Mesto predložilo na posudzovanie EIA zámer električkovej trate Pribinova - Košická

Verejnosť môže pripomienkovať zámer výstavby novej električkovej trate na Pribinovej a Košickej ulici.

Koncom júna predložil magistrát hlavného mesta SR Bratislava na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA) zámer výstavby novej električkovej trate Pribinova - Košická. Zámer pre magistrát vypracovala spoločnosť Reming Consult. K predloženému zámeru môže verejnosť doručiť stanovisko do 2. augusta 2022 na adresu Okresného úradu Bratislava. Zámer bude k nahliadnutiu aj v priestore služieb občanom na Magistráte hlavného mesta SR Bratislavy na Primaciálnom námestí 1.

Predmetom zámeru je výstavba električkovej trate, ktorá prepojí existujúcu trať v centre mesta s traťou do Ružinova cez Pribinovu, Košickú a Miletičovu ulicu. Nová trať povedie územím, ktoré v súčasnosti zažíva prudký rozvoj a v dohľadnom období sa počíta, že na tomto území sa bude denne pohybovať okolo 200-tisíc ľudí. Súčasťou zámeru sú aj výsledky hlukových štúdií a vyhlásenie skupiny expertov o tom, že trať je možné realizovať aj bez negatívneho dopadu na budovu Slovenského národného divadla. Z hľadiska najmenšej hlukovej záťaže sa javí ako najvýhodnejšia trať priamo po Pribinovej ulici. Pre zníženie negatívnych dopadov sa v úseku okolo SND navrhuje najvyššia rýchlosť električiek 15 km/h, čo však môže byť ešte spresnené v ďalších stupňoch projektu.

Vedenie trate

Nová trať bola navrhnutá v dvoch variantoch, ktoré sa od seba odlišujú iba v umiestnení zastávky pri Trhovisku. Dĺžka trate bude približne 3,3 km, konštrukčne je trať navrhovaná ako pevná jazdná dráha. V centre mesta sa bude dvojkoľajne napájať na existujúcu trať na Šafárikovom námestí aj na zjazde zo Starého mosta. Zo Šafárikovho námestia trať pokračuje po oboch stranách Dostojevského radu na ľavú stranu Pribinovej ulice (v smere k SND), kde sa spojí s vetvou od Starého mosta. Na križovatke Pribinovej a Olejkárskej sa trať rozvetví, pričom priama vetva pôjde po Pribinovej ulici a odbočná vetva povedie okolo budovy SND. Odbočná trať má slúžiť ako náhradná trasa v prípade konania podujatí na námestí pred SND.

Za budovou SND na Pribinovej sa vetvy opäť spoja a trať bude pokračovať po pravej strane Pribinovej ulice pod most Apollo, kde zatočí doľava a po pravej strane Košickej ulice bude pokračovať cez dnešný areál Ryby, ktorý bude zbúraný, až za križovatku Košickej a Mlynských nív, kde za navrhovanou zastávkou prejde do stredového pásu Košickej a bude pokračovať až k Miletičovej ulici. Na Miletičovej je trať navrhnutá medzi súčasnou komunikáciou a areálom Trhoviska, pričom čiastočne zaberie časť jeho dnešného areálu. Za Trhoviskom sa trať rozvetví, priama vetva pôjde cez križovatku so Záhradníckou, za ktorou sa napojí na súčasnú električkovú trať do/z centra. Smerom do Ružinova trať odbočí pri severnom vchode Trhoviska a existujúcou komunikáciou pri parku sa napojí na trať do/z Ružinova za križovatkou Záhradníckej a Jégého.

Kryt električkovej trate je navrhovaný v úsekoch Šafárikovo nám. - Pribinova a na Miletičovej ulici z betónu, na Košickej ulici by mala byť trať zakrytá prevažne zeleným vegetačným krytom. Napájanie trate je navrhované z existujúcej meniarne "Martanovičova" na Olejkárskej ulici, ktorá bude potrebovať rozšíriť kapacitu, a z navrhovanej novej meniarne "Miletičova".

Výstavba trate si bude vyžadovať úpravu protipovodňových opatretní pri moste Apollo a tiež bude potrebné technicky vyriešiť preklenutie podzemných garáží pri SND na okraji Nám. M. R. Štefánika. Navrhuje sa buď nahradiť časť parkovacieho suterénu novou konštrukciou, vibroakusticky úplne oddilatovanou od budovy SND, alebo odstránenie časti parkovacieho suterénu a jeho nahradenie novým násypom, na ktorom bude zriadená električková trať.

Navrhovaná situácia trate v PDF: úsek Šafárikovo nám. - Prístavná, úsek Prístavná - Miletičova.

Úsek Šafárikovo nám. - Prístavná. Zdroj: Zámer vypracovaný Reming Consult, a.s.

Zastávky

Na novej trati je navrhnutých 6 zastávok, z toho jedna združená s autobusmi a jedna čiastočne združená s autobusmi. Pracovné názvy zastávok sú Nové SND, Eurovea, Prístavná, Košická, Dulovo nám. a Trhovisko. Na Pribinovej ulici budú umiestnené dve zastávky (Nové SND a Eurovea), prvá približne na úrovni dnešnej nástupnej zastávky linky 29 a druhá za budovou SND pred križovatkou Pribinovej a Čulenovej ulice. Tretia zastávka (Prístavná) bude na úrovni dnešnej zastávky Prístavná pre linku 68 smerom z Petržalky, pričom zastávka električky má byť primknutá k autobusovej zastávke pre zabezpečenie jednoduchého prestupu. Za križovatkou Mlynských nív a Košickej je navrhnutá čiastočne združená zastávky električky a autobusov Košická (súčasná zastávka linky 68 Košická smer Miletičova). Na Dulovom nám. má byť obojsmerne združená zastávka električiek a autobusov.

Posledná zastávka s názvom Trhovisko je navrhnutá v dvoch variantoch. Podľa prvého by bola umiestnená na Miletičovej ulici na úrovni súčasnej autobusovej/trolejbusovej zastávky v smere k Trnavskému mýtu. Druhý variant počíta so zastávkou umiestnenou pri severnom vchode Trhoviska na spojovacej komunikácii medzi Miletičovou a Záhradníckou. V prvom prípade by zastávka Trhovisko mohla byť obsluhovaná električkami v smere do Ružinova aj v smere na Trnavské mýto a opačne, v druhom prípade by ju mohli obsluhovať iba električky idúce do/z Ružinova a električky idúce na Trnavské mýto/z Trnavského mýta by obsluhovali súčasnú zastávku Saleziáni.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: lamark #130:
Z tohoto sporu bude ešte veľmi zaujímavá scéna...
Na jednej strane mesto, ktoré je transparentné ešte menej ako obvykle. Na druhej strane tím ľudí, ktorí svoje v princípe pravdivé čiastkové tvrdenia skladá do celku, ktorý nedrží pokope. Nielenže rozprávajú len o jednom z mnoha kolíznych bodov, ktoré determinujú výber variantu trasy, ešte aj ich pohľady sú veľmi úzke.

Autori zóny - je logické, že ak v 80. rokoch mesto rátalo s rýchlodráhou, oni tam žiadne koľaje nenavrhovali. Tým pádom by ale mali presadzovať jedine podzemku. Alebo nebodaj za poisťovňou už BKPŠ s elinou v jej projekte rátalo? Paradigma sa za štyri dekády zmenila a nejako na to treba reagovať.
Pamiatkari - Fajn, že zo zahraničia odkukali chránené pohľady, ale ako fungujú napr. v Londýne, ktorý je nimi posadnutý? Tam tiež nemôže po ulici v priehľade začať jazdiť niečo iné?
Teoretici - možno by bolo fajn nerámcovať všetko ako triedny boj medzi zlým kapitálom a dobrým verejným sektorom, keď celá Pribinova má dnešnú podobu len vďaka kombinácii oboch. Tézy o jedinom dokončenom priestore (v 500-tisícovom meste?) a najväčšej verejnej investícii (nie je ňou medzičasom SNG?) ma prekvapujú najviac.
Aktivisti - akoby videli mesto len na povrchu. Pozemok Metro a.s. je na Landererke na dve veci, ak pod ním mesto uvádza nezastavateľný koridor VN káblov.
A do toho všetkého tie krásne obrázky električkových zápch 😍Kvalitná diskusia jak vyšitá.
Bude v materaly zahrnutý v/po pripomienkovom konaní aj návrh koľajovej SLUCKY okolo SND ? Videl som na IMHD niekde grafický návrh.
Bude tam zahrnuté po pripomienkovom konaní aj návrh otacania električiek na križovatke ulici Záhradnícka ?
Videl som na IMHD niekde grafické návrhy kresby vyhypiek okolo SND i návrh možného otáčania Električiek na križovatke Záhradnícka - Miletičova. Je reálny návrh výzvy na zapracovanie,aby ta elina išla v podzemí s 3 ma novými zástavkami,ako je zakreslené v prezentácií?
Reakcia na: 810zssk #127:
Ty sa vyskytuješ dosť pravidelne v Brne, tak pozri, kam lezie zberač pri prekonávaní podjazdu pod traťou smerom na Chrenovú 🙂. A aj v Prahe sú také miesta - podjazd pod železničným mostom na Výtoni alebo na Křesomyslovej.
Reakcia na: Geravy #117:
Okrem argumentov ktoré už boli spomenuté by som pridal dopravnú obslužnosť. Odklon električky cez Landererovu by znamenal že bude ďalej od Eurovei II, čo bude významný cieľ ciest. Protiargument by mohol byť že bude ďalej od Nív a rozvojového územia medzi Landererovou a Mlynskými nivami, ale to bude obslúžené aj tak cez zastávky na Košickej.

Navyše, tá trať sa rieši najmä preto že developer vníma jej prínos a nalial do nej nejaké peniaze. Ak mu potom vyberieme riešenie ktoré jeho projekt aj tak úplne odignoruje, tak sa do budúcna málokto bude púšťať do takýchto projektov.
Reakcia na: S499.1023 #125:
No už oveľa nižší by teda byť nemohol, však tam ide zberač skoro úplne dole.
Reakcia na: Petto #122:
Tunelom nazývaš ten prejazd domom u sv. Tomáša? Ten nie je nijako extra nízky.
Reakcia na: Petto #122:
Len pre dovysvetlenie - v Prahe sa nachádza stavba s názvom Letenský tunel, ale ten je trochu severnejšie a bez električkových koľají
Reakcia na: ceres #121:
Neviem ako sa vola ten elektrickovy "1-kolajovy tunel" na Letenskej ulici. Len podla google maps som ho tak nazval.
Reakcia na: Petto #119:
15T a T3 cez Letenský tunel?
Reakcia na: Geravy #117:
Pre mna je hlavne nepochopitelne, ako si moze niekto mysliet, ze elektricka iduca po priamej trati (popred divadlo) bude hlucnejsia ako elektricka, ktora musi prejst dvoma ostrymi oblukmi (aby obisla divadlo zozadu). A ked sa da navyse predpokladat, ze na trati popred divadlo by bola znizena rychlost, kedze by to bola premavka po pesej zone (nieco podobne, ako chodia elektricky pomedzi ludi na Obchodnej).
A ako uz bolo spomenute, tak trasa poza divadlo by znamenala dalsiu komplikaciu na krizovatke Kosicka-Pristavna.

Elektricka popred divadlo mozno nieje idealna, ale ma menej nevyhod ako elektricka poza divadlo.
Reakcia na: Geravy #117:
Ak prejde nakladiak popod Apollo tak aj elektricka. Zberac na streche vie ist "prikrceny" do istej hranice. Ked to zvladaju v Prahe 15T i T3 s tym zberacom cez Letensky tunel tak to vidim ako najmensi problem u nas. Pribinova je sice bezkolizna hoc najrychlejsia nebude a bude sa tam elektricka suchtat ako dnes elektricky po Obchodnej.
Reakcia na: Geravy #117:
Napr. v tom, ze ak by bola vedena po Pribinovej, tak by presla popod most a urovnovo krizovala nanajvys jednu vetvu Pristavnej (keby bola taka vola, aj to by sa mohlo riesit mmimourovnovo, no hlavne pdstatne jednoduchsie, ako pripadna MUK Kosicka x Apollo). Divam sa na to miesto pod mostom z okna a rozhodne nevidim problem tadial elektricku tahat (pravda je, ze ostrovceky tomu teraz neprisposobuju, no to je najmenej). Postavili novu komunikaciu, ktora ma byt pokracovanim Pribinovej, v areali pristavu (neviem, ci im to vobec este patri). Ked mohli urobit take nieco, nemyslim, ze by mali problem doplnit tam este trat.
Ak by bola vyustena na Landererovej, musela by prechadzat svetelnou krizovatkou, kde je uz teraz husta doprava (a dochadzalo by tam k zhlukovaniu elektriciek). Absolutnu preferenciu by tam nebolo mozne zaviest z dovodu zapch na moste Apollo prave v spickach, ked by to bolo najviac potrebne. Z elektricky, ktora ma byt rychla a kapacitna, by sa stal v podstate lokalny vymetak. Ta ulica je pomene na hrane uz dnes. Pochopitelne pocitam s intervalom kazde dve minuty v kazdom smere.

Okrem toho, obluk na Olejkarskej by uz bol blizko budovy SND, cize este vacsi hluk ako priama trat bez odboceni.

Kym subor Culenova, prip. Twin city, su ako-tak pokryte trolejbusmi na Mlynskych Nivach, v oblasti okolo Panorama City, Tower 115 a Eurovea 2 nie je takmer ziadna MHD. Par autobusov, ktore su vedene uplne nemoznymi trasami (L50 k Auparku, L88 s vyhliadkovou trasou cez Petrzalku, L29 konciaca na Malej scene, potom L40 od hlavnej stanice, ktora je kratka, takmer stale preplnena a rano zvykne nabrat k beznemu cestovnemu casu este 10 minut). Ano, je tam este L78 do Podunajskych Biskupic. Toto vsetko je zalostne malo.

Po druhe, trasovanie na Dolne hony po Pristavnej je dost odveci. Nova (ani planovana) vystavba tam nenaplni potrebu vedenia elektricky, to by vykryli v pohode hustejsie autobusove linky (napr. okrem inych predlzena L29, ak to niekomu konecne niekedy napadne urobit). Naopak, velky problem s obparkovanymi ulicami (a travnikmi), ako aj s dopytom, by vyriesila elektricka vedena od Kosickej po ulici Mlynske Nivy, kde su uz dnes biznis centra a velke admin budovy. Bratislava nie je tak megalomanske mesto, ze si moze dovolit viest dve paralelne trate takto blizko (nech si uz Chren do prezentacie nakreslil, co chcel). (Druha vec je, ze keby boli byvali chceli, mohli ziskat viac sukromnych penazi na dopravne projekty od developerov, ktori tam stavaju jednu budovu za druhou). Zvazil by som moznost postavit trolejbusovu trat na Pristavnu, s prepojenim buducej trate k Novemu SND a trate na Mliekarenskej, prip. od Grofskej Nivy.
Nie som bratislavcan, viem ze na Pribinovej ma elektricka historicku tradiciu ale spytam sa: v com je problem ze by elektricka pred Veiou zabocila na Olejkarsku, nasledne na Landererovu a tadial pokracovala po Pristavnej na Dolne hony? Trochu mi to uz pride ako boj Milanovej s fanusikmi dopravy. 😉 Preto chcem vediet v com by bola ta varianta horsia? A druha otazka - ja osobne si nejak neviem predstavit ako by bola riesena trat popod Most Apollo na Pristavnu. Tam pomaly nie je miesto ani na cyklac (teraz tam stavaju cestu a cyklac), ale elektrickovu trat si tam neviem predstavit pri vsetkej fantazii. Ako mne je to osobne jedno ci pojde elektricka pred budovou SND, alebo poza budovu SND, len ma zaujima v com je (pre fandov) varianta poza budovu horsia? Milanovej a hercom vadi potencialny hluk a vibracie - to uz som sa docital. 😉 Dik.
Reakcia na: jozin #113:
Vyborne, takze takto sa to na Slovensku robi. Ked ti niekto ukaze studiu, ze elektricka nie je problem, tak ty si u kamosa nechas spravit vlastnu, ktora povie, ze to je problem. Pravda uz asi aj tak nikoho nezaujima.

"Najlepsie" veci na tej studii su konkretne dve:

1. Meranie hluku na estakade (resp. cely ten claim, ze elektricka na vyvsenom telese, o ktory sa opiera aj zaver). Este stale by bolo mozne elektricku ciastocne zapustit do tych garazi a trebars v podzemi vybudovat aj zastavku - suchou nohou za kulturou. Taky variant vsak pani, ehm, "ministerka" (k jej kompetentnosti v oblasti kultury si mozeme dat samostatnu debatu), nikde neprezentovala - radsej protezuje tu Ziaranovu podzemnu megalomaniu, ktora nema sancu sa nikdy postavit (mozno je to zamer), prip. zabijacky variant po Landererovej, ktory tam zabije nielen elektricku, ale aj ostatnu dopravu.
Ak by elektricka prechadzala priebezne CEZ garaze a nie ponad ne, tym padom by vsetky vysledky tejto pseudostudie padli len na tom, ze elektricka nepojde po ziadnom vyvysenom telese a vybavene. Dokonca by sa tym zavreli usta aj vsetkym tym cerstvo-odrazu kultury chtivym vyplakavacom, ktori minimalne 3x do tyzdna chcu vypustit paru prave pred budovou SND.

2. Ziaran tam pise, ze sa opieral o verejne dostupnu odbornu literaturu. Ked si clovek pozrie ten zoznam, su to same jeho veci. V drvivej mensine pripadov ide o rozhodnutia a inu legislativu. Takze jediny odbornik, ktoreho on uznava, je on sam? Och, dojemne. Najma, ked s elektrickami popri kulturnych instituciach nemaju problem nikde vo vyspelejsej casti Europy, iba on si zjavne mysli, ze je lietadielko. Detto Milanova.
Vôbec ma neprekvapuje výsledok štúdie rezortu kultúry. Štúdia na mieru zadávateľa.

Navrhujem experiment. Vybrať dlažbu, dať tam nejakú gumenú rohožku, na ňu BKV Panely a skúšobne tam jazdiť električkou. Aby sme odmerali skutočné vibrácie. Stačí jednokoľajne, s pohonom na trakčnú batériu, prípadne električku ťahať na tyči.
Reakcia na: jozin #113:
Pokiaľ viem, prvotný claim bol, že strop súčasných garáží neunesie nič viac než pešiu zónu. Bolo niekde definitívne schválené, či sa teda po nutnom vybúraní priestor zasype, alebo sa postaví de facto nová garáž? Či zas niekto vykopáva otvorené dvere, len aby simuloval činnosť?
Reakcia na: 3pa3ck3 #112:
len doplnim text :

Štúdia rezortu kultúry neodporučila výstavbu električky pred divadlom

Električková trať pred budovou Slovenského národného divadla predstavuje riziko z pohľadu vibrácií a hluku, konštatuje štúdia, ktorú si dalo vypracovať ministerstvo kultúry.

Štúdia hovorí v neprospech vybudovania koľajovej trate na vyvýšenej stavebnej konštrukcii reprezentujúcej viadukt či estakádu ponad podzemné garáže a technické priestory SND.

Vyvýšené stavebné konštrukcie sa podľa odbornej štúdie z hľadiska vibroakustiky výrazne prejavujú nízkofrekvenčným dunivým hlukom a vibráciami. „Tento dunivý hluk sa niekoľkonásobne zvyšuje v uzatvorenom priestore, čo je aj prípad priestorov SND," upozorňuje rezort kultúry.

„Ak odborníci v akustickej štúdii dokazujú, že variant električkovej trate pred novou budovou SND, ktorý presadzuje Magistrát hlavného mesta Bratislava, môže kultúre spôsobiť nenávratné škody, verím, že tento odborný názor bude rešpektovaný všetkými stranami,“ poznamenala ministerka kultúry Natália Milanová.

Experti na základe získaných meraní skonštatovali, že prípadné prejazdy električiek pred novou budovou SND by vygenerovali akustické nízkofrekvenčné vlnenie a dunivý hluk, ktoré môžu negatívne ovplyvniť akustické prostredie v sálach SND.

„Potvrdzuje to aj veľmi výrazný pomer efektívnych rýchlostí kmitania (vibrácií), ktorý je viac než 10-násobne vyšší na vyvýšenej stavebnej konštrukcii (estakáde, viadukte) ako na zemnom podloží,“ píše sa v analýze s tým, že vybudenie vlastných frekvencií vlastných tvarov stavebných konštrukcií nie je závislé od rýchlosti koľajového vozidla. (SITA)