Nové elektronické tabule okrem lepšej informovanosti cestujúcich zvýšia aj bezpečnosť na zastávkach.
V týchto dňoch na viacerých zastávkach MHD po celom meste prebieha montáž elektronických informačných tabúľ. Celkovo pôjde o 124 nových tabúľ (z toho 116 LED a 8 LCD tabúľ), ktoré bratislavský dopravný podnik zaobstaral v minulom roku prostredníctvom európskeho projektu financovaného zo zdrojov EÚ - Európskeho fondu regionálneho rozvoja, prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu.
Nové tabule zlepšia informovanosť cestujúcich o aktuálnych odchodoch spojov zo zastávok a tiež budú informovať o mimoriadnostiach v doprave (plánované/neplánované výluky, prerušenie premávky a pod.). Elektronické tabule sú vybavené aj hláseniami pre nevidiacich cestujúcich, ktorí si ich môžu v prípade potreby na zastávke aktivovať.
Súčasťou nových informačných tabúľ je aj kamerový systém určený na monitorovanie priestoru zastávok. K doterajším 56 tabuliam vybaveným kamerami tak pribudne ďalších vyše sto tabúľ. Kamerový systém v tabuliach prevádzkuje na základe zmluvy s hlavným mestom bratislavská mestská polícia.
Dodávateľom tabúľ pre DPB je ostravská spoločnosť MASTER IT Technologies, a.s., ich výrobcom je poľská firma R&G Plus Mielec. Montáž tabúľ na zastávkach realizuje spoločnosť Elza Bratislava. Vysúťažená cena tabúľ s montážou bola 1,475 mil. € bez DPH.
Zoznam zastávok, kde budú nové tabule nainštalované:
Električkové zastávky
Názov zastávky | Smer |
Centrum | Šafárikovo nám./Jesenského |
Hlavná stanica | nástupisko električiek |
Jesenského | Námestie Ľ. Štúra |
Komisárky | nástupisko električiek |
Námestie Ľ. Štúra | oba smery |
Poštová | Vysoká |
Saleziáni | oba smery |
Stn. Nové Mesto | nástupisko električiek |
Stn. Vinohrady | oba smery |
Trnavské mýto | podchod |
Autobusové a trolejbusové zastávky
Názov zastávky | Smer |
Americké námestie | Kollárovo námestie |
29. augusta | Mlynské nivy |
Krížna | Mlynské nivy |
Malá scéna | Mlynské nivy |
Kollárovo nám. | Vazovova, Zochova |
Nám. slobody | Hodžovo námestie |
Most SNP | nástupisko - spoločná |
Aupark | oba smery na Panónskej |
Ovsištské nám. | oba smery |
Stn. Petržalka | Kollárovo nám./Ovsište |
Ekonomická univerzita | oba smery |
Einsteinova | Petržalka |
Bradáčova | oba smery |
Romanova | oba smery |
Hrobákova | oba smery |
Námestie hraničiarov | oba smery |
Jungmannova | do mesta |
Hálova | oba smery |
Ľubovnianska | do mesta |
Smolenická | oba smery |
Holíčska | do mesta |
Lúky II | do mesta |
Šustekova | Lachova |
Bulíkova | oba smery |
Hroboňova | do mesta |
Karpatská | Račianske mýto |
Zimný štadión | všetky smery |
Bajkalská | všetky smery, okrem 74 smer HLST |
Sabinovská | oba smery |
Klientske centrum | Trnavské mýto, Rožňavská, Tomášikova |
Slovinská | oba smery |
Miletičova | všetky smery |
Trhovisko | Košická |
Prievozská | do mesta, Dolné hony |
Pažítková | do mesta |
Prístavný most | oba smery |
Stn. Nové Mesto | všetky smery |
Saleziáni | všetky smery |
Maximiliána Hella | oba smery |
Čiližská | do mesta |
Dudvážska | oba smery |
Hronská | do mesta |
Toryská | oba smery |
Komárovská | oba smery |
Priekopnícka | do mesta |
Lamač | nástupisko |
Studenohorská | do mesta |
Podháj | do mesta |
Bakošova | do mesta |
Pri kríži | do mesta |
Podvornice |
oba smery |
Žatevná | do mesta |
Milana Marečka | do mesta |
Štefana Králika | do mesta |
Gerulata | Jarovce |
Zámocká | Hodžovo nám. |
Dlhé diely | Riviéra |
Uhliská | do mesta |
Koliba | nástupisko |
Červený kríž | do mesta |
Nemocnica Kramáre | oba smery |
Cintorín Slávičie |
do mesta |
Brodná | Prievozská |
Cyril a Metod | do mesta |
Herlianska | Záhradnícka |
Dulovo nám. | Most Apollo |
Gagarinova | Prievozská |
Hlavná stanica | nástupisko autobusov/trolejbusov |
Drobného | Švantnerova |
Bárdošova | do mesta |
Trnavské mýto | podchod |
Ike
LCD = liquid crystal display = obrazovka z tekutých kryštálov. Tekutý kryśtál je umiestnený v mriežke -v pixeloch (pokročilejšia metóda), alebo v segmentoch (primitívnejšia metóda - napr 7segmentový displej). Pred pixelom/segmentom je vertikálny polarizačný filter, ktorý prepúšťa svetlo iba v jednom smere. Za pixelom/segmentom je horizontálny polarizačný filter, ktorý prepúšťa svetlo tiež iba v jednom smere inom ako ten vertikálny. Najdostupnejší polarizačný filter sú kvalitnejšie slnečné okuliare. Keď z nich vyberieš sklá, dáš ich na seba a jedno sklo otočíš o 90°, neuvidíš nič, pretože odfiltruješ všetko svetlo. Ak by si medzi tie sklá dal tekutý kryštál, tak by lúče svetla ohol a napriek dvom sklám by si videl.
Ak však cez tekutý kryštál prechádza elektrický prúd, tak schopnosť ohýbať svetelné lúče stráca. Čiže ak sa pozrieš na lacnú meteostaničku alebo staré digitálky, tak vidíš 4 vrstvy: zrkadlo, polarizačný filter horizontálny, tekutý kryštál, polarizačný filter vertikálny. Keď je displej vypnutý, tak vidíš odraz okolitého svetla cez polarizačné filtre a tekutý kryštál. Keď nejaký pixel "svieti". tak vlastne tekutý kryštál stráca schopnosť odrážať z podkladového zrkadla odraz okolitého svetla, preto je bod tmavý.
Modernejší farebný LCD displej funguje na rovnakom princípe, akurát je na pozadí namiesto zrkadla lampa. Každý pixel je zložený z troch subpixelov, pričom každý subpixel je segment s tekutým kryštálom, ktorý však iba jednu zložku farebného spektra, buď červenú, zelenú alebo modru (red, green, blue - RGB), Celé farebné spektrum dostaneš kombináciou intenzity jednotlivých subpixlov.
LED = light emitting diode = svetlo vydávajúca dióda. Displej, povedzme 20x20 obsahuje 400 diód, ktoré sú pripojené na horizontálne vodiče (H) a vertikálne vodiče (V). Vodiče sú prepojené cez LED, teda jedna "nožička" je pripojená na horizontálny vodič, druhá na vertikálny. Oba druhy vodičov majú spínač, zrejme nejaký tranzistor alebo logické hradlo. Riadiaca jednotka (počítač) následne spína jednotlivé riadky, alebo stĺpce, podľa toho, ktoré pixely majú svietiť. Ak sa zapne vodič H3 a vodiče V1,V2,V3, bude svietiť horizontálna čiara v treťom riadku, zaberajúca prvé tri "pixle" zľava. Problém vzniká pri diagonálnych prvkoch, pretože pri tejto metóde by si namiesto diagonálnej čiary s dĺžkou tri "pixle" mal štvorček so stranou 3 pixle. Ako riešenie sa používa multiplexing, teda každý "riadok" a vykreslí samostatne s potrebnými stĺpcami a potom zhasne. K zapnutiu a zhasnutiu riadku dochádza napr. 30x za sekundu = frekvencia obnovovania je 30 Hz. Ľudské oko je hlúpe a takúto frekvenciu človek nevníma. Výnimkou sú dobré svetelné podmienky, kedy fotoaparát alebo kamera pracuje s kratším expozičným časom ako je frekvencia obnovenia a zachytí aj zhasnuté riadky. Na mobile, alebo kamere sa takýto displej prejavuje preblikávaním, na fotoaparát sa zase "nedá" odfotiť.
Keď je týchto diód extrémne veľa a sú zoskupené v trojiciach v kombinácii červená, zelená a modrá, hovoríme o OLED obrazovke. Rozdiel medzi LCD a OLED je v tom, že kým LCD má svetelný zdroj obrovskú lampu na pozadí, pri OLED je svetelným zdrojom každá dióda. To vytvára krajší kontrast a skutočnú čiernu farbu.