Vedenie mesta rokuje so zhotoviteľom petržalskej električky o navýšení ceny zákazky.
Práce na výstavbe električkovej trate do Janíkovho dvora v Petržalke sú v súčasnosti obmedzené v podstate len na prekládky inžinierskych sietí na trase budúcej trate. Samotné stavebné práce na električkovej trati boli pozastavené z dôvodu výrazného nárastu cien stavebných materiálov a energií oproti stavu v čase výberu zhotoviteľa. Ako informoval primátor hlavného mesta Matúš Vallo, zhotoviteľ v tejto situácii nemôže uistiť subdodávateľov, že budú mať zaplatené všetky práce podľa skutočne vynaložených nákladov a preto nateraz nie sú ochotní v prácach pokračovať. Vedenie mesta v týchto dňoch rokuje so zhotoviteľom o navýšení ceny zákazky tak, aby mal zhotoviteľ zaručené, že mu mesto zaplatí práce za súčasné ceny. Navýšenie ceny zákazky umožní nedávno vydané usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie k uzatváraniu dodatkov k zmluvám z dôvodu zvýšenia cien, ktoré dovoľuje navýšiť cenu zákaziek až do výšky 50 %. Podľa primátora uzatvorenie dodatkov chvíľu potrvá, keďže musia byť aj v súlade s pravidlami čerpania eurofondov, ktoré má ministerstvo dopravy aktualizovať do konca júna tohto roka.
„Predĺženie električkovej trate v Petržalke je dnes najdôležitejší dopravný projekt v našom meste. Nikoho, ani nás neteší pohľad na stavenisko bez stavebného ruchu, ktorý takémuto kľúčovému projektu patrí. Robíme však všetko preto, aby sme situáciu, ktorá vznikla kvôli zdražovaniu, čo najrýchlejšie vyriešili. V utorok som sa stretol s vedením hlavného člena konzorcia zo Španielska. Rokovania s právnymi tímami pokračujú aj v týchto dňoch. Po sfinalizovaní dodatkov je zhotoviteľ pripravený znovu rozbehnúť práce podľa harmonogramu. Pri projekte, ktorý obsahuje 145 stavebných objektov, 38 prevádzkových súborov, a len samotná zmluva o dielo s prílohami má niekoľko tisíc strán, je takéto nastavovanie nových pravidiel pochopiteľne zložitý proces, ktorý sa pri najlepšej vôli nedá urobiť zo dňa na deň," uviedol Matúš Vallo.
Primátor tiež zdôraznil, že Bratislava o pridelené eurofondy nepríde ani v prípade, ak by sa nepodarilo električkovú trať do konca roka 2023 postaviť. Časť alokovaných prostriedkov pre petržalskú električku môže mesto presunúť na iné dopravné projekty (napr. nákup električiek, trolejbusov, trolejbusové trate, modernizácie vozovní a pod.). Stavebné práce, ktoré by pokračovali po roku 2023, by malo mať mesto možnosť prefinancovať z nasledujúceho programového obdobia. Ako odznelo na poslednom mestskom zastupiteľstve, na dopravné projekty v Bratislave by malo byť z Programu Slovensko určených 195 mil. €.
birch
- Semafory by tam pribudli tak či tak bez ohľadu na to, či by električka šla pod zemou alebo po zemi.
- Smer Jantárová -> Pajštúnska po vybudovaní križovatky s električkou v predĺžení Lietavskej, ktorá bude motoristov tiež zdržovať, bude využívaný ešte menej ako dnes. V tomto smere problém nevidím.
- Smer Kutlíkova <-> Pajštúnska je využívaný dosť, ale pri rozumne nastavenej preferencii električiek sa priestor pre autá nájde, je to jediný významný smer križujúci električku.
- Pravé odbočenie Pajštúnska -> Jantárová problémom nebude a odbočenie Jantárová <-> Kutlíkova + cyklisti budú mať voľno spolu s električkami, takže tam problém nebude určite.
- Križovatka bude najviac obmedzovať cestujúcich na/vystupujúcich z električky, ale zase im oproti prípadnému podzemnému variantu ubudne chodenie po schodoch a aj psychologicky sú otvorené pozemné priestory sú vnímané lepšie ako polouzavreté podzemné priestory, ktoré navyše časom v bratislavských (finančných/hodnotových) podmienkach degradujú.
- A napríklad cestujúcich smerujúcich do oblasti Budatínskej bude viac než priechody obmedzovať to, že si budú musieť vybrať, či pôjdu na zastávku 98 alebo 99, čo však nevyrieši žiadna geometria križovatky, ale vhodne umiestnená a nastavená elektronická zastávková tabuľa.