Územné rozhodnutie pre električku z Dúbravky do lokality Bory chce mesto získať na prelome rokov 2023 a 2024.
V týchto dňoch magistrát hlavného mesta obstaráva stavebný dozor i zhotoviteľa stavby pre dlhoočakávané predĺženie Saratovskej ulice v Dúbravke. Pôjde o nový úsek ulice od križovatky s Agátovou ulicou popod železničnú trať s vyústením na cestu II/505 pri dnešnej zastávke OC Bory v dĺžke cca 412 metrov. Nový úsek Saratovskej ulice zlepší cestné i pešie prepojenie Dúbravky, Borov a tiež novej železničnej zastávky Lamačská brána (Bory), ktorej sprevádzkovanie sa očakáva v roku 2024. Územné rozhodnutie pre toto predĺženie Saratovskej ulice bolo vydané už v roku 2015 a projektová dokumentácia bola vypracovaná v roku 2017, mestu však doteraz chýbali finančné prostriedky na realizáciu. Očakávaná doba výstavby je 14 mesiacov a predpokladanú hodnotu zákazky mesto stanovilo na 10 mil. €. Presný termín, kedy bude nové prepojenie slúžiť verejnosti ešte nie je známy. „Momentálne sa pripravuje podrobný harmonogram projektu. Jeho sprevádzkovanie bude závisieť ako od priebehu verejného obstarávania, tak aj systému financovania," uviedla hovorkyňa magistrátu hlavného mesta Dagmar Schmucková.
Súčasťou projektu budú okrem cesty s chodníkmi po oboch stranách aj dve nové svetelne riadené križovatky (Saratovská - Agátová, Saratovská - II/505), cyklistická cestička medzi Agátovou a cestou II/505 a jeden nový železničný most, popod ktorý povedie predĺžená komunikácia. Počas budovania železničného mosta a novej komunikácie bude slúžiť mostné provizórium (pre každú koľaj zvlášť), aby bola zachovaná železničná doprava po väčšinu času výstavby. Vyústenie predĺženej Saratovskej na cestu II/505 bude iba v smere do Lamača, pri ceste do Devínskej Novej Vsi bude teda potrebné otočiť sa na najbližšej kruhovej križovatke. Z cesty II/505 bude možné odbočenie na Saratovskú z oboch smerov priamo.
Situácia predĺženia Saratovskej ulice (zdroj: DRS, Reming Consult, 2017):
Z hľadiska mestskej hromadnej dopravy sa výstavba predĺženia Saratovskej ulice dotkne autobusovej zastávky OC Bory, ktorá sa v smere do Lamača mierne posunie pred jej súčasnú polohu a zároveň sa vybuduje nové nástupište pre smer z Devínskej do Dúbravky v odbočovacom pruhu. Táto zastávka bude slúžiť po vybudovaní železničnej zastávky aj na prestup medzi autobusmi a vlakmi. Dlhším peším presunom bude možný prístup k železničnej zastávke aj od zastávky MHD Agátová. So zmenou jej súčasných polôh mesto neuvažuje, k nástupišťu v smere do Dúbravky však bude vybudovaný chodník od križovatky Saratovskej a Agátovej, ktorý tu v súčasnosti chýba. Ako pohodlne bude riešené autobusové spojenie Dúbravky s novou železničnou zastávkou bude závisieť od toho, či a ako sa zmenia trasy autobusových liniek po sprevádzkovaní nového úseku Saratovskej ulice.
Povedľa predĺženej Saratovskej ulice v budúcnosti povedie aj električková trať smerom na Bory. Magistrátu sme sa preto opýtali, či budované predĺženie Saratovskej počíta aj s električkovou traťou. „Prvotné štúdie a technické zadania pre predĺžení električkovej trate Dúbravsko – Karloveskej radiály cez TIOP Lamačská Brána po Bory uvažujú, že projekt predĺženia Saratovskej už bude zrealizovaný. V praxi to znamená, že sa električková trať bude projektovať tak, aby sa minimalizovali stavebné zásahy do novovzniknutých stavebných objektov predĺženia Saratovskej a aby boli čo najlepšie využité všetky stavebné objekty, najmä nové autobusové zástavky, chodníky a priechody pre chodcov prepájajúce tento prestupný uzol medzi vlakovou, autobusovou a električkovou dopravou," priblížila nám hovorkyňa mesta Bratislava.
Nový železničný most celkovej dĺžky 37 metrov, pod ktorým povedie predĺžená ulica, bude budovaný iba pre cestnú komunikáciu a chodníky. V prípade, ak by mesto zvolilo križovanie električkovej trate so železnicou podúrovňovo, bude potrebné vybudovať vedľa neho ďalší železničný most. V súčasnosti je projekt novej električkovej trate z Dúbravky smerom na Bory stále vo fáze príprav. „Mesto rokuje so spoločnosťou Bory o dodaní dokumentácie pre územné rozhodnutie vrátane územného rozhodnutia (ÚR). Predpokladáme, že ÚR na električku by malo byť dodané na prelome rokov 2023/2024," uzavrela Dagmar Schmucková.
lostrail
Druha vec je, ze elektricka by skutocne mohla mat zmysel, len keby este aj tie projekty, ktore su uz pripravene, niekto systematicky netorpedoval napr. zasypavanim pripravenych mimourovnovych krizovani s inou dopravou, ci nepodkopaval ako tak rozumne navrhy trasovani (nie, ze by sa nedalo lepsie, ale este aj to mensie zlo sa tu premeni na absolutne).
Pokial skutocne elektricka nema byt len akysi vymetak, potom:
1. Budu sa musiet krizovania prerobit na mimourovnove. Toto plati jednak v Petrzalke, kde sa to systematicky a vedome zabija, dvak aj na existujucich radialach, najma napr. krizovatky ako Vajnorska x Bajkalska, Vajnorska x Tomasikova, potom Ruzinovska x Tomasikova, ci kedysi nakreslena, ale neskor zamietnuta krizovatka Karloveska x Molecova (povodne boli plany viest trolejbusy od Palisad cez ulice ako Ticha, ci Stare Grunty, na Dlhe Diely) a k tomu jednym dychom pridat aj lave odbocenie z Botanickej na Devinsku cestu, aspon 3 svetelne krizovatky v Dubravke (Drobneho nepredstavuje problem), samozrejme aj krizovanie za zeleznicnou tratou smerom na Bory, a takto sa da pokracovat do bludu. Nosny system a urovnove krizovania s nosnymi komunikaciami pre inu dopravu, to skratka nejde dokopy a ani preferencia toto nevyriesi. Ta sa moze pouzivat na krizovatkach mensieho vyznamu, ktore vyuziva predovsetkym lokalna doprava.
2. Treba MK SR raz a navzdy vyhovorit hlupe napady ako napr. trasovanie elektricky po Landererovej ulici. Neviem, ake zakonne paky na toto existuju, ale ak variant pred SND niekto zmari, to sa rovno moze stavat tunel popod cely downtown alebo nechat ludi, nech tam dochadzaju po vlastnych.
3. Bude sa musiet zvysit robustnost siete vybudovanim radialnych prepojeni a viacerych moznosti otocenia vozidiel najma v centre a sirsom centre + doplnit vozovne, najma v zapadnej casti mesta.
4. Bude potrebne vybudovat maly a neskor velky mestsky elektrickovy okruh so samostatnymi okruznymi linkami.
5. To, co sam pises, t.j. pokryt lokality, kde elektricka stale chyba - tak, aby sa trolebusova a autobusova doprava stali doplnkovymi, resp. az na niektore linky robili predovsetkym navozy k elektrickam a vlakom. Kadejakych mapiek a schem, ako by to mohlo vyzerat, sme tu uz videli mnoho a ak nie, tak minimalne na skyscrapercity.com dava typek s prezyvkou Aquila pravidelne viziu z prelomu 60. a 70. rokov, kedy sa este nepocitalo s metrom a bol plan rozsirit elektrickovu siet.
6. "Kozmetika", ako oblbuvzdornenie tras popri Dunaji (prelozenie trate k promenade, zdvojkolajnenie trate na Vajanskeho nabrezi, napojenie vsetkych smerov na buducu trat k downtownu, atp.), rekonstrukcie prestupnych uzlov, aby boli predovsetkym bezpecne, potom bezbarierove a na zaver aj lahodiace oku. To napokon plati pre asi vsetku pevnu infrastrukturu suvisiacu s ET.
Politici radi spominaju elektricu ako nosny system, ale ak sa to bude planovat, stavat a rekonstruovat tak ako doteraz (az na niektore svetle vynimky), potom pojde akurat tak o parodiu na nosny system. Problem je, ze tie primestske vlaky tu tak skoro nebudu a okrem tohto neexistuje ina alternativa. Teda, ak vylucime systemy ako BRT, ktore by v meste ako Bratislava predovsetkym zmarili vsetky doterajsie investicie a neboli by sme ani o milimeter lepsi ako Kisinov.