Pri modernizácii Ružinovskej radiály príde aj k celkovej rekonštrukcii uličného priestoru od Amerického námestia po Legionársku.
V rámci pripravovaného projektu modernizácie Ružinovskej radiály príde aj k modernizácii električkovej trate v úseku od konca Špitálskej ulice cez Odborárske námestie a Krížnu až po Legionársku ulicu. Na základe minuloročných požiadaviek hlavného mesta, ktorý je investorom tejto modernizácie, bola do projektu zapracovaná aj komplexná rekonštrukcia uličného priestoru "od fasády k fasáde" v tomto úseku. Projektovú dokumentáciu pre túto modernizáciu spracováva na základe verejnej súťaže spoločnosť Dopravoprojekt, ktorá teraz zverejnila prehľadnú situáciu uvedených úprav na Americkom námestí, Odborárskom námestí a Krížnej ulici.
Najvýznamnejšou zmenou je preloženie polohy električkovej trate medzi Špitálskou a Májkovou ulicou k parčíku na Americkom námestí na miesto dnešnej cestnej komunikácie smerom do centra mesta. Cestná doprava bude po novom vedená medzi Záhradníckou a Mickiewiczovou/Špitálskou priamo bez potreby križovania električkovej trate na Odborárskom námestí. Projekt tiež počíta so zrušením priamej cestnej premávky z Krížnej na Mickiewiczovu/Špitálsku (možné bude iba odbočenie na Májkovu ulicu) a so zrušením odbočenia zo Záhradníckej na Májkovu.
Úpravou polohy električkovej trate sa dosiahne zlepšenie prestupovania cestujúcich v uzle Americké námestie. Doterajšia električková zastávka na Odborárskom námestí smerom k Trnavskému mýtu sa presunie na Americké námestie, pričom nástupište tejto zastávky bude spoločné s nástupišťom trolejbusovej zastávky v smere na Kollárovo námestie. Zároveň sa priblíži tesne ku križovatke pri nemocnici aj zastávka trolejbusov na Mickiewiczovej v smere von z centra. Zmenou polohy trate sa dosiahne aj zmenšenie koľajových oblúkov v rozvetvení trate pred nemocnicou.
Projekt prestavby trate na Americkom a Odborárskom nám. (zdroj: Dopravoprojekt, a.s.) - po kliknutí na obrázok sa otvorí kompletná situácia v PDF
Zastávka električiek na Krížnej ulici bude prebudovaná na združenú zastávku, takže na nej budú môcť zastavovať aj nočné autobusy, prípadne náhradná autobusová doprava. Menšou úpravou prejde aj poloha koľajového triangla na Vazovovej ulici. Električková trať od Amerického námestia po Legionársku má mať uzavretý betónový kryt.
Súčasťou projektu je aj realizácia nových cyklochodníkov po oboch stranách na Krížnej ulici a Odborárskom námestí. Projekt počíta aj s väčšou výsadbou zelene, pričom na Krížnej ulici budú po stranách ulice vysadené dve nové stromoradia. S úpravou cestnej komunikácie príde tiež k úprave parkovacích miest, ktoré budú zriadené po oboch stranách Krížnej ulice.
Kompletná projektová dokumentácia pre modernizáciu Ružinovskej radiály by mala byť dokončená v lete tohto roka. S realizáciou projektu sa počíta od jesene 2022 do konca roka 2024.
Viko
Najprv bola doba, že bývanie v centre fakt nebolo atraktívne. Prví odišli ľudia z bytov predtým tabuľkovaných do nízkych kategórií, ktorí nechceli vykurovať štvormetrové stropy, riešiť zatekanie, praskliny a podobné neduhy budov, do ktorých nebolo celý socík poriadne investované. (Vtedy ešte auto nebolo témou, prvýkrát som to ako argument zachytil až pri nedávnych úpravách Židovskej a Klobučníckej.)
A až nasledne prichádzala drahota súvisiaca s rozvojom turizmu, vzrast pouličného života, gentrifikácia súvisiaca s tým, že obnovu centra financovali súkromné zdroje pre súkromné účely (čo sa viazalo aj so zmenou funkcie smerom k nebytovej), premena bývania na krátkodobé prenájmy... Ale drahote sa stále celkom dá vyhnúť - Palisády chodia nakupovať do exprestesca, Dunajská štvrť má exPrior, zastrčené pajzle stále existujú - "stará generácia" bez tučných kont tiež nejako musí fungovať.
Podľa mňa bolo pochopiteľné, že vrstva poprevratových novozbohatlíkov si radšej stavia veľkú opachu s veľkou záhradou obohnanú veľkým múrom - a možno zvažujú, kam dajú svoje štyri tátoše, ale skôr im imho ide o pokoj, súkromie a to, že nemusia riešiť, v akom stave sú ulice okolo nich, na akej linke jazdia klimatizované vozidlá a ci ich niekto na verejnom mieste nevypaparazzuje/nezmláti/neodstrelí. A do istej miery to odkukali aj bežní ľudia, ktorí dlho chceli radšej sto štvorcových prehnojeného trávnika niekde v Miloslavove, než sto dostupných služieb pri dome, lebo boli jednoducho unavení zo zanedbanosti mesta.
Ale časy sa stále menia a myslím, že by sme im radšej mali vhodnými zasahmi ísť naproti, než to negovať. Už dnes manažéri, zahraniční šéfovia a podobné smart profesie podľa mňa nemajú prečo mať problém s bytom v meste. Len teda v inzerátoch veľa pekných staromestkých bytov nevídať (väčšinou sú udržiavané, ale majú rôzne nemoderné až nevkusné prvky z 90./nultých rokov), pri aktuálnej bezzubosti polície si treba davať bacha na lokalitu (hluk, vandalizmus). Kto chce, zaplatí si parkovanie na Uršulínskej, v Alexii apod. Ak chce ušetriť, je to samozrejme náročnejšie, ale zúfalé parkovanie spojené s krúžením a stámetrovymi pochodmi je aj v uličkách okolo Štefánikovej, pod stanicou či smerom k Nivám, aj na mnohých sídliskách - a tí ľudia tam stále bývajú. Neexistuje nič ako univerzálna rovnica nezaparkujem pred oknom = nebývam, existuje len kvalita života a návyky ľudí, pričom ani jedno z toho nie je fixné, ako nám pár posledných desaťročí ukazuje.