DPB chce získať eurofondový príspevok z končiaceho programového obdobia na modernizáciu ďalšej električkovej radiály.
Bratislavský dopravný podnik (DPB) v tomto roku plánoval zrealizovať lokálne opravy najopotrebovanejších úsekov Vajnorskej električkovej radiály. Nakoniec však obstarávanie zhotoviteľa týchto opráv v priebehu leta zrušil a rozhodol sa prejsť na kompletnú rekonštrukciu radiály v úseku Kuchajda - Zlaté piesky, na ktorú by chcel získať nenávratný finančný príspevok z eurofondov ešte z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). V uplynulých dňoch bol v rámci OPII dopravnému podniku schválený zámer národného projektu Modernizácia Vajnorskej radiály a kľúčových úsekov infraštruktúry VOD v Bratislave.
V rámci tohto projektu DPB zamýšľa zmodernizovať električkové trate Vajnorskej radiály v úsekoch Kuchajda – Zlaté piesky a Kuchajda – Stanica Nové Mesto. Úsek Trnavské mýto – Kuchajda nie je súčasťou tohto zámeru. Ako nás informoval hovorca DPB Martin Chlebovec, dopravný podnik predpokladá realizáciu modernizácie úseku Kuchajda – Zlaté piesky v roku 2023 a Kuchajda – Stanica Nové Mesto do polovice roka 2024. „DPB zamýšľa začať práce na spomínanom úseku už v 2. kvartáli budúceho roka, pričom úsek po Zlaté piesky plánuje dokončiť do konca roku 2023 a úsek po Stn. Nové Mesto by mohol byť hotový do júna 2024," spresnil Martin Chlebovec. Pred začiatkom prác bude ešte potrebné vysúťažiť zhotoviteľa modernizácie, verejné obstarávanie zatiaľ nebolo vyhlásené.
Celkovo pôjde o modernizáciu, resp. opravu električkových tratí v dĺžke 5 kilometrov. V úseku Kuchajda – Stanica Nové Mesto dĺžky 0,866 km sa počíta s komplexnou modernizáciou koľajového spodku a zvršku s vybudovaním trate v podobe pevnej jazdnej dráhy s možnosťou pojazďovania trate autobusovou dopravou. Úsek Kuchajda – Zlaté piesky dlhý 4,175 km má byť tvorený otvoreným koľajovým zvrškom so štrkovým lôžkom v kombinácii s pevnou jazdnou dráhou na priecestiach a v obratisku. Medzi Jurajovým dvorom a Zlatými pieskami by mala byť podľa zámeru realizovaná "súvislá oprava trate". Zmodernizované budú aj zastávky a ich mobiliár. Celkové náklady na modernizáciu týchto úsekov Vajnorskej radiály DPB odhaduje na cca 17 mil. €.
Počas modernizácie úseku medzi Kuchajdou a Jurajovým dvorom bude otázkou zabezpečenie prístupu do vozovne Jurajov dvor, kde sa nachádzajú aj ústredné električkové dielne. Do úvahy prichádza napríklad vybudovanie dočasnej preložky električkovej trate, definitívne rozhodnutie zatiaľ ale nepadlo. „Ide o jednu z alternatív, ktorú momentálne podnik rieši s projektantom. Ďalšou môžu byť napríklad plné víkendové výluky. Aspekty oboch variantov v súčasnosti DPB vyhodnocuje, aby boli dopady na komfort cestovania minimalizované," uvádza sa v stanovisku DPB.
V rámci schváleného zámeru projektu sa DPB uchádza aj o príspevok vo výške takmer 8 mil. € na preplatenie stavebných prác už zrealizovaných rekonštrukcií električkových a trolejbusových tratí. Konkrétne ide o rekonštrukciu električkovej trate na Špitálskej ulici (rok 2017), rekonštrukciu električkovej trate na Záhumeniciach v Rači (rok 2020), rekonštrukciu električkovej trate na Americkom nám. (rok 2020) a rekonštrukciu trolejbusovej trate Cintorínska - Dunajská (rok 2019). Pre všetky rekonštrukcie a modernizácie majú byť vypracované aj analýzy nákladov a prínosov (CBA).
DPB chce z hľadiska financovania projektu maximálne využiť možnosti súčasného programového obdobia. „Robíme všetko preto, aby bol financovaný z aktuálneho programového obdobia, zároveň ide o oprávnenú aktivitu aj z pohľadu ďalšieho programového obdobia 2021 – 2027. Zoznam konkrétnych projektov na nové programové obdobie sa finalizuje," uviedol Martin Chlebovec.
Súčasne so zámerom projektu modernizácie Vajnorskej radiály bol dopravnému podniku pre financovanie z OPII schválený aj zámer národného projektu Modernizácia údržbovej základne – 3. etapa, vozovňa Krasňany - stavebné práce, kde sú odhadované celkové náklady na realizáciu projektu vo výške 58 mil. €.
Aktualizácia: Výzva na podanie žiadostí o NFP v rámci OPII pre oba projekty bola otvorená 14. decembra 2022. V prípade modernizácie tratí je indikatívna výška vyčlenených prostriedkov z fondov EÚ vo výške 23 480 521 €, v prípade modernizácie vozovne Krasňany je vo výške 54 425 278 €.
lostrail
V prvom rade je cena rozdielna pri PJD s rozchodnikmi verzus otvorenom zvrsku a za predpokladu, ze bude ponechane povodne trakcne vedenie (to len odhadujem), cena moze byt podstatne nizsia. Dolezite bude najma to, do akej hlbky pojdu, t.j. ci sa vymeni aj komplet spodok.
Ked uz porovnavame Vajnorsku radialu s DKR, je tam niekolko dalsich rozdielov:
- 7 zastavok (od Zlatych Pieskov po Kuchajdu vratane) verzus 12 zastavok na DKR, z toho dve integrovane
- Na DKR prerabka rozsirenej casti trate pri ex-Molecovej (nove vyhybky a zabezpecenie)
- Rekonstrukcia nadchodu Nad Luckami, vytahy na Borskej, rekonstrukcia nadchodu a rampy na zast. Botanicka zahrada, no a samozrejme nezabudajme na Rivieru, tam bolo treba prerobit cely priestor, vyriesit krizovanie s trolejbusovou tratou a aj tu samotnu prelozit.
- Komplet nova zdruzena zastavka Riviera, o nieco menej luxusne riesene na zastavke Zaluhy, ale tam sa menila aj osova vzdialenost kolaji, robil sa betonovy kryt, napojenia k ceste
- Osadenie novych stredovych trakcnych stlpov v useku od Kutikov po Zaluhy vratane (vzhladom na cenu ocakavam, ze na Vajnorskej budu vedenie vesat na stlpy VO, ako doteraz).
- Rekonstrukcie podchodov (Borska, Zaluhy)
Co sa zasa tyka Petrzalskej trate tak tam:
- Sa v prvom rade trat BUDUJE (nie len modernizuje) na mieste, kde predtym ziadna vobec nebola, cize okrem preloziek sieti je tam aj komplet priprava podlozia, prebieha aj asanacia stavebnych konstrukcii pre povodne zamyslanu rychlodrahu, budovanie docasnej obchadzky, zdruzeny most, atd.
- S tymto suvisi aj VYBUDOVANIE novych zastavok prakticky na zelenej luke a vybudovanie pristupov k nim. Na existujucej trati na Vajnorskej sa budu rekonstruovat, pricom ratam s tym, ze zaklady nastupisk menit nebudu. Zastavka sa predlazdi, vymeni sa obrubnik, urobia akurat bezbarierove nabehy, osadia novy oznacnik, pristresok, zabradlie, automat a elektronicku tabulu. Na Petrzalskej radiale sa maju osadzat dizajnove pristresky, ktore budu asi drahsie a okrem toho treba celu zastavku vybudovat vratane zakladov.
- Tiez pojde o PJD so zelenym krytom a nie otvoreny zvrsok.
- Trakcne vedenie musi byt nove, stlpy takisto (vratane zakladov, ktore uz na velkej casti trasy vidime), k tomu sa vybuduje dalsia meniaren a na konecnej aj hala na odstavenie, resp. lahku udrzbu elektriciek. Zabezpecovacka vratane novych CSS krizovatiek sa tiez musi osadit na 100% nova.
- Nelogicke, ale predsa len zasypanie pripraveneho podjazdu na Kutlikovej + rozsirenie uzkej casti ulice
- Mensie upravy niektorych ulic v blizkosti trate
- Vystavba subeznej cyklotrasy
Netvrdim, ze nieco na Vajnorskej radiale neopomenuli, len je potrebne porovnat to aj takto, aby nevznikol dojem, ze DKR, ci Petrzalska trat su s touto z hladiska prac 1:1. Zaroven pripustam, ze neviem, nakolko sa budu na Vajnorskej radiale robit dalsie upravy, ako napr. bezbarierove priechody, prejazdy riadene CSS, zavadzanie preferencie na krizovatkach a dalsie, dufam, ze uz dnes povazovane za bezne veci, t. j. co budu tie aspekty, na zaklade ktorych sa bude dat hovorit o modernizacii, nie len rekonstrukcii, resp. oprave.
K stavu toho projektu modernizacie, ktory spracuva Dopravoprojekt sa vyjadrit neviem.