Reakcia na: kvorka #13528:
Môj osobný názor je, že požiadavky obyvateľov či poslancov sú absolútne legitímne a vždy sa treba zaoberať každou z nich. Z vlastnej skúsenosti viem, že keď som odpovedal na podnety v DP Bratislava pri zmenách v roku 2023 v Boroch, Dúbravke, Lamači a na Trnávke (a ich účel bol oproti TN práve opačný, znížiť výkony), podnetov prišlo veľmi veľa, boli medzi nimi ako rôzne šplechy, tak aj veľmi dobré postrehy. Týmto som chcel premostiť k našim nesystémových prvkom, ako sú linka 31 či víkendové spoje linky 5 - je vhodné sa zaoberať jednotlivými podnetmi, na druhú stranu je však podľa mňa veľmi dôležité vedieť povedať aj "nie" a to nie si následne zdôvodniť. Účelom linky 31 bola obsluha zastávok ŽST Zlatovce a Bratislavská, avšak ruku na srdce, reálne z týchto zastávok necestuje žiaden cestujúci, ktorý by šiel cielene na linku 31 práve kvôli jej trase a na spomínaných dvoch zastávkach prevláda najmä výstup cestujúcich, ktorí by za bežných okolností išli na Zlatovskú. Jediné, čo si táto linka môže pripísať, je "odškrtnuté" políčko v splnenom podnete, no jej podoba môže obsluhe zastávok Bratislavská a ŽST Zlatovce viac uškodiť, než pomôcť - pre nezainteresovaných to môže vytvárať dojem, že zastávky sú nevyužívané, čo by pri štandardnom rozsahu dopravy nemusela byť pravda.Pre mňa osobne je téma večerných spojov, alebo celkovo rozsahu večernej až nočnej dopravy veľmi pálčivá, nakoľko večerné či nočné spoje sú v súčasnosti využívané viac, než napríklad spoje pred šiestou ránou. Zatiaľ čo v ranných hodinách sa jazdí pomerne často, vo večerných hodinách sa častokrát jazdí veľmi zriedka, prípadne sa nejazdí vôbec (Východná a podobné lokality). Takéto rozloženie spojov nemá veľkú oporu v reálnej obsadenosti vozidiel v jednotlivých časoch a podľa môjho názoru na to čiastočne vplýva aj režim práce, aký sa zdedil od predchádzajúceho dopravcu - drvivá väčšina vodičov začína v skorých ranných hodinách a do vozovne zaťahujú až vtedy, keď si "vyjazdia" svoj čas jazdy. To znamená, že prevládajú štandardné "sadkárske" dvanástky a večer už nemá kto jazdiť.
Sečteno a podtrženo, s výnimkou jednej lokality by všetky mestské časti a sídliská mali dostať spoje aj po 22. hodine, v prípade hlavnej spojnice až do nočných hodín (pred voľným dňom nepretržite). To platí ako napríklad pre jednotlivé vetvy Juhu, tak aj pre Západ, Sihoť, či vidiecke mestské časti. Mať pokryté všetky štandardne osídlené lokality medzi 5. a 23. hodinou považujeme za základnú dopravnú obslužnosť, nie niečo navyše. Pri poslednom vlaku prichádzajúcom o 0:20 by som však bol mierne zdržanlivý a opatrný čo sa týka rozvozu do lokalít mimo "hlavnú trasu", nakoľko ním cestuje skutočne veľmi málo cestujúcich, čo vyplýva aj z pomerne bohatej ponuky spojov z Bratislavy do Trenčína pred polnocou.
Vždy sa pri organizácii dopravy spomína dochádzka do práce, do škôl a k lekárovi, čo je nepochybne najdôležitejším poslaním verejnej dopravy. No NIE JE to jediné poslanie a netreba zabúdať, že ľudia využívajúci verejnú dopravu (napríklad ja) ju využívajú naprieč širokým spektrom potrieb, a medzi tie patrí aj cesta za kultúrou, za rekreáciou či za zábavou a práve to sú tie veci, ktoré sú častokrát opomíňané. Takisto nie všetci pracujú na zmeny, je doba, kedy väčšina hoc len štandardne fungujúcich a aj konzervatívnejších firiem zavádza flexibilné pracovné časy či čiastočný home-office, život sa celkovo posúva viac do dňa na úkor skorých ranných hodín a rozdiely medzi špičkou a sedlom sa postupne začínajú zmenšovať. Ak nebudeme cieliť na všetkých cestujúcich a ich komplexné potreby (nie len základné vzťahy), takého cestujúceho nenaučíme na to, že verejná doprava je pre neho plnohodnotnou alternatívou k IAD.
Čo sa týka Biskupíc, tak v tomto si myslím že nájdeme absolútnu zhodu a prakticky sa v tejto lokalite dostávame k návrhovému stavu, ktorý bude prezentovaný o týždeň vo Hviezde. Takisto sa netreba obávať ani experimentovania s číslami (osobne nie som zástancom ani prečíslovania TR liniek v BA z večera do rána), všetky čísla zostávajú zachované tak, ako sú, a žiadna trojka z dvojky, štvorka z trojky a dvojka zo štvorky sa konať nebude.
Richard Ščepko
Zároveň, keďže sa pripravuje nová koncepcia linkového vedenia, by mohlo byť zaujímavé pobaviť sa o pripravovaných zmenách. Myslím si, že by som vedel "dotiahnuť" aj autorov pripravovanej novej koncepcie. Mohlo by byť prínosné poznať názor diskutujúcich, ktorí sa trenčianskej MHD venujú dlhodobo, napríklad (no nie len) Draxtera a Kvorku, ale napríklad aj autora súčasnej koncepcie Milana Kadlecaja. No rovnako tak kohokoľvek, kto by mal z tohto trenčianskeho iMHD fóra záujem.
Pre tých, ktorý sa môžu oprávnene pýtať, prečo prichádzam s touto iniciatívou, skúsim vysvetliť. Ešte ako aktívnemu obyvateľovi sa mi podarilo v minulosti presvedčiť poslancov za Mestskú časť (MČ) Stred, aby zmenili projekt a zrealizovali prvú bezbariérovú zastávku na Legionárskej. Následne sa kasselský obrubník dostal do štandardu nových zastávok. Participoval som aj pri nových označníkoch MHD (2020), ako člen komisie pre výber nového dopravcu som spolu s Michalom Mazánikom pripravil podklady pre Technické a prevádzkové štandardy (TPŠ) a riešil infraštruktúru MHD aj z pohľadu mestských investícii nie len do nových zastávok. Posledná z iniciatív je zameraná na zavedenie platby platobnou kartou pri všetkých dverách vo vozidlách MHD, ktorá by sa mohla stať už tento rok realitou.
Aj preto by som rád inicioval stretnutie "našej" komunity, keďže by mohli opäť vygenerovať množstvo zaujímavých nápadov a podnetov na jej zlepšenie.
Inak prikladám kontakt na mňa (keby bolo čokoľvek na túto tému, som k dispozícii):
richard.scepko@trencin.sk
0911 769 186