Viedenská električka vďaka partnerom zachránená

Vďaka finančnej podpore Bratislavského samosprávneho kraja a Bratislavského okrášľovacieho spolku sa osud lokomotívy Ganz Eg 6 bratislavského úseku Viedenskej električky nestane stratenou minulosťou. Spojením tejto podpory a finančnej zbierky, ktorú realizuje Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy, sa Slovensko dočká návratu významnej technickej pamiatky – „stratenej Bratislavčanky“.

Predpokladaná kúpna cena lokomotívy predstavuje 10 000 €, náklady na prevoz sú cca 4 000 €. Cena za rekonštrukciu lokomotívy do vystavovateľnej podoby je cca 10 000 €. Počíta sa s úpravou konštrukciu lokomotívy, súčasťou toho bude odstránenie hrdze, drobné opravy, obnovenie pôvodného náteru tmavozelenej farby, oprava interiéru do historickej podoby. Po tejto etape bude lokomotíva pripravená slúžiť ako exponát pre verejnosť. V druhej časti rekonštrukcie, čo si vyžiada ďalšie financie, budú vykonané úpravy smerujúce k plnej funkčnosti lokomotívy. Po jej kompletnej oprave bude možné lokomotívu využívať na jazdách pri špeciálnych príležitostiach.

Podľa bratislavského župana Pavla Freša sú dva kľúčové dôvody, prečo zachrániť túto historickú električku. Prvý je historický, druhý je podľa župana aktuálny „zápas“ ministerstva dopravy, župy a hlavného mesta o stovky miliónov eur práve na koľajovú dopravu v rámci kraja a mesta. Táto doprava pôjde podľa neho po veľmi obdobných tratiach, ako chodila historická električka. „Bratislavčanov sa veľmi dotýka, aby existovala koľajová doprava v Petržalke, aby koľajová doprava ako celok bola rozumnou alternatívou voči individuálnej doprave,“ dodal. Župa zvažuje možnosť použiť na opravu električky eurofondy v rámci cezhraničnej spolupráce.

Predseda OZ Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy Michal Milata tiež poukázal na to, že pre Bratislavu boli v tom čase zostrojené dve špeciálne električky alebo lokomotívy. „Jedna je v rakúskom múzeu a druhú chceme zachrániť, odkúpiť a následne zrekonštruovať,“ priblížil.

Elektrická lokálna železnica Bratislava - Viedeň bola v prevádzke v rokoch 1914 – 1945 a dotvárala neopakovateľnú charizmu Bratislavy. Po zániku lokálnej dráhy sa dve špeciálne vyrobené vozidlá pre bratislavský úsek, Ganz Eg 5 a 6, dostali do Rakúska. Lokomotíva Ganz Eg 6, slúžila svojmu pôvodnému účelu ešte tento rok a do dôchodku odišla vo výbornom stave. Súčasný majiteľ, firma Stern a Hafferl, sa ju rozhodol ponúknuť na predaj alebo zošrotovanie.

Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy sa pri získavaní prostriedkov na záchranu lokomotívy stretol s veľkým ohlasom, ktorý presiahol hranice Slovenska. Spolu s partnermi plánuje lokomotívu doviesť do Bratislavy, zrekonštruovať do pôvodnej podoby a prinavrátiť verejnosti.

Klub sa aj naďalej obracia na verejnosť s prosbou o pomoc pri získavaní finančných prostriedkov na rekonštrukciu lokomotívy Ganz Eg 6. Pomôcť záchrane legendárnej električky je možné prispením ľubovoľnej čiastky na účet 0635505694/0900, variabilný symbol: 1914.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.