Zmeny cestovných poriadkov regionálnych autobusov (od 10.12.2023)

Od 10. decembra nastanú viaceré zmeny aj na prímestských autobusových linkách v IDS BK.

Od 10. decembra 2023 budú platiť nové cestovné poriadky regionálnych autobusových liniek v Integrovanom dopravnom systéme v Bratislavskom kraji. Zmeny boli realizované na väčšine liniek. Okrem úpravy časových polôh spojov na jednotlivých linkách prichádza aj k ďalším významnejším zmenám popísaným nižšie.

Linky 225 a 715 budú zrušené, náhradou sú posilnené linky 250 a 725.

Navýšenie počtu spojov na vyťažených trasách:

Niektoré linky budú vo vybraných časoch premávať po skrátených trasách:

  • Linka 219 vo voľných dňoch a niektorých časoch pracovných dní pôjde po trase Borinka - Stupava, Aut. stanica (nebude pokračovať do Bratislavy).
  • Linka 528 bude mimo špičiek pracovných dní premávať po trase Pezinok - Bernolákovo, Žel. stanica (nebude pokračovať do Bratislavy).
  • Linka 565 bude mimo špičiek pracovných dní premávať po trase Cífer - Pezinok, Žel. stanica (nebude pokračovať do Bratislavy).

Upravené trasy budú na linkách:

  • Linka 640 bude mať upravenú trasu v Báhoni (upravená obsluha zastávok Škola a Starý cintorín).
  • Linka 666 bude v Senci začínať a končiť na Žel. stanici (zastávka Aut. stanica bude priebežnou zastávkou).
  • Nočná linka 299 bude v Malackách začínať a končiť na zastávke Žel. stanica.
  • Nočná linka 798 bude v smere jazdy do Bratislavy premávať aj cez Zálesie.
  • Nočná linka 799 bude v smere jazdy do Bratislavy premávať aj cez Miloslavov.

Regionálne autobusy budú obsluhovať nové zastávky:

  • Záhumenská - pri Kauflande v Záhorskej Bystrici, iba v smere do Bratislavy, obsluhovaná linkami 215 216 219 250 251 245 269 299,
  • Zvonica Vojtechovce - pri zvonici vo Vojtechovciach, obsluhovaná linkou 740,
  • Autobusová stanica - nové výstupište pre linky 205 209 219 250 251 245 269 299 na ulici Mlynské nivy (autobusy nebudú zachádzať do podzemia).

Rozšírená obsluha existujúcich zastávok regionálnymi autobusmi:

  • Depo Trnávka a OC Rožňavská obojsmerne linkami 605 609 622 525 527 598 699,
  • Kollárovo nám. nočnými linkami 598 599 699 798 799 v smere do Bratislavy,
  • Pezinok, Jesenského obojsmerne linkami 527 528.

Zastávka Rovinka, City Park pre linku 725 bude zrušená. V pešej dostupnosti City Parku je zastávka Rovinka, Majerská.

Podrobný popis zmien na jednotlivých linkách je k dispozícii na stránke IDS BK.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Substrát #36:
tam nie je miesto na zastavku opacnym smerom...a sak da sa pockat na zastavke odviezt na krce, a potom z nich ist naspat na zahorie :))
Reakcia na: Trolley #38:
MČ to má zrejme na háku, hlavne že má Kaufland drevenú fasádu a že ide priamy spoj na Bory....
Reakcia na: Bobinko #37:
Tak to má riešiť mesto, MČ, IDS s daným reťazcom.
Reakcia na: Trolley #33:
Lebo nemenovaný obchodný reťazec niečo sľúbil a ostalo to len pri sľuboch. 🤕
Reakcia na: Trolley #33:
Je to logické, človek príde na Záhumenskú naprázdno, aby potom mohol obťažkaný nákupmi šľapať až na Krče.
Reakcia na: S499.1023 #34:
Neviem o tom, že by sa ma niekto na to pýtal.
Reakcia na: Trolley #33:
Pretože ľud tejto krajiny si to tak prial.
Reakcia na: toldo #32:
Prečo sa vybudovala len jedným smerom?
Reakcia na: Trolley #31:
nemoze, lebo v opacnom smere neexistuje
Nemôže sa zastávka Záhumenská obsluhovať obojsmerne?
Reakcia na: Trolley #29:
Aj 730 chýba.
Na úvodnej stránke pri nových CP chýbajú linky 710 a 711.
Reakcia na: Viko #27:
A zohľadnil si hodnotu pozemku? Lebo to čo píšeš platí možno niekde v Stropkove kde trojizbák stojí päťtisíc eur, ale určite nie vo väčších mestách.
Reakcia na: Ike #25:
Ja by som povedal, že prevádzka AS je super biznis bez ohľadu na polohu a naviazané služby. V podstate máš konštantný prílev peňazí za takmer žiadne úsilie, akurát raz za tridsať rokov vymeníš asfalt, opravíš striešky a čakáreň. Keby to nebola ryža, post-SADky by už dávno našli spôsob, ako ich vnútiť späť samosprávam 😃
Reakcia na: Ike #25:
Na úvod zopakujem že v prípade Bratislavy si samospráva za ten problém v prvom rade môže sama tým že v roku 2023 stále prevádzkuje dopravnú obsluhu podľa konceptu zo 60. rokov minulého storočia. V normálnom svete by žiadna autobusová stanica pre regiobusy nebola potrebná a náklad by bol nula.

Ale k veci. Pokiaľ neexistujú zásadné bariéry na vstup na trh, a tie tu neexistujú, nevidím dôvod na štátnu reguláciu. Je to otvorený trh kam môže vstúpiť ktokoľvek. Autobusovou stanicou nemusí byť len monštroozita s obchodným centrom, môže to byť aj jednoduchá asfaltová plocha s nástupiskami. Ak sú ceny Nív naozaj také premrštené, nevidím dôvod aby dopravcovia nešli inam.

Argumentácia je tu v rovine že samospráve sa nepáči cena, a zároveň je príliš lenivá si to postaviť a prevádzkovať sama, tak to poďme zregulovať, lebo však to nevyžaduje takmer žiadnu námahu. Som zvedavý či ak tá regulácia bude, tak bude aspoň pre všetky linky, alebo to bude na drzovku len pre to čo objednáva verejná správa.

A tiež sa treba pýtať prečo by niekto prevádzkoval AS ktoré budú generovať oveľa menej peňazí ako nejaká alternatívna aktivita ktorá by sa na danom pozemku dala vyvíjať. Pri Nivách to platí desaťnásobne.
Reakcia na: 810zssk #24:
Nemyslím si, že si úplne pochopil termín "nedokonalý trh". Nikomu sa neoplatí budovať autobusovú stanicu za milióny eur, ak existuje jedna v zdanlivo ideálnej konfigurácii (bus&shopping) na atraktívnom mieste. To nie je stánok s hot-dogmi. Takže to, že v Bratislave nemáme šesť autobusových staníc, ktoré súperia o klientov (dopravcov) automaticky neznamená, že to nie je super biznis. Práve vďaka tomu, že logicky je v nejakom stredne veľko rádiuse priestor iba na jednu autobusovú stanicu a tá stojí, čo vytvára nulové predpoklady, aby vznikla iná komerčná, je niečo čo sa označuje ako prirodzený monopol. Nič nebráni hocijakému súkromníkovi postaviť autobusovú stanicu, ale prečo by to preboha robil. Toto platí ešte umocnenejšie mimo BA v mestách, kde je autobusová stanica pri (aktívnej) železničnej stanici, takže v princípe lepšia poloha neexistuje.

Druhá vec je, či sú dnes samosprávy v kondícii, aby trhovo vymrštené ceny riešili výstavbou vlastnej stanice, ktorá bude sama o sebe niečo stáť a veľké tržby asi generovať nebude, skôr náklady. To rovno môžu využívať neregulované ceny.

Samospráva (ak minister financií podpíše to opatrenie) bude mať na výber dve reálne možnosti:
- vykašľať sa na obsluhu stanice a potrestanie súkromníka (legitímna vec, ale verejnosť pre to zase nemá najväčšie pochopenie),
- veľmi opatrne regulovať (samozrejme nie tak, aby súkromník vykrvácal, aj keď na to sú zákony a hrozba žaloby; ale zase nie tak, aby si súkromník zo dňa na deň zvýšil ceny na desaťnásobok).
Reakcia na: Martin Fundárek #17:
Fun fact 1: Aj miesto kde je súčasná AS v BA bolo pôvodne zastavané. Tak to holt vo svete funguje, že často keď chceš niečo stavať, musíš niečo zbúrať.

Fun fact 2: Obec môže majetok aj nadobúdať.

Fun fact 3: Alternatívnu AS nemusí prevádzkovať len obec. A keby to bol skutočne taký super biznis s obrovskými maržami a neprimeraným ziskom, niekto by sa isto našiel aby túto príležitosť využil (napr. to dočasné parkovisko pri Eurovei by bolo super miesto na AS). Lenže v realite to žiaden skvelý biznis nie je a pozemky môžeš využiť oveľa lepšie než na účtovanie 5€ za vjazd autobusu. Viď môj predchádzajúci post - ak do toho ešte viac zasiahneš, prečo sa dopravca nemá na prevádzku AS vykašľať?

No a napokon je tu otázka či naozaj centrálnu AS pre regiobusy potrebujeme keď temer každé podobne veľké mesto Európy sa absolútne bez problémov zaobíde bez nej.
Reakcia na: Martin Fundárek #16:
Monopol ktorý vznikol len na základe toho že nikto iný nechce danú službu prevádzkovať nie je podľa môjho názoru sám o sebe dôvodom na reguláciu, skôr možno naopak. Neexistujú žiadne dôvody ktoré by obmedzovali vstup iných subjektov na tento trh, takže asi to taký super biznis nie je. Potom sa treba pýtať či reguláciou nedosiahneme akurát to že aj existujúci prevádzkovatelia s tou službou seknú.
Reakcia na: Martin Fundárek #17:
Bratislava, kedze tu este zatial zijem, by pri schopnom vedeni mohla:

- Ak by sa dohodli s ESETom tak pri ESET Kampuse resp. zabrat cast arealu ci spravit podzemnu stanicu po dohode (blizkost vlakov, motivacia postavit elektricku), pripadne vykupit niektore budovy/pozemky pri Patronke a postavit to tam (mesto/vuc uz nemoze rozmyslat komunisticky ze vsetko bude mat zadarmo - a pripadne tam mozu postavit aj komercne podniky aby im to zarobilo viac)

- Medzi Pristavnou a Mlynskymi Nivami pri Obi (ako su haly, garaze, prazdna plocha) - skvele napojenie na Dialnicu, buduce rozsirenie Downtownu, planovana elektricka. Pripadne kusok severovychodnejsie pri Strabagu na tej luke (cize 2 mozne lokality). Alebo ako je stare zeleznicka vlecka o kusok vychodnejsie. Alebo ako je momentalne parkovisko Arrivy pri Nuppu (cize dokopy 4 lokality blizko seba v buducom velkom rozvojovom uzemi s dobrou sucasnou aj planovanou dopravou a dopravnym napojenim)

- ZST Filialka ak zakapu plany na slepu trat, je tam giganticke uzemie, kde by miesto toho mohli postavit AS na snad o kusok lepsom mieste ako je sucasna ASMN a kde by komercne priestory vlastnene mestom boli velmi lukrativne

- Ak by mesto/kraj presunuli/zlucili ZS Kalinciakovu, tak je tam velmi lukrativny pozemok pri uz teraz silno vyuzivanej "stanici" Bajkalska + nehovoriac ze by to bola famozna stanica pre akcie na futbalovom ci hokejovom stadione. Tie pozemky/budovu vlastni zriadovatel, cize opat mesto ci kraj.

- Pri ZST Nove Mesto mas velky pozemok pred stanicou a obratisko elektriciek - potiahni elektricku po Tomasikovej, alebo ju zaintegruj do uzla s PAD a PVD/MVD.

V inych mestach vedia aj v husto zastavanom centre/meste postavit normalnu AS. Napriklad v Tokyu si neviem predstavit, kde by nabrali pozemky pre megalomansku stanicu ala ASMN ci ina velka stanica. Druha vec je, ako realne potrebujeme stanicu v Bratislave s kolko to bolo, 40 nastupistami? Ked mame linky/spoje co chodia 4x denne?

EDIT: Dalsia vec je, treba centralnu masivnu AS? Nie je lepsie mat napriklad viac mensich? Vsak sa riesilo, preco IDS BK taha vsetko na ASMN, casto aj prazdne.
Reakcia na: Ike #18:
A zastupiteľstvo bude mať akú motiváciu a schopnosti objektívne posúdiť náklady? Cenu navrhne jeden úradník, ktorý bude tlačený do čo najnižšej, župan to bude obhajovať pred plénom ako návrh výhodný ... Čo myslíš, odkývu to poslanci, alebo to budú rozporovať a žiadať, aby cena bola vyššia?
To, že regulácia musí byť podľa zákona objektívne podložená, nerozporujem. Ale obávam sa, že aj tak regulátor a regulovaný budú mať rôzne názory a skončí to kopou súdnych sporov.
Reakcia na: Viko #19:
1) nevyšlo by to v konečnom dôsledku viac ako využívanie komerčnej AS?

2) ak sa bavíme o brutto zmluve, ktorú má väčšina autobusových dopravcov, tak to dopravcovi môže byť jedno, je v záujme objednávateľa (VÚC), aby to nebolo drahé. Dopravcovi to dokonca môže v istej miere vyhovovať, ak je medzi dopravcom a vlastníkom AS ekonomický vzťah.
Reakcia na: Martin Fundárek #17:
A prečo to nutne musí byť pozemok v majetku obce?
1) nemusíme sa ako čert kríža báť dlhodobých prenájmov.
2) V Zlíne majú precedens - dopravca nechcel stáť niekde pri lampe ani predražene platiť za AS, tak si vybudoval "AN Housacar" na nedalekých pozemkoch Baťu.
Reakcia na: Martin Fundárek #16:
Maximálnu cenu bude odsúhlasovať zastupiteľstvo, nebude to rozhodnutím jednotlivca-zamestnanca kraja. Navyše v zmysle platnej legislatívy v sektore finančné právo musí byť regulácia objektívne podložená. Takže nehrozí, že by VÚCka navrhla strop 0 €.
Reakcia na: MatejBA #13:
Nože daj zopár príkladov, kde by sa mohli vybudovať autobusové stanice namiesto terajších súkromných. V drvivej väčšine miest nenájdeš vhodné miesto, lebo všetky vhodné parcely v obci/meste boli už buď zastavané, alebo ako "nepotrebný majetok" predané, a v majetku obce zostalo akurát centrálne námestie.
Reakcia na: 810zssk #14:
Majitelia autobusových staníc majú de facto monopol na určité služby. A keďže sa správajú podnikateľsky, tak môžu nasekať poplatky ad absurdum. Dopravcovia majú potom dve možnosti: platiť extrémne vysoké poplatky, alebo zastavovať kadekde mimo autobusových staníc (tak to riešil už Hoffman, ktorý kedysi začínal súkromníčiť na linke Turzovka - Bratislava a odmietal platiť výpalnícke poplatky ČSAD). Ani jedno nie je z hľadiska cestujúceho dobré (prvé preto, lebo objednávateľ potom objedná menej spojov, druhé kvôli stratám prestupov). Preto podľa môjho názoru je namieste aj tento monopol regulovať.
Problém je, kto má stanoviť maximálnu cenu. Lebo ak ju má stanoviť kraj ako správny orgán v cestnej doprave, tak je v ukážkovom konflikte záujmov, pretože z pohľadu objednávateľa má, samozrejme, záujem platiť čo najmenej a tým pádom neuznávať niektoré náklady majiteľa za oprávnené.
Reakcia na: MatejBA #13:
Existujú rôzne výklady, či autobusová stanica nie je prirodzený monopol. Ja sa prikláňam k definícii, že trh s autobusovými stanicami (ak to tak môžem nazvať) spĺňa definíciu nedokonalého trhu.

Postavenie novej stanice vnímam ako politický problém a začarovaný kruh. Nemusíme si hneď predstaviť Bratislavu (ale aj môžme), ak sa samospráva v nejakom meste zhodne na tom, že ide "konkurovať" súkromnej stanici (ktorú iné vedenie v 90. rokoch predalo súkromníkovi) a nedajbože dôjde k záveru, že poloha súkromnej stanice je najlepšia možná, potom si neviem predstaviť politika, ktorý by mal miešky na to, postaviť vedľa nej vo vlastníctve verejnej správy a rád by som videl opozíciu vedenia tohto mesta, ktorá by neskákala 1,5 m nad zem, že sú to vyhodené peniaze, ak stojí vedľa funkčná stanica. Prípadne by prišli DPHčkaskí politici s nápadom súkromnú autobusku zoštátniť.

Ako ešte väčší problém vnímam, že vlastne mať funkčnú autobusovú stanicu je tak trochu viac v záujme VÚCky ako mesta, čo celú úvahu vyššie komplikuje.
Reakcia na: MatejBA #13:
100% súhlas. Regulácia poplatkov na autobusových staniciach mi príde ako ultraúchylnosť a veľmi ťažko sa mi hľadajú nejaké racionálne argumenty prečo by zrovna toto regulované byť malo ("nepáčia sa nám ceny" nie je racionálny argument, to potom zregulujme ceny každej komodity na 1 cent a bude nám sveta žiť).
Reakcia na: Ike #12:
Pockaj, akoze miesto toho, aby napriklad vybudovali nove AS a patrili mestu/samosprave a mohli si urcovat podmienky, tak si zacnu sukromnikom zakonom/nariadenim MFSR maximalne ceny za vjazd? To co je za kocurkovo?

Toto nie su obmedzene zdroje (telekomunikacie), statne stavby (dialnice) ci dolezite komodity (plyn, energia pre domacnost), ktore musia byt regulovane. A rovnako tam nemusi nikto jazdit a sukromnik bude donuteny preratat svoje ceny.
Reakcia na: Urbanway 2423 #6:
Pôvodní vlastníci autobusových staníc, ktorí sú dnes objednávatelia, ich v 90. rokoch euforicky predali a teraz sa čudujú, že podnikatelia, ktorým ich predali, chcú robiť prudko prekvapivú činnosť, ktorá je zmyslom ich existencie: podnikať.

Každopádne, rozpočty samospráv tým dosť trpia a preto je od leta je v legislatívnom procese novela opatrenia k zákonu o cenách, ktorá tento problém rieši reguláciou.

Legislatívny proces je možné sledovať tu:
https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/-/SK/LP/2023/476

Materiál už bol v MPK, ale niektoré subjekty mali zásadne pripomienky a rozpor sa dostal až k ministrovi financií. Ten bol naklonený pripomienkam nevyhoviet ale došlo k "výmene stráží". Nový minister nateraz nerozhodol.
Reakcia na: TomJ #9:
1. Lebo sa tam vykonávajú režíjne činnosti + je tam sociálka.
2. Je to lacnejšie ako používať Nivy.
Reakcia na: Cancer #2:
Kde budú cestujúci nastupovat, vonku? Tak ten komfort, pohodlie, čo ospevovali a slubovali. Napokon to už nebude o autobusovej stanici, ale o nákupnom centre.
Reakcia na: 810zssk #8:
A naco jazdia vsetky busy stale do garaze? Nie su to niekedy zbytocne jalove km?
Reakcia na: Trolley #4:
Logicky ten bus do podzemia nejde, keby išiel tak nevyklápa ľudí vonku.
Reakcia na: Urbanway 2423 #6:
Pochybujem, poplatky sa zvyknú počítať podľa schváleného CP.
Neplatil sa inak na začiatku poplatok na AS dvakrát, pretože veľa autobusov išlo do garáže Arrivy, čiže 2x vošli na AS a 2x z nej vyšli? Takto by sa ušetrili nejaké peniaze za vjazd a výjazd. Niečo na tých poplatkoch bude, keď aj SAD DS jazdí do podzemia len v smere z BA a nie obojsmerne.
Reakcia na: Trolley #4:
Tým by sa stratil význam tejto zmeny
Reakcia na: 810zssk #3:
Ak ten bus musí ísť do podzemia, tak mali nechať aj pôvodné výstupište pre tých, ktorí prestupujú na iné linky.
Reakcia na: Cancer #2:
Takých je koľko? Podľa mňa rádovo viac ľudí prestupuje na MHD a ti to budú mať po novom jednoduchšie.
Reakcia na: gejza #1:
Len či to ocenia aj cestujúci presupujúci na AS na iné regio linky alebo na dialkové linky...
"Autobusová stanica - nové výstupište pre linky 205 209 219 250 251 245 269 299 na ulici Mlynské nivy (autobusy nebudú zachádzať do podzemia)."

... som rád, že nenažranci z nákupného centra nebudú parazitovať na verejných zdrojoch 👍 👍 👍