Nové trolejbusy pomohli zlepšiť aj nepriaznivú situáciu v autobusovej doprave

Ako ďalej s obnovou vozidlového parku kĺbových autobusov?

Začiatkom tohto roka sa cestujúci na viacerých autobusových linkách často stretávali s nasadzovaním autobusov menšej kapacity namiesto obvyklých kĺbových vozidiel. Táto situácia bola najvypuklejšia na linkách premávajúcich do Petržalky, krátke autobusy namiesto veľkokapacitných sa objavovali najmä na linkách 68 93 96 98 a 191. Dôvodom bol vysoký počet nepojazdných kĺbových autobusov, prevažne vo vozovni Petržalka, ktoré boli dlhšiu dobu odstavené pre rôzne poruchy.

Dopravného podniku Bratislava (DPB) sme sa na vypravovanie menších vozidiel opýtali ešte v januári, odpovedal nám však až teraz. „Aktuálne neregistrujeme nasadzovanie menších autobusov. V prípade výpadkov vozidiel v premávke (porucha, škodová udalosť, resp. mimoriadne zdržanie) hradíme prostredníctvom najbližšieho záložného vozidla. V minulosti to súviselo s komplikovanou situáciou na európskom trhu s náhradnými dielmi, opravy vozidiel komplikovali predovšetkým dlhé dodacie lehoty," uviedol hovorca DPB Jozef Vozár.

Nepriaznivá situácia sa totiž podstatne zlepšila začiatkom februára, kedy boli do premávky nasadené nové hybridné trolejbusy. Tieto boli nasadené aj na pôvodnú autobusovú linku 61, čím sa z nej uvoľnilo viacero kĺbových autobusov. Spolu s čiastočnou reorganizáciou výpravy autobusov z jednotlivých vozovní sa odvtedy darí obsadzovať všetky linky autobusmi predpísanej kapacity. Zároveň dopravný podnik uzavrel vo februári zmluvy s dvoma spoločnosťami (Pe-Mi Servis, Auto-Impex), ktoré budú zabezpečovať externé opravy autobusov DPB, pravdepodobne pre nedostatok personálnej kapacity na ich opravy v dopravnom podniku. Rovnako podnik obstaral aj dodávateľa, ktorý bude opravovať motory autobusov (Zliner). Vďaka tomu by sa časom počet nepojazdných autobusov mohol výraznejšie znížiť, už teraz začali niektoré dlhodobo odstavené autobusy znovu jazdiť.

Potreba obnovy vozidlového parku kĺbových autobusov

Posledná väčšia obnova vozidlového parku kĺbových autobusov prebehla v roku 2022, kedy sa do premávky zaradilo 71 článkových autobusov Otorkar. Aj keď v súčasnosti sa počet kĺbových autobusov (~300) v evidenčnom stave dopravného podniku z hľadiska ich potreby (špičková výprava ~200 + rezerva + vozidlá v oprave) javí ako dostatočný, mnohé vozidlá sa pomaly blížia k hranici svojej životnosti, s čím súvisí aj ich vyššia poruchovosť. Podľa novej zmluvy medzi hlavným mestom a DPB by sa autobusy mali nahrádzať novými najneskôr po dosiahnutí veku 16 rokov. Väčšina kĺbových autobusov je tak dnes síce podľa zmluvy ešte "v norme", no v roku 2010 bolo zaradených vyše 100 kĺbových autobusov značiek SOR a Mercedes-Benz, z ktorých niektoré už v bratislavskej premávke odjazdili viac ako milión kilometrov bez generálnych opráv. Bez adekvátnej obnovy vozidlového parku môžu opäť zopakovať scenáre z nedávnej minulosti.

V súvislosti s možnosťou čerpania finančných prostriedkov zo zdrojov Európskej únie plánoval bratislavský dopravný podnik v roku 2022 obstarať rámcové zmluvy na dodávky nových kĺbových autobusov, aby mohol v prípade získania eurofondov nové vozidlá obratom objednať. Vyhlásené boli tendre na možných dodávateľov 100 naftových kĺbových autobusov a 150 plynových kĺbových autobusov. Keďže však žiadna výzva, do ktorej by sa DPB mohol zapojiť, v končiacom programovom období vyhlásená nebola a podnik nezískal ani iný zdroj ich financovania, uvedené verejné súťaže neboli ukončené uzavretím rámcových zmlúv. Pred pár dňami DPB oznámil zrušenie súťaže na dieselové autobusy odvolávajúc sa na zmenu okolností, za ktorých sa súťaž vyhlásila. V súťaži mali záujem o dodanie autobusov spoločnosti Solaris Bus&Coach, Corex (predajca Iveco Bus), Otokar Otomotiv a SOR Libchavy. Informácia o prípadnom zrušení súťaže na CNG autobusy zatiaľ nebola zverejnená, no viazanosť ponúk uchádzačov bola tiež 12 mesiacov (do 11/2023).

Zaujímali sme sa preto, či je obnova vozidlového parku kĺbových autobusov dopravného podniku v súčasnosti naďalej aktuálna. „Hľadáme optimálnu cestu obnovy vozidlového parku s ohľadom na finančné možnosti. Najväčšou prioritou s ohľadom na vekovú štruktúru vozidlového parku sú práve kĺbové autobusy," uvádza sa v stanovisku DPB. V oznámení o zrušení obstarávania naftových autobusov DPB uviedol, že „nevylučuje vyhlásenie nového obstarávania na obdobný predmet zákazky v priebehu roku 2024."

V aktuálnom eurofondovom programovom období 2021 - 2027 bola zatiaľ z Programu Slovensko vyhlásená iba jedna výzva pre projekty na obnovu vozidlového parku verejnej dopravy (elektrobusy, vodíkové autobusy). Do výzvy sa ale bratislavský dopravca zapojiť nemohol, keďže bola určená iba pre niektoré menej rozvinuté regióny. Potvrdil to aj hovorca DPB Jozef Vozár: „V súčasnosti nie je pre žiadateľov z Bratislavského kraja vyhlásená výzva, ktorá by nám umožnila čerpanie eurofondov na nákup autobusov. Vnímame však zákon o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy a myslíme si, že aj v budúcnosti bude možné čerpať prostriedky z fondov EÚ na obnovu vozidlového parku MHD. Tento mesiac sme zaradili do premávky väčšinu z 50 nových trolejbusov a 20 nových električiek, čo predstavuje podstatnú obnovu vozidlového parku MHD v Bratislave, práve vďaka prostriedkom z fondov EÚ."

Na záver sme sa dopravného podniku opýtali, či sa v budúcnosti uvažuje aj s obstaraním kapacitne nadštandardných kĺbových autobusov, ktoré by nahradili súčasné najkapacitnejšie bratislavské autobusy Mercedes-Benz CapaCity z rokov 2010 a 2012, keďže i tieto pomaly dožívajú. Ako vyplýva z vyjadrenia DPB, táto otázka dnes ešte nie je na programe dňa.

„Aktuálne sme zaradili do premávke nadštandardne dlhé trolejbusy, pretože kapacita klasických kĺbových vozidiel nepostačovala a ďalšie zahusťovanie intervalov zväzku liniek 71+72 by nebolo efektívne. Podobne budeme zvažovať možné alternatívy aj v prípade zväzku liniek 83+84, aj s ohľadom na posuny využitia kapacít, ktoré nastanú po predĺžení električky v Petržalke. Nad formou náhrady flotily 19,5M autobusov sa budeme detailnejšie zaoberať v roku 2025," uzavrel stanovisko DPB Jozef Vozár.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: irizar #100:
tak vieš, on nemusel sedieť na výpravni v okienku, keď niekolko nocí po sebe mrzlo a vodiči sa ráno hromadne vracali s Otokarmi do vozovne lebo nekúrili 🙃
Reakcia na: SixSixTrooper #99:
Si rozhodol, ze ty vies, ake tie autobusy su lepsie nez ludia, ktori s nimi denodenne robia?
Reakcia na: VladoPal86 #94:
To ze Iveco je cisty odpad som vedel este pred objednanim od kamionistov. Ale tieto typicke beusacke dristy na Otakare nenavidim. Otakare su lacne a spolahlive.
Reakcia na: VladoPal86 #94:
Uprimne neviem ako sa v com jazdi z pohladu vodica, narazal som skor na to, ze kedysi sa tu objednali SORky bez klimy, respektive do klbaku dali klimatizaciu ako do minibusu, lebo nebol specifikovany jej vykon a podobne veci. Pokial sa urobi kvalitne obstaravanie s poziadavkami na vyssiu vybavu (co mam pocit, ze sa teraz robi) a SORka je schopne dodat taketo vozidlo (NSka) tak proti tej znacke nic nemam.
Reakcia na: 810zssk #96:
Ja by som náhodou bol v pohode s tým, že sú v busoch plastové sedačky. Vozidlo MHD má byť priestranné, ľahko udržiavateľné v čistote, robustné a praktické. Nabíjanie mobilu v autobuse a podobné vtákoviny v MHD nemajú čo robiť.
Reakcia na: roman63 #95:
V SORkách sa nebolo kam postaviť bez toho aby človek zavadzal. Solarisy sú absolútny posun vpred nie len vďaka dĺžke ale aj celému riešeniu interiéru. Iste, tie lacné sedačky sú trochu fail (fascinuje ma že BA nakupuje vozidlá v prémiovej výbave a potom do nich rve najhnusnejšie sedadlá na trhu), ale benefity jednoznačne prevažujú.
Toho čo navrhol interiér sedadiel nadštandardných dlhých trolejbusov, by som nechal na tých koženkových nepohodlných sedadlách sedieť 24 hodín celý mesiac. A ak by mal 70-80 rokov, tak nech sa šplhá na vyvýšené sedadlá ktorých je väčšina. Je to pekné, veľké, ale s predošlými trolejbusmi katastrofa !
Reakcia na: Adam3 #76:
Pan kolega neviem nakolko ste kompetentny sa k tomuto vyjadrovat no co sa tyka tych lowcost autobusov SOR - za posledne roky sa ukazalo ze su to najlepsie autobusy co tu mame a ked to porovnam s turkom Otakarom alebo Ivecom, tak to je nebe a dudy...SOR sa vyborne soferuje opravy su furt tie iste vzduch - chladic - zblbnuta elektronika ale my uz sa smejeme ze sorka co neukazuje poruchy ma poruchu.hehe..ja nedam dopustit na novsie sorky klbove to je vyborne ale, dolezite ci je pridelenka alebo nie...skoda ze uz robia tie nove sorky co ma partia na juraku na 65 / 30 / apod. a v petrzalke to sa uz kazi viacej ale emisie...aj tak karosa a ikarus to boli tazne kone co ficali boli pridelene a za flasu borky ti chalani opravili za noc vsetko a lietal si dalej inak si chytil nejaky nezadeleny wagen to bolo za trest...hehe
Reakcia na: si #91:
Plat primátora je prd vo vetre. Všetci ľudia si nechávajú zvyšovať plat, ale len u primátora je to vždy problém. Teraz som našiel inzerát, upratovačka v Nemocnici Borry, práca 6-7 hodín denne, 5 dní dovolenky navyše, stravné, multisportka a plat v hrubom 1100€. A to je len upratovačka,ktorej stačí mať základnú školu. Pozri si inzeráty na Profesii. Stredný manažér snáď ani pod 5000€ mesačne nejde a to riadi tak 200 ľudí a má rozpočet možno 2 milióny.

A nie, Vallo nemusel oželieť tých 732€/mesačne. Prečítaj si diskusia a zistíš, že aj pôvodný plat je veľa, že má robiť za minimálku, či priemernú mzdu a aj to je veľa. Hlavná vec, že tí ľudia tam vykrikujú, že oni pod 1500€ ani riť nezdvihnú (ak to dlhšie čítaš, budeš poznať nicky) a to majú ledva základnú školu, alebo je to predavačka, upratovačka a podobne. Kto chce, vždy bude tvrdiť, že zarába priveľa, aj keby robil zadarmo.

Rodinný rozpočet je niečo iné. A vieš čo si pomyslím? To isté, ako o ľuďoch čo kričia, že oni neboli roky na dovolenke (chvália sa tým dokonca) a ty ak si si dovolil ísť na dovolenku, tak si sviňa, ktorá nie je empatická k nim. Niečo ako keď 1/3 Slovenska bliakala po Cibuľkovej na čele s komičkou Simonou, že si dovolila ísť cez koronu na dovolenku, keď Slováci tu chudáci trpia na Slovensku. Cibulková bola 1 z 63 tisíc Slovákov, čo v tom čase navštívila Zanzibar, výlet pre 2 osoby sa dal vyriešiť za nejakých 1700€. Alebo keď kamoš na mňa vybliakol, že zarábam tisíce, lebo som si dovolil ísť na Malorku a on bol len predĺžený víkend v Tatrách. Mňa 7 dní a 6 nocí na Malorke vyšlo na 350€ vtedy a to som mal 2 posteľovú izbu a bol som sám, jeho ten víkend v Tatrách vyšiel na 400€. Ale hej, som bohatá sviňa, čo si chodí po dovolenkách k moru.

Ako som písal nižšie, väčšina daní sa nemenila tak 9+ rokov.

Ako som písal nižšie, mesto má 55 miliónový sek od štátu, ktorý dlhodobo ignoruješ.
Reakcia na: si #91:
Plat primátora je kvapka v mori, a hlavne je na daný typ pozície absolútne podpriemerný voči iným zamestnávateľom. Nájdi mi jedného človeka v súkromnej sfére ktorý riadi organizáciu s rozpočtom 601 miliónov eur a zarába smiešnych 6 tisíc (pokiaľ sám tú firmu nevlastní a nežije z dividend).
Reakcia na: bobitwo #74:
"To je ozaj problém, že Vallo teraz zarába 6048€ a nie 5316€?"
nebol by to ziaden problem, pokial by stale nenariekal ako mesto nema peniaze, nezdrazil a popri tom neobmedzil sluzby obyvatelom (zakaznikom)... avsak pri tom co robi mal radsej ozeliet tych ~700e/mes, takto si len narobil zbytocne aj tymto zle meno....
podobny priklad - predstav si ze budem nariekat ako na nic doma nemam, neviem zaplatit hypoteku ani energie, deti chodia do skoly otrhane, nahanaju ma veritelia, ale letnu dovolenku pre celu rodnu kamsi na karibik si kupim.... co si o mne pomyslis a co mi na to povies ?

"Zvyšovanie daní." - zvysovanie dani by sa dalo (aspon pre logicky zmyslajucich) relativne zhltnut, ak by to zvysovanie dani neslo v ruka v ruke so zvysovanim vlastnych odmien....
odmenovanie vykonneho personalu (vodici, mechanici, ...) do tohto aspon ja nepletiem, tych povazujem za potrebnych a financne podhodnotenych....

"Otázka verejného osvetlenia je taká že..." na toto smerovala moja poznamka v zatvorke ze s vyhradami.... (obvzlast na tie vlnove dlzky) a tiez viem ze cele to mestu spadlo do klina skor len pre to, ze asi nikto nechcel uliat dostatocne vysoky uplatok na vypisanie "spravneho" vyberoveho konania ako pre to, ze by o to malo mesto nejaky vyrazny zaujem.....


Reakcia na: 810zssk #75: ti co si nevazia drobne a rozhadzuju ich, nikdy nebudu mat vela....

Reakcia na: Adam3 #76: je smutne, ze za pozitiva musime pokladat veci, ktore by mali byt normalne/standardne a kvoli tomu by sme mali tolerovat aj kvantum negativnych excesov... bohuzial vsak (minimalne pred vyse rokom) naslo toto vedenie dost podporovatelov (o tom ze proti vreciam zemiakov sa relativne lahko kandiduje pomlcim), a tak tu tie excesy budeme musiet este par rokov asi pretrpiet (a je celkom pravdepodobne ze ich uspesne prekryju excesy tych este vyssie, vo vlade....)
"Ale nadavat vedeniu mesta za premenovanie zastavok a precislovanie liniek, vypravovanie 15tr a podobne sotokraviny je podla mna nevhodne"
za vypravovanie "historicakov" na niektore riadne poradia liniek sa mestske zastupitelstvo uplne priamociaro vinit neda (aj ked ako 100% akcionar mestskeho podniku je tiez za to zodpovedne), avsak *ujoviny typu premenovavanie zastavok a precislovavanie liniek pokial viem to mestske zastupitelstvo priamo musi schvalit.... takze tam sa neda ani vyhovorit na to ze o tom nevedeli.....
Reakcia na: Solider #87:
ráno je to fajn ale poobede treba s tým niečo urobiť. áno suhlasím s tebou.
Reakcia na: MatejBA #88:
Akou modlou? Čítal si niekedy moje ostatné príspevky? Máš pocit že som fanúšikom toho ako je mesto (a osobitne doprava v ňom) riadené?

To že ti niekto povie že trepeš blbosti neimplikuje žiaden iný názor toho človeka než že trepeš blbosti.
Reakcia na: 810zssk #75:
A hlupák uráža ostatných keď nesúhlasia s niečiu/jeho modlou. Takže sme asi rovnakí podľa teba 😉
Reakcia na: 2232S #84:
Aby sa zvýšil pobytový čas na letisku na 15-minútovú prestávku, tak sa musia pridať vozy ráno aj poobede. Ja osobne by som striedača nerušil, akurát by som vozmi navýšil obratové časy na Novom SND a letisku. Pretože ak prídeš zmeškaný na letisko, tak môžeš mať aj kratšiu pauzu ako 15 minút, pritom striedač na linke 40 je vzhľadom na časovú dĺžku jedného kola vždy garantovaných 30 minút.
Reakcia na: Trolley #82:
No jednoducho sa tlačí na čo najväčšiu efektivitu a vysoké využitie vozov, akurát dopravná situácia nechce spolupracovať.
Reakcia na: Trolley #81:
1) Ešte nie sú vybudované trate k Novému SND a k Avionu, s ktorými sa počítalo, kvôli percentuálnemu podielu nabíjania vozov pod vedením
2) Vozidlá linky 40 by uviazli v kolóne na nábreží kvôli basgitaristovmu cyklopruhu.
Reakcia na: Solider #79:
a je teda problém urobiť 40/15 a 40/16 ako delenú namiesto len rannej špičky ako je to teraz a nemuseli byť vobec striedači ani ráno ani poobede prípadne pridať jedno celodenné poradie.
Reakcia na: Trammat #78:
no nereálny grafikon na linke 40 hlavne pred račkom zo smeru od krížnej tam naberajú meškanie. ale celkovo na linke 40 meškáš také 2-3 oproti grafikonu a pri SND máš jednu minútu. a na hlavnej stanici máš tak do 10 min obratový čas. a na linke máš na linke 61 máš 7 minút na letisku obratový čas.
Reakcia na: Solider #79:
A tie vozy nemôžu pridať hneď? To musia čakať? Kto je zodpovedný za tie nereálne obratové časy?