Magistrát hlavného mesta zverejnil návrh rozpočtu na roky 2021 - 2023, ktorý budú schvaľovať mestskí poslanci na decembrovom zasadnutí zastupiteľstva. Rozpočet Bratislavy na rok 2021 je v celkovej výške 431,9 mil. €. Hlavné mesto chce napriek nepriaznivej makroekonomickej situácii spôsobenej pandémiou z roku 2020 pokračovať v príprave a realizácii rozbehnutých projektov.
Na prevádzkovanie MHD sa počíta s bežnými výdavkami vo výške 80,1 mil. €. Objem objednaných dopravných výkonov sa podstatnejšie meniť neplánuje a má byť vo výške 41,9 mil. vlakových km.
Rozpočet mesta počíta aj s kapitálovými výdavkami pred Dopravný podnik Bratislava vo výške 1,302 mil. € na nasledujúce modernizačné a rekonštrukčné projekty:
- trolejbusová trať Jelačičova - Žellova,
- trolejbusová trať Záhradnícka - Karadžičova,
- rekonštrukcia električkových zastávok Račianske mýto,
- ďalšie rekonštrukcie zastávok, nové prístrešky a mobiliár zastávok.
Na financovanie integrovanej dopravy počíta rozpočet s výdavkami 2,650 mil. € na kompenzáciu zliav, krytie strát a na činnosť Bratislavskej integrovanej dopravy.
Na prípravu a realizáciu nových električkových a trolejbusových tratí a modernizáciu existujúcich radiál mesto počíta s bežnými a kapitálovými výdavkami v celkovej výške 32,756 mil. €. Táto suma má pokryť nasledujúce projekty:
- vypracovanie projektovej dokumentácie pre modernizáciu Vajnorskej a Ružinovskej radiály,
- vypracovanie projektovej dokumentácie pre trolejbusovú trať Patrónka - Riviéra,
- inžinierska činnosť, autorský dozor a stavebné práce 2. časti Petržalskej električky (Bosákova - Janíkov dvor),
- údržba koridoru a prenájom pozemkov pod 1. časťou Petržalskej električky,
- modernizácia cestnej dopravnej signalizácie so zabezpečením preferencie MHD,
- modernizácia zastávky MHD pri ŽST Petržalka,
- príprava nových električkových tratí.
Pre posun príjmov zo štátneho rozpočtu a zdrojov EÚ a tiež pre posun termínu kolaudácie bude potrebné v roku 2021 dofinancovať aj modernizáciu Karlovesko-dúbravskej radiály vo výške takmer 14 mil. €.
V rámci investícií do cestnej infraštruktúry mesto v roku 2021 počíta napríklad s rozšírením Harmincovej ulice, rozšírením vstupnej cesty do Čunova, začatím rekonštrukcie Devínskej cesty, vybudovaním nových zastávok MHD na Panónskej ceste pri MŠ Vyšehradská, vybudovaním svetelnej signalizácie na križovatke Vrakunská - Ivanská cesta, úpravou križovatky na Račianskom mýte, či rekonštrukciou mosta na Žabom majeri.
yellowcaptcha
Dobu výstavby predpokladáme 3 mesiace.
Výstavba začne inštaláciou dočasného dopravného značenie, ktorým sa ohraničí plocha staveniska a vybudujú sa dočasné panelové nástupištia dĺžky 40 m.
Na organizáciu električkovej dopravy je najzložitejšia rekonštrukcia 115 m dlhého dvojkoľajného úseku električkovej trate v priestore zastávok.
Tu prichádzajú do úvahy 3 alternatívy :
Alternatíva 1
Práce na rekonštrukcii trate budú realizované za vylúčenia električkovej dopravy v tomto úseku. Na oboch stranách rekonštruovaného úseku t.j. na Radlinského ul.
a Račianskej ul. sa zriadia dočasné nástupište a radiála Petržalka – Rača sa rozdelí na 2 úseky Petržalka – Radlinského aobratisko Komisárky - Kominárska. Bez električkovej dopravy zostane úsek medzi dočasnými nástupišťami Radlinského – Kominárska. Takouto organizáciou je možné vytvoriť dostatočné časové aj priestorové podmienky na stavebnú činnosť.
Nakoľko v súčasnej dobe nie je možné robiť prehliadky a bežné opravy nových obojstranných električiek vo vozovni v Krasňanoch, práce na rekonštrukcii trate bude nutné organizovať tak, aby bol zabezpečený výjazd a návrat električiek do vozovne Jurajov dvor, podľa potreby pravidelných prehliadok vozidiel a ich údržby. Podstatný rozsah práce na koľajách sa bude realizovať vo víkendových výlukách manipulačnej dopravy v rekonštruovanom úseku (električky počas víkendu zostanú vo vozovni Krasňany) kedy je možné vybudovať úsek dĺžky 40-50 m v takom rozsahu aby počas týždňa bol po ňom možný ranný výjazd a večerný návrat električiek do vozovne.
Výhodou tejto alternatívy je rýchlejší postup výstavby, ktorý bude minimálne obmedzovaný električkovou dopravou.
Alternatíva 2
Práce na rekonštrukcii trate budú realizované po jednej koľaji za vylúčenia električkovej dopravy na rekonštruovanej koľaji. Po susednej koľaji bude prevádzkovaná jednokoľajová obojsmerná doprava. Na oboch stranách rekonštruovaného úseku t.j. na Radlinského ul. a Račianskej ul. sa zriadi obojstranné dočasné nástupište a koľajové prepojenia pre jednokoľajovú obojsmernú premávku. Premávka električiek bude riadená dopravnou svetelnou signalizáciou v koordinácii so svetelným riadením križovatky Račianske mýto.
V tejto alternatíve sa dá predpokladať podstatne pomalší postup výstavby najmä na objektoch v blízkosti električkovej trate.
Alternatíva 3
Práce na rekonštrukcii trate budú realizované za vylúčenia električkovej dopravy v tomto úseku. Na oboch stranách rekonštruovaného úseku t.j. na Radlinského ul. a Račianskej ul. sa zriadia dočasné nástupište a radiála Petržalka – Rača sa rozdelí na 2 úseky Petržalka – Radlinského aobratisko Komisárky - Kominárska. Bez električkovej dopravy zostane úsek medzi dočasnými nástupišťami Radlinského – Kominárska.
Dobu výluky navrhujeme v trvaní 9 (10) dní t.j. 2 víkendy a 1 pracovný týždeň. Počas výluky sa vybudujú koľaje na pevnej jazdnej dráhe. Pevná jazdná dráha môže byť buď zo žliabkových koľajníc na betónovej doske alebo zo žliabkových koľajníc na paneloch DZP. Pozdĺž oboch koľají sa osadia nástupiskové hrany (obrubníky). Po ukončení výluky bude možné na električkovej trati obnoviť obojsmernú premávku s využitím dočasných nástupíšť na Račianskej aj Radlinského. Vzdialenosť medzi nástupišťami je cca 280 m. Pre dovoz a montáž materiálov vyžadujúcich náročnejšiu mechanizáciu (prístrešky, zábradlie apod.) budú potrebné víkendové výluky električkovej dopravy nakoľko ich montáž bude možné len z električkovej trate. Ich počet bude dohodnutý so zhotoviteľom stavby.
https://dpb.sk/sk/verejne-obstaravanie/elektrickove-zastavky-racianske-myto-projektova-dokumentacia
priečny rez