Pripravuje sa rozšírenie nástupíšť zastávky električiek v uzle Račianske mýto s doplnením mobiliára.
Dopravný podnik Bratislava pripravuje zlepšenie podmienok pre cestujúcich na električkovej zastávke na Račianskom mýte. V súčasnosti je táto mimoriadne vyťažená zastávka v nevyhovujúcom stave bez prístreškov a s úzkymi nástupišťami. Rovnako sú kapacitne nevyhovujúce aj ostrovčeky pre peších na križovatke. Po minuloročnom rokovaní zástupcov magistrátu, dopravného podniku, okresného úradu a dopravného inšpektorátu bolo dohodnuté v prvej etape zlepšenie podmienok pre cestujúcich na Račianskom mýte zväčšním šírky nástupných ostrovčekov električkovej zastávky. Následne si dal DPB vypracovať štúdiu pre realizáciu týchto zmien. Štúdiu vo februári tohto roka spracovala spoločnosť Prokos, s.r.o. z Bratislavy.
Na základe vypracovanej štúdie rozšírenia nástupíšť električkovej zastávky dopravný podnik vyberá projektanta pre stavbu. Projekt bude koordinovaný aj s ďalšími projektami, ktoré sa majú v uzle Račianske mýto realizovať, konkrétne revitalizácia nárožia Šancová – Račianska, revitalizácia parku na rohu Radlinského a Legionárskej a projekt cyklotrasy Radlinského – Račianske mýto. Projektovú dokumentáciu požaduje dopravný podnik vypracovať do 30 dní.
Rozšírenie nástupných ostrovčekov bude realizované na úkor jedného jazdného pruhu v oboch smeroch. Električková zastávka v smere do Rače bude realizovaná ako združená s autobusovou zastávkou, t.j. na rovnakom nástupišti budú zastavovať aj autobusové linky smerujúce do Rače (59, N55, prípadne náhradná doprava). Autobusy budú mať vyhradený jazdný pruh na električkovej trati už na Radlinského pred križovatkou na Račianskom mýte. Uvedené zmeny si vyžiadajú aj čiastočné úpravy ostrovčekov pre peších na križovatke.
Na električkovej zastávke je uvažované osadenie veľkých prístreškov, trojica 12-metrových v smere do Rače a dvojica 12-metrových smerom do centra. Pribudnú tiež automaty na cestovné lístky a elektronické informačné tabule. Zastávka bude riešená ako bezbariérová s dĺžkou nástupných ostrovčekov 66 metrov a šírkou 4,7 m (smer centrum), resp. 3,9 metra (smer Rača).
Keďže celkovou rekonštrukciou prejde aj samotná električková trať v priestore zastávky, počas stavebných prác sa počíta s obmedzenou premávkou električiek, pričom sa uvažuje buď so zachovaním prevádzky vždy po jednej koľaji, alebo s rozdelením linky 3 na dve časti s dočasnými úvraťovými konečnými na konci Radlinského a na Račianskej za terajšou zastávkou (medzi týmito dočasnými obratiskami by bol nutný peší presun cez križovatku na Račianskom mýte. Odhadovaná dĺžka trvania všetkých stavebných prác je 3 mesiace.
Podobný návrh na revitalizáciu uzla Račianske mýto spracovala v minulosti aj Občianska iniciatíva Lepšia doprava už v roku 2011. Návrh však zostal bez odozvy.
lostrail
1. Na Legionarskej je na odbocenie vpravo len jeden pruh, cize dva pruhy iduce za krizovatkou rovnakym smerom v podstate nemaju zmysel (oni su tam vlastne tri a budu dva, jeden priamy a jeden odbocovaci na Sancovu).
2. Na Radlinskeho sa dlho a opravnene kritizuje sucasny stav, ktory umoznuje autam vojst do pruhu s elektrickami a tym elektricky brzdit. Navyse to mnohi pocas spiciek zneuzivaju az tak, ze stoja hodne daleko za deliacou ciarou rovno na trati. Pred koronou tam bolo bezne vidiet aj dve-tri zaseknute elektricky. Pamatam si na jedno leto (asi 2017), kedy som siel do Krasnan elektrickou. Na Radlinskeho sme doslova zabili 10 minut (boli sme az tretie vozidlo v poradi). To je daleko od akehokolvek predstavitelneho optima.
Kym prvy pripad v podstate riesit netreba, tym druhym sa naopak treba zaoberat. Ta domnela priepustnost je tam prave kvoli tym arogantnym pablbom, ktori nemaju hanby stat na cistom elektrickovom pase a potom sa rychlostami, ktore zdaleka nemaju nic spolocne s MPR, predbehnut na kratkom useku za krizovatkou. Problem ale je, ze je to proti predpisom, velmi nebezpecne pre chodcov a znacne to brzdi MHD.
Mimochodom, opat sa raz ukazuje, ako velmi chyba severna tangenta, no teraz len preto, ze sme autickarom neulahodili, nemozeme v prvom rade vsade pustat iba ich na ukor ostatnej dopravy, lebo oni sa asi budu hnevat alebo co.
Uz davno na Radlinskeho mala byt medzi elektrickami a autami fyzicka bariera, ktora by autam znemoznila vojst na elektrickovy pas.
Podstatnou vecou ale je, ze par lastoviciek este leto nerobi a katastroficke scenare o zapchach po prezidentsky palac sa s najvacsou pravdepodobnostou nenaplnia, kedze aj tak ma sucasna situacia dva pohlady:
- pre IAD nejde o tak dramaticky pocet aut, ktory by tym ostatnym o tolko ulahcil cestu (aj tak sa zleju za krizovatkou, co dopravu tak, ci tak spomali a dalej pred aj za kukuricou, ako aj pri bielom krizi maju to iste - plnohodnotne dva pruhy su az pri Vinohradoch)
- pre elektricky ide o zasadne spomalenie, pretoze okrem inej elektricky musia cakat este na X aut, no pritom z hladiska poctu prepravenych osob je to vacsia ujma ako tych par aut, ktorym bude cesta trvat trochu dlhsie).
Treba si polozit otazku, ake by boli prinosy prelozenia trate. Keby som to chcel povedat newspeakom UHP, tak BCR by vyslo hlboko pod 1. Dovolim si tvrdit, ze ani nie 0,5. Ano, su projekty, ktore ma zmysel realizovat aj v pripade, ze BCR nevyjde viac ako 1, no potom sa hodnoti ich celkovy spolocensky prinos. Prelozenim trate by sme akurat stale podporovali auta v centre mesta, par nedockavych jedincov (a nebezpecnu jazdu cez priechod k zastavke), L59, ktorej interval ma daleko k zaujimavemu natolko, aby niekoho motivoval vrazit taketo peniaze, N55, ktorej za noc smerom na hlavnu stanicu prejde presne 5 ks, ci nebodaj X3, ktora jazdi len v pripade mimoriadnosti. To su mi fakt dovody. Navyse pri tych busoch by sa riesenie este dalo upravit, aby na ten pas vosli aspon s elektrickou v protismere (len by bolo treba zabezpecit, aby sa tam nestretli dva autobusy, co pri tych intervaloch nemusi byt az tak komplikovane).