O termíne ukončenia prác mesto so zhotoviteľom ešte rokuje.
Práce na modernizácii električkovej trate v úseku od tunela po Hanulovu ulicu v Dúbravke, ktoré začali v júni 2019, mali byť podľa pôvodných plánov hotové 11. septembra 2020. Podľa zmluvy má byť k tomuto dátumu celá radiála pripravená na kolaudáciu. Aktuálny stav prác dáva tušiť, že 11. september nemusí byť konečným dátumom, kedy bude všetko hotové. Podľa našich informácií už stavebník požiadal o predĺženie termínu dokončenia. Magistrát nám na našu otázku zatiaľ termín ukončenia modernizácie neposkytol. "Termín ukončenia je aktuálne predmetom rokovaní so zhotoviteľom stavby. V najbližších dňoch poskytneme bližšie informácie," uviedli z oddelenia komunikácie a marketingu magistrátu hlavného mesta.
Podobne ako pri predchádzajúcich etapách, aj v poslednej etape od tunela po Jurigovo námestie sa vyskytli na stavbe neočakávané problémy. Podľa magistrátu mala najvýraznejší dopad na priebeh prác pandémia koronavírusu, jeho dôsledky však nekonkretizovali. "Počas prác na poslednej etape sa vyskytli aj ďalšie komplikácie, ako napríklad nutná prekládka vedenia vysokého napätia, s ktorou pôvodný projekt nerátal; odhalenie nevyhovujúceho podložia na križovatke Molecova, ktoré bolo nutné vymeniť; zdegradovaná ochrana potrubia na kanalizácii, ktorú je nutné sanovať; kolízie stĺpov s inžinierskymi sieťami, ale aj alternatívne riešenie dráhy, ktoré realizujeme s cieľom predídenia “duneniu“, ktoré sa vyskytlo na už zrealizovanej etape," vymenoval magistrát ďalšie vzniknuté problémy.
V súčasnej dobe sa práce na poslednej etape sústreďujú najmä na budovanie koľajovej trate, kde ešte chýba niekoľko úsekov pri Riviére, na Botanickej, okolo Lafranocni a v okolí zastávky Kráľovské údolie. Zo siedmych priecestí sú k dnešnému dňu zrekonštruované a prejazdné dve (Žižkova a Družba), ďalšie dve sú pred dokončením (Molecova, Kráľovské údolie). Križovatka Karloveská - Molecova, ktorá prechádza rozsiahlou prestavbou začína po prekládke plynovodu, vodovodu a kanalizácie postupne dostávať novú podobu. Popri tom prebieha budovanie nových zastávok, pričom na niektorých sa už montuje nový mobiliár (prístrešky a zábradlie). Ďalšie práce sú v rôznom štádiu rozpracovanosti - ide napr. o rekonštrukciu nadchodu na zastávke Botanická záhrada, cestné úpravy, rekonštrukciu trakčných stožiarov a verejného osvetlenia, prekládky a rekonštrukcie inžinierskych sietí či budovanie novej cestnej svetelnej signalizácie na križovatkách.
Rovnako prebiehajú dokončovacie práce aj na úsekoch prvej a druhej etapy (od Jurigovho nám. po Hanulovu). V Karlovej Vsi pokračuje rekonštrukcia stožiarov verejného osvetlenia, prebieha veľká rekonštrukcia nadchodu na zastávke Nad lúčkami, realizujú sa vegetačné úpravy na a popri trati, v Dúbravke sa dokončuje rekonštrukcia podchodu. Pri zastávke Borská môžu chodci po viac ako roku využívať zrekonštruovaný podchod, avšak zatiaľ bez funkčného osvetlenia. Zrealizované ešte nebolo ani definitívne dopravné značenie a s výnimkou križovatky Harmincova stále nebola sprevádzkovaná nová cestná svetelná signalizácia na priecestiach, priechodoch a križovatkách.
Úpravy už zmodernizovaných úsekov
Ako sme už informovali, v úseku prvej etapy od Jurigovho námestia po Kútiky, boli vykonané pokusné úpravy s cieľom odstrániť hluk z prechádzajúcich električiek a následne boli zrealizované merania pri prejazdoch skúšobnej električky. Úpravy a merania prebehli v júli, no zatiaľ nie je známe, či úpravy pomohli ani aký bude ďalší postup a harmonogram prác. Z magistrátu nám poskytli len stručné stanovisko: "Od 26.7. do 30.7. prebiehalo testovanie jednotlivých typov riešenia. Po získaní oficiálnej analýzy budeme o tom informovať." Ak by bolo potrebné rovnako upraviť celý úsek od Jurigovho nám. po Kútiky, obyvatelia Karlovej Vsi sa električiek zrejme tak skoro nedočkajú.
Ďalšia úprava už zmodernizovanej trate prebieha v týchto dňoch v Dúbravke na zastávke Záluhy. Tu sa problémom ukázali byť stožiare osadené uprostred trate, keďže zastávkou majú prechádzať okrem električiek aj autobusy. Aby bolo možné zastávku skolaudovať ako integrovanú a aby sa predišlo prípadným nárazom autobusov do stožiarov, budú stožiare preložené povedľa trate, resp. na nástupište zastávky, podobne ako boli naprojektované a osadené zvyšné stožiare okolo tejto zastávky.
svehlo1
Všetko čo je v článku napísané je "obvious" už mesiace, čomu však nerozumiem je:
- prečo mesto stále drží chrbát treťotriednemu dodávateľovi rekonštrukcie, keď by sa mohlo od neho dištancovať a nechať si ho to "vyžrať"?
- prečo nekomunikuje chyby projektu (ktorých je nekonečno) ako prvé a ako pracuje na ich náprave?
- ako je možné, že niekto schválil projekt s tak jednoznačnými chybami ako sú napr stĺpy v strede zastávky záluhy v 21 storočí (už pól roka čakám na testovaciu jazdu, kde Mercedes vojde na túto zastávku v smere do centra bez odrazenia aspoň spätného zrkadla :D)?
Často sa hovorí, že ľudia vedia len kritizovať, ale čo má človek robiť, ak vidí zjavné nedostatky ale nemá ani školy ani právomoci niečo zmeniť? Ja by som im veľmi rád aj zadarmo všetko ukázal aj vysvetlil (#múdrosráč), ale na to sú tu iní, ktorých za to dokonca aj platíme...
Na tejto rekonštrukcii nás čaká ešte niekoľko nášlapných mín, ktoré niektorí už dávno tušíme, len mesto a kompetentní budú veľmi prekvapení keď vybuchnú... #zastavkariviera #nepreferencia #výjazdzáluhy #odbočenieharmincova #stlpyvchodniku...