Nový vlakový grafikon prinesie zmeny v regiónoch Záhorie a Podunajsko a tiež na trati do Rajky.
Od 10. decembra 2023 vstupuje do platnosti nový grafikon vlakovej dopravy, ktorý už tradične prináša viaceré zmeny a novinky. V rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) bude výraznejšie upravená premávka vlakov na linkách S8 S20 S70 a R70. Na ostatných linkách príde iba k menším úpravám niektorých spojov.
Prehľad zmien na jednotlivých linkách:
- Linka S8 (Bratislava - Rusovce)
- Zvyšuje sa rozsah premávky medzi Bratislavou a Rajkou, pričom väčšina vlakov bude v Bratislave premávať až po stanicu Bratislava-Nové Mesto.
- V špičkách pracovných dní budú vlaky premávať každú hodinu, v ostatnom čase každé dve hodiny.
- Linka S20 (Bratislava - Malacky - Kúty)
- V súvislosti s pripravovanou modernizáciou železničnej trate medzi Bratislavou a Zohorom bude na linke obmedzený rozsah prevádzky. Vlaky budú kapacitne posilnené.
- Premávka na linke bude zabezpečovaná celotýždenne na trase Bratislava - Kúty približne v hodinovom intervale (hodinový takt bude v smere z Bratislavy, v smere do Bratislavy budú odchody v každej hodine, nie však v rovnakej minúte).
- Posilové vlaky v špičkách pracovných dní v úseku Bratislava - Malacky budú zrušené.
- Vlaky linky S20 nebudú z Bratislavy pokračovať na linke S50 do Trnavy.
- Linka R20 (Bratislava - Devínska Nová Ves)
- Rozsah premávky sa nemení, nastávajú iba drobné minútové posuny odchodov spojov.
- Linka S50 (Bratislava - Trnava)
- Rozsah premávky sa nemení, nastávajú iba menšie časové posuny odchodov niektorých spojov.
- Vlaky linky S50 nebudú z Bratislavy pokračovať na linke S20 do Malaciek a Kútov.
- Linka R50 (Bratislava - Trnava)
- Rozsah premávky sa nemení, mierne budú upravené časové polohy spojov z Trnavy do Bratislavy.
- Odchod posledného večerného vlaku REX z Bratislavy sa posúva z 22:27 na 22:55.
- Linka S55 (Bratislava-Petržalka - Pezinok)
- Rozsah premávky sa nemení, nastávajú iba drobné časové posuny spojov.
- Linka S60 (Bratislava - Galanta)
- Rozsah premávky sa nemení, nastávajú iba menšie časové posuny odchodov niektorých spojov.
- Linka S65 (Bratislava-Nové Mesto - Senec)
- Rozsah premávky sa nemení, upravené budú iba časové polohy niektorých spojov.
- Prvý ranný spoj zo Senca pôjde o hodinu neskôr (o 6:11).
- Linka R60 (Bratislava - Galanta)
- Rozsah premávky sa nemení, nastávajú iba menšie časové posuny odchodov niektorých spojov.
- Linky S70 a R70 (Bratislava - Kvetoslavov)
- Dopravu na tejto trati bude zabezpečovať dopravca Leo Express Slovensko, z hľadiska integrácie linky do IDS BK sa tým nič nemení.
- Osobné vlaky z Bratislavy budú končiť v staniciach Kvetoslavov alebo Dunajská Streda, dopravu z Bratislavy do Komárna zabezpečia zrýchlené vlaky kategórie REX.
- Doprava na linke S70 bude zabezpečovaná osobnými vlakmi v špičkách pracovných dní každých 30 minút, v ostatnom čase každých 60 minút. Časové polohy vlakov budú oproti doterajším posunuté o cca 30 minút.
- Dva páry špičkových vlakov budú začínať končiť v stanici Bratislava-Nové Mesto (6:15 a 16:15 z Bratislavy, 5:19 a 15:19 z Kvetoslavova).
- Na linke R70 budú premávať vlaky REX v špičkách pracovných dní medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou každú hodinu, v ostatných časoch každé dve hodiny, pričom medzi Podunajskými Biskupicami a Dunajskou Stredou budú tieto vlaky zastavovať iba v Orechovej Potôni. V Bratislave nebudú vlaky REX zastavovať na zastávke Bratislava-Vrakuňa.
- Na tejto trati bude po novom premávať iba jeden typ bezbariérových a klimatizovaných motorových jednotiek, ktoré budú na najvyťaženejších vlakoch spriahané do súprav po dvoch alebo troch jednotkách. Jedna motorová jednotka Alstom Coradia Lint má kapacitu 140 miest na sedenie a 98 miest na státie.
Viko
Celkovo to vyzerá, že máš strašne úradnícku predstavu o cestovaní.
Cestovný poriadok má v prvom rade byť presný opis reality, nie list ježiškovi. Keď pôjdem štvrtok o štvrtej poobede do Perneku, predsa chcem vedieť, koľko to reálne potrvá štvrtok o štvrtej, nie hypotézu na nedeľu o piatej ráno. A keď má byť nastavený prestup, musí predošlý autobus stihnuť prísť. Ak má v špičke chronicky meškať, potom tam v sedle zapúšťaš korene a nabudúce sa na spoje vykašleš.
Nemám pri každom čakaní na zastávke zažívať stres, či sa nikam nedostanem lebo dotyčný vodič uviazol v zápche, alebo si naopak dávno nadbehol. Lebo aj najotrlejších to dokope od verejného tlaku k rezignácii na verejnú dopravu.
A aj sám (mimoriadne nedostatkový) vodič chce mať také prestoje a pauzy ako má rozpísané v CP, nie schytávať pucung od cestujúcich za meškanie a točiť sa nonstop horedolu kvôli zápcham. Tak neviem, prečo mu robiť naschvály nevyjazditeľnými CP.
Ale však načo by nám boli spokojní cestujúci a spokojní vodiči, dôležitejšie je vymyslieť si jednu ideálnu schému, ktorá teší akurát držiteľa A4-ky niekde za stolom.
Aby som to skrátil, absolútne nevidím žiaden problém v tom, aby boli viaceré chroná denne. Vyriešilo by to viac problémov, než spôsobilo. Reálne dáta sú kľúčom k reálnemu vyčísledniu prevádzkových potrieb a teda aj k funkčnej službe. Utópie nezvyknú prežiť zrážku s realitou.