Premávka historických vozidiel počas Bratislavských mestských dní (22. – 23.4.2023)

Počas najbližšieho víkendu vyjdú do ulíc hlavného mesta aj historické električky, trolejbusy i autobusy.

Počas víkendu 22. a 23. apríla 2023 sa budú konať tradičné Bratislavské mestské dni s množstvom podujatí v rámci celého mesta. Do podujatia sa zapojí aj Dopravný podnik Bratislava (DPB), ktorý zabezpečí po oba dni premávku historických vozidiel MHD z druhej polovice 20. storočia a začiatku 21. storočia. Historické vozidlá na príležitostných linkách A H a M budú cestujúcich prepravovať bezplatne.

V sobotu 22. apríla od 10:00 do 16:30 bude zároveň na zastávke historických vozidiel na Jesenského (pri historickej budove SND) pripravený stánok DPB s dopravnými suvenírmi, ako aj s personalistami DPB, ktorí záujemcov poinformujú o možnosti zamestnania sa v dopravnom podniku. Neďaleko na Šafárikovom námestí bude svoju činnosť prezentovať aj Bratislavská integrovaná doprava, ktorá záujemcom poskytne informácie o fungovaní IDS BK a taktiež o možnostiach zamestnania sa u jednotlivých dopravcov. Zábava tu bude pripravená aj pre deti.

Počas oboch dní bude tiež posilnená kapacita vybraných liniek MHD vzhľadom na očakávané vyššie prepravné nároky. Na linkách 4 9 a 47 budú premávať kapacitnejšie vozidlá.

  • Historické električky Tatra T2 #215 a DPMB #38 na linke A budú premávať v intervale 30 minút od 10. do 17. hodiny po trase Jesenského – Špitálska – Vazovova – Blumentál – Obchodná – Kapucínska – Tunel – Chatam Sófer – Most SNP – Jesenského.
    • Električky na trase obslúžia všetky zastávky okrem občasnej zastávky Vazovova podľa cestovného poriadku.
  • Historické autobusy Karosa B 741 CNG #2653 a Solaris Urbino 15 CNG #1218 na linke M budú premávať v intervale 30 minút od 10. do 17. hodiny po trase Jesenského – Dunajská – Autobusová stanica – Račianske mýto – Pod stanicou – Pražská – Mlynská dolina – ZOO – Botanická záhrada – Lanfranconi – Most SNP – Jesenského.
  • Historické trolejbusy Škoda 9 Tr #53 a Škoda 15 TrM na linke H budú premávať v intervale 30 minút od 10. do 17. hodiny po trase Šulekova – Hodžovo námestie – Kollárovo námestie – Americké nám. – Karadžičova – Svätoplukova – Prievozská – Miletičova – Jelačičova a späť.

„Pozývame všetkých obyvateľov ako aj návštevníkov Bratislavy, aby prišli cez víkend zažiť skvelú atmosféru nášho mesta. Popri objavovaní a spoznávaní rozmanitých miest a atrakcií budeme s našimi historickými vozidlami ďalším obohatením víkendového výletu. Radi sa s vami, milí naši cestujúci, stretneme aj osobne na zastávke Jesenského, odkiaľ si môžete okrem zážitkov odniesť aj niektorý z našich milých suvenírov,“ povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: trolejbus6207 #59:
To nie je veľmi dobrá správa, snáď príde čoskoro k náprave. Aj keď je mi jasné, že prioritu majú prevádzkové vozy.
Tatrovka by bola super, ale budem úprimný, že bude zázrak ak sa ju podarí opraviť aspoň tak, ako je dnes Oerlikon. Teda do vystavovateľného stavu s tým, že sa bude dať odtiahnuť na tyči, resp. vidlici.
Reakcia na: trolejbus6207 #61:
Oerlikon: Však dajú Cegelec Europulse a cvakanie stykačov bude napodobňovať nejaké Arduino 😃.
Reakcia na: Andrej #62:
Nie som príliš v obraze, pred nejakou dobou bola vyvarená vlečka, či sa to odvtedy pohlo, netuším, skôr by som sa prikláňal k možnosti b), keďže situácia s personálom dielní sa blíži ku katastrofe
Reakcia na: trolejbus6207 #59:
Ináč, ako to ide s 6617? Pracujú na nej seriózne alebo je to len projekt na ktorom raz za pár týždňov pracuje niekto 5 minút keď nemá nič iné na práci?
Reakcia na: ES499.0001 #60:
Zabudni...

1. Tatrovka tak skoro nehrozí, nie sú ľudia ani prachy
2. Výzbroj do Oerlikonu by najskôr musela byť k dispozícii a to teda nie je a je otázne, či niekedy bude :o(
Reakcia na: trolejbus6207 #59:
Už sa Tatrovka začala opracovať? Kedy sa má do Oerlikonu zabudovať výzbroj? (ak sa to vôbec plánuje)
Reakcia na: Solider #58:
Problém u trolejbusov je asi ten, že momentálne okrem 53-ky nie je pojazdný žiaden ďalší historičák - 152-ka má problém s brzdami, 6505 s poloosami, na 6617 sa pracuje, 6207 sa bude riešiť dodávateľsky, ak sa nájdu na to peniaze a Oerlikon + Tatrovka sú v stave, v akom sú...
Reakcia na: N/A #55:
Je určite dobré, že sa takéto podujatia stále organizujú, len tá kritika na ofuky ohľadom historických autobusov alebo trolejbusov je oprávnená, očakávania verejnosti sa rozchádzajú s očakávaniami šotoušov v tom, čo je vnímané ako historické a z reakcií ľudí-nešotoušov to bolo poznať.
Reakcia na: Solider #54:
Technická poznámka: Tyristory nebzučia.
Ja musím osobne povedať, že ani tento rok to nebolo až také zlé. Áno, namiesto SU15 mohli radšej vypraviť napr. TAM BUS, ale napr. 15Tr je pre veľa ľudí (a najmä deti) minimálne retro, pretože nie každý ňou jazdí na nočákoch. Čo sa podľa mňa podarilo je trasa trolejbusu, ktorá bola omnoho lepšia ako počas minulého leta. Aj v lete (ak sa počíta s premávkou H) by mohli trolejbusy jazdiť po trase Búdková - Hodžovo nám. - Záhradnícka a potom po dnešnej trase na Jelačičovu. Autobus mal tiež celkom dobrú trasu, keďže obslúžil aj ZOO. To by sa tiež mohlo zachovať aj v lete.
Reakcia na: Solider #54:
Povedzme si však to, že napriek pohľadu nadšencov a pod. sa urobila minimálne radosť deťom, ktoré ešte nie sú tak zainteresované do súvislostí a diania a minimálne keď som išiel okolo bolo zjavné, že sa deti tešia a tie autobusy či električky boli naozaj naplnené. V tomto smere bola pravdepodobne úloha splnená, no treba skutočne priznať to, že miera a "historickosť" vozidiel bola v tomto prípade trochu nižšia (bavíme sa o autobusoch). V prípade električiek by som vytkol jedine kapacitu, ktorá bola, žiaľ, nedostatočná. Myslím si, že to bola ale aj dobrá spätná väzba pre DPB a o rok sa tomu možno prispôsobia. Čo sa týka záložných vozidiel, tak sa obávam, že zo strany historičákov by už ani vlastne nebolo čo.
Reakcia na: Andy #49:
Vydávať ošumelý Solaris za historický autobus je pre bežného človeka nepochopiteľné, rovnako ako ťažko uveriteľné je vydávať premávkový voz za historické vozidlo ako v prípade 15 TrM. Ono to musí mať aj nejaký časový odstup, aby to bolo verejnosťou vnímané ako staré alebo nostalgické. Veď si urobme paralelu napríklad so železnicou - koľko ľudí by prišlo na Rendez, ak by tam vystavovali Peršingy s bzučiacimi tyristormi? Ľudia sa chcú pozerať predovšetkým na paru, majestátne hlučné a čmudiace stroje, či sadnúť si vo vozni so zatuchnutou arómou na nepohodlnú drevenú lavicu, s konduktormi odetými v dobových rovnošatách s dierkovačmi lístkov, jednoducho sa trochu pomyselne vrátiť do toho strateného sveta.

Ak nemáme dostatok pojazdných skutočne historických autobusov, vrátane pojazdnej historickej zálohy, tak to nehrajme na historickú linku, nech sa urobí bezplatná kyvadlová linka s modernými autobusmi, nie je to vôbec hanba. Skôr potom navonok zle vyzerá, že vodíme ľudí na historické autobusy a príde tam ZV 2563, chvályhodné, ale tak by to predsa nemalo byť.
Reakcia na: Andrej #47:
Myslím, že by bolo vhodné, keby DPB "vymyslel" nejakú príspevkovú organizáciu, kde by sme vedeli poslať 2% z daní, určite by sa niečo vyzbieralo na podporu historičákov
Reakcia na: 3pa3ck3 #48:
Turistami navštevované miesta v Bratislave sú v rámci pešej dostupnosti, netreba kopírovať každú vec od Prahy, keď miestne reálie sú úplne iné. Ani to, že máš taký ístý klavír ako pianista ešte neznamená, že z neho budú hrať rovnaké tóny.
Reakcia na: VladoPal86 #50:
Čo sa týka nasadenia tyristorových T3, tam je zas problém že väčšina z nich už boli prelakované do unifiku, takže ani z vonkajšieho pohľadu nevyzerajú historicky. Maximálne by mohli použiť 7733 a 7837, prípadne 7835 ak by jej tú odpornú reklamu konečne strhli.

Nemyslím si že je to najhorší nápad, určite by polomáčaná T3 potešila oveľa viac než keby bolo pristavené ZV vo forme Škodovky. A ja už 10 rokov dúfam že 7837 prežije dodávky nových električiek 😅
Reakcia na: mirec240 #46:
Treba sa v tomto pripade zamysliet aj nad tym, co nas moze cakat v lete, kedze firma ma zjavne problemy so stavom historickeho vozoveho parku a sami ponukaju len to, co maju k dispozicii. Sotousi vcera rozpravali v trolejbuse, ze vela vozov z autobusov ma prepadnutu STK a rovnako ani elektricky nemaju urobene papiere ci co, nevyznam sa im do toho, ale tak chapem ze ked to neve prejst STK, tak to jazdit nemoze....kazdopadne, niekolko rokov som chodil do roboty na polskych sporakoch a vcera ked som to videl, tak som si zaspominal na casy, ked prisli do Bratislavy, vobec som nepocitoval nejake historicke ci nostalgicke pocity....uvidime, kazdopadne tie elektricky zlyhali pekne, uz keby tam zapriahli aspon prevadzkove tyristorove T3ky to bude historicke pre decka, natlacit sa do jedneho drevenaku nie je ani bezpecne, ani pohodlne...ale tak co, vieme ako to je vsetci, netreba sa nad tym pohorsovat, budme radi aspon za to co je, ked neprsi, aspon kvapka...prjaem vam vsetkym peknu nedelu este.
V princípe nevidím nič zlé na nasadení nízkopodlažného Solarisu ako historického vozidla, ale malo by to byť nabudúce nejak výrazne označené, aby bežný človek, ktorý si deťmi ide užiť "jazdu starým autobusom", potom nebol sklamaný. Ako šotouš som sa jedno kolo odviezol, ale podľa reakcii bežných ľudí si dovolím tvrdiť, že nasadiť ho na takúto akciu ako historické vozidlo bez špeciálneho označenia nie je príliš rozumný nápad.
Reakcia na: mirec240 #46:
Možno by sa chcelo zamyslieť nad retrošotolinkou typu pražskej 23, kde by jazdili takéto nedávno vyradené vozidlá, avšak súčasne by slúžila ako podpora kapacity na dopravu medzi turistami navštevovanými miestami
Reakcia na: Jak44 #44:
Ak podnik nemá priestory na takéto zakonzervovanie, existuje ďalšia možnosť: poprosiť verejnosť o pomoc.

Už 100 krát som tu písal že by som bol rád prispieť na opravu HV, alebo prípravu nejakého miesta kde môžu byť zakonzervované pod strechou, a určite nie som jediný. Keď to raz dokázali pri oprave Sanosa, tak prečo nie teraz?

Toto je totiž problém, ktorý sa bude len zhoršovať čím dlhšie budú čakať. Koľko vozov by bolo zachránených pred zhnitím keby pred 10 rokmi mali nejakú halu? Pred 20 rokmi?
Reakcia na: martin6310 #40:
To je pravda, lenže podľa tejto logiky by potom mali včera a dnes jazdiť aj Citelis, Tedom a prípadne ďalšie (nebol by priestor pre staršie historičáky). Lepšie by bolo vyčleniť nejakú pravidelnú linku, kde by sa tieto vozidlá striedali povedzme každý týždeň jedno (mohlo by ísť o vyčlenenie nejakého víkendového poradia). Len problém by bol, že cestujúci, ktorí tú linku využívajú pravidelne by sa zase mohli sťažovať na zníženie komfortu cestovania (absencia klimatizácie v lete a pod.). Ďalšia možnosť je nájsť im nejaké iné využitie (napr. 1710 ˝prežila˝ vďaka preradeniu medzi pracovné vozidlá), aj keď taká zimná služba by im skôr uškodila, keďže 9,5-metrové hrbáče boli v interiéri úplne skorodované kvôli účinkom posypovej soli.

A samozrejme nájsť im nejaké dôstojné priestory kde by mohli byť odstavené, ktoré však zatiaľ nie sú vybudované. Ono pokojne sa môže stať, že SU15 bude jazdiť ešte nejaké 3-4 roky a o 10 rokov, keď by bol už podstatne zaujímavejší ako dnes, bude dlhodobo nepojazdný (viď prípad 3702).
Reakcia na: Jak44 #44:
Ak mesto a DPB nemá financie, čo je plne legitímny argument, tak potom radšej nech sa takáto akcia nekona vôbec.
Reakcia na: Viko #42:
Má DPB podmienky na takéto zakonzervovanie? Nemá.

Netreba zabúdať, že mesto aj DP šetrí. Ja by som bol rád, že sa podarilo vypraviť aspoň to, čo išlo von. Lebo v tejto finančnej situácii to lepšie nebude.
Reakcia na: ES499.0001 #41:
na navysenie kapacity by stacilo ak by isli kazdu polhodinu a nie ako dnes ze teraz ide #38 a za pol hodinu #215. ja som si sadol do T2, nikde niekto a potom mi vodic povie ze on ide za pol hodinu.to naco je dobre ze stoja pri SND pol hodinu ? zaujimave ze doteraz sa dalo dat viac historicakov a tento rok nic. ale co cakat od firmy ktora dennu prevadzku nezvlada?
Reakcia na: martin6310 #40:
Keby sa tie vozy zakonzervovali v stálych interiérových podmienkach, tak by im iba (obrazne povedané) vytvrdli hadice a povolili tesnenia. Uchovanie historického vozidla neznamená, že bude bez zásahu a ochrany striedať betónovú exteriérovú plochu na Trnávke s trávnatou na Juráku, až kým bude "dosť staré".
Linka A sa inak ako masaker nazvať nedá... Nabudúce by tam trebalo dať niečo kapacitnejšie alebo posilniť interval.
Ako okej, nie je to zrovna to najlepšie, čo sa v DPB nájde. Ale napríklad tento pohľad, že vozidlá, ktoré jazdili ešte minulý rok nie sú historické, má presne jeden dôsledok. A to, že vozy sa odstavia, nechajú zhniť a až o 15 rokov, keď ,,začnú byť" historické, sa buď zošrotujú, alebo za draho opravia.
Reakcia na: steve666 #38:
A to som ani nikde nenapísal. Zámerne som v príspevku napísal, že sme sa s vozidlami ešte prednedávnom vozili alebo vozíme. Pretože so Solarismi sme sa ešte pred 5 mesiacmi vozili a s 15Tr sa ešte stále vozíme...
Reakcia na: Dadino #35:
az na to ze tie solarisy v beznej premavke uz neuvidis, uz boli vyradene. ale historicke teda nie su.
Reakcia na: Dadino #35:
Začalo to označením retro vozidlá. Skončilo to tak, že sa naplno označujú ako historické. Dôsledky môžu byť veľmi negatívne.

Keby tam bola aspoň klasická stará 14/15 Tr, tak by sme sa mohli baviť o historickom vozidle. Taká zatiaľ ani nie je v pláne ešte veľmi veľmi dlhú dobu.
Môj osobný názor, že keby sa DPB nezapojil do mestských dní s "historickými vozidlami" tak by sa nič nestalo. Áno je zaujímavé vidieť 15m solaris v centre mesta ale tam to asi končí. Voziť sa 15 Tr, ktorou denne cestuje kvantum ľudí na dennej linke a nočáku je tiež úplne odveci. O Karose ani nehovorím. Hlavne z tých vozov človek nemá žiadny "historický" pocit lebo ešte prednedávnom sme sa snimi štandardne vozili, prípadne ešte vozíme. Tento rok to bolo ozaj na hanbu viac ako na ukážku...
Reakcia na: Ecomat #31:
Žiaľ, žiadne Ikarusy nie sú pojazdné.

Snáď sa jedného dňa dočkáme ukončenia opravy 2881 ale nemyslím že ďalší kus bude hotový v dohľadnej dobe. Hlavne že po odstavení 1512 ešte bola pojazdná... detto 3702, ktorú už 5 rokov nikto nevidel.

Pamätám si na DOD 2015 keď čerstvo vyradená 4122 bola vystavená verejnosti a ja som sa tešil; moje predošlé skúsenosti s týmito novodobými HV boli že verejnosť k ním dlhé roky nemala prístup, a som si myslel že týmto sa niečo zmení. Že ja blbec som sa nechal oklamať.
celkom onicom. a o tom radsej pomlcme, ze na bezne linky daju kapacitne nepostacujuce vozidla napr. na linku 72 a 96.
Reakcia na: Juraj #28:
Nová doba! 😂 na regulárnom poradí linky 44 sú historičáky a na historičákové poradie prilezie NP voz.
Reakcia na: Lurny #30:
zaujímavé že ako historičáky sa vypravujú zväčša CNG vozy ktoré ešte donedávna vozili cestujúcich na bežných linkách (hlavne o 15TrM v réžii historického vozidla radšej pomlčíme 🤓 ) ..
to tu neni ani jeden pojazdný Ikarus ? celkom čudné vzhladom na to kolko ich tu jazdilo 🙄
Reakcia na: Juraj #28:
To je tragikomédia
Reakcia na: Juraj #28:
Nejde mi do hlavy prečo nemajú historické záložáky. Kto preboha stojí o jazdu SORkou keď tam má byť HV??
Na M/1 práve ide ZV SOR NB 18 #2243
Mohla sa aspoň tá reklama zo zadného čela #1218 odlepiť, keď už to má byť "historičák".
Uprimne, tento rok dost slabota. 9TR je pekna, Elektricky tiez ale inak sa mi ovela viac pacil koncept "T-Busoveho dna" v Hrobonovej
Reakcia na: Alonso #23:
Tá istá ako dnes, ale na Mku je 2650, ako som písal včera.
Zdravím, ma byt výprava historických vozidiel taka istá aj na zajtra? Trochu škoda ze tam dali Solaris na miesto niečoho staršieho.


Reakcia na: Juraj #20:
Podľa DPB má byť 2650
Ak by ešte niekto nevedel výprava by mala byť:
A: #215, #38
H: #53, nejaká 15trka
M: #2653, #1218
R: #2636, #1710
Reakcia na: N/A #17:
Ja som ju stretol až o niečo ďalej pri tržnici. 🙂
Prečo M-ko nestojí aj na zastávke Centrum?
Reakcia na: Urbanway 2423 #16:
Ja viem, to ty si si ju fotil na mobil? 🙂 Pri Domino's pizza....asi išla na Jurák, ktovie.
Reakcia na: N/A #13:
#38 išla dnes ráno po Krížnej, zrejme bola na testovacej jazde.
Reakcia na: Trolley #14:
OK, potom som si ju pozrel, len nemalej časti ľudí stačí text. A naozaj ak by si sa na Sokolskej smer Patrónka spýtal 100 ľudí, že kade pôjde nová linka do Mlynskej doliny, myslím, že cca. tretina by automaticky povedala cez kramáre a ďalšia nemalá časť by tvrdila, že však priamo po brnianskej na patrónku a odtiaľ do mlynskej doliny(koho z cestujúcich v MHD už len trápia dopravné značky a nastavenie semaforov? 🙂 )
P.S. a však som v #3 písal, že až podľa mapky som zistil, že to tak nebude
Reakcia na: samkoh #11:
Stačilo si pozrieť mapku.
Reakcia na: ES499.0001 #1:
Skúsim skromne tipnúť že eliny budú #215 a #38, ale je to len môj odhad.
Reakcia na: birch #4:
Ad birch #4 :zo slovného popisu som si nebol istý, navyše všetky linky, ktoré idú z Pražskej do Mlynskej Doliny(32, 64, N29), idú cez celé Kramáre, nie cez ul. Pri Suchom mlyne. Takže áno, z Brnianskej do Mlynskej doliny sa jazdí cez ul. Pri suchom mlyne, ale žiadna pravidelná linka tade nechodí a z Pražskej do MD sa jazdí spravidla cez Kramáre. Na mapku som sa pozrel až po písaní príspevku.
Ad 123456 #6: zastávka Dubová ani ulica Brnianska v slovnom opise nebola.
Ad Pe67 #7 a Foltest #8 : však preto píšem, že by to bola jazda zručnosti, asi by musel ísť od Búdkovej, aby vôbec odbočil z Drotárskej na Korabinského.
Reakcia na: Michalziak #9:
V minulosti končili premávku medzi 18:00 a 19:00. Akosi sa už zabudlo na výjazdy a dojazdy s cestujúcimi. Súhlasím s tým, že aspoň v sobotu mohla byť premávka predĺžená až do 20:00.
Mrzí ma iba jedna vec... Vždy som bol fanúšikom bratislavských mestských dní a historických vozidiel. Veľká škoda, že ich premávka končí už okolo 17:00, a nie okolo 20:00. Keďže celý víkend pracujem od rána až do 17:00, tak okrem Škody 15Tr na linke 44 😥.
Reakcia na: Pe67 #7:
Hlavne by som chcel vidiet toho kaskadera, ktory by sa pustil s historicakom tym klesanim.
Reakcia na: samkoh #3:
4. Dole Korabinského? To si ma pobavil, tam ledva vojde osobák. A spodná časť ulice Slávičie údolie je už obojsmerná, ale ak sa stretnú oproti dve autá tak sa nevyhnú (konkrétne pri dome č.100).
Reakcia na: samkoh #3:
1. Ako by si potom obslúžil Dubovú?
2. Tak to bude
3. Ako by si potom obslúžil Dubovú?
4. Ako by si potom obslúžil Dubovú?
Reakcia na: birch #4:
Správne 👍
Reakcia na: samkoh #3:
Ja som z popisu aj obrazka jednoznacne identifikoval trasu cez ul. Pri Suchom mlyne, ktora sa standardne pouziva na lave odbocenie z Brnianskej do Ml. doliny a je aj dost siroka na premavku autobusov.

Akakolvek ina trasa (napr. cez Kramare) by v popise predpokladam bola vyslovne uvedena.
Bolo by dobré vyjadriť trasu buď ulicami(okrem konečných), alebo zastávkami, ale nie kombináciou obidvoch.
a pri M-ke by bolo lepšie jasne napísať, ako sa dostane z pražskej do Mlynskej doliny, lebo teoreticky má tri+1 možnosti:
1. , a tá by mi podľa verbálneho popisu trasy pripadla najlogickejšia a až podľa mapky som zistil, že to tak nebude= od Sokolskej cez Kramáre ako a-32.
2. Z Dubovej cez Pri Suchom mlyne a potom cez Limbovú na patrónku a do Mlynskej Doliny.
3. Na Hroboňovej vľavo okolo depa a potom cez Lovinského a Pri Habánsko mlyne.
4. ku depu ako v možnosti 3, potom hore a potom buď jazda zručnosti z prvosienkovej dole korabinského(tam síce zákaz vjazdu busy nemajú, ale ktovie, či by sa tam vôbec vošiel), alebo o niečo lepšia z na hrebienku dole svetlou.
BIDka bude rozložená na inom mieste ako DPB aby nám ukázala svoj vzťah k integrácii a vysvetlila čo to slovo integrovaný v skratke IDS BK v praxi znamená? 😛
Nevie niekdo aké konkrétne vozidlá budú jazdiť?