Vo štvrtok a piatok opäť nebude premávať veľa regionálnych autobusových spojov.
Vo štvrtok 18. novembra 2021 bude pre nedostatok vodičov opäť vynechaných množstvo spojov na regionálnych autobusových linkách IDS BK. Výpadky spojov budú vo všetkých oblastiach, najviac však znova v okolí Pezinka a Senca. Zrušené boli aj mnohé prvé ranné a posledné večerné spoje.
Podobná situácia bude aj v piatok 19. novembra 2021. Linka 510 a viaceré nočné linky nebudú premávať.
Dopravcom zverejnené zrušené spoje sme zapracovali do cestovných poriadkov na imhd.sk (platí stĺpec 18.11.2021, resp. 19.11.2021 tam, kde prišlo k redukcii), rovnako bol aktualizovaný aj vyhľadávač spojení na 18. a 19. novembra, ktorý v súčasnosti ako jediný vyhľadáva regionálne spoje IDS BK aj so zohľadnením zrušených spojov.
Aktualizácia: V piatok 19. novembra bude nad rámec pôvodne ohlásených obmedzení vykonaných naviac zopár spojov na linkách 605 620 632 a 645. Spoje sme zapracovali do cestovných poriadkov, vo vyhľadávači budú okolo 10:30.
Vzhľadom k tomu, že nie sú známe zrušené spoje pre ďalšie dni, plánovač cesty na dni od 20. novembra zatiaľ vyhľadáva spojenia v štandardnom režime. Aktualizácia cestovných poriadkov a plánovača na ďalšie dni bude závisieť od dostupnosti aktuálnych údajov.
Cestujúci môžu aktuálne informácie o premávke regionálnych autobusov získať na infolinkách IDS BK +421 948 102 102 a Arriva +421 915 733 733.
810zssk
Sú tu ale aj ďalšie ustanovenia zákona. Netreba zabúdať že BSK nie je len v pozícii objednávateľa, ale aj správneho orgánu. Tu do hry vstupuje paragraf 10:
"(10) Dopravný správny orgán odníme dopravnú licenciu jej držiteľovi, ak
...
c) ďalej nie je schopný vykonávať pravidelnú dopravu z podnikateľských, technických alebo personálnych dôvodov,
...
e) bez vážnej prekážky
1. nezačal na autobusovej linke prevádzkovať pravidelnú dopravu podľa cestovného poriadku do 30 dní odo dňa právoplatnosti rozhodnutia o udelení dopravnej licencie, alebo
2. prestal prevádzkovať pravidelnú dopravu podľa cestovného poriadku na viac ako 15 pracovných dní,
...
g) závažným spôsobom alebo opakovane napriek upozorneniu dopravného správneho orgánu alebo orgánu odborného dozoru porušuje povinnosti dopravcu pravidelnej dopravy podľa tohto zákona alebo povinnosti vyplývajúce z dopravnej licencie a prepravného poriadku"
Tu sa núka niekoľko spôsobov ako by BSK mohol odňať dopravnú licenciu, dokonca vyložene musí odňať dopravnú licenciu (viď formulácia prvej vety).
V zmysle bodu c) by imho BSK mohol a mal odňať licenciu ak nie hneď, tak vo veľmi krátkom čase. Keďže jednou zo základných povinností dopravcu je v zmysle zákona prevádzkovať dopravu podľa CP, je zrejmé že Arriva nie je schopná dopravu vykonávať z personálnych dôvodov.
V zmysle bodu e) BSK musí odňať licenciu ak ani do 30 dní od nadobudnutia licencie Arriva nezačne prevádzkovať dopravu podľa CP. Netuším kedy boli licencie udelené, ale ak by to aj hneď bolo až 15.11. (čo pochybujem že niekto o druhej ráno vydával), tak by termín uplnyul k 14.12. Je takmer isté že dovtedy k riadnej prevádzke nedôjde.
Bod g) by najskôr vyžadoval formálne upozornenie zo strany BSK.
V momente keď by Arriva prišla o licencie, musí ukončiť poskytovanie služby a otvára sa možnosť postupu pre núdzovú zákazku. Samozrejme ale by bolo veľmi pochybné ak by zhodou okolností jeden deň BSK odňal licencie a ďalší deň zázračne našiel dopravcu/dopravcov schopných to jazdiť a bohvie ako by sa k tomu postavili súdy. Aj keď otázka je kto by to žaloval - Arriva by možno aj bola rada že sa toho zbaví, ale možno SL (ak by teda núdzovú zákazku nedostali oni).
Druhou cestou je potom výpoveď zmluvy zo strany BSK, na čo majú nárok. Tým opäť dôjde k ukončeniu poskytovania služby a otvára sa priestor na núdzovú zákazku. Každopádne toto tiež nie je dobrá cesta, pretože obdobie medzi výpoveďou zmluvy a ukončením prevádzky by zrejme bola už úplná zoo - je jedna vec ak dopravca už má funkčnú prevádzku a len to nejak musí do konca dobehnúť (ako SL) a druhá ak je v takom marazme ako Arriva a mal by to aktívne budovať len aby to o mesiac zavrel.