrivená, plná rozbahnených nepodbitých miest, na ktorých hrozí lom koľajnice.