Nové trolejbusy pomohli zlepšiť aj nepriaznivú situáciu v autobusovej doprave

Ako ďalej s obnovou vozidlového parku kĺbových autobusov?

Začiatkom tohto roka sa cestujúci na viacerých autobusových linkách často stretávali s nasadzovaním autobusov menšej kapacity namiesto obvyklých kĺbových vozidiel. Táto situácia bola najvypuklejšia na linkách premávajúcich do Petržalky, krátke autobusy namiesto veľkokapacitných sa objavovali najmä na linkách 68 93 96 98 a 191. Dôvodom bol vysoký počet nepojazdných kĺbových autobusov, prevažne vo vozovni Petržalka, ktoré boli dlhšiu dobu odstavené pre rôzne poruchy.

Dopravného podniku Bratislava (DPB) sme sa na vypravovanie menších vozidiel opýtali ešte v januári, odpovedal nám však až teraz. „Aktuálne neregistrujeme nasadzovanie menších autobusov. V prípade výpadkov vozidiel v premávke (porucha, škodová udalosť, resp. mimoriadne zdržanie) hradíme prostredníctvom najbližšieho záložného vozidla. V minulosti to súviselo s komplikovanou situáciou na európskom trhu s náhradnými dielmi, opravy vozidiel komplikovali predovšetkým dlhé dodacie lehoty," uviedol hovorca DPB Jozef Vozár.

Nepriaznivá situácia sa totiž podstatne zlepšila začiatkom februára, kedy boli do premávky nasadené nové hybridné trolejbusy. Tieto boli nasadené aj na pôvodnú autobusovú linku 61, čím sa z nej uvoľnilo viacero kĺbových autobusov. Spolu s čiastočnou reorganizáciou výpravy autobusov z jednotlivých vozovní sa odvtedy darí obsadzovať všetky linky autobusmi predpísanej kapacity. Zároveň dopravný podnik uzavrel vo februári zmluvy s dvoma spoločnosťami (Pe-Mi Servis, Auto-Impex), ktoré budú zabezpečovať externé opravy autobusov DPB, pravdepodobne pre nedostatok personálnej kapacity na ich opravy v dopravnom podniku. Rovnako podnik obstaral aj dodávateľa, ktorý bude opravovať motory autobusov (Zliner). Vďaka tomu by sa časom počet nepojazdných autobusov mohol výraznejšie znížiť, už teraz začali niektoré dlhodobo odstavené autobusy znovu jazdiť.

Potreba obnovy vozidlového parku kĺbových autobusov

Posledná väčšia obnova vozidlového parku kĺbových autobusov prebehla v roku 2022, kedy sa do premávky zaradilo 71 článkových autobusov Otorkar. Aj keď v súčasnosti sa počet kĺbových autobusov (~300) v evidenčnom stave dopravného podniku z hľadiska ich potreby (špičková výprava ~200 + rezerva + vozidlá v oprave) javí ako dostatočný, mnohé vozidlá sa pomaly blížia k hranici svojej životnosti, s čím súvisí aj ich vyššia poruchovosť. Podľa novej zmluvy medzi hlavným mestom a DPB by sa autobusy mali nahrádzať novými najneskôr po dosiahnutí veku 16 rokov. Väčšina kĺbových autobusov je tak dnes síce podľa zmluvy ešte "v norme", no v roku 2010 bolo zaradených vyše 100 kĺbových autobusov značiek SOR a Mercedes-Benz, z ktorých niektoré už v bratislavskej premávke odjazdili viac ako milión kilometrov bez generálnych opráv. Bez adekvátnej obnovy vozidlového parku môžu opäť zopakovať scenáre z nedávnej minulosti.

V súvislosti s možnosťou čerpania finančných prostriedkov zo zdrojov Európskej únie plánoval bratislavský dopravný podnik v roku 2022 obstarať rámcové zmluvy na dodávky nových kĺbových autobusov, aby mohol v prípade získania eurofondov nové vozidlá obratom objednať. Vyhlásené boli tendre na možných dodávateľov 100 naftových kĺbových autobusov a 150 plynových kĺbových autobusov. Keďže však žiadna výzva, do ktorej by sa DPB mohol zapojiť, v končiacom programovom období vyhlásená nebola a podnik nezískal ani iný zdroj ich financovania, uvedené verejné súťaže neboli ukončené uzavretím rámcových zmlúv. Pred pár dňami DPB oznámil zrušenie súťaže na dieselové autobusy odvolávajúc sa na zmenu okolností, za ktorých sa súťaž vyhlásila. V súťaži mali záujem o dodanie autobusov spoločnosti Solaris Bus&Coach, Corex (predajca Iveco Bus), Otokar Otomotiv a SOR Libchavy. Informácia o prípadnom zrušení súťaže na CNG autobusy zatiaľ nebola zverejnená, no viazanosť ponúk uchádzačov bola tiež 12 mesiacov (do 11/2023).

Zaujímali sme sa preto, či je obnova vozidlového parku kĺbových autobusov dopravného podniku v súčasnosti naďalej aktuálna. „Hľadáme optimálnu cestu obnovy vozidlového parku s ohľadom na finančné možnosti. Najväčšou prioritou s ohľadom na vekovú štruktúru vozidlového parku sú práve kĺbové autobusy," uvádza sa v stanovisku DPB. V oznámení o zrušení obstarávania naftových autobusov DPB uviedol, že „nevylučuje vyhlásenie nového obstarávania na obdobný predmet zákazky v priebehu roku 2024."

V aktuálnom eurofondovom programovom období 2021 - 2027 bola zatiaľ z Programu Slovensko vyhlásená iba jedna výzva pre projekty na obnovu vozidlového parku verejnej dopravy (elektrobusy, vodíkové autobusy). Do výzvy sa ale bratislavský dopravca zapojiť nemohol, keďže bola určená iba pre niektoré menej rozvinuté regióny. Potvrdil to aj hovorca DPB Jozef Vozár: „V súčasnosti nie je pre žiadateľov z Bratislavského kraja vyhlásená výzva, ktorá by nám umožnila čerpanie eurofondov na nákup autobusov. Vnímame však zákon o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy a myslíme si, že aj v budúcnosti bude možné čerpať prostriedky z fondov EÚ na obnovu vozidlového parku MHD. Tento mesiac sme zaradili do premávky väčšinu z 50 nových trolejbusov a 20 nových električiek, čo predstavuje podstatnú obnovu vozidlového parku MHD v Bratislave, práve vďaka prostriedkom z fondov EÚ."

Na záver sme sa dopravného podniku opýtali, či sa v budúcnosti uvažuje aj s obstaraním kapacitne nadštandardných kĺbových autobusov, ktoré by nahradili súčasné najkapacitnejšie bratislavské autobusy Mercedes-Benz CapaCity z rokov 2010 a 2012, keďže i tieto pomaly dožívajú. Ako vyplýva z vyjadrenia DPB, táto otázka dnes ešte nie je na programe dňa.

„Aktuálne sme zaradili do premávke nadštandardne dlhé trolejbusy, pretože kapacita klasických kĺbových vozidiel nepostačovala a ďalšie zahusťovanie intervalov zväzku liniek 71+72 by nebolo efektívne. Podobne budeme zvažovať možné alternatívy aj v prípade zväzku liniek 83+84, aj s ohľadom na posuny využitia kapacít, ktoré nastanú po predĺžení električky v Petržalke. Nad formou náhrady flotily 19,5M autobusov sa budeme detailnejšie zaoberať v roku 2025," uzavrel stanovisko DPB Jozef Vozár.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: irizar #100:
tak vieš, on nemusel sedieť na výpravni v okienku, keď niekolko nocí po sebe mrzlo a vodiči sa ráno hromadne vracali s Otokarmi do vozovne lebo nekúrili 🙃
Reakcia na: SixSixTrooper #99:
Si rozhodol, ze ty vies, ake tie autobusy su lepsie nez ludia, ktori s nimi denodenne robia?
Reakcia na: VladoPal86 #94:
To ze Iveco je cisty odpad som vedel este pred objednanim od kamionistov. Ale tieto typicke beusacke dristy na Otakare nenavidim. Otakare su lacne a spolahlive.
Reakcia na: VladoPal86 #94:
Uprimne neviem ako sa v com jazdi z pohladu vodica, narazal som skor na to, ze kedysi sa tu objednali SORky bez klimy, respektive do klbaku dali klimatizaciu ako do minibusu, lebo nebol specifikovany jej vykon a podobne veci. Pokial sa urobi kvalitne obstaravanie s poziadavkami na vyssiu vybavu (co mam pocit, ze sa teraz robi) a SORka je schopne dodat taketo vozidlo (NSka) tak proti tej znacke nic nemam.
Reakcia na: 810zssk #96:
Ja by som náhodou bol v pohode s tým, že sú v busoch plastové sedačky. Vozidlo MHD má byť priestranné, ľahko udržiavateľné v čistote, robustné a praktické. Nabíjanie mobilu v autobuse a podobné vtákoviny v MHD nemajú čo robiť.
Reakcia na: roman63 #95:
V SORkách sa nebolo kam postaviť bez toho aby človek zavadzal. Solarisy sú absolútny posun vpred nie len vďaka dĺžke ale aj celému riešeniu interiéru. Iste, tie lacné sedačky sú trochu fail (fascinuje ma že BA nakupuje vozidlá v prémiovej výbave a potom do nich rve najhnusnejšie sedadlá na trhu), ale benefity jednoznačne prevažujú.
Toho čo navrhol interiér sedadiel nadštandardných dlhých trolejbusov, by som nechal na tých koženkových nepohodlných sedadlách sedieť 24 hodín celý mesiac. A ak by mal 70-80 rokov, tak nech sa šplhá na vyvýšené sedadlá ktorých je väčšina. Je to pekné, veľké, ale s predošlými trolejbusmi katastrofa !
Reakcia na: Adam3 #76:
Pan kolega neviem nakolko ste kompetentny sa k tomuto vyjadrovat no co sa tyka tych lowcost autobusov SOR - za posledne roky sa ukazalo ze su to najlepsie autobusy co tu mame a ked to porovnam s turkom Otakarom alebo Ivecom, tak to je nebe a dudy...SOR sa vyborne soferuje opravy su furt tie iste vzduch - chladic - zblbnuta elektronika ale my uz sa smejeme ze sorka co neukazuje poruchy ma poruchu.hehe..ja nedam dopustit na novsie sorky klbove to je vyborne ale, dolezite ci je pridelenka alebo nie...skoda ze uz robia tie nove sorky co ma partia na juraku na 65 / 30 / apod. a v petrzalke to sa uz kazi viacej ale emisie...aj tak karosa a ikarus to boli tazne kone co ficali boli pridelene a za flasu borky ti chalani opravili za noc vsetko a lietal si dalej inak si chytil nejaky nezadeleny wagen to bolo za trest...hehe
Reakcia na: si #91:
Plat primátora je prd vo vetre. Všetci ľudia si nechávajú zvyšovať plat, ale len u primátora je to vždy problém. Teraz som našiel inzerát, upratovačka v Nemocnici Borry, práca 6-7 hodín denne, 5 dní dovolenky navyše, stravné, multisportka a plat v hrubom 1100€. A to je len upratovačka,ktorej stačí mať základnú školu. Pozri si inzeráty na Profesii. Stredný manažér snáď ani pod 5000€ mesačne nejde a to riadi tak 200 ľudí a má rozpočet možno 2 milióny.

A nie, Vallo nemusel oželieť tých 732€/mesačne. Prečítaj si diskusia a zistíš, že aj pôvodný plat je veľa, že má robiť za minimálku, či priemernú mzdu a aj to je veľa. Hlavná vec, že tí ľudia tam vykrikujú, že oni pod 1500€ ani riť nezdvihnú (ak to dlhšie čítaš, budeš poznať nicky) a to majú ledva základnú školu, alebo je to predavačka, upratovačka a podobne. Kto chce, vždy bude tvrdiť, že zarába priveľa, aj keby robil zadarmo.

Rodinný rozpočet je niečo iné. A vieš čo si pomyslím? To isté, ako o ľuďoch čo kričia, že oni neboli roky na dovolenke (chvália sa tým dokonca) a ty ak si si dovolil ísť na dovolenku, tak si sviňa, ktorá nie je empatická k nim. Niečo ako keď 1/3 Slovenska bliakala po Cibuľkovej na čele s komičkou Simonou, že si dovolila ísť cez koronu na dovolenku, keď Slováci tu chudáci trpia na Slovensku. Cibulková bola 1 z 63 tisíc Slovákov, čo v tom čase navštívila Zanzibar, výlet pre 2 osoby sa dal vyriešiť za nejakých 1700€. Alebo keď kamoš na mňa vybliakol, že zarábam tisíce, lebo som si dovolil ísť na Malorku a on bol len predĺžený víkend v Tatrách. Mňa 7 dní a 6 nocí na Malorke vyšlo na 350€ vtedy a to som mal 2 posteľovú izbu a bol som sám, jeho ten víkend v Tatrách vyšiel na 400€. Ale hej, som bohatá sviňa, čo si chodí po dovolenkách k moru.

Ako som písal nižšie, väčšina daní sa nemenila tak 9+ rokov.

Ako som písal nižšie, mesto má 55 miliónový sek od štátu, ktorý dlhodobo ignoruješ.
Reakcia na: si #91:
Plat primátora je kvapka v mori, a hlavne je na daný typ pozície absolútne podpriemerný voči iným zamestnávateľom. Nájdi mi jedného človeka v súkromnej sfére ktorý riadi organizáciu s rozpočtom 601 miliónov eur a zarába smiešnych 6 tisíc (pokiaľ sám tú firmu nevlastní a nežije z dividend).
Reakcia na: bobitwo #74:
"To je ozaj problém, že Vallo teraz zarába 6048€ a nie 5316€?"
nebol by to ziaden problem, pokial by stale nenariekal ako mesto nema peniaze, nezdrazil a popri tom neobmedzil sluzby obyvatelom (zakaznikom)... avsak pri tom co robi mal radsej ozeliet tych ~700e/mes, takto si len narobil zbytocne aj tymto zle meno....
podobny priklad - predstav si ze budem nariekat ako na nic doma nemam, neviem zaplatit hypoteku ani energie, deti chodia do skoly otrhane, nahanaju ma veritelia, ale letnu dovolenku pre celu rodnu kamsi na karibik si kupim.... co si o mne pomyslis a co mi na to povies ?

"Zvyšovanie daní." - zvysovanie dani by sa dalo (aspon pre logicky zmyslajucich) relativne zhltnut, ak by to zvysovanie dani neslo v ruka v ruke so zvysovanim vlastnych odmien....
odmenovanie vykonneho personalu (vodici, mechanici, ...) do tohto aspon ja nepletiem, tych povazujem za potrebnych a financne podhodnotenych....

"Otázka verejného osvetlenia je taká že..." na toto smerovala moja poznamka v zatvorke ze s vyhradami.... (obvzlast na tie vlnove dlzky) a tiez viem ze cele to mestu spadlo do klina skor len pre to, ze asi nikto nechcel uliat dostatocne vysoky uplatok na vypisanie "spravneho" vyberoveho konania ako pre to, ze by o to malo mesto nejaky vyrazny zaujem.....


Reakcia na: 810zssk #75: ti co si nevazia drobne a rozhadzuju ich, nikdy nebudu mat vela....

Reakcia na: Adam3 #76: je smutne, ze za pozitiva musime pokladat veci, ktore by mali byt normalne/standardne a kvoli tomu by sme mali tolerovat aj kvantum negativnych excesov... bohuzial vsak (minimalne pred vyse rokom) naslo toto vedenie dost podporovatelov (o tom ze proti vreciam zemiakov sa relativne lahko kandiduje pomlcim), a tak tu tie excesy budeme musiet este par rokov asi pretrpiet (a je celkom pravdepodobne ze ich uspesne prekryju excesy tych este vyssie, vo vlade....)
"Ale nadavat vedeniu mesta za premenovanie zastavok a precislovanie liniek, vypravovanie 15tr a podobne sotokraviny je podla mna nevhodne"
za vypravovanie "historicakov" na niektore riadne poradia liniek sa mestske zastupitelstvo uplne priamociaro vinit neda (aj ked ako 100% akcionar mestskeho podniku je tiez za to zodpovedne), avsak *ujoviny typu premenovavanie zastavok a precislovavanie liniek pokial viem to mestske zastupitelstvo priamo musi schvalit.... takze tam sa neda ani vyhovorit na to ze o tom nevedeli.....
Reakcia na: Solider #87:
ráno je to fajn ale poobede treba s tým niečo urobiť. áno suhlasím s tebou.
Reakcia na: MatejBA #88:
Akou modlou? Čítal si niekedy moje ostatné príspevky? Máš pocit že som fanúšikom toho ako je mesto (a osobitne doprava v ňom) riadené?

To že ti niekto povie že trepeš blbosti neimplikuje žiaden iný názor toho človeka než že trepeš blbosti.
Reakcia na: 810zssk #75:
A hlupák uráža ostatných keď nesúhlasia s niečiu/jeho modlou. Takže sme asi rovnakí podľa teba 😉
Reakcia na: 2232S #84:
Aby sa zvýšil pobytový čas na letisku na 15-minútovú prestávku, tak sa musia pridať vozy ráno aj poobede. Ja osobne by som striedača nerušil, akurát by som vozmi navýšil obratové časy na Novom SND a letisku. Pretože ak prídeš zmeškaný na letisko, tak môžeš mať aj kratšiu pauzu ako 15 minút, pritom striedač na linke 40 je vzhľadom na časovú dĺžku jedného kola vždy garantovaných 30 minút.
Reakcia na: Trolley #82:
No jednoducho sa tlačí na čo najväčšiu efektivitu a vysoké využitie vozov, akurát dopravná situácia nechce spolupracovať.
Reakcia na: Trolley #81:
1) Ešte nie sú vybudované trate k Novému SND a k Avionu, s ktorými sa počítalo, kvôli percentuálnemu podielu nabíjania vozov pod vedením
2) Vozidlá linky 40 by uviazli v kolóne na nábreží kvôli basgitaristovmu cyklopruhu.
Reakcia na: Solider #79:
a je teda problém urobiť 40/15 a 40/16 ako delenú namiesto len rannej špičky ako je to teraz a nemuseli byť vobec striedači ani ráno ani poobede prípadne pridať jedno celodenné poradie.
Reakcia na: Trammat #78:
no nereálny grafikon na linke 40 hlavne pred račkom zo smeru od krížnej tam naberajú meškanie. ale celkovo na linke 40 meškáš také 2-3 oproti grafikonu a pri SND máš jednu minútu. a na hlavnej stanici máš tak do 10 min obratový čas. a na linke máš na linke 61 máš 7 minút na letisku obratový čas.
Reakcia na: Solider #79:
A tie vozy nemôžu pridať hneď? To musia čakať? Kto je zodpovedný za tie nereálne obratové časy?
Reakcia na: Solider #80:
A prečo sa L40 nemôže predĺžiť pod Most SNP, keď tie vozy majú duálny pohon?
Reakcia na: Trolley #32:
A kto povedal, že majú byť nasadzované aj inde? Linka 33 cez leto je skôr dočasný plán, ako využiť vozy, ktoré nemôžu byť využité na predĺženej linke 40 pod Most SNP.
Reakcia na: 2232S #35:
Tam nejde až tak o striedačov, ako o nereálne a ostré obratové časy, ktoré sa nestíhajú vyjazdiť a preto je treba pridať vozy. A keď sa pridajú vozy, tak už striedača nebude treba.
Reakcia na: 2232S #50:
Tu by ma zaujímali konkrétne dôvody, lebo tento jav vidím v špičke takmer denne.
Reakcia na: Adam3 #76:
Mesto si požičalo expresne rýchlo na splácanie úrokov a mierime do defaultu. Sme po Zlatých Moravciach druhé najzadĺženejšie mesto. Ľudia sú tak nahnevaní na niektoré projekty, že mesto musí utajovať výsledky prieskumov, ktoré si objednalo. S cyklopruhom na Vajanského nábreží nesúhlasí 87% obyvateľov. Ale tie skutočné veľké problémy nie sú vidieť: havarijný stav mostov, fiasko s PaaS, neschopnosť aktualizovať územný plán, nulová výstavba nájomných bytov, rastúce straty mestských podnikov a hlavne rastúce zadĺženie mesta.
Reakcia na: si #72:
Ja tu nejdem slepo obhajovat vedenie mesta, lebo si uvedomujem urcite chyby co robia, ale mam pocit, ze tu niektori uz neskutocne prehanate.
Konecne sa robia kvalitne vyberove konania na vozidla, nerobia sa tendre na mieru pre lowcost SOR ako to bolo kedysi. Rekonstrukcie trati boli sice v mensom, ale podla mna dobre odvedene (Americke, Zahumnice, teraz ZP), v porovnani s tym ako sa urobila predtym Dubravka tak je to urcite pokrok. Po tom co Nesrovnal odkladal rekonstrukciu okolo R1 sme tu mali na zaciatku tohto vedenia rozkopanu polku vychodneho mesta, no po zavedeni bezplatnych liniek a vytvoreni docasnych bus pruhov k ziadnemu kolapsu dopravy ako sa vtedy ocakaval nedoslo. Po rokoch sa rozsirila Harmincova co som kedysi pokladal za nemozne.

Ked sa odklonim od dopravy, tak verejne priestory sa rekonstruuju jednotne a na europske standarty napriklad Namestie slobody, park v KV, Hodzovo namestie, rozne ihriska, outdoor gymy, skateparky. Vo velkom sa odstranuju bilbordy a iny vizualny smog konecne mizne. Aj blbe zazelenania ostrovcekov a vysadba kvetov po celom meste su sice primitivne drobnosti, ale ked sa takychto veci deje vela tak sa jednoducho zrazu v meste citim lepsie a akosi ani taketo drobnosti za minulych vedeni nesli.
Mimo toho este transparentne vyberove konania, odstupenie od mnozstva nevyhodnych zmluv (BVS), zber bio odpadu a urcite sa najdu dalsie veci...

A samozrejme su aj negativne veci pred ktorymi nejdem zatvarat oci ako prebratie DK radialy v takom stave ako je, meskajuca tray v Petrzalke, obmedzovanie intervalov a nedostatok vodicov, uplne skrtanie liniek pocas setrenia... To su veci ktore idu na hlavu celemu zastupitelstvu.
Ale nadavat vedeniu mesta za premenovanie zastavok a precislovanie liniek, vypravovanie 15tr a podobne sotokraviny je podla mna nevhodne a je to zlyhanie individualca (mozno mensej skupiny) v DPB. A olupujuci sa lak na Skodovkach a zaciatocne ladenie chyb na megatrolejbusoch su teda fakt veci ktore asi po nociach umyselne primator kazi vo vozovni...
Reakcia na: bobitwo #74:
Tu je taká grupa ľudí čo si nevidí za špičku nosa a má pocit že keby buržoázia nezarábala tisíce eur, hneď by táto grupa ľudí mala na účte milióny o ktoré ich niekto neprávom okráda.

Realita je taká že primátorovi sa zvýšil plat o 732 na čo MatejBA prispel menej ako jedným centom mesačne, ale ako správny frustrát verí že bez toho 1 centu ročne by jeho svet bol plný lietajúcich áut (samozrejme na naftu, lebo elektroautá sú fuj).
Reakcia na: MatejBA #70:
To je ozaj problém, že Vallo teraz zarába 6048€ a nie 5316€? Zvýšili mu to o 732€. Teraz otázka, si šéf firmy, čo má 500 miliónový rozpočet a máš na starosti fungovanie 600 000 tisíc ľudí. Je to neadekvátny plat?

Zvyšovanie daní. Zvýšenie daní? Ktoré? Nehnuteľnosť? Myslíš tie, ktoré sa predtým XY rokov nemenili a platí sa "drakonických" 1,2-1,35€ za m2? Za 90m2 teda zaplatím 108-121,5€ namiesto 82,8-94,5€ a stále patria medzi jedny z najnižších na Slovenku? Poplatky za odvoz odpadkov sa nemenil 9 rokov, cena za hrobové miesta sa menia po 13 rokoch, zdvihnutie poplatku za ubytovanie z 1,7€ na 2,8€ na noc, isto likvidačná záležitosť pre ľudí, čo sa tu rozhodnú ubytovať. Tiež sa to nemenilo roky atď. Štát nevyplatil Bratislave cez 30 miliónov za MHD (nedostalo to žiadne mesto s vlastnou MHD), výpadok kvôli štátu na úrovni 55 miliónov ročne atd. Jedna vec je, že niekde tie peniaze treba zohnať, čo chýbajú, ľudia tiež chcú vyššie platy a nezvyšovalo sa nejak drakonicky. Samozrejme, aj mne vadí, že sa vyhadzujú peniaze na vtákoviny. Nedostatok vodičov je celoeurópska záležitosť. Podľa odhadov len v EU chýba 100-150 tisíc šoférov (bez Anglicka), chýbajú mechanici a údržbári. Kto ti pôjde robiť servisáka do MHD za 1100€ v hrubom? Možno tak niekto, koho už zovšadial vyhodili.

REAKCIA NA: si #72:
Otázka verejného osvetlenia je taká že... Mesto ako také to nechalo vyhniť celú zmluvu so Siemensom, po nástupe Valla trvalo len 5 rokov aby sa verejné osvetlenie dostalo do rúk Bratislavy? 5 rokov trvalo, aby sa majetok mesta dostal naspäť? Nie je to náhodou príliš krátko? To, že ti dajú nejakú LED vtákovinu na stožiar ešte neznamená pokrok. Žijeme v roku 2024, máme poznatky o vplyvu svetla na ľudský organizmus a mesto ti dá 6800K? Napriek upozorneniam to inštaluje ďalej?

Nesrovnal na nič nesiahol, preto nič nepokazil.
Reakcia na: MatejBA #70:
PaaS zatiaľ tuším vyrobil stratu 12 mil euro.
Reakcia na: bobitwo #69:
"Vieš o tom, že mesto nie je len MHD?"

viem
avsak jedina snad pozitivna zmena za uplynulych 6 rokov je, ze starostlivost o verejne osvetlenie presla priamo do ruk mesta a (aj ked s urcitymi vyhradami) sa zacali menit osvetlovacie telesa za LED (a zvysene naklady na vymenu sa snad prejavia v rozumnom case znizenymi nakladmi na spotrebovanu EE)... na toto snad ale nepotrebuju +500 ludi
inac cokolvek co je za uplynulych 6 rokov vidno ze na to mestske zastupitelstvo siahne, tak len po*ebu.....
Reakcia na: bobitwo #69:
Dosť si to zjednodušil. Mesto svoje vlastnícke práva v rámci DPB (a iných firiem) vykonáva prostredníctvom dozornej rady a predstavenstva, ktoré nominuje. Tento proces má v zásade v kompetencií zastupiteľstvo, nie primátor.
Reakcia na: bobitwo #69:
Nuz maju nove prijmy z 2x zvysenych dani, maju zisk z PAAS a pokut, zvysili ceny listkov a pokut, mozu zvysit aj rozvojove dane developerom ktori chcu stavat, ale to by potom nesmeli minat peniaze na blbosti typu cyklodialnica na nabrezi a prilozenych XY dalsich uprav a zbytocnych nakladov, detske ihriska v krizovatkach, 50x menit nazvy zastavok, kupit megatrolejbusy ktore nevydrzali jazdit ani mesiac, naberat desiatky ludi do novych institucii ktorych jedinou pracou su pekne omalovanky, a zvysit si plat po nastupe ( https://bratislava.sme.sk/c/22265735/mestski-poslanci-schvalili-zvysenie-platu-primatora.html ) pricom MHD sa nam zacina pomaly vraciat do casov, ked vrcholom modernizacie bolo nitovanie plechov na Ikarusy a CNG Karosa (novym elektrickam sa odlupuje lak, stare autobusy drzia obcas pomocou eska pasok, nie je dostatok vodicov a udrzbarov, nie su peniaze na nove vozidla, redukuju sa intervaly a robia sa o***abravacky typu "optimalizujeme linky MHD a ked sa mierne ukludni nadavanie tak orezeme intervaly novych liniek jazdiacich #castejsieakometro" a podobne.
Reakcia na: si #68:
100% vlastníkom dopravného podniku je mesto. Kto je najvyšší teda manažér? Primátor, keďže určite má nejaké právomoci zasahovať do chodu dopravného podniku, minimálne výmenou vedenia. Ak ľudia budú drbať vedenie mesta, tak ak chcú byť zvolený, musia spraviť poriadok.

Vieš o tom, že mesto nie je len MHD? Má ďalších XY inštitúcií, čo potrebujú ľudí. Môžeme sa baviť nejakej efektivite úradníkov, ako ozaj robia, ale koľkokrát agendu ktorú majú robiť 4 ľudia robí 1-2 ľudia. Kamoš robí na Katastri. Ľudia na nich vkuse nadávajú. Faktom ostáva, že by potrebovali ešte ďalších 8 ľudí, aby stíhali aj bežnú agendu, aj veci, čo majú robiť ďalej ako digitalizácia, kontrola stavov atď. Aj minule im niekto šplechol do tváre, že predsa majú 2 nových ľudí, čo im to toľko trvá. On na to, že už mám nechýba 10 ľudí, ale 8. Kamošov dedo robil 50 rokov na železnici servis vozidiel, pred 10 rokmi išiel na dôchodok. Už vtedy to bola bieda, plat smiešny, servis robili v hale, kde v zime mrzlo. Polovica vybavenia bola zastaralá. Vekový priemer keď išiel do dôchodku bol 52 rokov, najbližší mal 44 rokov. Keď nastupoval pred 50 rokmi? Vekový priemer 38 rokov, bolo ich tam 20 na zmene, mali k dispozícii učňov. Keď končil, bolo ich 6, žiadny učni a roboty rovnako. Otec robil na Úrade práce. Keď tam pred 20 rokmi nastupoval ako udržbár, čo sa s tými ľuďmi bavil a porovná to s tým, čo je teraz, keď sa bavia, tak počet ľudí sa skoro vôbec nezmenil, ale agendy je 2x toľko. Ty ako bežný smrteľník proste nevidíš čo sa tam deje.

Ako hovorím. Navýšenie pracovníkov môže byť adekvátne, že bolo proste nutné a obsadili sa posty, ktoré roky boli prázdne. Samozrejme, mohli sa nabrať aj úplne zbytočný ľudia. Bez nejakej hĺbkovej analýzy ťažko súdiť.
Reakcia na: bobitwo #66:
lenze v oboch pripadoch ktore davas ako priklad je na zaver dna (alebo inej zuctovacej jednotky) vidno vysledok v podobe viacerych spravenych projektov/osetrenych pacientov.... =vacsieho zisku

Reakcia na: bobitwo #64:
1) ano, moze sa stat... ak sa to stava pravidelne je nieco zle.... a o to by sa mal starat manager toho systemu, nie zakaznik....
2) detto, vacsina z toho je cisto vecou managera, nevidim dovod preco by to mal riesit zakaznik...
ked prides do obchodu a vacsina regalov bude prazda, nebudes mat co do huby kupit, co si pomyslis ? ak sa bude situacia opakovat, co spravis ? pokial je to chyba daneho obchodu, retazca, asi pojdes inde... a pokial je to systemova chyba (a tento problem je globalnejsi) tak to povedie akurat tak k podputovemu neoficialnemu obchodu, no a co mi to tak pripomina.... (ti co zazili CSSR si asi spomenu....) chceme sa tam vratit ?
Reakcia na: S499.1023 #52:
Tu si dovolim nesuhlasit - ziadna dielna aj ked pocuvam kolegov z inych divizi, nema dostatok pracovnikov, je problem vykonavat priebeznu udrzbu, vela ludi robi uplne ine veci ako tie, ktore robit maju, lebo to nema kto urobit...ved len na jednej nocnej je partia kde su traja a jeden riesi svetla elektriku, dalsi vzduch a podusky a treti sa hrabe v motore...
Reakcia na: Andrej #65:
Len kým to ľudia nepochopia, nič sa nezmení. Kamoš robí vo veľkej firme a firma mu platí celkom slušné peniaze. Za starého šéfa, musel všetku byrokraciu riešiť on, tlačiť si výkresy, skladať ich, pečiatkovať, vypisovať rôzne Excely a podobne. Cca 1/5 jeho času v robote bola byrokracia. Prišiel nový šéf, pozerá po 3 mesiacoch, že takto to nejde. On neplatí niekomu 25€ v hrubom na hodinu, aby vypisoval Excel a robil robotu, čo zvládne hocikto. Najal 4 dochodcov na čiastočný úväzok, sa normálne dohodli a ti robia tú byrokraciu. Zrazu aj projekty, na ktorých sa robí, tak sa hýbu rýchlejšie. To isté ako nedávno v jednom rozhovore lekár, čo robí vo Švédsku, či Nórsku. On lekárske správy nevypisuje. Má diktafón, tam to nahrá, pošle na server všetky podklady a kancelárska sila to spracuje. Každý deň takto oproti slovenskému lekárovi ušetrí cca 1,5-2 hodiny, čo sa môže venovať pacientom. Aj môj lekár má už 4 roky sekretárku, ktorá rieši byrokraciu, pripravuje podklady, objednáva ľudí atď, čo treba a môže robiť. Áno stojí ho to niečo, ale on sám má menej roboty, tak isto aj sestrička, keďže v ambulancií ordinujú 2 lekári naraz (ale v iných miestnostiach). Tak ho to nevyjde ani draho. Pritom niekto by mohol povedať, že zamestnáva človeka navyše zbytočne. Ale denne ušetrí tak 4 hodiny času zdravotnému personálu.
Reakcia na: bobitwo #64:
Pekná teória, ale väčšina ľudí sú ovečky ktoré nerozmýšľajú a robia emocionálne rozhodnutia, takže určite sa nad týmto vôbec nezamyslia.
Reakcia na: si #60:
Prístup malého dieťa.

Dospelý sa spýta, prečo neprišiel autobus
1) pokazil sa? Môže sa stať. Jednorazová záležitosť
2) vyriedený interval? Prečo je vyriedený? Chodí ním menej ľudí? Nie sú vozidlá? Nie sú šoféri? Prečo nie sú šoféri? Čo treba spraviť, aby boli? Alebo je veľa pokazených? Prečo je veľa pokazených? Sú ľudia na opravy? Sú prostriedky na opravy? Čo treba spraviť, aby sa stav zmenil.

Vidím, že niečo nefunguje, teda potom môžem tlačiť na zodpovedných, nech to funguje. Ak sa to nezmení, tak ich voliť nebudem.
Reakcia na: samkoh #56:
Ďakujem za mínusky, tak spresním svoju myšlienku:
neexistuje žiadne rýchlostné obmedzenie na trase linky 40, ktoré by platilo len pre autobusy, a nie trolejbusy. Naopak, aj na tejto trase sú miesta, kde majú trolejbusy obmedzenú rýchlosť, ale autobusy nie.
Reakcia na: 2232S #61:
Tak ak idú 20 km/h, prečo by im vadil obmedzovač nastavený na 65?
Reakcia na: 810zssk #53:
Že ty trolejbusaci reálne nejdú 50 km ale 20 km alebo dokonca menej
Reakcia na: bobitwo #59:
podla vysledku/vystupu ?

rovnako tak ako je beznemu cestujucemu uplne jedno ze ci mu neprisiel spoj alebo bol vyriedeny interval z dovodu nedostatku vodicov alebo ze je vela pokazenych/nepojazdnych vozidiel....
Reakcia na: si #57:
Ako vieš, že to tak je, keď vlastne nevieš kto sa prijal a čo je jeho úlohou?
Reakcia na: david11 #54:
Ale na trolejbusoch je obmedzovač na 65 km/h.
Reakcia na: bobitwo #47:
nuz, tak ta potrebnost tych hladnych krkov z pohladu obyvatela je asi taka, ze ak by sa nic nestalo/nespravilo a nechalo vsetko ist "po starom" tak by to bolo lepsie.... (no dobre, mozno nejakych 5 cyklistov si pochvaluje namalovany jazdny pruh na nabrezi, z pohladu vsetkych obyvatelov to ale asi bude minorita)
Reakcia na: 810zssk #53:
autobusy sa nemusia riadiť značkami zavesenými na trolejoch, ani predpismi o trolejových výhybkách apod. .
Reakcia na: david11 #54:
Nuž, potom tam tie obmedzovače očividne nutné sú.
Reakcia na: 810zssk #53:
Kto s busom dodržiava MPR ak mešká? lietajú všetci aj teraz ..
Reakcia na: 2232S #50:
A teda problém je kde? Na ktorom úseku L40 je MPR vyššia ako 50 km/h?
Reakcia na: Solider #29:
Otázka je, či prepustili tých správnych. Pretože v každej dielni DPB je dostatok pracovníkov, ktorých prepustenie by výkonnosť dielne nijako neohrozilo.
Reakcia na: david11 #49:
O akej prestavke pri SND vravime cca ? Tam na to tiez nie je miesto. Este ked boli sola tak jeden obehol druhy voz,ale aby klbak obiehal klbak to si neviem predstavit. Musela by sa posunut cela zastavka, ktora je aj tak uz v zakrute a ludia od Eurovey idu na hulvata v zakrute na nu bez priechodu pre chodcov.
Reakcia na: 810zssk #43:
však hovorím že keď ide na 40 trolejbus a za nim bus tak ho skoro vždy dobehne lebo s trolejbusom sa nedá lietať.
Reakcia na: Petto #42:
Píšem po prípadnom rozdelení liniek. Teraz si prenášajú meškania a jazdí sa mimo CP ako ti to tu už písal 2232S . Na hlavnej je predsa problém s miestom tak kľudne by mohli prestávkovať pri SND.
Reakcia na: Petto #44:
je ked realne sa ten 7 minotový interval nevyjazdíš realita je taka 4-5 minotový teda nepravidelný a niekedy idú aj dve 40 za sebou a potom nič.
Reakcia na: si #30:
Čo ak je ten hladný krk nutne potrebný? Vieme kto boli tí ľudia a na aké pozície? Pred pár rokmi bolo, že istá nemocnica musí šetriť a nabrala nových ľudí. Tiež na to pindali ľudia. Len ich nezaujímalo, že nemocnica nabrala sestry, ktoré proste nutne potrebovala, lebo ak by vypadla 1-2 sestry, nemá kto slúžiť a musia zavrieť oddelenie.
Reakcia na: Petto #42:
Môj názor je dorobiť trolej k SND čím skôr a trolejové vedenie neukončiť v Avione, ale potiahnuť až na Letisko. Ale ak by zatrolenovanie až po letisko niekto odmietal, tak aspoň spraviť trolejové vedenie na letisku na dobíjanie vozidiel.
Reakcia na: 2232S #37:
Ak majú sťažnosti vodičov, prečo to neriešia ihneď, aby bolo o problémoch?

Druhá vec je, kto vôbec tých striedačov vymyslel, keď sa vedelo, že obe linky môžu v špičke dosť často uviaznuť v zápche a bude sa jazdiť na hranu.
Reakcia na: 2232S #33:
7minut luxus poobedna spicka na L40 ? Mozno tak sedlo
Reakcia na: 2232S #41:
A to má byť nejaký problém že sa s trolejbusom nedá lietať nad 50 km/h, alebo aký limit tam je nastavený?
Reakcia na: david11 #38:
A naco by malo byt zrovna pri SND kratke trolej.vedenie ? Ked tam chodia na obrat vozidla. Trolej.vedenie ked tak treba skor na letisku kde stoja aj cez 20minut.
SND je v plane takcitak robit trvale vedenie od Niv po SND, no len kedy ...
Reakcia na: 810zssk #39:
obmedzovače rýchlosti a pri rozbehu dlho trvá do kým sa rozbehne zo zastávky asi zastávková brzda dlho trvá kým odbrzdí.
Reakcia na: david11 #38:
suhlasim s tebou 🙂
Reakcia na: 2232S #33:
Obmedzovače čoho?
Reakcia na: 2232S #33:
Tak nech tie linky rozdelia a oslabia int.na L40. Kapacita sa tam predsa zvýšila už prechodom na kĺb. Časom urobiť pri SND alebo rovno pod mostom SNP 50 m. trolej.vedenia nech vedia prestávkovať tam a dobíjať sa zároveň.
lebo na všetko májú čas všetky zmeny niekto musí aj odsuhlasiť no. áno bude to 40+61 asi aj na ďalej len s tým že bude prestávka na letisku.teraz je striedač na hlavnej stanici. no spojenie 41+44 má byť od nejakého marca presný termín nepoznám. záleží od zaškolenia vodičov na nové trolejbusy.
Reakcia na: 2232S #35:
Stále to bude 40 + 61? Prečo to nemôžu riešiť hneď?

Vie sa už dátum spojenia 41 + 44?
Reakcia na: Trolley #34:
no od marca je prislúbené že to budú riešiť. keď spoja 41+44 tak sa pozrú aj na 40+61 kde sú len striedači čo robia len akú takú prestávku. po novom má byť na letisku 24 minutová prestávka a bez striedačov.
Reakcia na: 2232S #33:
Otázka potom znie: Kto je zodpovedný za "spojenie" 40 + 61 a prečo to kompetentní nechcú riešiť?
Reakcia na: Petto #16:
hm či to neni niečim iným a to tým že 40+61 je čistý kolotoč hlavne počas špičiek pracovných dni na linke 40 sú skoro furt mešká a vodiči to nechcú jazdiť hrozia výpoveďami ak to nezmenia. a trolejbusy 27Tr a 24m sú veľmi nespoľahlivé a lenivé a majú aktívne obmedzovače s autobusom v pohode dobehnete trolejbus na linke 40 počas špičky pracovného dňa 7 minútový interval na 40 veľký luxus🙂
Reakcia na: Petto #22:
Prečo sa potom nakúpili všetky 27 TrA s policami na batožinu, keď majú byť nasadzované aj na nestaničné a neletiskové linky?
Reakcia na: Škoda Forcity #4:
Nič sa nikam nebude preradovať
Reakcia na: bobitwo #28:
"Magistrát sa síce rozrastá, ale otázkou je, či je to oprávnené, alebo nie."

ak sa tvarim ze musim setrit, tak nebudem naberat dalsie hladne krky....
inac potom vysledok prace tych "novych" ludi vidno asi tak v tom, ze sa obmedzuju vykony VHD, obmedzuje zvoz separovaneho odpadu od domov, zvysuju dane a poplatky, a asi jedine co pribuda su kadejake nezmysly pokreslene po cestach....
Reakcia na: bobitwo #28:
Asi bolo reálne očakávať, že ak tých ľudí prepustia pre nadbytočnosť, tak sa potom nevrátia – pretože sa so svojou kvalifikáciou dokážu úplne hocikde zamestnať aj za viac peňazí.
Reakcia na: Solider #26:
Problém je ten, že mestské dopravné podniky museli jazdiť a nedostali žiadne kompenzácie od štátu, kým človek, čo mal zájazdový autobus, dostal kompenzáciu v čase covidu a mohol si sedieť na zadku. Aj SAD dostali kompenzácie. V prípade BA sa hovorí o cca 30 miliónoch €, to nie sú zrovna drobné. Magistrát sa síce rozrastá, ale otázkou je, či je to oprávnené, alebo nie.

Problém s údržbou nie je záležitosťou posledných 3-4 rokov, ale tak 20+. Reálne aj keby si chcel, nevieš zohnať ľudí a ak aj nájdeš, konkurencia im ponúkne lepšie podmienky. Je tu ešte aj otázka pracovného prostredia.
Reakcia na: 3pa3ck3 #23:
Ak je tam trolejbusová prevádzka, tak sa musí žiadať o trolejbusovú licenciu.
Reakcia na: S499.1023 #20:
Počas covidu sa šetrilo a znižovali sa stavy zamestnancov. Už vtedy to bolo vnímané dosť rozporuplne, najmä keď DPB musel šetriť a naopak magistrát sa viac nafukoval.
Reakcia na: 3pa3ck3 #23:
Sak to,ze co s papiermi ? Ale v roku 2006,ked zacinali 25tr tak robievali prejazdy cez vikend aj na L32 3 roky. No tie boli kupene za nase prachy a zrejme to bolo jednoduchsie papierovo vybavit ako teraz 27tr,pri ktorych musia aj nahlasit,ze aj trava okolo nich rastie. 😃
Reakcia na: S499.1023 #20:
Predpokladam ze to bolo, na zaklade, zakonnika prace v paragrafe §63, 2/b), nadbytocnost kolegovia by vedeli lepsie povedat co boli na kanali
Reakcia na: Petto #22:
Ako by bola v tom prípade linka 32 vedená papierovo? Ako trolejbusová, aj keď väčšinu času tam budú iba autobusy?
Reakcia na: Trolley #19:
Ako bez polic ? Si myslis ze to niekto odmontuje len tak z eurofondovych vozidiel ? 😅
Ano L32 s 27tr je mozna cez vikend aj dnes (aspon z pohladu volnych vozidiel) Pracovne dni L32 mozne nie su.
Reakcia na: Majo #6:
Myslím, že kombinuješ dve rôzne príčiny. Článok je o nedostatku vozidiel, Tebou vymenované predĺženia intervalov sú z dôvodu nedostatku vodičov.
Reakcia na: VladoPal86 #1:
Hej? A na základe ktorého paragrafu ZP ich povyhadzovali?
Reakcia na: Petto #16:
Podľa mňa sa 3 vodiči tbusov musia nájsť min. poobede, keďže vtedy je menšia výprava vozidiel ako ráno. Ak nie, 3 autobusárov zaškoliť by nemal byť problém. Či?

Ak budú od leta 27 TrA aj na L33, budú bez tých políc na batožinu? Tam potrebné nie sú. Teoreticky by aj na L32 mohli jazdiť, či?
Reakcia na: PatopavlikSK #17:
Keby len Iveco Urbanway. Dva dni odjazdili na 93 a 94 2 služby dokonca aj SU10. Oficiálne boli niektoré z nich síce ZV, ale aj tak tam jazdili skoro celý deň (na 94 odjazdili celú službu). 🙂
Ja si pamätám že boli aj 93 iveco Urbanway to som sa veľmi čudoval čo tam robili ale inak fajn a čo sa týka teraz je to dobre tak to ma byť
Reakcia na: Trolley #15:
Realne su to len 3 spickove Solarisy na 40/61. Ze uz fakt nemame 3 soferov tbus naviac sa mi nechce verit. Ci to skor nebude aj tym ze 27tr su nespohlahlive zatial. Na 40/61 je potreba 14ks 27tr, no premele sa ich tam denne vdaka porucham kludne aj 20 denne z 23.
Dnes to uz bolo ako tak stabilne, menila sa len 40/8.
Keby na L40/61 boli na všetkých poradiach iba trolejbusy, uvoľnili by sa ďalšie autobusy.
Reakcia na: Majo #6:
súhlas a ešte doplním, že postupne sa nenápadne zhoršoval interval aj na iných linkách (odobratím jedného poradia ráno a skrátením špičky) napríklad taká linka 63...
Reakcia na: BA2301 #7:
Trať v Petržalke bude spustená najskôr v roku 2028.
Ľudí treba hlavne zaplatiť a musia mať aj normálne pracovné podmienky. Tak isto záleží aj od dohody s výrobcami vozidiel. Veľa z nich, pokiaľ ich v záruke neservisujú oni, tak tak nechcú uznať záruku. Tak isto, vozidlá sa stávajú čoraz komplikovanejšie, tomu tiež zrovna nepomáha.
Reakcia na: BA2301 #7:
Veľmi by pomohla aj elektrifikácia Mlynskej doliny. Hneď by bolo 7 autobusov z a32 k dispozícii.
Reakcia na: BA2301 #8:
Myslim, ze si to uvedomuju. Ratam, ze podobne ako zeleznice, alebo dalsie podniky, aj tu maju problem s ludmi, ktori odisli do predcasneho dochodku. Kym sa mladsi zaucia tak, aby zvladali vsetky nuansy, to trva roky a hlavne sa pocas toho obdobia kapacitne nestiha.
Nikde sa nepise, ze tie firmy maju exkluzivny kontrakt na vsetok servis.
Reakcia na: color #5:
Aktualne na tej linke neevidujem velky pretlak. Cez urcite casy klbak potesi (ked nejde, stale to nie je taka tragedia), ale v sedle su kratke OK.
Reakcia na: VladoPal86 #1:
Podnik tohto rozsahu musí mať vlastné kapacity. Nedá sa všetko robiť ako outsourcing. Ja viem, že je to moderné, ale v skutočnosti sa tam hromadia rôzne marže kŕmiace rôzne manažmenty správne rady a akcionárov alebo vlastníkov.
Reakcia na: tosomja #3:
Kedy bude spustená. 😥 😭

Keby tá trať tak veľmi nemeškala, dopravnú situáciu by to zlepšilo - aj uvoľnilo autobusy.
Neveselé je, že napriek zlepšeniu vo vozidlovom parku po sprevádzkovaní nových trolejbusov je naďalej autobusová linka 88 zabezpečovaná 12-metrovými autobusmi a stále premávajú s obmedzeniami v pracovných dňoch linky 31 (predĺžený interval v špičke z 5 minút na 7 - 8 minút), 57 (predĺžený interval v špičke pracovných dní z 15 minút na 30 minút), 59 (predĺžený interval v poobedňajšej špičke z 20 minút na 30 minút), 66 (predĺžený interval v sedle z 20 minút na 30 minút), 78 (predĺžený interval v rannej špičke z 5 minút na 7 - 8 minút), 94 (zrušená prevádzka v sedle), 95 (predĺžený interval zo 4 minút na 8 minút v špičke a z 5 minút na 10 minút v sedle) a 192 (zrušená prevádzka v sedle). Toto asi nie je cesta na presun ľudí z IAD do MHD.
Niekto opomenul v úvode linku 88, budem veriť, že to nebol zámer.
Mali by sa niektoré solarisy new urbino 18 preradiť do služieb petržalskej vozovne
Koľko kĺbakov sa uvoľní po spustení el.trate v Petržalke?
V podstate sme sa nič nedozvedeli, diplomati nedosahujú takú úroveň. Výbornou náhradou za MB Capacity by bol Otokar Kent XL. Predpokladám že by sa nemusel kupovať až tak veľký počet ako máme v súčasnosti MB. Na linku 84 by sa zrejme aj z kapacitného hladiska mohli vrátiť Sorky.
Treba povedat aj pravdu a nie len omacky...povyhadzovali majstrov, dielenskych a odbornikov co tu mali svoje miesto a poznali svoje remeslo a teraz placu ze im stoja autobusy....nonsens...teraz to mozu opravovat ine firmy...hlavne ze sme mali kompletne zazemie a sikovnych ludi...