Skúšobné jazdy Solarisu Trollino 24 budú prebiehať bez cestujúcich.
Po októbrových testoch hybridného trolejbusu Škoda 27 Tr Solaris bude bratislavský dopravný podnik (DPB) v najbližších dňoch testovať aj jeden z najdlhších trolejbusov s prepravnou kapacitou cez 200 cestujúcich. Pôjde o trojčlánkový, 24-metrov dlhý trolejbus Solaris Trollino 24, ktorý do Bratislavy zapožičia na testovanie výrobca. O jeho príchode do Bratislavy informoval predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský.
Cieľom testovania je overiť možnosť prevádzky trojčlánkových trolejbusov v uliciach hlavného mesta. "Skúmať sa budú rôzne parametre vozidla. V prvom rade to bude prejazdnosť ulíc, odbočení a dĺžka zastávok. Dôležitá je tiež spotreba veľkokapacitného, trojčlánkového hybridu v bežnej premávke, pri nabíjaní počas jazdy aj počas státia. Zaujímavé bude aj porovnanie s 18-metrovým hybridom, ktorý DPB testoval koncom októbra. DPB preverí napríklad aj vlastnosti pri jazde na trakčné batérie. V uliciach hlavného mesta ho otestuje na celej trolejbusovej sieti, no najmä na trase linky 201, kde sa bude hodnotiť aj dĺžka jazdného času v porovnaní so súčasnosťou. Testy sa uskutočnia výlučne bez cestujúcich," priblížila priebeh testovania hovorkyňa DPB Ľubica Melcerová. Trolejbus bude mať DPB zapožičaný do 2. decembra 2020.
Mesto i dopravný podnik už v minulosti informovali, že majú záujem o nákup takýchto veľkokapacitných trolejbusov, ktoré by mohli byť nasadené na nosnú trolejbusovú linku 201 na Dolné hony. Výsledky testov napomôžu stanoviť špecifikáciu pre plánovaný nákup 24-metrových trolejbusov.
V priebehu tohto roka dopravný podnik zároveň pripravil aj zámer eurofondového projektu na nákup nových trolejbusov, v rámci ktorého by chcel nakúpiť aj 16 takýchto veľkokapacitných 24-metrových trolejbusov s prídavným batériovým pohonom.
Trojčlánkové trolejbusy majú v ponuke napríklad výrobcovia Hess, Van Hool a Solaris. V premávke ich môžeme stretnúť napríklad vo Švajčiarsku alebo v Rakúsku.
Ike
S klbakom je to podobné, pričom záleží od vzdialenosti strednej nápravy od kĺbu. Ak je ďalej, správa sa ako previs na sole a pošle kĺb do nábehu, kde ti ale môže uletiet zadok. To sú sorky. Žiaľ majú malý uhol do indikácie zalomenia, hoci tretia náprava pekne kopíruje druhú. Solarisy majú strednu nápravu blízko kĺbu a zadná náprava ma tendenciu skracovať si cestu,nie však radikálne. Dvojklbak bude mať podľa mňa +- rovnakú stopu.
S vedením nemá byť aký problém v oblúku, len bude musieť vodič rozmýšľať o ďalších pár sekúnd oneskorene. V oblúku sa nemá prudko akcelerovat, takže kým so sólo trolejbusom začne jazda zotrvacnostou pred oblúkom, dvojklbak môže íst do oblúku s jazdou a jazdu zotrvacnostou začať až keď bude kabína vodiča už za oblúkom.
Kľúčové je, ak dvojklbak zastaví v zastávke alebo na križovatke, aby nebol zberac v bode bez prúdu.