Spojenie Bratislavy a Hainburgu nateraz zanikne (od 15.11.2021)

Budúcnosť cezhraničných autobusových liniek závisí od ochoty ich financovania zo strany objednávateľov dopravy.

Dopravca Slovak Lines Express ukončí k 15. novembru 2021 prevádzku cezhraničnej regionálnej linky Bratislava - Hainburg z dôvodu jej vysokej stratovosti. Po mnohých rokoch tak zanikne spojenie verejnou dopravou medzi týmito prihraničnými mestami. Slovak Lines Express prevádzkoval túto linku od roku 2019, kedy prevzal jej prevádzku od Dopravného podniku Bratislava (vtedy známou pod číslom 901). Dopravný podnik tiež túto linku zanechal z dôvodu ekonomickej neudržateľnosti, keďže jej prevádzku nefinancovalo mesto, kraj ani rakúska strana, ale bola závislá výlučne od tržieb od cestujúcich. Po zmene dopravcu v roku 2019 prišlo k redukcii počtu spojov a zvýšeniu cestovného, čo na atraktivite tejto linky určite nepridalo. Ďalší úbytok cestujúcich spôsobila aj prebiehajúca pandémia koronavírusu. V minulosti cez Hainburg a Wolfsthal premávala aj autobusová linka Bratislava - Viedeň, tú však Slovak Lines Express ešte v roku 2019 presmeroval na diaľnicu.

V tomto roku definitívne zanikla aj cezhraničná linka do maďarskej Rajky, ktorú prevádzkoval Dopravný podnik Bratislava, taktiež iba na komerčnom základe. Medzi Bratislavou a Rajkou však premáva aspoň niekoľko vlakových spojov denne.

Istú nádej na možné obnovenie autobusového spojenia medzi Bratislavou a Hainburgom, resp. Rajkou v budúcnosti dáva nedávno uzavretá súťaž na nového regionálneho dopravcu v Bratislavskom kraji. Nová zmluva totiž umožňuje kraju objednať si v rámci opcie aj prevádzkovanie dvoch cezhraničných autobusových liniek do Hainburgu a Rajky. K termínu zmeny regionálneho dopravcu (15. novembra) to však kraj neplánuje. "Bratislavský samosprávny kraj bude možnosti prevádzky cezhraničných spojov v najbližšej dobe analyzovať. Župa bude skúmať najmä záujem o túto službu, doterajšiu vyťaženosť, dopravnú obslužnosť i finančné dopady na rozpočet. Pre objednávanie cezhraničnej dopravy vo verejnom záujme je dôležitý aj záujem partnerov na druhej strane hranice o spolufinancovanie takejto linky," uviedla Lucia Forman, hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja.

Ak by sa kraj rozhodol objednať aj prevádzku cezhraničných liniek, podľa zmluvy s dopravcom musí dopravcovi pred začiatkom ich prevádzky poskytnúť minimálne 6-mesačnú lehotu na zabezpečenie vozidiel pre tieto linky.

Pripomeňme ešte, že Bratislava mala s Hainburgom spojenie až na malé prestávky takmer nepretržite už od 19. storočia, kedy medzi týmito mestami začali premávať poštové dostavníky, neskôr od roku 1914 dopravu zabezpečovala tzv. Viedenská električka a následne od roku 1939 autobusy na linke Bratislava - Viedeň. V roku 2008 zaviedol bratislavský dopravný podnik pravidelnú lokálnu dopravu medzi Bratislavou a Wolfsthalom, neskôr aj Hainburgom linkou 901, ktorá okrem iného suplovala aj chýbajúci úsek trate bývalej Viedenskej električky medzi Petržalkou a Wolfsthalom. Linka si postupne získavala obľubu a v roku 2019 už prepravila viac ako 163-tisíc cestujúcich.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: johnnyjanko #121:
Reagoval som na vetu
"Keď má DPB niečo nové otvárať tak určite najskôr v samotnom meste."
Reakcia na: Jak44 #124:
Akurát PDO je dokument, podľa ktorý definuje objednávku kraja a slúži aj ako podklad pre vydávanie licencií. Takže ak by sme chceli byť veľmi detailný, najskôr by malo prísť k jeho aktualizácii a až potom by sa to celé malo riešiť.
A to ešte nikde nie je napísané, že Hainburg bude záujmovým územím BSK a žiaden medzinárodný projekt o tom nič nehovorí.
Reakcia na: Valec #123:
Priznám sa, že momentálne nemám čas sa preluskávať dokumentom, avšak PDO je z nejakého roku cca 2018, avšak ešte v 2019 bolo úlohou kraja objednávať dopravu na územnom obvode kraja. Čiže z toho dôvodu si myslím, že PDO ešte Hainburg ani nemôže reflektovať.
Reakcia na: Jak44 #122:
Čo je v záujmovom území BSK je definované v jeho strategických dokumentoch, napr. v Pláne udržateľnej mobility, alebo v jeho "prílohe" - Pláne dopravnej obslužnosti. 😉
Reakcia na: johnnyjanko #121:
Hainburg je síce mimo územia Bratislavského kraja, ale je v jeho záujmovom území. Čiže BSK je ten, ktorý má právomoc tú dopravu objednať - rovnako ako to robí KSK do Maďarska.

Ak sa nemýlim, aj BID robila nejaký medzinárodný EU fondový projekt o mobilite ľudí v okolí hraníc. Čiže to tiež vytvára nejaký základ, že to záujmové územie je.
Reakcia na: Ike #120:
Prečo mesto? Prečo nie kraj? Kto to rozhodne, keď Rakúsko je mimo územia Bratislavy aj Bratislavského kraja? Jednoduchá odpoveď neexistuje.
Reakcia na: david1 #119:
DPB nemá čo otvárať. Mesto má.
Reakcia na: Trolley #94:
Keď má DPB niečo nové otvárať tak určite najskôr v samotnom meste. Máme dosť lokalít , kde je obsluha verejnou dopravou stále nedostatočná.
Minulé vedenie zbytočne mrhalo financie na stratovú medzinárodnú dopravu.
Reakcia na: Dispecer #115:
Zase ale treba povedať, že Laa je rovno na hranici, kým Hainburg je omnoho ďalej. Chápal by som, keby mesto alebo kraj dotovali dopravu do Wolfsthalu, Bergu alebo Kittsee, ale už to je určitá nadpráca. Ideálnym riešením pre cezhraničnú dopravu je cezhraničné spolufinancovanie. Však je aj v záujme Rakúska, aby mohli Slováci cestovať aj inak, než len vlastným autom.
Reakcia na: Ike #114:
Vďaka, to mi mohlo napadnúť, že linka BA-Viedeň existovala a že jazdila cez Hainburg, keďže diaľnica ešte nestála. 😇
Reakcia na: Dispecer #115:
Bože, tieto otravné inštitúcie ktorým nikto nevysvetlil že #satonedá!
Mňa zaujalo to, že vraj Bratislava mala s Hainburgom spojenie nepretržite už od 19. storočia "s malými prestávkami". To fakt jazdil nejaký autobus medzi BA a Hainburgom aj v rokoch 1948-1989? Ak nie, tak je to asi trochu dlhá prestávka. 😁 Ja som žil v tom, že za komančov bol jediný prostriedok verejnej dopravy, ktorým sa dalo dostať z Bratislavy do Rakúska vlak cez DNV a Marchegg. Má niekto iné informácie?

K ostatným veciam sa škoda vôbec vyjadrovať, už tu mnohí napísali všetko potrebné...
Reakcia na: birch #110:
Tie autobusy sú v Kittsee načasované na prípoje do Viedne, nie do BA, takže solídne dlho by si čakal na prestup. Až sa natíska otázka, či by nebolo lepšie ísť vlakom na viedenské letisko a odtiaľ autobusom do BA. Hlavne to máš 2/3 prestupy (𝘞𝘰𝘭𝘧𝘴𝘵𝘩𝘢𝘭, Kittsee, Petržalka) len na ceste do centra BA. Preto by bol lepší priamy autobus, ktorý by takto financovali obe strany.
Reakcia na: birch #110:
Aj si si pozrel ako často tie autobusy VOR jazdia?
Reakcia na: Trolley #108:
Do tejto diskusie som sa zapojil prvýkrát, takže nehľadám stále argumenty, ako a prečo sa to nedá. A zapojil som sa preto, lebo sa mi zdalo, že už to zdôvodnenie nevyhnutnosti verejnej dopravy do Hainburgu presiahlo zdravú mieru, spúšťačom bola práve tá "rekreácia".

Ty si totiž v príspevku 106, že "nemáme Železnú oponu a aj ľudia zo Slovenska majú právo využiť na cestu za rekreáciou verejnú dopravu". A to ma primälo napísať, že sa jednak sa predsa do Rakúska dostať dá (pokiaľ som postrehol, nikto tu konbináciu bus VOR + vlak neuviedol) a že ohľadom toho "práva" si nemyslím, že by to bola výhradná povinnosť Slovenska dopravu zabezpečiť na vlastné náklady (Bratislavy či BSK), že by sa malo zapojiť aj Rakúsko, ak aj tam obyvatelia platia dane.
Reakcia na: birch #107:
Povedz to všetkým tím, ktorí pravidelne cestujú za prácou do Bratislavy, že majú zabezpečenú základnú dopravnú obslužnosť. Ak by to tak bolo, tak by do hlavného mesta nechodili autami. Vieš o koľko by sa im takto predĺžila cesta?

Ja nehovorím o tom, že samospráva má platiť rekreačnú linku do Rakúska (hoc obyvatelia susedného štátu by ju mohli recipročne využiť k návšteve Bratislavy). Ale o tom, že v 21. storočí, keď už nie je Železná opona, sa nedá normálne dostať verejnou dopravou do susedných miest a obcí iného štátu. Prečo stále hľadáš argumenty ako a prečo sa to nedá?
Reakcia na: Trolley #106:
Je škoda, že nie je priama linka medzi Hainburgom a Bratislavou, ale s tými daňami aj "právom" je to ošemetné.

Čo sa týka daní, možno ak by sa viac ľudí prihlásilo na pobyt v Rakúsku, mali by obce väčšiu motiváciu sa podieľať na spolufinancovaní spojenia na Slovensko. Nevidím dôvod, aby celé financovanie takejto linky bolo na pleciach Slovenska.

A konkrétne ohľadom rekreácie: Neviem o žiadnom práve, na základe ktorého by si od Slovenska mohol požadovať finančnú spoluúčasť - platenie príspevku na dopravu - za rekreáciu v inom štáte.

Inak, vždy je možnosť ísť vlakom z Petržalky do Kittsee a odtiaľ autobusom linky 297 do Wolfsthalu príp. Hainburgu (resp. medzi Wolfsthalom a Hainburgom zase vlakom). Spiatočné cestovné medzi Petržalkou a Hainburgom je 10,60 Eur. Tzn. 'základná dopravná obslužnosť' je zabezpečená.