Časť Vajnorskej radiály by mohla byť zmodernizovaná už v budúcom roku

DPB chce získať eurofondový príspevok z končiaceho programového obdobia na modernizáciu ďalšej električkovej radiály.

Bratislavský dopravný podnik (DPB) v tomto roku plánoval zrealizovať lokálne opravy najopotrebovanejších úsekov Vajnorskej električkovej radiály. Nakoniec však obstarávanie zhotoviteľa týchto opráv v priebehu leta zrušil a rozhodol sa prejsť na kompletnú rekonštrukciu radiály v úseku Kuchajda - Zlaté piesky, na ktorú by chcel získať nenávratný finančný príspevok z eurofondov ešte z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). V uplynulých dňoch bol v rámci OPII dopravnému podniku schválený zámer národného projektu Modernizácia Vajnorskej radiály a kľúčových úsekov infraštruktúry VOD v Bratislave.

V rámci tohto projektu DPB zamýšľa zmodernizovať električkové trate Vajnorskej radiály v úsekoch Kuchajda Zlaté piesky a Kuchajda Stanica Nové Mesto. Úsek Trnavské mýto Kuchajda nie je súčasťou tohto zámeru. Ako nás informoval hovorca DPB Martin Chlebovec, dopravný podnik predpokladá realizáciu modernizácie úseku Kuchajda Zlaté piesky v roku 2023 a Kuchajda Stanica Nové Mesto do polovice roka 2024. „DPB zamýšľa začať práce na spomínanom úseku už v 2. kvartáli budúceho roka, pričom úsek po Zlaté piesky plánuje dokončiť do konca roku 2023 a úsek po Stn. Nové Mesto by mohol byť hotový do júna 2024," spresnil Martin Chlebovec. Pred začiatkom prác bude ešte potrebné vysúťažiť zhotoviteľa modernizácie, verejné obstarávanie zatiaľ nebolo vyhlásené.

Celkovo pôjde o modernizáciu, resp. opravu električkových tratí v dĺžke 5 kilometrov. V úseku Kuchajda Stanica Nové Mesto dĺžky 0,866 km sa počíta s komplexnou modernizáciou koľajového spodku a zvršku s vybudovaním trate v podobe pevnej jazdnej dráhy s možnosťou pojazďovania trate autobusovou dopravou. Úsek Kuchajda – Zlaté piesky dlhý 4,175 km má byť tvorený otvoreným koľajovým zvrškom so štrkovým lôžkom v kombinácii s pevnou jazdnou dráhou na priecestiach a v obratisku. Medzi Jurajovým dvorom a Zlatými pieskami by mala byť podľa zámeru realizovaná "súvislá oprava trate". Zmodernizované budú aj zastávky a ich mobiliár. Celkové náklady na modernizáciu týchto úsekov Vajnorskej radiály DPB odhaduje na cca 17 mil. €.

Počas modernizácie úseku medzi Kuchajdou a Jurajovým dvorom bude otázkou zabezpečenie prístupu do vozovne Jurajov dvor, kde sa nachádzajú aj ústredné električkové dielne. Do úvahy prichádza napríklad vybudovanie dočasnej preložky električkovej trate, definitívne rozhodnutie zatiaľ ale nepadlo. „Ide o jednu z alternatív, ktorú momentálne podnik rieši s projektantom. Ďalšou môžu byť napríklad plné víkendové výluky. Aspekty oboch variantov v súčasnosti DPB vyhodnocuje, aby boli dopady na komfort cestovania minimalizované," uvádza sa v stanovisku DPB.

V rámci schváleného zámeru projektu sa DPB uchádza aj o príspevok vo výške takmer 8 mil. € na preplatenie stavebných prác už zrealizovaných rekonštrukcií električkových a trolejbusových tratí. Konkrétne ide o rekonštrukciu električkovej trate na Špitálskej ulici (rok 2017), rekonštrukciu električkovej trate na Záhumeniciach v Rači (rok 2020), rekonštrukciu električkovej trate na Americkom nám. (rok 2020) a rekonštrukciu trolejbusovej trate Cintorínska - Dunajská (rok 2019). Pre všetky rekonštrukcie a modernizácie majú byť vypracované aj analýzy nákladov a prínosov (CBA).

DPB chce z hľadiska financovania projektu maximálne využiť možnosti súčasného programového obdobia. „Robíme všetko preto, aby bol financovaný z aktuálneho programového obdobia, zároveň ide o oprávnenú aktivitu aj z pohľadu ďalšieho programového obdobia 2021 – 2027. Zoznam konkrétnych projektov na nové programové obdobie sa finalizuje," uviedol Martin Chlebovec.

Súčasne so zámerom projektu modernizácie Vajnorskej radiály bol dopravnému podniku pre financovanie z OPII schválený aj zámer národného projektu Modernizácia údržbovej základne – 3. etapa, vozovňa Krasňany - stavebné práce, kde sú odhadované celkové náklady na realizáciu projektu vo výške 58 mil. €.

Aktualizácia: Výzva na podanie žiadostí o NFP v rámci OPII pre oba projekty bola otvorená 14. decembra 2022. V prípade modernizácie tratí je indikatívna výška vyčlenených prostriedkov z fondov EÚ vo výške 23 480 521 €, v prípade modernizácie vozovne Krasňany je vo výške 54 425 278 €.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: _Valentín #20:
OK, chapem tvoje porovnanie a dakujem za odkazy. Tak som sa nad tym zamyslel a nizsie popisujem rozdiely medzi projektmi, ktore porovnavas.
V prvom rade je cena rozdielna pri PJD s rozchodnikmi verzus otvorenom zvrsku a za predpokladu, ze bude ponechane povodne trakcne vedenie (to len odhadujem), cena moze byt podstatne nizsia. Dolezite bude najma to, do akej hlbky pojdu, t.j. ci sa vymeni aj komplet spodok.

Ked uz porovnavame Vajnorsku radialu s DKR, je tam niekolko dalsich rozdielov:
- 7 zastavok (od Zlatych Pieskov po Kuchajdu vratane) verzus 12 zastavok na DKR, z toho dve integrovane
- Na DKR prerabka rozsirenej casti trate pri ex-Molecovej (nove vyhybky a zabezpecenie)
- Rekonstrukcia nadchodu Nad Luckami, vytahy na Borskej, rekonstrukcia nadchodu a rampy na zast. Botanicka zahrada, no a samozrejme nezabudajme na Rivieru, tam bolo treba prerobit cely priestor, vyriesit krizovanie s trolejbusovou tratou a aj tu samotnu prelozit.
- Komplet nova zdruzena zastavka Riviera, o nieco menej luxusne riesene na zastavke Zaluhy, ale tam sa menila aj osova vzdialenost kolaji, robil sa betonovy kryt, napojenia k ceste
- Osadenie novych stredovych trakcnych stlpov v useku od Kutikov po Zaluhy vratane (vzhladom na cenu ocakavam, ze na Vajnorskej budu vedenie vesat na stlpy VO, ako doteraz).
- Rekonstrukcie podchodov (Borska, Zaluhy)

Co sa zasa tyka Petrzalskej trate tak tam:
- Sa v prvom rade trat BUDUJE (nie len modernizuje) na mieste, kde predtym ziadna vobec nebola, cize okrem preloziek sieti je tam aj komplet priprava podlozia, prebieha aj asanacia stavebnych konstrukcii pre povodne zamyslanu rychlodrahu, budovanie docasnej obchadzky, zdruzeny most, atd.
- S tymto suvisi aj VYBUDOVANIE novych zastavok prakticky na zelenej luke a vybudovanie pristupov k nim. Na existujucej trati na Vajnorskej sa budu rekonstruovat, pricom ratam s tym, ze zaklady nastupisk menit nebudu. Zastavka sa predlazdi, vymeni sa obrubnik, urobia akurat bezbarierove nabehy, osadia novy oznacnik, pristresok, zabradlie, automat a elektronicku tabulu. Na Petrzalskej radiale sa maju osadzat dizajnove pristresky, ktore budu asi drahsie a okrem toho treba celu zastavku vybudovat vratane zakladov.
- Tiez pojde o PJD so zelenym krytom a nie otvoreny zvrsok.
- Trakcne vedenie musi byt nove, stlpy takisto (vratane zakladov, ktore uz na velkej casti trasy vidime), k tomu sa vybuduje dalsia meniaren a na konecnej aj hala na odstavenie, resp. lahku udrzbu elektriciek. Zabezpecovacka vratane novych CSS krizovatiek sa tiez musi osadit na 100% nova.
- Nelogicke, ale predsa len zasypanie pripraveneho podjazdu na Kutlikovej + rozsirenie uzkej casti ulice
- Mensie upravy niektorych ulic v blizkosti trate
- Vystavba subeznej cyklotrasy

Netvrdim, ze nieco na Vajnorskej radiale neopomenuli, len je potrebne porovnat to aj takto, aby nevznikol dojem, ze DKR, ci Petrzalska trat su s touto z hladiska prac 1:1. Zaroven pripustam, ze neviem, nakolko sa budu na Vajnorskej radiale robit dalsie upravy, ako napr. bezbarierove priechody, prejazdy riadene CSS, zavadzanie preferencie na krizovatkach a dalsie, dufam, ze uz dnes povazovane za bezne veci, t. j. co budu tie aspekty, na zaklade ktorych sa bude dat hovorit o modernizacii, nie len rekonstrukcii, resp. oprave.

K stavu toho projektu modernizacie, ktory spracuva Dopravoprojekt sa vyjadrit neviem.
Reakcia na: _Valentín #20:
Tie trate sa ťažko porovnávajú. Viem si predstaviť, že na Petržalskej trati stojí veľkú časť výstavba tých dvoch mostov + úpravy terénu a prekládky sietí.
Na DKR je zasa niekoľko lávok, výťahy a podchody. Neviem, ako moc sa tam hýbalo s podložím.
Na tejto trati od Kuchajdy na Zlaté Piesky to pri tej sume vyzerá tak ako si písal len na základnú výmenu koľajníc a skrášlenie zastávok po vzore Račianskej. Možno nebude súčasťou ani tá nová slučka okolo stanice Nové Mesto, čo by bola škoda
Reakcia na: si #19:
Suhlas, niektore casti trati v BA by vedeli o tom rozpravat 🤣
Reakcia na: lostrail #13:
Neuvádzal som, že sa nebudú držať projektu. Ale ak si postavíme vedľa seba projekt modernizácie DKR a informácie uvádzané v článku, tak je zjavné, že rozsah prác nebude identický. Ľudia by nemali čakať rovnaký rozsah prác ako sa vykonal na DKR.
Ľahké je si dohľadať koľko mesto platilo za dielo DKR. V pôvodnej zmluve (https://archivzverejnovanie.bratislava.sk/assets/File.ashx?id_org=700026&id_dokumenty=61757), bez dodatkov to bolo okolo 55 mil. € (bez DPH) úsek dlhý cca 6,2 km v roku 2019. Teraz Nám prezentuje niekto "modernizáciu" v roku 2022 na úseku dlhom cca 5km za cenu 17 mil. €. Pre porovnanie predĺženie trate v Petržalke (paradoxne tiež je to úsek do 5km) v podstate na "zelenej lúke" bol pôvodne vysúťažený za cca 74,5 mil. € + dodatok.
Preto uvádzam na základe dostupných údajov, že to bude s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou sanácia havarijného stavu + sa vybudujú / zrekonštruujú prístrešky a zastávky.
Čo ma však ako obyvateľa zaujíma je, že v akom stave je reálny projekt (skutočnej) modernizácie Vajnorskej radiály, ktorý spracúva fy Dopravoprojekt na ktorý je dotácia vo výške skoro 1 mil. € (https://bratislava.sk/doprava-a-mapy/doprava/dopravne-projekty/modernizacia-elektrickovych-trati-%E2%80%93-vajnorska-radiala ) a predpokladám, že aj tento projekt sa bude chcieť financovať z európskych fondov. Asi nám EÚ na jednu trať v priebehu pár rokov nedá dvakrát eurofondy.
Reakcia na: Minko #17:
aj o skaly (kamene) v otvorenom zvrsku sa treba starat, inac zarastu travou alebo sa stanu sucastou blatakov 😃 😃
Reakcia na: david1 #11:
Trať na Nové Mesto je tiež v nie najlepšom stave, tam sú hlavne výhybky strašne vymlátené, ale tie už boli aj menené pár rokov dozadu.
Reakcia na: lostrail #16:
Samozrejme, ono v zahradnictve v principe plati ze nic nie je bezudrzbove. To je ten taky "obchodny pojem". Ale to si vela ludi mysli ze to znamena ze sa toho ani dotknut netreba. No holt, pri extremoch pocasia sem tam treba.
Reakcia na: Minko #14:
Ved prave. Ono zas nie je taky problem prilievat aj rozchodniku, ked je extremne sucho. Stale je to menej vody ako pre tu travu.
Reakcia na: BA2301 #9:
Lenze trava je narocna na zalievanie a namiesto toho, aby napomahala zmiernovat klimu, v skutocnosti predstavuje dodatocnu zataz. Vyzera ako vyzera, to je asi vec vkusu (ano, na DKR je problem s vykapatymi miestami, za co sa suchu da ale pripisat len cast zasluh - mnohe miesta totiz znicili este pocas prac).
Reakcia na: BA2301 #9:
To hovoris o rozchodniku v roku 2022? Lebo ten bol kruty na sucho takym sposobom ze aj mnoho suchomilnejsich rastlin (podobnych rozchodniku) dostavalo na frak. Detto by dostala aj trava na zahradnickej (ak sa nemylim ako sa vola ta cast ulice) ci ruzinovskej ci ako ale proste kvatna vody to poriesili.
Reakcia na: _Valentín #8:
A to takto mozu spravit, t.j. nedrzat sa projektu, ku ktoremu ziadaju peniaze z OPII? Co konkretne bude opomenute?
Reakcia na: david1 #11:
To je podla mna 1:1.
Reakcia na: Petto #3:
Na N. Mesto nie je až v takom zlom stave. Zavrú skôr panelovku na Zlaté.. aj úsek pred je každých pár metrov blaťák..
Reakcia na: BA2301 #9:
Tak vyzera ze ako dizajn aj tu je to vnimanie velmi subjektivne... Ja ked som zbadal ten odkaz z Viedne, tak prve co mi napadlo bolo ze sa pozeram na Raciansku s jej divokym "zatravnenim".... Za mna asi skor ten rozchodnik so suvyslym porastom ako nahodne rastuce trsy travy a vyzsej travy.
Reakcia na: upravovač fotiek #4:
Som zvedavý, ako sa plánujú starať o tie stromy aby nezasahovali do električkovej trade. Samozrejme pri pravideľnej údržbe a orezávaní zelene to nieje také zložité. Tá trať vyzerá vynikajúco. Karlova Ves sa s tým nedá porovnať - môže ma kto chce presviedčať, že rozchodníky sú zeleň, jednoducho to vyzerá ako neudržiavaná vykapatá burina. Táto viedenská trať naozaj osviežuje ulicu a tie stromy po jej okrajoch vyzerajú geniálne.
Dobrý deň,
rád by som poopravil tvrdenie "modernizácia trate".
Jedná sa o sanáciu havarijného stavu v danom úseku. Nebudú vykonané identické práce ako na modernizovaných úsekoch.
Reakcia na: Petto #6:
Stale lepsie, ako jej naprotivok pocas "modernizacie" DKR v tych zapchach ;-P.
Reakcia na: lostrail #5:
Pesi nie. X4 😋
Reakcia na: Petto #3:
Ked tak, zavru to komplet a pojde sa pesi ;-P.
Som zvedavý na dočasnú trať. Medzi vyústením Tomášikovej a vjazdom do vozovne je to cca. 1,8km. Úsek z BKV panelov začínajúci asi 150 metrov za križovatkou s Bojnickou po zastávku Shopping Palace je dlhý asi 1km. Ak by ho rozobrali ako prvý, tak budú mať dosť panelov pre jednokoľajnú manipulačnú trať, ktorá by sa mohla viesť v jednom jazdnom pruhu. Plus možno majú ešte nejaké BKV odložené z Dúbravky alebo Rače. Pre výjazdy/dojazdy vozidiel by jednokoľajná trať mohla stačiť, ako aj pre manipulačné jazdy do ústredných dielní. Ak by aj DPB mal dosť BKV panelov, neviem do akej miery by sa dala vybudovať dvojkoľajná dočasná trať aj so zastávkami, aby ostalo okrem trate aj miesto pre vozidlá stavby a zvyšnú dopravu.

Okrem toho sa pýtam, či je naozaj vhodné postavať trať od Zátišia znovu s otvoreným zvrškom v štrkovom lôžku. Predpokladám že v najbližších rokoch sa celé územie bude zásadne meniť na mestský priestor. Takže by som privítal "zelenú" trať. Nemusí byť na spôsob Karlovej Vsi, stačí ak by bola "zazelenaná" od päty koľajnice. A prosím nie náletovou burinou, ale cielene. Niečo na tento spôsob (Viedeň):
https://www.google.com/maps/@48.2498157,16.4300139,3a,75y,134.78h,86.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1sdTx302o80T3ivBfcrhfDKg!2e0!7i16384!8i8192