DPB už môže objednať 50 nových hybridných trolejbusov

Bratislava získala príspevky z eurofondov na nové trolejbusy aj trolejbusové trate.

Dopravný podnik Bratislava podpisom zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku z fondov Európskej únie získal financie na nákup 50 nových hybridných trolejbusov. DPB dostane na nákup trolejbusov z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra príspevok vo výške 43,4 mil. €, zvyšných 5 % potrebnej sumy zaplatí DPB z vlastných zdrojov.

Po úspešných verejných súťažiach na dodávateľov nových trolejbusov, ktorých kontrola bola ukončená začiatkom tohto roka, DPB pristúpil k podpisu zmluv a objednaniu nových vozidiel. Pôjde o nasledujúce typy hybridných trolejbusov s trakčnými batériami, ktoré budú môcť premávať časť trasy aj mimo trolejového vedenia:

  • 11 vozidiel SOR TNS 12 dĺžky 12 metrov (cena jedného vozidla 464 600 € bez DPH)
  • 23 vozidiel Škoda 27 Tr Solaris dĺžky 18 metrov (cena jedného vozidla 538 950 € bez DPH) - dodanie najneskôr do 18 mesiacov, prvý trolejbus do 12 mesiacov (zmluva + harmonogram dodávok)
  • 16 vozidiel Škoda Solaris 24m dĺžky 24,7 metra (cena jedného vozidla 1 047 500 € bez DPH) - dodanie najneskôr do 20 mesiacov, prvý trolejbus do 16 mesiacov (zmluva + harmonogram dodávok)

18-metrové trolejbusy budú premávať na predĺženej linke 40 z Hlavnej stanice cez Autobusovú stanicu k Mostu SNP alebo na súčasnej autobusovej linke 61 medzi Hlavnou stanicou a Letiskom. Prevádzkovanie týchto trolejbusov sa spája s projektami výstavby nových trolejbusových tratí medzi Autobusovou stanicou a Novým SND a medzi Trnávkou a Avion Shopping Parkom. Kratšia, 12-metrová verzia trolejbusov umožní spojiť linky 41 a 44 do jednej linky bez nutnosti prestupovania na zastávke Búdková," uviedol hovorca DPB Martin Chlebovec.

Trolejbus s dĺžkou 24 metrov sa v Bratislave úspešne otestoval v roku 2020, kedy poľský výrobca Solaris poskytol dopravnému podniku prototyp svojho vozidla na odskúšanie. Iba pred niekoľkými týždňami objednal 24-metrové trolejbusy od rovnakej skupiny dodávateľov aj pražský dopravný podnik, ktorý si objednal 20 vozidiel pre trolejbusovú linku na pražské letisko.

DPB okrem finančného príspevku na nákup trolejbusov získal vo februári aj príspevok z eurofondov vo výške 2,8 mil. € na projektovú dokumentáciu pre nové trolejbusové trate, na ktorých budú prevádzkované aj spomínané hybridné trolejbusy. Na základe poskytnutia príspevku DPB zadal objednávky na projektové dokumentácie zhotoviteľom, ktorých vysúťažil v minulom roku. Financie na samotnú realizáciu tratí bude možné získať v ďalšej výzve, ktorej otvorenie je plánované v júni tohto roka. Aktuálne môže hlavné mesto žiadať o poskytnutie príspevku z fondov EÚ na modernizáciu trolejbusových tratí Miletičova - Jelačičova a Karadžičova - Záhradnícka, pre ktoré už mesto vybralo zhotoviteľa.

Trolejbusová doprava je súčasťou Bratislavy už viac ako 110 rokov. Malé obmedzenia jej prevádzky v minulosti len zdôraznili jej význam ako súčasti mestskej hromadnej dopravy. Význam nielen preto, že hovoríme o ekologických dopravných prostriedkoch, ale aj pre podiel trolejbusovej dopravy v rámci MHD (ročne sa trolejbusmi prepraví okolo 30 mil. cestujúcich). Nákupom nových trolejbusov sa posúvame bližšie k napĺňaniu Koncepcie mestskej hromadnej dopravy, ktorej hlavným posolstvom je zvyšovanie kvality pre cestujúcich," povedala 1. námestníčka primátora Bratislavy, Tatiana Kratochvílová.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Machnac #59:
UVO tusim stale
Zaujímalo by ma kde viazne podpis kúpnej zmluvy na 12m trolejbusy. Zmluvy na 18m a 24m vozy podpísal DPB hneď na druhý deň po schválení NFP a tu ani po takmer mesiaci a pol nič.
Reakcia na: ratataj #56:
Problem je len s miestom. Popri klbovej L37 a L70, teraz pod Mostom pribudne klbova L40. Bezne vidim 2 L70, 1 37 pod mostom SNP , dalsi 4.klbak sa zmesti akurat tak na vystupiste L70/37.
Reakcia na: Trammat #47:
dá sa to vyriešiť úplne jednoducho - bude tam tzv. striedač, teda vodič čo miesto kmeňového vodiča odjazdí jedno kolo a kmeňový vodič zatiaľ čerpá prestávku. robí sa to bežne aj teraz na iných linkách
Reakcia na: Urbanway 2423 #51:
Možno mám len smolu, ale meškanie 3-4 minúty od Nového SND tam zažívam celkom často, niektoré spoje idú zmeškané aj z hlst, keď tam zrovna vychádza kratšia pauza a na Šancovej je kolóna.
Reakcia na: TomJ #52:
Podľa služieb tam stoja súčasne v špičke len 2 vozy (1 sólo a 1 kĺbák) zo 78 + 1 voz na 79. Nemohli by 2 vozy zo 70 stáť a prestávkovať na súčasnom nástupišti a 78 by mala nástupište na opačnej strane (tam, kde teraz prestávkuje), čiže by nevadilo, ak by na súčasnom nástupišti prestávkovali vozy 70. 79 by mohla tiež stáť na nástupišti 78, kde by bolo toho miesta viac a prestávku by mohla mať niekde v rohu, aj keď lepšie by ju bolo predĺžiť až na Čiližskú kvôli prestupom na ďalšie linky.
Reakcia na: Urbanway 2423 #51:
tak ja neviem, ja len beriem to co tu bolo spominane, a uprimne, osobne ani netusim co za linku to je (a hladat sa mi to nechcelo...)
Reakcia na: Urbanway 2423 #51:
Prestávkovanie 70 pri ŽST PB si tiež neviem predstaviť, lebo po posilnení 78 a skrátení 79 je to tam dosť narvané.
Reakcia na: si #50:
Akože ja som na 40 nejaké dlhšie meškanie (viac ako 5 minút) ešte nezažil a to ňou jazdím celkom často, jedine v špičke odchádza od Nového SND s 1-2 minútovým meškaním, keďže tam je 0 minút vyrovnávací čas. S výnimkou špičiek by to teda snáď nebol problém a keď áno, tak by sa musela 70 prestávkovať pri ŽST PB.
Reakcia na: Urbanway 2423 #49:
v pripade ze dana linka mava vacsie meskania, tak Ti to sposobi to ze sa zacnu posuvat aj odchody z vychodzej konecnej ked tam nebude dostatocna casova rezerva na vyrovnanie meskania....
Reakcia na: Trammat #47:
A nemôžu to urobiť tak, že na konečných budú minimálne prestávky a vodiči sa budú napr. každé 2 hodiny striedať?
Reakcia na: Trammat #47:
Moj typ Most SNP. Mozu aj mimo obratiska prestavkovat , Hlavna sa fakt neda uz
Kde chcú tie 18m vozy na L40 prestávkovať cez pracovné dni? Na stanicu sa vtrepe max jeden kĺbák, pod Mostom SNP je plno cez pracovné dni už teraz a zrovna 40 je linka, ktorá jazdí často v špičkách zmeškaná už teraz v kratšej trase.
Reakcia na: N/A #45:
Lenže RR, ktoré mi z hlavy napadajú, vznikli až na nejaké výnimky z R, nie REX. A navyše, prebehol som si VOD a podľa toho eurofondové súpravy na R nejazdia, iba na RR a nižších. Čiže naozaj neplatí súčasne obmedzenie na trasu aj prepravnú kategóriu vlaku?
Reakcia na: Ike #35:
Nie. RR vznikli kvôli bezplatnej preprave. V RExoch nebolo možné riešiť kontingent na bezplatníkov, čiže šlo o zvýšenie tržieb. Potom však prišiel covid a vlaky sa vyprázdnili prirodzenou cestou.
Čo sa týka vozidiel, tak napr. 661 ak má rádius lokality od X do Y, tak by bol nepoužiteľný na RR 7xx, keďže aj keby urobil RR výkon, tak ho nepustí lokalita.
Reakcia na: Solider #42:
A co ako ? Zmluvu robi objednavatel nie dodavatel.
Reakcia na: Ike #35:
Áno, pretože u nás sú kubáčkovske tzv. zóny sadiek, kde neexistuje regionálna vlaková doprava, pretože je "neefektívna", čiže dopravu medzi mestami (napr. úsek Leopoldov - Nové Mesto nad Váhom) tam namiesto osobákov a regionálnych expresov zabezpečujú rýchliky a skrátené žilinské regionálne rýchliky.
Reakcia na: Petto #39:
Pretože to je iný dodávateľ?
Reakcia na: Viko #40:
Na Šarišane jazdí súprava, ktorá zvyšok týždňa točí RR BA-ZA. A sú tam eurofondové vozne Bdmpeer, avšak neviem, kedy boli kupované (je možné, že už ubehlo 5 rokov)