Koniec autobusov Karosa B 732

Kvôli výraznej obnove vozidlového parku autobusmi SOR v Košiciach skončili už aj legendárne hranaté Karosy.

V piatok 7. februára 2014 sa v premávke poslednýkrát objavili "hranaté" Karosy B 732. Po dodávke nových autobusov SOR boli z premávky postupne odstavené všetky zvyšné naftové Karosy B 732 a B 832 a plynové Karosy B 732.NGS, teda poslední zástupcovia "700-vkovej" rady autobusov Karosa v košickej MHD, ktorá patrila medzi najrozšírenejšie nielen v Košiciach, ale aj v celom bývalom Československu.

Autobusy typu Karosa B 732 v Košiciach premávali od roku 1984, teda celých 30 rokov. Jazdili prakticky na všetkých linkách MHD. Posledné nové autobusy tohto typu boli dodané v roku 1992, s výnimkou desiatich autobusov tzv. "ukrajiňákov" dodaných v roku 2000, oficiálne však vedených ako generálne opravy autobusov z 80-tych rokov. Najmä vďaka generálnym opravám tieto autobusy jazdili až do roku 2014. Z posledných jazdiacich autobusov už každý prešiel väčšou či menšou opravou karosérie. Niekoľko autobusov bolo v dielňach spoločnosti Zliner upravených na prepravu invalidov na vozíkoch. V rokoch 2002 až 2004 bolo spoločnosťou Starko 15 autobusov modernizovaných a prestavaných na pohon stlačeným zemným plynom. Niektoré vozidlá boli ku koncu svojej prevádzky využívané aj ako pracovné vozidlá, napr. tzv. rozmrazovacie vozidlo vybavené zariadením TO-5, ktoré sa v garáži využívalo ako pomoc pri štartovaní autobusov počas silných mrazov, niektoré boli upravené na účel "pojazdnej dielne".

Dopravnému podniku však naďalej ostal jeden autobus, #6289, ktorý nikdy v MHD nejazdil, pretože už od sprevádzkovania slúžil ako vozidlo autoškoly. Dnes je využívaný ako autobus civilnej ochrany, napr. pri prevoze ležiacich pacientov počas evakuácie.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Triplex #17:
na to si este asi pockame nejaky ten rok a viac, DP bude urcite potrebovat co najviac rezervnych autobusov, kedze chysta reko elektrickovych trati, a aj trolejbusy sa pomaly rozpadavaju, a ani v tohtorocnom rozpocte (dnes ho schvalovali) sa nespomina ani najmensi naznak obnovy vozidloveho parku trolejbusov, nejake autobusy do rezervy sa zidu
Reakcia na: Triplex #17:
Wait a moment! ?
a nakedy je asi naplanovany aj definitivny koniec pokomunistickych modelov B932/ B952 resp B941?
Reakcia na: Astor #15:
zle som sa vyjadril, podniky taketo akcie vacsinou nerobia sami od seba, ale napad prinesie vacsinou nejaky sotous alebo nejaky spolok alebo zamestnanec, hovorkyna alebo generalny riaditel mozno ani netusia, ze mame nejake karosy B732, a zasa ti co to tusia asi maju inu napln prace ako organizovat rozlucky
Reakcia na: tbus #14:
A rozlučka s 280kami nebola organizovaná podnikom? Neviem, ak sa mýlim, nech ma niekto opraví
Reakcia na: LUKYmhd #13:
rozluckove akcie vacsinou nerobia podniky, ale nadsenci, nenasiel sa teraz zial nikto, kto by take nieco zorganizoval, ale nic nebrani napr. tebe nieco take zorganizovat, skontaktuj DP, vymysli plan, zozen sponzora, alebo sa dohodni s DPMK, nejako to spropaguj a bude aj rozluckova jazda ?
Reakcia na: Yogi616 #11:
Tiež som toho názoru že nejaka rozlúčka s nimi sa mohla uskutočniť boli to predsa najdlhsie jazdiace vozy v KE. Smutne že sa DPMK na nič take nezmohol.
Reakcia na: Yogi616 #11:
Na nejakú rozlúčku sa mohli zmocť, veď Karosa B 732 spolu s 280kami boli synonymom pojmu autobus. Ikarusy radu 400 a Novoplany jazdili na Slovensku v Košiciach a ešte pár miestach, ktoré by si spočítal na prstoch jednej ruky ...
Reakcia na: LABTEC #10:
A nechcel by si rozlúčkovú jazdu aj s Ikarusmi 415, 435, s Novoplanmi?
Len je smutné ,že nebola žiadna rozlúčková jazda s Karosami. Zaslúžili by si to podľa mňa, veď slúžili dlhé desaťročia. Ak ma pamäť neklame ,tak Ikarusy 280 mali rozlúčkovú jazdu.
Možno už niesu peniaze na naftu pre rozlúčkovú jazdu, treba splácať SOR-ky a 732 šup rýchlo do šrotu... Česť ich pamiatke.
Škoda ich, pripomínali mi detstvo. Len som zvedavý, či aj tie nové autobusy vydržia toľko, čo tieto Karosy.
Reakcia na: tom393 #2:
Čiže 6289 ostane ako oficialne historicke vozidlo DPMK?
Reakcia na: Timi9367 #6:
Fungovala- 6289, teraz je to CO BUS, namiesto nej funguje ako autoškola B932E 5219
Ale jedna funguje ako autoškola.
S tymito autobusmi som (ako aj mnohi ini) prezil detstvo. Co uz, vyvoj ide dalej.
Reakcia na: Rudyke902 #3:
Len treba rozlišovať, či to historické vozidlo patrí DP alebo súkromníkovi... ?
Reakcia na: 5801 #1:
Jedna Karosa ako historicke vozidlo už tu je - teda ostane tu niečo - paradoxne ale nie z našich košických, ale prišla z iného mesta.. a dostane aj naše symbolicke ev,č.. Tak ako historicka ŠL ktora tu v KE je.
Reakcia na: 5801 #1:
6289 je čo?
Nezachová sa nejaký kus ako historické vozidlo.. ? To by sa patrilo!