Preferencia električiek na Dúbravsko-karloveskej radiále sa osvedčila

Cestovanie električkami z Dúbravky a Karlovej Vsi sa po modernizácii trate zrýchlilo, poklesol aj počet kolízií električiek s autami.

Už takmer 2,5 roka je v prevádzke zmodernizovaná električková trať medzi tunelom a Dúbravkou. Jedným z hlavných cieľov modernizácie bolo zabezpečiť bezpečnejšiu a rýchlejšiu premávku električiek, čím chcelo mesto dosiahnuť, aby bol tento nosný dopravný systém atraktívnejší pre cestujúcich a využívalo ho viac obyvateľov na úkor individuálnej automobilovej dopravy.

 

Pre dosiahnutie rýchlejšieho cestovania električkami bolo nevyhnutné zabezpečiť preferenciu električiek na križovatkách a priecestiach, ktorá na trati pred modernizáciou chýbala. Okrem toho prišlo k zníženiu kolíznych bodov optimalizáciou počtu priecestí. Na Dúbravsko-karloveskej radiále sú po modernizácii (vrátane úseku zmodernizovaného v Dúbravke v roku 2014) všetky priecestia a križovatky od tunela po konečnú zastávku Pri kríži (spolu 18) vybavené cestnou svetelnou signalizáciou s preferenciou električiek (výnimkou je priecestie medzi konečnou zastávkou a obratiskom Pri kríži, ktoré zostalo neriadené), no dodnes nie sú niektoré signalizácie či preferencie z rôznych dôvodov uvedené do prevádzky.

 

Mesto aj DPB si preferenciu električiek pochvaľujú

 

Opýtali sme sa magistrátu hlavného mesta a Dopravného podniku Bratislava (DPB) ako hodnotia doterajšie skúsenosti s preferenciou a či sa prípadne plánujú jej ďalšie zlepšenia.

 

„Preferenciu električiek na Dúbravsko-karloveskej radiále (DKR) hodnotíme pozitívne. Postupné zavádzanie preferencie na DKR od roku 2014 prináša benefity v podobe kratšej jazdnej doby v úsekoch s križovatkami s aktívnou preferenciou, čo prináša úsporu nákladov. Funkčná preferencia taktiež prispieva k vyššej bezpečnosti účastníkov cestnej premávky. Signalizáciou s preferenciou sú vybavené všetky priecestia, kde predtým síce mala električka automaticky prioritu, avšak v prípade nerešpektovania prednosti vodičmi áut vznikali dopravné nehody. Aj po doplnení nových signalizácií možno konštatovať, že sa priemerný čas prejazdu električiek skrátil a bezpečnosť premávky električiek sa zvýšila,“ priblížil nám pohľad DPB jeho hovorca Martin Chlebovec. Rovnako s preferenciou vyjadril spokojnosť aj magistrát hlavného mesta. „Aj napriek menším komplikáciám je prínos svetelnej signalizácie a preferencia MHD na Karloveskej radiále výrazným prínosom pre bezpečnejšiu premávku, okrem toho, napomáha plynulejšej prevádzke električiek,“ uviedla Dagmar Schmucková, hovorkyňa mesta Bratislava.

 

Systém preferencie električiek na križovatkách pracuje na princípe rádiovej komunikácie medzi palubným počítačom električky a radičom cestnej svetelnej signalizácie. Riadenie križovatky tak na základe informácií z električky zabezpečí plynulý prejazd vozidla cez križovatku. O tom, či môže vodič električky očakávať na križovatke signál voľno, je informovaný v predstihu prostredníctvom predzvesťového návestidla v určitej vzdialenosti pred križovatkou. V niektorých prípadoch sa môže stať, že električka nedostane signál voľno prednostne, napr. pri poruche komunikácie. Aj keď sú skúsenosti s doterajším fungovaním preferencie na radiále pozitívne, dopravný podnik ešte vidí priestor aj na jej ďalšie vylepšenie.

„V niektorých prípadoch vidíme priestor na postupné vyladenie systému. Ide napríklad o optimalizáciu riadenia signalizácie, prípadne o zapnutie preferencie MHD v uzle Riviéra v kombinácii s doplňujúcimi opatreniami. Prípadné úpravy nesmú viesť k zhoršeniu bezpečnosti, pretože električka je takpovediac malý vlak a musia byť eliminované riziká stretu s osobnými autami. Rovnako nie je prípustné také riadenie, pri ktorom by električky museli prudko brzdiť, pretože v takom prípade by hrozilo zranenie cestujúcich. Absolútna priorita električiek je základom bezpečnej, rýchlej a spoľahlivej MHD," vysvetlil Martin Chlebovec.

Popracovať by sa zaiste dalo aj na zlepšení detekcie automobilov a riadení ich prejazdu cez električkovú trať, keďže v niektorých prípadoch vozidlá čakajú zbytočne dlho aj keď nie je v dohľade žiadna električka.

Skrátenie jazdnej doby električiek

Okrem spomínanej preferencie a zníženia kolíznych bodov prispelo k zrýchleniu električiek aj zlúčenie zastávok Segnerova a Jurigovo nám. do jednej zastávky a v neposlednom rade aj výrazné zlepšenie stavu koľajovej trate. O koľko sa skrátilo cestovanie na trati zmodernizovanej v rokoch 2019 – 2020 nám opäť priblížil Martin Chlebovec z DPB:

Priemerný jazdný čas sa v úseku „Švantnerova – Kráľovské údolie“ skrátil od 88 sekúnd do 118 sekúnd podľa druhu prevádzkového režimu, čo predstavuje 9 – 12 % jazdnej doby. V opačnom smere sa priemerný zisk na jazdnej dobe pohybuje od 75 sekúnd do 122 sekúnd, rovnako podľa prevádzkového režimu. To je skrátenie jazdnej doby o 7 až 12 %.“

V súčasnosti je na spomínanom úseku podľa cestovného poriadku jazdná doba 14 – 16 minút v smere do Dúbravky, resp. 13 – 15 minút v smere do centra mesta.

Zníženie nehodovosti

Časté kolízie električiek s automobilmi na svetelne neriadených križovatkách a priecestiach mali pred modernizáciou trate nepriaznivý dopad na spoľahlivosť električkovej dopravy v Karlovej Vsi a Dúbravke. Podľa našich pozorovaní sa po spustení nových semaforov počet prerušení premávky električiek z dôvodu týchto kolízií citeľne znížil. Potvrdzujú to aj štatistiky dopravného podniku.

 

Ako uvádzame, preferencia nepochybne prispela k poklesu nehodovosti. Kým v roku 2018 sme v danej lokalite zaznamenali dokopy 22 dopravných nehôd a škodových udalostí, ktorých príčinou bolo nevenovanie pozornosti vedeniu vozidla alebo nedanie prednosti jazde, v roku 2022 počet kolízií klesol na 13, pričom šlo už len o škodové udalosti spôsobené rovnakými príčinami,“ priblížil Martin Chlebovec.

 

Po modernizácii trate prišlo k viacerým kolíziám medzi električkami a autami napríklad na križovatke Karloveslej a Fadruszovej ulice, kde bola zatiaľ nová cestná svetelná signalizácia s preferenciou električiek väčšinu času mimo prevádzky. Po posledných dvoch pokusoch o jej zapnutie zo začiatku tohto roka bola v prevádzke iba krátku dobu a následne sa mesto rozhodlo ju opäť vypnúť. Jej sprevádzkovanie sa stretlo so značným odporom používateľov individuálnej automobilovej dopravy. Dôvod vypnutia tejto signalizácie nám priblížila hovorkyňa magistrátu Dagmar Schmucková:

Hlavné mesto vyhodnocovalo funkčnosť riadenia križovatky, ktoré spôsobovalo kongescie a neprimerané zdržania na výjazde z Fadruszovej, a rozhodlo sa projekt riadenia križovatky prispôsobiť. Na novom riešení sa aktuálne pracuje a po schválení KDI následne uskutočníme zmeny na križovatke. Dovtedy bude cestná svetelná signalizácia na predmetnej križovatke vypnutá do odvolania. Križovatka Fadruszova – Karloveská je špecifická v tom, že jej ramená sú vyosené, čo znemožňuje súčasné spustenie vedľajších smerov napr. z Karloveskej do Fadruszovej a súčasne z Karloveskej na priľahlé parkovisko."

Podľa magistrátu sa tieto problémy nedali predvídať už pri projektovaní modernizácie trate. Vzniknuté problémy sa prejavili až po uvedení električky do prevádzky. Keďže električky mávajú niekedy menšie zdržania a nakopia sa hlavne v rannej špičke, dochádzalo k ich preferencii, čím sa znemožnil výjazd z Fadruszovej,“ doplnila hovorkyňa magistrátu.

Rozruch vyvolaný spustením novej CSS

V prevádzke zatiaľ nie je ani svetelná signalizácia na križovatke Karloveskej a Kuklovskej a pri obratisku na Kútikoch. Cestná svetelná signalizácia je odstavená na základe požiadavky Dopravného podniku Bratislava z bezpečnostného dôvodu, kvôli problému s prihlasovaním električiek do križovatky, na odstránení tohto technického problému pracujeme,“ priblížila nám dôvod Dagmar Schmucková.

Podľa dopravného podniku súčasná dopravná situácia v tejto lokalite električkám problémy nespôsobuje. „Momentálne neevidujeme zásadnejšie problémy ani pri prejazde bez zapnutej signalizácie. Po jej prípadnom zapnutí možno očakávať bezpečnejší prejazd cez cestnú komunikáciu. Zmena by mohla ovplyvniť iba prevádzku linky 35, ale bolo by nevyhnutné sa precízne zamerať na prioritu vjazdov/výjazdov voči linkám 4 a 9. Nateraz spustenie signalizácie z technických dôvodov nie je plánované,“ dodal hovorca DPB.

 

Pripomeňme ešte, že zabezpečenie všetkých priecestí cestnou svetelnou signalizáciou (CSS) na zmodernizovanej trati bolo podmienkou na to, aby bolo túto modernizáciu financovať z eurofondov.

Záver

Zavedenie preferencie nosnej električkovej dopravy na zmodernizovanej trati je nepochybne prínosom pre cestujúcich využívajúcich tento druh dopravy. Počiatočné nedostatky sa postupne odstraňujú a fungovanie preferencie sa stále zlepšuje. Cieľom mesta je zvrátiť nepriaznivý pomer individuálnej automobilovej dopravy k hromadnej doprave a zvyšovanie atraktivity hromadnej dopravy je jednou z hlavných možností ako znížiť počet áut v preplnených uliciach mesta.

 

Preferovanie nosného dopravného systému zákonite prináša aj určité zníženie komfortu individuálnej automobilovej dopravy, mesto by malo preto uvážlivo pristupovať k požiadavkám na zachovanie rovnakého komfortu, na ktorý sú vodiči zvyknutí, aj keď sú hlasnejší ako spokojní cestujúci v električkách. V opačnom prípade nebudú mať obyvatelia mesta dôvod svoje návyky meniť a počet automobilov v uliciach sa bude neustále zvyšovať. Okrem preferencie električiek sú nevyhnutnými podmienkami ich atraktivity aj dostatočne husté intervaly spojov a adekvátna prepravná kapacita. Rovnako citlivo by preto malo mesto postupovať aj v prípade šetrenia výdavkov na nosný dopravný systém.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: lostrail #47:
Nielen London Overground, ale predovšetkým underground, ktorý je väčšinou na estakáde nad zemou, i keď to má v mene opačne. Hovorím to ako človek, ktorý sa previezol úplne všetkými trasami metra v Londýne, ktoré existovali do r. 2018 (odvtedy som tam nebol). Viezol som sa dokonca aj tam, kde už metro v Londýne dávno nejazdí (Ongar, Holborn). A napriek tomu sú nemovitosti v okolí metra, i keď je nad zemou, podstatne drahšie ako tie mimo koľajníc. Komu vadí v meste hluk koľajovej dopravy, má sa odsťahovať. Mne zasa vadí na dedine kohút, ktorý zobudí psa, ten začne podráždene štekať, naštve ďalších psov... A kam by sa mali odsťahovať Pražáci, keď majú v centre električku v každej druhej, tretej ulici??? (Toto už reagujem na postreh 41.)
Reakcia na: lostrail #52:
Skôr sa trochu viac využije kapacita električiek v Dúbravke.
Reakcia na: lostrail #52:
To prehanas .Tam sa zase "Petrzalka" nejde stavat.
Reakcia na: Petto #49:
Este sa na Boroch v podstate nebyva, ale ked sa to cele dokonci, tak budu radi, ak to daju so 7-clankovymi vozidlami, s predlzenim L9 minimalne k Pri Krizi.
Reakcia na: postreh #48:
"Mam moznost sa tam sporadicky zdrziavat, netusim odkial si prisiel na to ze tam byvam."

Aha, takze sa tam zdrziavas sporadicky a uz by sa mali prisposobit vsetci ostatni. Idealne zastavit elektricky vzdy, ked tam budes, nie?

"A s tym zaujmom vacsiny prevazujucim zaujem jednotlivca je to otazne - ked Tvoje okolie na vylete bude skakat z utesu a si v "kolone" - nechas sa strhnut iracionalne konajucim davom?"

Dobre vediet, ze su medzi nami ludia, ktori vyuzivanie MHD porovnavaju so skakanim z utesu. To je take relevantne. Mimochodom, toto hlupe klise so skakanim is so 1992 a ma nulovu vypovednu hodnotu, takze si nan odpovedz cokolvek, co si potrebujes povedat.

Do DPB kludne napis. Pokial ma pamat neklame, DPB brusiaci voz nema, resp. ano, v ramci nostalgickej jazdy moze vypravit Schorling, ale to bude nanajvys atrakcia, nie realne brusenie. Mozno ti odpovedia, ze ak to zafinancujes, tak radi prebrusia, ktovie...
Reakcia na: Petto #49:
"Ak aj raz tie Bory budu tak nijak to neovplyvni kapacitu a frekvenciu elin v Karlovke"
toto bude platit len ak do borov budu cestovat elektrickou len ludia z dubravky....
v tej chvili ako sa Ti tam objavi aj nejaka zataz odinokade, tak to minimalne ovplyvni dostupnu (volnu) kapacitu....
Reakcia na: postreh #41:
Ak aj raz tie Bory budu tak nijak to neovplyvni kapacitu a frekvenciu elin v Karlovke. Aj v clankoch a na imhd sa spomina o predlzeni len kazdej druhej elektricky č.4 na Bory z Dubravky.
Reakcia na: lostrail #47:
> Ked ti to vadi, nikto ti nedrzi pistol pri hlave, ze tam musis byvat.
Mam moznost sa tam sporadicky zdrziavat, netusim odkial si prisiel na to ze tam byvam.

A s tym zaujmom vacsiny prevazujucim zaujem jednotlivca je to otazne - ked Tvoje okolie na vylete bude skakat z utesu a si v "kolone" - nechas sa strhnut iracionalne konajucim davom?

Na margo dik za uvedenie faktickych prikladov.
Ma tu niekto predstavu koho kontaktovat v DPB ohladne zabrusu kolajnic?
Reakcia na: postreh #41:
Pomoze to znacnej skupine ludi, trebars nadpolovicnej vacsine. A to mi staci. Ten pobyt, ktory spominas, nie je len problem Slovenska. Skus byvat niekde v Parizi pri nadzemnej casti metra (niektorym linkam preto menili kolajnice za kovove pasy a kovove kolesa za pneumatiky, nieco to pomohlo, ale zas nie dramaticky).
Hlavne, ked tam je niekedy bezne, ze byvas na druhom poschodi, to metro mas na tej istej urovni, ako byvas a vzdialenost k nemu tak 30 metrov. Podobne je na tom Londynsky Overground.
Zaujem vacsiny prevazuje zaujem jednotlivca, picom netreba zahmlievat, ze to je situacia nanajvys v postsoc krajinach. Ekonomika to riesi tak, ze take byvanie je potom lacnejsie. Ale pozor, pokial je popri tych vsetkych nevyhodach v blizkej pesej dostupnosti aj stanica (cca. do 10 minut), naopak, je po takom byvani pomerne velky dopyt, co tlaci ceny nahor.
Ked ti to vadi, nikto ti nedrzi pistol pri hlave, ze tam musis byvat.
Reakcia na: Solider #40:
To som potom zvedavy, co tak neuveritelne tajomne to ti nasi zahmlievaci vymyslaju, ze to chcu zasa zapinat. Teda takto, mna by samozrejme potesilo, keby to zapli, lebo sposob, ako tam niektori jazdia, je tak na zobratie vsetkych dokladov vratane preukazu na plavaren. Uz je to bohuzial tak, ze pre absolventov vysokej autoskoly zivota pomaha len velke cervene svetlo, niekde idealne aj so stroboskopickym efektom. A proti hulvatskemu parkovaniu mechanicke bariery.
Ono by sa to stale dalo organizacne vyriesit tak, ze budu povolene len otocenia + odbocenia z hlavnej cesty a z bocnych bude dovolene ist len vpravo, resp. ak by dochadzalo k masivnemu porusovaniu takejto upravy, vyjazd z Fadruzsovej zaslepit uplne a dopravu viest na Cavojskeho (toto nie je velmi optimalne, lebo su tam vyvysene priechody pre chodcov a nariekali by uplne vsetci).
Parkovisko sa da vybavit velmi jednoducho tak, ze sa zjednosmerni zdola smerom nahor. Tym padom vyjazd na tejto krizovatke nehrozi. Z hlavnej cesty by sa tam vlavo dalo normalne odbocit spolu s tymi, co sa otacaju. A o kus vyssie vyjazd len doprava, s moznostou na tejto krizovatke sa otocit do protismeru.
Reakcia na: Dispecer #42:
Neviem, aké sú rozdiely v legislatíve medzi ČR a SR ale v Ostrave tedy na úsekoch, kde majú 80, žiadne ZZ nemajú.
Reakcia na: Dispecer #42:
Mal som info, ze davnejsie sa tam tak jazdilo, ale ak je tam toto, potom si to "rychlo" mozeme skrtnut.
Reakcia na: postreh #41:
Keby mala trať takú opateru akú má mať, tak by hluk nebol problém. Je otázkou času, kedy sa ľudia vzbúria a bude znížená rýchlosť Pri kríži - Záluhy od 22:00.
Reakcia na: lostrail #37:
"Tato veta je formulovana velmi nestastne, predovsetkym preto, ze toto je stav, aky plati v Bratislave, ale vobec to neplati vseobecne. Mimochodom, aj na Kosickej rychlodrahe sa jazdi okolo 80 km/h. Konstrukcna rychlost Skodoviek je 75 km/h, premavkova 65 km/h."
Na košickej rýchlodráhe sa síce teoreticky dá aj dnes dosiahnuť rýchlosť cca 70 - 80 km/h, ale *maximálna povolená rýchlosť* je 60 km/h (na výhybkách ≤30 km/h; pri vyššej rýchlosti v zmysle legislatívy - myslím, že 350/2010 Z. z. - už muselo byť na trati zabezpečovacie zariadenie):
https://imhd.sk/ke/mapa-schema/2696/Mestsk%C3%A9-dr%C3%A1hy-1-2-2023
Reakcia na: Lubi53 #21:
Napad potiahnut elektricku az po Bory dajme tomu.
Ale zaviest viac el. spojov z Dubravky cez Karlovku - obyvatelia nielen prilahlych bytovych domov sa zaiste potesia otrasom a rachotu kazdych 1-2 min. pod oknom od 05:00 do 23:00 - odporucam 2-3 dnovy pobyt niekde pozdlz trasy a dat si tam home-office. Sidlisko je pre ludi a hromadna doprava by mala byt doplnkova funkcia ktora nenarusa denno-nocny kolorit zivota obyvatelov.

Skusenosti z civilizovaneho zahranicia hovoria ze je mozne prevadzkovat MHD v rozumnych medziach emisii, ale preco to nejde u nas... take Slovenske, faktury vystavene - sluzby a tovary dodane - akurat ze v otaznej ne/kvalite.

Takze na margo poslednej vety - skutocne to pomoze vsetkym? Naisto ?
Reakcia na: lostrail #38:
Tá križovatka nebola dobre naprojektovaná, tam mali byť U-turny pri zastávkach, aby sa striedali len dva cykly a nie tri alebo štyri cykly. Teraz je už neskoro niečo vymýšľať, v špičke to jednoducho stačiť nebude. O to horšie, že štvorramenné križovatky sú navrhnuté aj v Petržalke, tak si týmto kolečkom kolapsu a trucovania prejdeme ešte v roku 2024.
Reakcia na: lostrail #38:
Co to zase zapli ? 😁
Ako tak pozeram, Fadruzsova is the new Matovic. Vyvolava rovnake vasne a aj napady na skratkovite riesenia.
Reakcia na: Andrej #25:
"Lenže električky majú maximálnu rýchlosť 50 km/h, zatiaľ čo metro môže dosiahnuť oveľa vyššie rýchlosti."

Tato veta je formulovana velmi nestastne, predovsetkym preto, ze toto je stav, aky plati v Bratislave, ale vobec to neplati vseobecne. Mimochodom, aj na Kosickej rychlodrahe sa jazdi okolo 80 km/h. Konstrukcna rychlost Skodoviek je 75 km/h, premavkova 65 km/h.
Viedli sa tu uz pomerne dlhe diskusie o tom, ze zvysenie rychlosti napr. na 60 km/h by zasadnym sposobom nepomohlo elektrickovu dopravu zrychlit. Hlavnymi dovodmi su husto umiestnene zastavky (metro ma stanice podstatne dalej od seba), cim sa elektricky v BA viac podobaju na autobusy, a k tomu este casto dlhu dobu stanicenia (napr. taka Riviera ohranicena svetelnymi krizovatkami z obidvoch stran, dennodenne tam s elektrickou co-to "postojime", dokonca sa stava aj to, ze ked su na tej zastavke za sebou dve elektricky, vodic tej druhej necha ludi najprv vystupit a potom, ked ta prva elektricka odide, zasa otvori dvere na "nastup", lebo aj tak musi cakat na novy cyklus).

Okrem toho, metro sice moze dosiahnut ovela vacsie rychlosti a aj ich v mnohych mestach dosahuje, no su aj linky, ktorych rychlost nie je elektrickam velmi vzdialena (taka hrkalkova / opilecka Piccadilly line v Londyne napriklad). Pokial metro nema rychlodrazny charakter, jeho priemerna rychlost je velmi podobna elektrickam. Toto plati napr. aj o "konvencnych" linkach v Parizi. Zatial tam evidujem jednu rychlodraznu linku (14), ktora je plne automatizovana (nema vodica) a stanice ma naschval umiestnene podobne daleko ako su v Londyne (ostatne linky maju stanice znacne hustejsie).

Elektricky v Bratislave by vobec nemuseli byt zlym nosnym systemom, ale to by tu musel byt aj niekto skutocne kompetentny. Po tom, ako dopadla modernizacia DKR, sa mali vyvodit dosledky a cim skor reklamovat nedostatky. Lebo darmo tu budeme tocit o elektrickach s moznostou jazdit 65 km/h, ked obluky pri Lafranconi onedlho budu mat obmedzenie na 30 kvoli tomu, ako "kvalitne" ich urobili. O tom, ze u nas je celkovo prevladajuci pocit, ze ked sa nieco za eurofondy zmodernizuje, minimalne 10 rokov to treba z hladiska udrzby nechat lezat uhorom (ved horia ine veci, predsa), uz je tiez asi zbytocne pisat. Celkova starostlivost o infrastrukturu a dbanie na podstatne "detaily" su zakladom (lamane / pomale vyhybky, ehm, ehm). Vozidla su tiez pribeh sam o sebe. Panoptikum zvukov, vibracii a divnych pohybov, ktore elektricky v tomto meste casto vypustaju (aj Skodovky), napoveda, na akej urovni je asi servis a udrzba vozidiel.
Reakcia na: Andrej #30:
Vodic elektricky moze mat internym predpisom nariadene ze okolo zastavky na znamenie moze prechadzat max 15km/h a problem s nedostatocnym vyhladom a nahlym brzdenim je tym vyrieseny. Pri elektrickach nikoho za sebou nezdrzuje.
Reakcia na: 810zssk #31:
Tak aby sme rovno zrušili všetky zastávky na znamenie a stáli v každej diere, aby náhodou nemuseli cestujúci raz za čas urobiť niečo. Možno by sme ešte mohli požiadať vodiča aby vystúpil a držal ťa za ruku.

Túto naučenú neschopnosť si prosím zoberte naspäť do Ameriky.
Reakcia na: 810zssk #31:
"osoba stojaca na nástupišti zastávky „Na znamenie“ chce nastúpiť do vlaku; návesť „Zastav“ sa dáva
a) zdvihnutím ruky osoby proti idúcemu vlaku,
b) státím osoby na nástupišti zastávky tak, aby ju vodič vlaku mohol vidieť."
Reakcia na: kohut2012 #24:
ale nikto nevravi ze to vozidlo musi prejst okolo zastavky na znamenie 50 kmh, ono aj casovo a aj na spotrebu trakcnej energie dost pomoze uz aj ked sa len presuchce okolo zastavky 15-20 kmh
Reakcia na: Andrej #30:
Ak vodič vzhľadom na rýchlosť jazdy nevie overiť či niekto na zastávke je, tak holt zastaví.

A opakujem, nie je to len o výhľade vodiča, ale aj výhľade cestujúceho. Prístrešky sú určené na čakanie na MHD, je normálne že ľudia v nich čakajú na MHD.
Reakcia na: 810zssk #29:
Aj v ostatných krajinách sa stáva že vodič prejde cez zastávku bez zastavenia, ak cestujúci sú schovaní v prístrešku. Ak voz ide 50kou tak očakávam že vodič bude dávať pozor na cestu, a nie že bude pozerať či niekto je v prístrešku alebo nie.
Reakcia na: Andrej #28:
A ako má cestujúci vedieť že už mu spoj "začína prichádzať"? Nie, u autobusov v DPB to nefunguje, presne tento problém som dnes riešil na zast. Autobusová stanica a skončilo to tým že som čakal na daždi.

V "iných krajinách" sú prístrešky budované tak aby do nich vodič videl (a rovnako aby z nich cestujúci videl prichádzajúce vozidlo). Lenže DPB by rád úspory zo zastávok na znamenie, ale to že do toho najprv treba niečo investovať už statočne ignorujú. Ako vždy.
Reakcia na: 810zssk #27:
Toto je čo za argument? Ak človek očakáva že ho vodič uvidí, tak je úplne logické že sa nebude skrývať v prístrešku, nie? To neznamená že tam nemôže čakať kým mu spoj nezačne prichádzať.

Strašne zaujímavé že v iných krajinách a tiež u autobusoch to funguje. Ako si predstavuješ, že tí vodiči vedia že tam niekto čaká?
Reakcia na: Andrej #25:
Presne, sprosté ovce čo nechápu že prístrešok na zastávke nie je určený na čakanie na MHD! #musíjbt
Reakcia na: kohut2012 #22:
"Na kazdej zastavke elektricky vzdy niekto nastupuje alebo vystupuje." - Išiel si niekedy električkou o desiatej večer? Alebo v nedeľu o ôsmej ráno?
Reakcia na: kohut2012 #24:
Lenže električky majú maximálnu rýchlosť 50 km/h, zatiaľ čo metro môže dosiahnuť oveľa vyššie rýchlosti.

Riešenie je jednoduché: vidí vodič na zastávke cestujúcich? Tak nech zastaví. Ak nevidí, tak pokračuje. Ak to funguje u autobusov, tak to bude fungovať aj u električiek. Ak ovečky nechcú trochu rozmýšľať pri používaní MHD, prečo by im mala MHD vychádzať v ústrety?
Reakcia na: Andrej #23:
Ja si myslim, ze aj plna 33m a buduca 50m elektricka ma z 50 km/h rychlosti dlhu brzdnu drahu. TIez povazujem za chybu, ze na niektorych krizovatkach s elektrickami byvaju vypnute semafory, alebo ze su nechranene prejazdy aut cez stredove elektrickove pasy.
Reakcia na: kohut2012 #22:
Systémy metra nemajú zastávky na znamenie lebo bežná súprava metra má oveľa dlhšiu brzdnú dráhu než električka. Nemá to nič, vôbec nič, spoločné s tým či je zvolený typ dopravy považovaný ako nosný systém alebo nie. Existuje totiž dosť metro zastávok na svete kde väčšinou času je zastavovanie vyhodenie peňazí, a keby sa dalo, tak určite by zainteresované podniky ich najradšej preskočili ak nečaká nikto.

Ja fakt nechápem túto rezistenciu voči zastávok na znamenie u električiek. Ak tu zastávku niekto potrebuje použiť, tak tam električka zastaví. Električky majú zastávky na znamenie v mnohých mestách sveta, aj v Bratislave by to išlo úplne v poriadku.

K tvojej poslednej vete: u autobusov sa nestáva že človek vyskočí spoza prístrešku na poslednú chvíľu? Inde v svete platí princíp: ak vodič nemôže ubrzdiť v čas, máš smolu, zmeškal si spoj.
Reakcia na: upravovač fotiek #13:
V Bratislave je elektricka nosny system a zastupuje ulohu metra. Este som nebol v meste, v ktorom by malo metro zastavky na znamenie. Na kazdej zastavke elektricky vzdy niekto nastupuje alebo vystupuje. Mozno len Dolne a Holne Krcace su vynimkou, ale aj to sa do buducnosti zmeni a kvoli dvom zastavkam sa to docasne neoplati zavadzat. Neviem ako by to vyzeralo, keby mal vodic brzdit s elektrickou na par metroch, ked niekto vyskoci spoza pristesku na poslednu chvilu.
Mne osobne sa veľmi páči, ako je to v Karlovej Vsi zrekonštruované. A naozaj sa temer vôbec nečaká na ďalší spoj. Mohla by začať fungovať aj električka 5 z Dúbravky do Rače. To ešte vidím ako nedokončenú symfóniu... a rozhodne sa mi páči nápad z iného článku dotiahnuť električkovú trasu až do Bory - nemocnice. To pomôže všetkým. 👍
Reakcia na: tosomja #14:
A po vybudovaní projektu Medze ich znovu rozdelíš?
Reakcia na: tosomja #14:
Nejde len o vzdialenosť medzi zastávkami, ale aj o územie, ktoré obsluhujú. Keď sa ti nechce kresliť izochróny, pohraj sa s dostupnosťou napr. spodnej časti sídliska na https://app.traveltime.com/ a možno pochopíš. Krčace by mohli byť na znamenie, ale kým by v tomto meste sprocesovalo ich zlúčenie, tak tam stihne vyrásť tá plánovaná štvrť v záhradách a potom by sme zas horekovali, že všetci odtiaľ chodia autami lebo to majú ďaleko na elinu.
V spicke tam jazdi obojsmerne spolu 60 spojov/hodina cize kazdu minutu jeden spoj. A minimalne na tych jednoduchych otockach nevidim problem aby 50 sekund blikala oranzova a auta sa otacali ked v protismere po hlavnej nic nejde a 10 sekund pred prejazdom elektricky to hodilo na otocku cervenu aby tam nejaky polovodic neskoncil pod elektrickou. Trat na stanici je o niecom inom, tam je ta krizovatka komplikovanejsia, tu su to primitivne otocky este aj s vyhradenymi pruhmi.
Reakcia na: Adam3 #16:
Tam premáva električka v špičke z oboch strán každú chvíľu, vypínanie do blikavej žltej by nedávalo zmysel, skôr by spôsobovalo chaos. Veď aj na trati na stanici funguje až večer alebo cez víkend, keď je premávka podstatne nižšia.
Mne tam neskutocne vadia aj tie U otocky so semaformi. Niekedy jedno otacajuce sa auto stopne x dalsich co idu po hlavnej a viac krat to uz stoplo aj elektricky. Podla mna by tam vsade mala byt blikajuca oranzova a iba pred prejazdom elektricky hodit na hlavny tah zelenu (+ elektricke volno) a na otocenie cervenu. A rovnako by to mohlo fungovat pred Iuventou a na Fadruszovej.
Reakcia na: upravovač fotiek #12:
Tak povedz kolko bolo nehod zrovna na tomto priecesti? Ci kvoli zopar blbcom za volantom nechame stat kvantum ludi v kolonach (v ktorych navyse mozu vznikat nehody este lahsie)? Podla tejto logiky by sme mohli chciet semafory v kazdej krizovatke ktorou prechadza mhd, alebo aspon stavebne oddelit buspruhy v ktorych vznikaju nehody pravidelne. Navyse v pripade tohto semaforu to nebolo ze “niekomu vadi”, ale to boli desiatky az stovky mimoriadne nasrdenych ludi z Karlovky.
Reakcia na: Andrej #6:
Spojiť Dolné Krčace a Horné Krčace, jednu spoločnú (teraz vzdialenosť len 350 m), taktiež Alexyho a Drobného. Dostupná vzialenosť je stále prijateľná.
Reakcia na: kohut2012 #3:
Ale vo Viedni alebo Helsinkách to funguje bez problémov.
Reakcia na: Foltest #10:
Nemám záľubu v mimoriadnych situáciach, keď auto vlezie pred rútiacu sa tramvaj a je z toho nehoda a prestoj.
Reakcia na: david11 #2:
S tou križovatkou sa s obľubou (hlavne v rannej špičke) hrajú na Špitálskej, vtedy sa tam bežne nakopia aj po dva spoje tej istej električkovej linky v jednom smere. Či to nebude mať niečo spoločné s tým.
Reakcia na: upravovač fotiek #8:
Semafor je uz opat par tyzdnov vypnuty a budes v soku, ale svet sa nezrutil, len zmizli kolony ktore sa tam generovali cely den. Ak mas vyraznu zalubu v klemfixoch, navrhujem umiestnenie do tvojej obyvacky ako dekoraciu.
Reakcia na: Andrej #6:
Opticky môže dráždiť Švantnerova na dohľad z Damborského, lenže dúbravská uličná sieť veľmi nepraje chodeniu krížom cez sídlisko. Celá skupina rodinných domov na kopci, ktorá chodí na elinu dolu Švantnerkou, by bez tej zastávky mala o dosť predĺženú dochádzku.
Takže niekomu vadí semafor na Farduszovej. OK. Navrhujem vypnúť ho a priecestie úplne zrušiť. Zo začiatku iba obohnať klemfixami. Uvidíme či budú potom spokojnejší.
Reakcia na: Andrej #6:
Radiály nie sú až taký problém až na BKV úsek pred Zlatými Pieskami.. Pomaly sa ide hlavne cez centrum pre stav výhybiek alebo obmedzenie rýchlosti.
Reakcia na: tosomja #1:
Ktore zastavky by si zrusil?

Podla mna je pocet zastavok v Dubravke uplne fajn. Ja som ale dlhe roky zil v Toronte, kde maju zastavky MHD kazdych 180-200 metrov. Cestovat elektrickou v Toronte je utrpenie ake nikdo v Bratislave nezazil.
Reakcia na: Petto #4:
Zrušila sa len jedna, pri poliklinike v KV. V Dúbravke ani jedna, ak sa nemýlim. To je veľmi málo.
Reakcia na: tosomja #1:
K redukcii doslo.
Reakcia na: tosomja #1:
Dat elektrickam zastavky na znamenie je hlupost. Tak je to dobre, ako je to teraz.
Na to predĺženie prepravného času kvôli obmedzeniu rýchlosti pre hlučnosť bude nový článok?
Inak dnes pre úžasnú preferenciu električiek stáli nosné busy L31,94 pri NBS tri minúty. To pravidelnosti dopravy vôbec nepomáha.
Veľká škoda že neprišlo k redukcii zástavok pri rekonštrukcii. Nikdy nebude doprava elinami atraktívna, ak stojí každý pár metrov. A zároveň treba aj zástavky električiek dať na znamenie, aj by sa v tom verejnosť lepšie orientovala ak by všetky zástavby boli na znamenie.