Podľa župy škrty v regionálnej doprave nehrozia, pripúšťa však určitú optimalizáciu i možné zvýšenie cestovného.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) si v tomto roku objedná väčší objem výkonov regionálnej autobusovej dopravy než v roku 2022. Nárast počtu kilometrov je spôsobený najmä nedávnym zavedením cezhraničnej linky do Hainburgu. Pre rok 2023 si župa objedná u dopravcu Arriva Mobility Solutions výkony v rozsahu 14 559 516 km, na ktoré má BSK vo svojom rozpočte vyčlenených vyše 24 miliónov €, čo je o takmer 5 % viac ako v roku 2022. Nárast výdavkov je tiež spôsobený aj infláciou, nárastom cien pohonných hmôt i valorizáciou personálnych nákladov v zmysle zmluvy s dopravcom. Podľa výhľadu na roky 2024 a 2025 počíta župa s ďalším zvyšovaním výkonov v prímestskej autobusovej doprave.
Ako nás informovala hovorkyňa BSK Lucia Forman, ak nenastanú nepredvídateľné udalosti, financovanie súčasného rozsahu dopravy je zabezpečené. Rušenie spojov a obmedzovanie premávky, ktoré sa už realizuje v bratislavskej MHD, v prímestskej autobusovej doprave nateraz nehrozí. Župa ale nevylučuje kompenzáciu zvýšených nákladov nárastom cien cestovných lístkov. Túto možnosť spomenul aj župan BSK počas predstavovania rozpočtu kraja pre tento rok.
„Úlohou BID v zmysle zmluvného vzťahu ohľadom zabezpečenia a rozvoja IDS BK je automaticky predkladať návrh na zmenu cenníka cestovného, ak od poslednej zmeny cenníka cestovného príde k zvýšeniu inflácie o 3 %. Z dôvodu, že od poslednej zmeny cenníka cestovného dňa 1.7.2021 prišlo k výraznému zvýšeniu inflácie, BID takýto návrh pripravila, budú však nasledovať rokovania. Ak by prišlo k rozhodnutiu na zmenu cenníka cestovného, jeho zavedenie by mohlo byť realizované k 1.7.2023," doplnila Lucia Forman.
Ako je to s bratislavskou autobusovou stanicou?
V médiách v posledných dňoch rezonovala téma možného obmedzenia zachádzania prímestských spojov na autobusovú stanicu Nivy, či dokonca možnosť zrušenia tejto stanice, ktorej prevádzku v podzemí nákupného centra Nivy zabezpečuje spoločnosť Slovak Lines.
V rámci dotácie, ktorú župa z verejných financií poskytuje autobusovému dopravcovi Arriva Mobility Solutions, sú zahrnuté aj náklady dopravcu za využívanie spomínanej autobusovej stanice. Za uplynulý rok tieto náklady prestavovali približne 8 % z plánovanej dotácie pre autobusovú dopravu. „Zo štvrťročných výkazov dopravcu je možné vyčísliť výšku poplatkov za autobusovú stanicu. V roku 2022 (od 1.1.2022 do 31.12.2022) spolu 1 834 716,08 €," priblížila hovorkyňa BSK.
Spomínaná značná suma je tvorená najmä poplatkami, ktoré prevádzkovateľ stanice vyberá za každý autobusový spoj, ktorý na stanicu prichádza, alebo z nej odchádza. Podľa cenníka za užívanie autobusovej stanice bol v roku 2022 poplatok za jeden spoj prímestskej dopravy 8,30 €, od začiatku roka 2023 sa tento poplatok zvýšil na 9,05 €. Ak autobus prichádzajúci s cestujúcimi na stanicu následne pokračuje ďalším spojom zo stanice, poplatok sa platí 2-krát, keďže už ide o jeden pár spojov.
Pre porovnanie, v čase fungovania modernej náhradnej autobusovej stanice na Bottovej ulici, jej prevádzkovateľ vyberal poplatok za jeden pár prímestských spojov vo výške 2,90 €. V tom čase ešte prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji prevádzkoval dopravca Slovak Lines. Že sú súčasné poplatky na slovenské pomery neobvykle vysoké, ukazuje aj príklad porovnateľnej modernej autobusovej stanice v Banskej Bystrici, ktorá bola otvorená v roku 2017 a tiež je súčasťou veľkého nákupného centra. Jej prevádzkovateľ si za jeden spoj prímestskej dopravy pýta od februára 2023 poplatok 3,80 €. Bystrickú stanicu navyše využívajú aj niektoré autobusy MHD, kým v prípade bratislavskej nie je prepojenie MHD a regionálnej dopravy ideálne.
Je preto pochopiteľné, že spomínané náklady za využívanie autobusovej stanice by chcel BSK vynakladať efektívnejšie v prospech cestujúcich, napríklad na posilnenie premávky na najvyťaženejších linkách. V minulom roku médiami prebehla aj informácia o možnom zavedení autobusovej linky zo Stupavy k Nemocnici Bory.
„Návrh je v štádiu úvah. Je možné uvažovať s využitím zastávok MHD (prebiehajú rokovania s HM Bratislava a DPB) v tesnej blízkosti autobusovej stanice (ul. Mlynské nivy) alebo v prípade skrátenia niektorých spojov je možné uvažovať napr. so zastávkou Bajkalská. V žiadnom prípade nejde o skracovanie alebo rušenie zachádzania na AS u všetkých spojov, ale iba časti. Ide o optimalizáciu a racionalizáciu prímestskej autobusovej dopravy v súvislosti s plánovanou zmenou MHD, aby nedochádzalo k súbehom, resp. k neefektívnym jazdám," vysvetlila hovorkyňa BSK Lucia Forman.
Využívanie zastávok MHD prímestskými spojmi
Susedný Trnavský samosprávny kraj, ktorého regionálny dopravca SAD Dunajská Streda taktiež v rámci prímestskej dopravy využíva aj bratislavskú autobusovú stanicu, šetril na poplatkoch za jej užívanie už v roku 2022. Dopravca prevádzkujúci 5 prímestských liniek na bratislavskú autobusovú stanicu začal využívať na vystupovanie cestujúcich frekventovanú zastávku MHD Autobusová stanica, čím sa vyhol poplatkom za prichádzajúce spoje na autobusovú stanicu. Nástup cestujúcich na odchádzajúce spoje naďalej prebieha v podzemnej stanici. Šiestu linku premávajúcu do Bratislavy tento dopravca ukončil na Bajkalskej ulici.
Keďže ide o nemalý počet spojov prímestskej dopravy, ktoré končia na tejto frekventovanej zastávke MHD a vystupovanie cestujúcich z prímestských autobusov trvá obvykle dlhšie, zaujímali sme sa aj v súvislosti s medializovanými úvahami o možnom ukončení ďalších prímestských spojov na zastávkach MHD, či bratislavský dopravný podnik (DPB) nezaznamenal problémy s plynulosťou premávky MHD v prípadoch, kedy zastávky MHD využívajú aj iní dopravcovia. Stanovisko DPB k tejto téme nám poskytol jeho hovorca Martin Chlebovec:
„V súčasnosti Dopravný podnik Bratislava (DPB) zaznamenáva problém pri obsluhe niektorých vyťažených zastávok MHD inými dopravcami, ktorí ich využívajú bez príslušného stanoviska. Patrí medzi ne aj zastávka Autobusová stanica, ktorá bola projektovaná výlučne na zastavovanie MHD. Má dĺžku 40 metrov, kam sa zmestia dva trolejbusy alebo autobusy, ktoré zastávku obslúžia veľmi rýchlo, keďže vozidlá majú na výstup a nástup 3 až 5 dverí. Táto zastávka nie je vhodná na zastavovanie prímestských autobusov, ktorých vozidlá na výstup využívajú iba 1 úzke dvere. Navyše pre prímestských dopravcov ide o konečnú zastávku, takže vystupujú všetci cestujúci, čo ešte viac predlžuje pobyt autobusov v zastávke. Napriek tomu tu zastavujú prímestské autobusy dopravcu trnavského kraja, ktoré blokujú zastavovanie ďalších vozidiel MHD. To následne predlžuje cestovanie MHD. Podobných prípadov je v rámci Bratislavy viac, keď vozidlá niektorých dopravcov nerešpektujú zastávky MHD ani buspruhy a zastavujú v nich.
Naopak, pozitívne hodnotíme zastavovanie prímestských autobusov na iných zastávkach, ktoré sú na to prispôsobené. Napríklad v smere do centra Bratislavy sme nedávno poskytovali vyjadrenie k obsluhe zastávok „Pod stanicou“ a „Krížna“, kde neevidujeme žiadne problémy aj vzhľadom na to, že ide o prevažný výstup cestujúcich cez široké dvere autobusov bratislavského regionálneho dopravcu.
V prípade záujmu niektorého dopravcu o zastavovanie na zastávkach MHD v Bratislave poskytuje DPB stanovisko pre mesto Bratislava, v ktorom sa vyjadruje ku vhodnosti tohto kroku. Posudzujeme najmä to, či konkrétna zastávka z hľadiska svojej kapacity a konfigurácie vyhovuje zastavovaniu iných dopravcov a nakladaniu a vykladaniu batožiny v prípade medzinárodných liniek. Mesto Bratislava ďalej stanovisko DPB tlmočí príslušnému VÚC alebo ministerstvu dopravy, ktorí udeľujú licenciu na autobusové linky. Pokiaľ zastavovanie nespôsobí komplikácie pre cestujúcich ani vodičov MHD, DPB sa snaží byť ústretový.
Spoločnosť, ktorá zabezpečuje prímestskú dopravu v rámci Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), už dlhšie využíva viaceré zastávky nachádzajúce sa v meste, niektoré aj združené s MHD. Či ich bude využívať viac, v súčasnosti ešte jasné nie je, keďže doposiaľ neboli započaté rokovania na túto tému. Zámer presmerovať niektoré linky prímestskej dopravy na iné zastávky v rámci Bratislavy bol iba načrtnutý popri viacerých iných témach v rámci pravidelných stretnutí za účasti mesta, DPB, BSK a Bratislavskej integrovanej dopravy, pričom iniciátorom nie je DPB. Všetko je preto zatiaľ v rovine úvah. Je dôležité, aby prípadné zmeny, na ktorých sa dohodne Bratislavský samosprávny kraj, regionálny dopravca a developer, boli v prospech cestujúcich".
Z našich pozorovaní ešte dodajme, že v prípade zastávky Autobusová stanica sa pred zastávkou nachádza svetelne riadený priechod pre chodcov a v prípade, ak na zastávke zastaví jeden prímestský autobus a jedno vozidlo MHD, ďalší autobus/trolejbus už musí zastaviť pred priechodom. Nezriedka sa preto stane, že počas čakania na uvoľnenie zastávky dostane vozidlo na semafore červenú, čím sa zdržanie ešte zvýši a cestujúci nemusia stihnúť prestup na iný spoj, ktorý by inak stihli.
Prímestská doprava funguje podľa BSK podľa stanovených štandardov
Nástup nového regionálneho dopravcu v Bratislavskom kraji v novembri 2021 nevyšiel podľa predstáv a cestujúci sa niekoľko mesiacov stretávali s nevypravenými spojmi a inými nedostatkami v prímestskej doprave. Za nevypravovanie spojov vtedy BSK udelil dopravcovi pokutu, za ktorú následne kraj poskytol cestujúcim dva mesiace bezplatnej dopravy regionálnymi autobusmi. Ako je na tom prímestská autobusová doprava v súčasnosti?
Úroveň kvality dopravy v rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji by malo zabezpečovať dodržiavanie Technických a prevádzkových štandardov IDS BK. Tieto určujú úroveň vybavenia zastávok, vozidiel, vozidlového informačného systému, štandardy predaja a kontroly cestovných lístkov a tiež štandardy dopravných výkonov, teda napr. dodržiavanie cestovného poriadku, dodržiavanie garantovaných nadväzností, zastavovanie/nezastavovanie na zastávkach, skoršie či oneskorené odchody zo zastávok. Za ich nedodržiavanie môže župa udeliť dopravcovi pokuty podľa stanoveného sadzobníka. V prípade drobnejších porušení štandardov sa stanoví termín na nápravu s opätovnou kontrolou. Kontrolu dodržiavania štandardov zabezpečuje koordinátor integrovanej dopravy, spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava.
Či boli v roku 2022 zistené zásadnejšie porušenia Technicko-prevádzkových štandardov zo strany dopravcu Arriva Mobility Solutions a či kraj udelil dopravcovi pokuty za prípadné porušenia štandardov sme sa opäť opýtali hovorkyne BSK.
„Porušenia Technicko-prevádzkových štandardov IDS BK, ktoré by mohli byť pokutované zistené neboli. V zmysle zmluvy bol dopravca pokutovaný za nevypravené spoje v začiatkoch prevádzky (november a december 2021) až do dňa, kedy bolo vypravených nad 95 % plánovaných spojov. BSK takisto začal správne konania vo veci udelenia pokút v zmysle zákona o cestnej doprave za nevypravené spoje aj v ďalšom období (2022)," uviedla Lucia Forman.
Ako sa však uvádza v sadzobníku pokút, sankcie za neplnenie štandardov dopravných výkonov by sa mali ukladať až za kontroly, ktoré budú vykonávané po roku 2022. Nedá sa preto vylúčiť, že sa takéto porušenia štandardov mohli v priebehu roka 2022 vyskytnúť.
not.my.god