Nové električky a trolejbusy pre Bratislavu schádzajú z výrobných liniek

V priebehu leta prídu do Bratislavy prvé z objednaných hybridných trolejbusov a veľkokapacitných električiek.

V uplynulých dňoch začali z výrobných liniek v plzenskej Škode schádzať prvé nové električky a trolejbusy pre bratislavský dopravný podnik. DPB má u tohto výrobcu objednaných 20 veľkokapacitných nízkopodlažných jednosmerných električiek Škoda 29T ForCity Plus, 10 obojsmerných električiek Škoda 30T ForCity Plus, 16 dvojkĺbových hybridných trolejbusov Škoda Solaris 24M a 23 hybridných kĺbových trolejbusov Škoda 27 Tr Solaris.

Na skúšobné jazdy už u výrobcu vyšla prvá električka Škoda 29T a aj prvý 24-metrový trolejbus Škoda Solaris. Vo výrobe sú už aj trolejbusy Škoda 27 Tr. Podľa našich informácií by mali v priebehu letných prázdnin do Bratislavy doraziť prvé dva 24-metrové trolejbusy a niekoľko 18-metrových trolejbusov Škoda 27 Tr. V premávke s cestujúcimi sa objavia po vykonaní potrebných skúšok a zácviku vodičov pravdepodobne koncom leta. Ďalšie zo spomínaných vozidiel by mali byť dodané najneskôr do konca tohto roka, okrem obojsmerných električiek Škoda 30T, ktorých harmonogram výroby predpokladá ich dodanie do mája 2024. O prípadnej výrobe jedenástich objednaných 12-metrových trolejbusov s karosériou SOR NS zatiaľ nemáme informácie.

Nákup väčšiny nových električiek a trolejbusov bude spolufinancovaný cez nenávratný finančný príspevok z fondov Európskej únie z končiaceho programového obdobia 2014 - 2020, časť nových električiek sa prefinancuje aj z Programu Slovensko a z Plánu obnovy.

Nová električka Škoda 29T ForCity Plus. Foto: DPB, a. s.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ike #51:
Veď ja súhlasím s tým, že 15Tr by na nočných spojoch nemali jazdiť. Ešte k tomu vtipu zo #47, tak ja som nehovoril len o nočných trolejbusových linkách, ale o nočných linkách všeobecne. Totiž ani na nízkopodlažných linkách veľa invalidov necestuje (ja som za roky stretol jedného bezdomovca), aj keď by mohli...
Reakcia na: Urbanway 2423 #50:
Je jedno či je to minimum, alebo maximum ľudí, aj keby to bol len jeden za mesiac, odmietnutie jeho prepravy preto že šotouši v DPB si odbavujú svoje úchylky za mestské peniaze je neakceptovateľné.
Reakcia na: Urbanway 2423 #50:
Skúsim Ti prepísať ten vtip z #47 tak aby pasoval do tému 15Tr.
- Jean, prečo nasadzuješ na nočáky vysokopodlažné vozidlá?
- Aby nimi necestovali cestujúci s obmedzenou schopnosťou pohybu.
- Haha, ale veď žiadni cestujúci s obmedzenou schopnosťou pohybu nimi necestujú.
- No, lebo na nich nasadzujem vysokopdlažné vozidlá.

Druhá vec je, že si nepredstavujme hneď bezďáka. Pokojne si predstavme človeka, ktorý kríva, ktorý ma vytknutý členok, ktorý má zlomenú jednu nohu, ktorý má zo sebou batožinu (lebo priletel, alebo docestoval v noci), ženu, ktorá ide v štekloch z firemného žúru.

Kočík s dieťaťom v nočáku znie síce úsmevne (ale stále môžu ísť z dovolenky), každopádne, tie vozidlá začínajú jazdiť o 19:00 a časť linky 44 je obslúžená výlučne touto linkou (od Karpatskej na Kolibu), kde je 15 minútový interval a medzi NP vozmi je 30 minút. V tomto čase sa tam môže vyskytnúť aj kočík.

A ďalšia vec je ekonomika. Keď kúpiš vozidlo, tak okamihom nákupu to vozidlo stráca trhovú hodnotu. Stráca ju dvoma spôsobmi:
- používaním (opotrebovaním),
- časom.

Trhová hodnota vozidla je de facto tvoj budúci výnos. Ak zoberieme hospodárenie na úrovni vozidla, tento výnos je zvýšený tržbami a znížený údržbou.

Ak vozidlo stojí, hodnota vozidla ako budúci výnos klesá (síce pomaly), ale je znižovaný nákladmi (časť nákladov na údržbu je fixná neúmerná opotrebovaniu, napr. lak, pneumatiky, sčasti aj brzdy) a zároveň negeneruje tržby. Ak je vozidlo v premávke, tak síce sa opotrebúva rýchlejšie a údržba je nákladnejšia, no generuje tržby.

Pokojne sa ti môže stať, že ak si kúpiš dve vozidlá, ktoré po 5 rokoch predáš, pričom jedno ti 5 rokov stálo v depe a druhé si za 5 rokov tak opotreboval, že skoro si ho zničil, na konci toho 5 ročného obdobia bolo to jazdiace výnosnejšie, kým to "šetrené" ti vlastne vygenerovalo iba stratu.

V DPB nové nízkopodlažné, klimatizované a kamerou vybavené trolejbusy v pohode spĺňajúce západoeurópsky štandard sladko spinkajú, kým strácajú trhovú hodnotu a negenerujú tržby a zároveň sa po troch klinických smrtiach oživujú a držia pri živote hentie haraburdy, ktorých pridaná hodnota je v suteréne (možno šotouši si spravia 100000000x opakovanú nočnú fotku pri hrade - wáaaaaau). Ak by to bol komerčný dopravca, tak nech, ale tu sa bavíme o daniach obyvateľov.

Môj názor bude nepopulárny, ale DPB nie je múzeum. Má jasný cieľ. Ok, som všetkými desiatimi za konzervovanie historických vozidiel, ale rozhodne nie na úkor základnej dopravnej obslužnosti. Alebo sa vraciame do Csáderových čias s tým, že v noci majú všetci spať?
Reakcia na: Ecomat #49:
Netvrdím, že som zástancom vypravovania 15Tr v noci a že by sa radšej nemali vypravovať cez špičku na 71 ale úprimne, koľko invalidov cestuje nočnými spojmi všeobecne? Jazdím tými nočnými spojmi celkom často, ale invalida na vozíku som v noci stretol iba raz a aj to bol bezdomovec, ktorý pravdepodobne nemal lístok, takže v realite je tých invalidov (nemusia byť len na vozíku) v noci fakt minimum a ak aj sú, tak sú to väčšinou bezdomovci. Vypravovanie 15Tr je teda síce nešťastné, ale v realite to asi obmedzuje úplné minimum ľudí.
Reakcia na: N/A #41:
áno kým si zdravý človek o dvoch zdravých nohách ktorému je jedno kolko schodov musí prekonať pri nástupe do VD tak sa na tom bezbreho zabávaš ale pozrel by som si aký široký by si mal úsmev na tvári keby si bol nešotouš na invalidnom vozíku a potreboval by si v noci cestovať niektorou z liniek kde okrem 15Trm nič iné nejazdí, hoci nízkopodlažné vozy stoja v garáži vo velkom počte a nič im nebráni vypravovať ich na nočné linky. Ale aj tak ti príde 15Trm 7 dní v týždni lebo niekto si tak povedal. Čakal by si na zastávke do piatej rána na prvý denný nízkopodlažný spoj a povedal by si si, "šak pohoda, jazdí to iba v noci, iba mne to komplikuje život, hlavne že šotouši majú radosť" .. ?
dosť pochybujem ..
Reakcia na: Ike #47:
Trefné!

Srandičky sem alebo tam, s tým videom to trocha prehnali zo spomínaných dôvodov a dosť ma prekvapuje kolko minusov ti nadelilo šotoosadenstvo na príspevok #40 ..
Reakcia na: martin6310 #46:
- Jean, prečo vyhadzuješ z okna nášho paláca ananásy?
- Aby som vyplašil krokodíly.
- Haha, ale veď my tu žiadne krokodíly nemáme.
- No, lebo vyhadzujem z okna ananásy.
Reakcia na: Mhr1 #44:
Vo večerných spojoch 44 sa so ZŤP / kočíkmi stretneš naozaj minimálne. A keď aj hej, vodič pomôže. Veľa km je celkom zvláštne, keďže jazdia dokopy 5-6 rokov po GO.
Reakcia na: Mhr1 #44:
Podľa IG DPB končia naisto, keďže dali anketu na dané video.
Reakcia na: Ike #40:
Mne by tiež prišlo logickejšie, aby tieto trolejbusy - ak je potreba udržať ich prevádzky schopné - jazdili v rannej špičke, keď je interval krátky, vysokopodlažný voz 2x za rannú špičku by nikomu neprekážal, ak by bol samozrejme v CP uvedený ako negarantovaný. Na t44 je to večer každý 2.spoj, čo je výrazne horšie, ako by tomu bolo v Pdšr. Ale nebojte sa. Údajne majú už najazdené km na ďalšiu opravu a tá sa im už neposkytne. Ich vyradenie sa teda blíži.
Reakcia na: Ike #42:
No pozri, Tvoje argumenty sú určite na mieste, najmä ak sa bavíme o ŤZP a podobne. Nechce sa mi však veriť, že DPB to tam vypravuje len tak pre nič za nič, musia mať na to nejaké dôvody.
Reakcia na: N/A #41:
Tu nejde o fera jokea, tu ide o nápad. A najmä že sa zosmiešňuje reálny človek, ktorý má len racionálne požiadavky lebo platí dane. V noci sa chodia zabávať len zdraví ľudia? Ak má človek zdravotné postihnutie alebo povedzme len zlomenú nohu, má čušať doma? Haha, veľmi vtipné.

O hospodárenosti týchto haraburd pomlcim.
Reakcia na: Ike #40:
To si aj v bežnom živote taký suchár? Ferojoke je podľa mňa naozaj človek, čo má talent a cieľom je pobaviť masy divákov a nie tu poukazovať na vozový park DPB, ktorý tieto trolejbusy cez deň nevypravuje. Podľa mňa máme už naozaj moderný vozový park a tieto "haraburdy" sa vypravujú iba v noci, čo vidí naozaj len minimum ľudí a šotouši.
Reakcia na: Bobinko #38:
Mne to vtipné teda nepríde. Pani Maja (Mária) je reálny sťažovateľ, z ktorého si DPB robí srandu, pričom na to nie je absolútne žiadny dôvod, keďže ona má pravdu. Neexistuje racionálny dôvod, prečo hentie haraburdy majú jazdiť, ak vo vozovni sladko spia klimatizované a nízkopodlažné trolejbusy (o hluku by som vedel hovoriť, keďže mi tie haraburdy jazdia každú noc pod oknami).

Ok, majú dve hnacie nápravy a v zime vedia v kalamite helfnúť a preto je potrebné ich "držať pri živote". Je však potrebné si položiť otázku, na koľko je toto relevantný argument, keďže:
a) kalamita je väčšinou plošná a toto vozidlo je nanič ak uviazne v zápche spôsobenej uviaznutím iného vozidla (s jednou hnacou nápravou),
b) reakčný čas nasadenia týchto vozidiel,
c) počet disponibilných vozidiel (aby to bol skutočný game-changer),
d) ak by sa veľmi chcelo, mohli byť nasadené v špičke na nejakej linke s hustým intervalom, kde, ak príde človeku s obmedzenou schopnosťou pohybu, si tento človek povie, že pôjde ďalším spojom, čo si neskoro večer alebo v noci povedať nemôže.
Reakcia na: Bobinko #38:
Pobavilo. 😊
Reakcia na: Petto #33:
To stačí pri vodíku úplne.
Reakcia na: Petto #35:
V elektrických SORoch je 15kw
Reakcia na: Solider #34:
Ked vidim vykon 20kw pre klimu v hydrogenoch, tak to tam nemuseli davat nic.
Reakcia na: Petto #33:
S textom „Autobusy budú vybavené celovozidlovou klimatizáciou, ktorá sa však nebude používať“? 😂
Clanok sa moze doplnit rovno o nove uz vyrobene vodikove Solarisy 😁
Reakcia na: Dadino #31:
Na horné tyče vďaka absencii držadiel nedočiahnu ani nižšie osoby, tých nedostatkov by sa dalo nájsť viacero.
Osobne by som sa najviac potešil keby v obojsmerkach ale aj jednosmerkach ak bude pri dverách opäť toľko priestoru by sa tam namontovali konečne tyče na držanie. Toto je jedna z vecí, ktoré mne osobne tak veľmi chýba v našich električkách keď sú plnšie, človek nedočiahne poriadne na horné tyče a k iným sa nevie dostať. Presne ako to majú u našich susedov v Budapešti.
Reakcia na: upravovač fotiek #28:
Teda 29T3.
Reakcia na: Mhr1 #25:
Vybaviť si Sanos na L220 sa dalo celkom jednoducho, stačilo sa dohodnúť s "majiteľom" vozu a výpravcom.
Reakcia na: Majo #26:
30T môže mať ešte menej sedadiel? Už teraz je to "dobytčák". Pozdĺžne by skôr mohli byť v 29T ako sklopné.
Reakcia na: trolejbus6207 #24:
Ospravedlňujem sa, pozrel som sa do záznamov, naozaj t-220 začala jazdiť od 1.11.1988.
Reakcia na: upravovač fotiek #21:
Skutočne neviem, prečo má 7417 o sedadlo viac, ale zmena usporiadania sedadiel v interiéri nepodlieha schvaľovaniu. Musia byť dodržané nápravové tlaky. 30T3 budú mať mierne odlišné usporiadanie sedadiel, niektoré budú umiestnené aj pozdĺžne a bude ich menej. Prečo je to tak, nie je otázka na mňa, ale na DPB.
Reakcia na: trolejbus6207 #24:
O tom roku sa nebudem hádať, môže byť aj 1988, každopádne to bolo na jeseň. Ale Sanosy na nej spočiatku nejazdili, to bolo až neskôr.
Reakcia na: Mhr1 #22:
Dve malé poznámky - L220 začala jazdiť 1.11.1988 a bola sólová, ako píšeš, aj keď na nej jazdili od začiatku aj Sanosy (ako brigádnikovi sa mi to zadarilo často, ku koncu mojej beúsáckej kariéry v lete 1989 som nič iné ako víkendovú L220 so Sanosom ani nejazdil)
Reakcia na: Mhr1 #22:
Zjavne bolo použité pravidlo "217 bola vždy kĺbová" a dôvodom bolo to, aby kancelárski brigádnici z Hroboňky mohli jazdiŤ s klobásami a nemali to ďaleko na striedanie 😆. Vždy ma išlo uchytiť, keď mi na narvatú 212 dali sólo a na prázdnej 217 sa v prázdnej klobáse prevážal Horník vo svojej typickej ležiacej pozícii.
Reakcia na: si #17:
a20 bola samozrejme krátka až do dodávky prvých kĺbových Ikarusov. Postupom času sa podiel kĺbových autobusov zvyšoval. Po zavedení t-busov na Dolné Hony (1987) bola t220 krátka. Hoci to nemalo logiku, DP naďalej vypravoval Sanosy na t217. Až po čase, po dodávkach ďalších 15Tr, sa obsadila t220 kĺbových vozmi. Aj t218 bola najprv krátka a až neskôr kĺbová.
Reakcia na: Majo #20:
Budú mať rovnaký počet sedadiel? A prečo má 7417 o jedno sedadlo viac? Je to v súlade s typovým schválením?
Reakcia na: SixSixTrooper #1:
Budú mať iné sedačky ako tie, čo už jazdia, ale stále látkové, nie koženkové.
Nic
Uz sa tesim na nove eliny, to bude radost jazdit, mala by tam byt vyriesena aj ovladatelnost klimatizacie/kurenia
Reakcia na: steve666 #16:
heh a to volakedy bola kratka 18tka a 20tka chodila dlha.... (pravdupovediac si ani nepamatam zeby niekedy boli na 20tke ci uz trolejbusovej alebo este predtym autobusovej (vtedy koncila na safku) nejak pravidelne nasadzovane kratke vozy....)
Reakcia na: SixSixTrooper #12:
ano, na 72 12m trolejbus, na 71 24metrovy. to dava zmysel.
Reakcia na: Lubi53 #13:
Hej, DPB predsa vôbec netestoval dvojkĺbový trolejbus rovnakej konštrukcie v minulosti, kúpili mačku vo vreci, nikto nevie kde to bude jazdiť, cestujúci sa budú báť nastúpiť do zadného dielu trolejbusu, aby ich to tam nezabilo, keď sa omotá o stĺp.... 🙄
Električky OK, ale také obrovské trolejbusy-autobusy... nebude to nebezpečné? Lebo až také široké a rovné cesty nemáme. Veľa zákrut... neviem si predstaviť, na ktoré trasy budú určené. (Sem, na Dlhé Diely určite nie.)
Reakcia na: steve666 #11:
Pojdu na 71. Nie 72.
a naco nove dlhe trolejbusy? ved na linku 72 sa hocikedy da kratky 12 m trolejbus.👎
Reakcia na: Ma178rek #2:
A netreba sa pýtať, či vyriešili klimatizáciu v článkoch nad neotočnými podvozkami a či tam bude aj kamerový systém, ktorý tam dnes nie je 😛
Reakcia na: Petto #6:
Tak to som zvedavý. Schdewerke Transportejšn na svojich stránkach už nezobrazujú prospekt 29T a 30T, našťastie sú ich klony uložené:

https://www.prazsketramvaje.cz/clanky/29t_prospekt.pdf
https://www.prazsketramvaje.cz/clanky/30t_prospekt.pdf

Keďže 30T má iba 52 miest na sedenie, tak 29T určite znesie výrazné preriedenie sedadiel (nápravové tlaky to dovolia). Otázka je, či sa budú upravovať aj súčasné 29T redukciou sedadiel (zároveň dostanú koženku miesto látky). Neviem aké narvaté jazdia, ale ak narážajú na problém obsaditeľnosti, tak to technicky možné je. V minulosti sa demontovali sedadlá z tramvají za účelom zvýšenia kapacity aj v iných mestách, napr. Viedeň alebo Praha.
Reakcia na: TomJ #7:
Nechajme sa prekvapit , len aby to neurobili v celom voze na 1+1 😷 okrem 2 a 4.clanku, kde 1+1 je blbost vzhladom na podvozky.
Reakcia na: Petto #6:
Tak viem si predstaviť ubrať nejaké sedadlo v 1. článku, ale celkovo až 9? Žeby urobili v 2. a 4. článku kombináciu 2+1?
Reakcia na: upravovač fotiek #4:
Sucasne 29T maju 69 sedadiel, okrem 7417 tusim ktora ma 70 sedadiel atypicky - v 5.clanku ma dve sedadla medzi 4. a 5. dverami. Novododane elektricky budu mat ani nie 60 tusim.
Reakcia na: SixSixTrooper #1:
Ja sa skôr pýtam na tie displaye pretože sa dajú tie staré sedačky vymeniť za tie koženkové, ako si možno videl, že v niektorých sorkách sú stále tie staré a v niektorých tie nové (nezávisí od sérií)
Reakcia na: Petto #3:
Menej sedadiel? A kde presne ich ušetrili a koľko?
Reakcia na: SixSixTrooper #1:
Ano a zial menej sedadiel na ukor viac stojacich. Konci nam era "castejsie ako metro" a zacina "cestuj ako sardinka". Zaciname 3.7.
Reakcia na: SixSixTrooper #1:
Mali by mať a ešte pár veci navyše teda okrem čierneho pásu na svetlá miesto sivého, ďalej USB nabíjačky a aj nejaké veľké LCD displaye
Budu mat nove elektricky kozenkove sedacky a RGB transparenty?